Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-07-2012, 17:28   #301
sidstar
Newcomer

Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Og dermed kom det også frem at vi reelt ikke snakker 160 timer overtid pr. år i snitt, men rundt 50 (2,5 timer a 47 arbeidsuker er ikke å regne som overtid). Dette er ikke mer enn det som er helt normalt i arbeidslivet.
Den skjønte jeg ikke. Mener du AML tid kanskje? Gjennomsnittberegning er 35,5t for flygelederne, mens AML overtid regnes fra 38t. På en turnus kan du ha uker med f.eks 48t (6 dagers uke) mens andre uker har du f.eks 24t, (3 dagers uke/langfriperiode). Det vil si at går du overtid i en "24t uke" teller ikke AML før 38t er passert men går du i en "38t+ uke" teller AML fra 1. Minutt.
Så de 130-180 timene Avinor refererer til er nok AML timer (maks 200 i året) og ikke reelle OT timer. Det vil si at antall reelle overtidtimer for de fleste er mye høyere enn AML tilsier...uten at jeg har tall på det tipper jeg at det er godt over 250 reelle timer for mange.

...Så svaret er vel helt motsatt...det er reelt mye høyere Hickok

Last edited by sidstar; 25-07-2012 at 17:31.
sidstar is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 17:29   #302
rymle
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Oslop View Post
Men hvorfor er det flyveledere som sitter på kontor å "flytter papir", bare fordi ansiennitetslista ikke kvalifiserer til en jobb i røyken evt twr Osl ? Det er da sløsing med resurser spør du meg.
DET er et godt spørsmål. Som passelig eksempel ble jeg selv beordret til en enhet hvor det ikke er noen ledige stillinger/underbemanning. Skjønn det den som kan.
Old 25-07-2012, 17:37   #303
TFC1
ScanFlyer Blue

TFC1's Avatar

Quote:
Og dermed kom det også frem at vi reelt ikke snakker 160 timer overtid pr. år i snitt, men rundt 50 (2,5 timer a 47 arbeidsuker er ikke å regne som overtid). Dette er ikke mer enn det som er helt normalt i arbeidslivet.
Men burde ikke all overtid regnes som overtid? Det er da en grunn til at operative flygeledere har mindre arbeidstid enn administrativt arbeid. Man har jo kranglet om hva slags definisjon som skal brukes på flygeledere, enten det er døgnkontinuerlig skiftarbeid eller turnusarbeid. Og det at man har en ordinær arbeidstid på 35,5 timer per uke betyr ikke at alle uker er slik. Man kan jobbe 15 timer overtid med loven i hånd i tillegg til en 48-timers uke (som forøvrig er maks antall timer man kan få på vaktlister), noe som gir 63 timer på 5,5 døgn. Er det forsvarlig i et sikkerhetsrelatert yrke??

Og som det allerede er nevnt, slik Avinor tolker AML, så kan man jobbe 15 timer overtid på søndag, for så å følge opp med 15 timer påfølgende mandag. Er det slik vi vil ha det? Jeg er ikke sikker på at mannen i gata synes dette er så greit.

Når det gjelder fratrekk på 2,5 timer x 47 uker, så ender man fremdeles opp med over 450 timer overtid for den som jobbet mest i Røyken i fjor. Ikke veldig bra, synes nå jeg.
Old 25-07-2012, 17:45   #304
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by TFC1 View Post
Men burde ikke all overtid regnes som overtid? Det er da en grunn til at operative flygeledere har mindre arbeidstid enn administrativt arbeid. Man har jo kranglet om hva slags definisjon som skal brukes på flygeledere, enten det er døgnkontinuerlig skiftarbeid eller turnusarbeid. Og det at man har en ordinær arbeidstid på 35,5 timer per uke betyr ikke at alle uker er slik. Man kan jobbe 15 timer overtid med loven i hånd i tillegg til en 48-timers uke (som forøvrig er maks antall timer man kan få på vaktlister), noe som gir 63 timer på 5,5 døgn. Er det forsvarlig i et sikkerhetsrelatert yrke??

