Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-06-2012, 14:45   #61
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: Pet in Cabin

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
De jeg har snakket med mener det er bortkastet tid. Systemene er ikke gode nok. Det eneste som vil fungere er et forbud.

Jeg skjønner det er enklere å angripe meg enn å diskutere sak her, men jeg engasjerer meg for noen jeg har sett har reelle problemer her og som sjelden gir mye lyd fra seg.
Det er ikke noe sak her, Robert. Her havner du nok langt under sprerregrensa -- igjen.

Du kan jo også se hvor mange flyreiser hvermannsen i Norge reiser: 2, ellerannet ganger i året. Og folk som ikke reiser ofte, bruker lang tid på å forberede sin tur. De leter ikke etter dårlige unnskyldninger og sutrer som deg. De gjør det som trengs. Man pakker Zyrtec, ringer SAS 10 minutter og sikrer at flyet er Hunderfri, pakker sokker, kjøper plaster og batteri med mer. Whats the big deal?

Det du krever forbudt stiller i samme klasse som: forby folk som er forkjølet/ influensa å fly. En kollega av meg fløy ved siden av en kar med influensa og ble sprekksjuk og misset jobben 3 dager. Du må også forby barn på flyet, høye verbale utbrudd gjør at folk med migrene kan få heftige anfall. Det må dermed være forbudt for hensynsløse idioter, sjuke folk og folk med hunder i familien på fly.

Faktum er at de aller fleste er ikke hypoallergisk, kun en brøkdel er det. De vet via sunn fornuft eller en medlemsorganisasjon at de må ta forhåndsregler, akkurat som folk med pustebesvær må ringe dersom de skal ha oksygenkit ombord i fly.

Resten av oss allergikere, tar en pille, klipper plenen eller kommer oss igjennom dagen nesten symptomfri.

De aller fleste hater å bli sydd puter under arma og spesialbehandlet. Folk er mye smartere enn du tror, kamerat. Finn en ny tråd å trolle i
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 14:50   #62
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Resten av oss allergikere, tar en pille, klipper plenen eller kommer oss igjennom dagen nesten symptomfri.

De aller fleste hater å bli sydd puter under arma og spesialbehandlet. Folk er mye smartere enn du tror, kamerat. Finn en ny tråd å trolle i
Igjen, alle argumentene du bruker kan også brukes mot røykeloven. jeg skjønne at mange ikke ønsker se parallellen her, men er dere ærlige så ser dere den. Om 10 år vil det jeg sier være en selvfølge, jeg er bare forut for min tid som vanlig.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 15:03   #63
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Igjen, alle argumentene du bruker kan også brukes mot røykeloven. jeg skjønne at mange ikke ønsker se parallellen her, men er dere ærlige så ser dere den. Om 10 år vil det jeg sier være en selvfølge, jeg er bare forut for min tid som vanlig.
Sier du som har dratt rundt på en drittkoffert fra siste årtusen som alle andre merker har sprunget ifra for deretter å velge samme merke med en litt mer moderne koffert som har den største feilen du MÅTTE unngå, TSA lås..Og på trass velger du samme rælet. Ja, du er en skikkelig innovatør.

At du ikke klarer å se forskjellen på hvor stor innvirkning røyking hadde på en stor del av befolkningen, en effekt som er helsefarlig for ABSOLUTT ALLE og at det transporteres en hund på under 8 kilo i en lukket bag på hver 75. flyavgang, får stå for din regning.

Oss andre, vi klarer å tilpasse oss andre i samfunnet og bruke huet innimellom. Try it out!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 15:12   #64
Oslop
ScanFlyer Blue

Oslop's Avatar

Quote:
Bra du sitter på fasiten på hvordan det vil være om ti år.

Jeg synes du kverulerer fælt her.

Er du allergiker bruker du den tid det tar og de kanaler som finnes slik at du skal få en problemfri tur. Akkurat som dyreeiere gjør det samme.

Jeg kan ikke huske en eneste gang hvor det var problem allergiker vs dyreeier på de ti årene jeg jobbet som bakkeansatt. Og da snakker vi om x antall 1000 flybevegelser.
Så dette er langt fra noe daglidags problem.

Skal vi forby enkelte grupper å fly er vi virkelig på feil spor.
Da begynner vi med segregering og det har vært prøvd tidligere i historien uten hell..

D.N.R.

Last edited by Oslop; 23-06-2012 at 15:29.
Oslop is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 15:17   #65
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Noen gjør noe som de lett kan unngå å gjøre på et lukket sted hvor mange ferdes og andre plages i varierende grad av det.
Noen promille gjør noe som de bare gjør når de virkelig må, på et lukket sted hvor mange ferdes, og som en promille av en promille virkelig plages i varierende grad av det.