Og som det allerede er nevnt, slik Avinor tolker AML, så kan man jobbe 15 timer overtid på søndag, for så å følge opp med 15 timer påfølgende mandag. Er det slik vi vil ha det? Jeg er ikke sikker på at mannen i gata synes dette er så greit.

Når det gjelder fratrekk på 2,5 timer x 47 uker, så ender man fremdeles opp med over 450 timer overtid for den som jobbet mest i Røyken i fjor. Ikke veldig bra, synes nå jeg.
En kan ikke dømme etter det verste tilfellet. Det er alltid noen som jobber mye, og noen lite. Hvis artikkelen stemmer, så er det snakk om ca. 160 t/år med overtid, avhengig av år og arbeidssted. Legger en på de 2,5t/uke som er AML timer, så er en nede i 50 AML overtid pr år i snitt. Dette er, som jeg sa i mitt forrige innlegg, ikke mer enn det de fleste jobber av overtid i snitt pr. år.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 17:50   #305
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by TFC1 View Post
Man kan jobbe 15 timer overtid med loven i hånd i tillegg til en 48-timers uke (som forøvrig er maks antall timer man kan få på vaktlister), noe som gir 63 timer på 5,5 døgn. Er det forsvarlig i et sikkerhetsrelatert yrke??
Mener du at hele arbeidstidsordningen på oljeplattformer er uforsvarlig?
Der har man 72 timer på 5,5døgn, og 168 timer på 14 døgn, pluss overtid.
Jeg har aldri hørt om at noen har klaget på det, og sikkerhetsrelatert er det i høyeste grad.
Old 25-07-2012, 18:26   #306
TFC1
ScanFlyer Blue

TFC1's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Jeg har aldri hørt om at noen har klaget på det, og sikkerhetsrelatert er det i høyeste grad.
Jeg kjenner ikke nok til hva som gjøres på en oljeplattform til at jeg kan kommentere det.

Generelt vil jeg si at å basere driften på at hver ansatt i snitt skal jobbe 150-180 kompenserte timer overtid i året er ikke heldig. Så får andre ta seg av vurderingen av hva de timene består av AML-messig. Men jeg oppfatter det slik at det er en grunn til at min arbeidstid er 35,5 timer i snitt per uke, med diverse maksgrenser for vaktlengder, arbeidstid per dag, per uke og snitt. Og den effekten dette har på mine kolleger er udiskutabel.
Old 25-07-2012, 19:24   #307
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Så uttrykker også SAS en viss bekymring:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8257579
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 21:23   #308
sidstar
Newcomer

Quote:
En kan ikke dømme etter det verste tilfellet. Det er alltid noen som jobber mye, og noen lite. Hvis artikkelen stemmer, så er det snakk om ca. 160 t/år med overtid, avhengig av år og arbeidssted. Legger en på de 2,5t/uke som er AML timer, så er en nede i 50 AML overtid pr år i snitt. Dette er, som jeg sa i mitt forrige innlegg, ikke mer enn det de fleste jobber av overtid i snitt pr. år.
Hickok... De 160t som Avinor refererer er AML timer... Som så mye annet velger de sannheten med omhu bedre enn og si det faktiske timetallet som er mye høyere.

Og og trekke fra 2,5t i forhold til 38t blir også meningsløst. Vi prater ikke om en man-fre 8-4 jobb...da hadde gjenomsnitlig timetall vært lavt
35,5t for helårlig døgntjeneste er vel også litt i overkant i forhold til det det burde være
sidstar is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 21:28   #309
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by sidstar View Post
Hickok... De 160t som Avinor refererer er AML timer... Som så mye annet velger de sannheten med omhu bedre enn og si det faktiske timetallet som er mye høyere.

Og og trekke fra 2,5t i forhold til 38t blir også meningsløst. Vi prater ikke om en man-fre 8-4 jobb...da hadde gjenomsnitlig timetall vært lavt
35,5t for helårlig døgntjeneste er vel også litt i overkant i forhold til det det burde være
Nå er vel ikke flygelederne de eneste i landet som jobber skift, så den kjøper jeg ikke.

På den annen side, om det er rett du sier at det er 160 AML timer i snitt, så stiller saken seg annerledes. Det er et for høyt snittall.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 21:41   #310
BU016
ScanFlyer Blue

Det er for meg åpenbart at verken Avinor eller flygelederene tar dette veldig alvorlig. For meg virker man mer opptatt av å slenge dritt i media.

Finnes det ingen andre muligheter enn å vente på nye flygeledere?
Hvis svaret på det siste er ja, så har man virkelig klart å sette Norge på kartet som ATC verstingen i Europa.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 22:03   #311
TFC1
ScanFlyer Blue

TFC1's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Det er for meg åpenbart at verken Avinor eller flygelederene tar dette veldig alvorlig. For meg virker man mer opptatt av å slenge dritt i media.

Hvis svaret på det siste er ja, så har man virkelig klart å sette Norge på kartet som ATC verstingen i Europa.
Tro meg, flygelederne tar dette alvorlig. Om Avinor gjør det, det tror jeg er en helt annen sak.

Det er uansett viktig å få frem den kløften som er mellom hva flygelederne mener og hva Avinor mener, slik at utenforstående ser hva vi sliter med internt i selskapet. Hvordan skal en skarve tillitsvalgt ved landets største enhet nå frem internt når selskapets kommunikasjonsdirektør står foran kamera og ljuger? Hele oppfatningen om at det er et alvorlig problem blir mer og mer fjern jo lenger opp i tåka man kommer i Avinor (med et par hederlige unntak). Og tiltaksløsheten er påtakelig. Derfor tyr Avinor til å pynte på sannheten for å unngå rettmessig kritikk, samtidig som de forsøker å fremstille de ansatte som lite velvillige og vrange.

Hadde det vært en quick-fix på dette, så ville jeg og resten av de ansatte kastet oss ut i det med entusiasme for å rydde opp. Men dessverre er de åpenbare løsningene tid- og ressurskrevende, noe som betyr en bratt bakke fremover både for Avinor, men også for kundene.

Og som det har vært påpekt før, det er ikke gjort over natten å hente inn utenlandske flygeledere, eller dele opp luftrommet for så å fordele det til andre.
Old 25-07-2012, 22:59   #312
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Det er ikke bra nok i dag, det er alle enige om.. men det er ganske langt igjen før Norge er ATC-versting i Europa. Ta en titt på Spania..

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 23:14   #313
Bjamong
ScanFlyer Blue

Hva kan flygelederene gjøre med situasjonen? Utenom å gå på jobb ofte...
Bjamong is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 23:24   #314
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Dette er i overkant av det f.eks. flygere har som restriksjoner på duty hours, er det ikke (max 190 duty hours over 28 dager, eller max 60 duty hours over en 7 dagers periode)?

Noen har tidligere ment at flygere ikke bør jobbe mer enn dette. Det er to muligheter her: 1. Offshore jobber man da mer enn flygere og mer enn flygeledere, eller 2. Jeg har misforstått regelverket. Jeg utelukker ikke de sistnevnte, og man har kanskje en lang periode fri etter en slik intensiv arbeidsøkt offshore?

Last edited by TOS; 25-07-2012 at 23:46.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2012, 00:03   #315
Bergern
ScanFlyer Dusty

Utdrag fra Arbeidsmiljøloven. Det er en lov og skal dermed ikke brytes:

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#10-6

§ 10-6. Overtid

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

(3) Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte.

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

(5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 15 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 40 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker.

(6) Arbeidstilsynet kan etter søknad i særlige tilfeller tillate samlet overtidsarbeid inntil 20 timer i løpet av sju dager og 200 timer i løpet av en periode på 26 uker. Referat fra drøftingene jf. tredje ledd skal vedlegges søknaden. Fremmer virksomheten søknad om overtid innenfor rammen i femte ledd, skal årsaken til at saken ikke er løst ved avtale med de tillitsvalgte alltid oppgis. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd.

(7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det.

(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker.

(9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i åttende ledd, men slik at den samlede arbeidstid ikke overstiger 16 timer i løpet av 24 timer. Arbeidstaker skal i så fall sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.