Røyking er det omtrent 20-30% av befolkningen som gjør og plager til og med en del av de som røyker selv.

De som ønsker å transportere dyr i kabinen er nødt til å ta kontakt med flyselskapet på forhånd, og de må betale for å bringe dyret med. At noen forsøker å smugle et dyr inn i kabinen kan selvfølgelig skje, men jeg har ikke opplevd at vi ikke har klart å stoppe det. Og om noen har klart å komme ombord ubemerket, så har jeg ingen rapporter som tilsier at noen har tatt skade av det.

Nei, parallellene dine er nesten i kryss.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 15:38   #66
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
-begrenset åpningstid
-lang ventetid
-dyre spesialnummer eller internasjonale numre
-flyselskaper som avviser å gi service til de som ikke har gullkort
-vanskelig å finne info om hvor man skal ringe
-ingen på telefonen som snakker eller skjønner engelsk noe særlig, gjerne forsterket av dårlig lydkvalitet ved videresending over IP ved bruk av lokalt nummer
-for liten tid ved endring av avganger
Evt. ikke leke reisebyrå selv, og kjøpe alt gjennom noen som tar jobben for deg.

Old 23-06-2012, 18:36   #67
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Det enkleste og billigste vil være å forby kverrulanter som ikke tåler at mennesker er forskjellige å fly!

Skjerpings Robert, ei heller er du verdensdiktator.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 18:41   #68
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
De som ønsker å transportere dyr i kabinen er nødt til å ta kontakt med flyselskapet på forhånd, og de må betale for å bringe dyret med. At noen forsøker å smugle et dyr inn i kabinen kan selvfølgelig skje, men jeg har ikke opplevd at vi ikke har klart å stoppe det. Og om noen har klart å komme ombord ubemerket, så har jeg ingen rapporter som tilsier at noen har tatt skade av det.
Jeg har sett ganske mange ganger at folk har hatt med seg små hunder i vanlige vesker eller under jakken og de ser ut til å være flinke til å holde dette skjult for betjeningen. Andre reisende merker dette gjerne ikke før man er i luften og da har det lite for seg å klage.

Men som flere har sagt i denne tråden så er det ikke majoriteten, men kanskje under 1% som får store plager av dette så da er det jo ikke noe å bry seg om.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-06-2012, 18:44   #69
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Jeg har sett ganske mange ganger at folk har hatt med seg små hunder i vanlige vesker eller under jakken og de ser ut til å være flinke til å holde dette skjult for betjeningen. Andre reisende merker dette gjerne ikke før man er i luften og da har det lite for seg å klage.

Men som flere har sagt i denne tråden så er det ikke majoriteten, men kanskje under 1% som får store plager av dette så da er det jo ikke noe å bry seg om.
Som gate manager for X antall flighter og check-in agent med stort fokus på håndbagasje har jeg vanskelig for å tro at du kan ha sett dette "mange ganger" -- jeg har ALDRI opplevd dette, riktignok har jeg nesten utelukkende jobbet med internasjonale flighter -- men jeg kan også fortelle deg at om dette ble funnet ut i luften ville nok en rapport i klart sprog bli sent fra FA/purser rimelig hurtig. Det kan jo være det du har sett faktisk er "ekte" paid for PETC.

Dog har jeg sett MYE annet rart folk ønsker å ha med seg, være seg vesker fulle av sardiner i lake, fersk fisk -- i det hele tatt...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 18:49   #70
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Oslop View Post
Skal vi forby enkelte grupper å fly er vi virkelig på feil spor.
Det er jo i praksis det man har gjort idag for de med kraftigst allergi.

Det er utrolig at enkelte fremdeles tror at allergi bare er kverulering, det viser hvor langt vi fortsatt har å gå. Jeg bare ber folk tenke seg om og ta hensyn til hverandre. Det er faktisk folk som risikerer liv og helse om de går inn i et fly idag.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-06-2012, 19:11   #71
Polaris
Free Luigi

Der tar du helt feil fordi - som nevnt sikkert 20 ganger i denne tråden - om du har kraftig allergi har du vett nok til å si i fra til flyselskapet. Om det er hunder, peanøtter eller skalldyr. Så du får reist som bare det

Og det er da flere grunner til at de risikerer liv og helse. Mange lider av ekstrem parfymeallergi, tror du vi du får 180 personer til å ikke bruke parfyme i et fly? Folk er ikke hjelpesløse ang allergiene sine, de tar de tiltak de trenger for å fungere.

På NorWay bussekspress mener jeg det er nulltoleranse for hunder på reise, så det eksisterer allerede forbud mot hunder - dermed utestenging.

Last edited by Polaris; 23-06-2012 at 19:13.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 19:34   #72
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
På 30 år har jeg aldri sett dette. Og