Overtidsarbeid innenfor disse rammene er helt ok. Hvis det med AML timer menes overtid som bryter med arbeidsmiljøloven, er dette faktisk ulovelig og straffbart.

Hvis Avinor med overtid mener kun timer som bryter med arbeidsmiljøloven, skjuler de nok et stort antall timer som er i samsvar med den. I tillegg bryter de loven, i likhet med en rekke andre offentlige institusjoner som feks helsevesenet.

Som det ble nevnt i en tidligere post, har turnusarbeidere uker med høy belastning og ukermed lav belastning i turnusen. Det går helt fint å jobbe ganske mye overtid i lavintensitetsperioder, mens arbeidsmiljøloven fort brytes i høyintensitetsperioder.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2012, 10:53   #316
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Utdrag fra Arbeidsmiljøloven. Det er en lov og skal dermed ikke brytes:
Sannhet med modifikasjoner. Forskrifter og avtaler kan godt gjøre at det gjelder andre regler enn AML. (Se "Unntak" bl.a.)
Flygeledere har vel en slik avtale?
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2012, 12:05   #317
TFC1
ScanFlyer Blue

TFC1's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Sannhet med modifikasjoner. Forskrifter og avtaler kan godt gjøre at det gjelder andre regler enn AML. (Se "Unntak" bl.a.)
Flygeledere har vel en slik avtale?
For hyppig søndagstjeneste.
Old 26-07-2012, 16:09   #318
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Det er soleklart at Avinor har malt seg inn i ett hjoerne her. Man feiler gang paa gang og kan ikke levere det kundene betaler milliarder av kroner for og siden man er en del av ett statlig monopol, kan man ture frem akkurat som man vil.

Man har en beryktet gruppe ansatte som sitter med alle kortene paa haanden. Istedetfor en konflikt, kjoeper man seg ut av problemene med heftige loennsoekninger.

Med det presset man har paa seg i dag, har Avinor heldigvis ikke noe annet valg enn aa utdanne mer enn nok flygeledere slik at man eliminerer problemet.

Men da har man en situasjon at man har en gruppe ansatte som er meget godt betalt og man kan selvsagt ikke redusere loennen til flygelederen fordi de fortsatt har alle kortene paa haanden.

Som man reder ligger man. Det er ihvertfall helt sikkert.

Det beste hadde vaert om man la ut disse tjenestene paa anbud. Da hadde ett private selskap som har litt bedre peiling paa HR faatt orden paa sysakene og man hadde redusert kostnadene
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2012, 19:21   #319
darkcho
ScanFlyer Gold

Hva er det private aktører skal gjøre annerledes? Eneste forskjellen er å utdanne mer folk eller benytte de eksisterende annerledes, lønnen er jo heller lite relevant her. Som flere andre skriver i tråden, norge er langt fra noen lønnsvinner innenfor atc yrket... Privatiserte områder oppererer med lik eller høyere lønn, se bare til sverige etter ACR kom inn i flere tårn der.
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2012, 20:01   #320
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Hva er det private aktører skal gjøre annerledes? Eneste forskjellen er å utdanne mer folk eller benytte de eksisterende annerledes, lønnen er jo heller lite relevant her. Som flere andre skriver i tråden, norge er langt fra noen lønnsvinner innenfor atc yrket... Privatiserte områder oppererer med lik eller høyere lønn, se bare til sverige etter ACR kom inn i flere tårn der.
Private aktører har vel stort sett en smule kundefokus?
Jeg vet at det ikke er helt sammenlignbart, men se på FOT operasjonen til Widerøe:
-De vinner mange anbud
-De har høy fokus på sikkerhet
-De har høy kundetilfredshet
-De behandler de ansatte bra, og er en attraktiv arbeidsgiver

Før de vinner et anbud må de dokumentere at de kan tilfredsstille kravene i anbudet, samtidlig som de må ha lavest pris. Fungerer ikke dette bedre enn hvis staten skulle drevet sitt eget kortbane-selskap?

Last edited by Dag Viking; 26-07-2012 at 20:06.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules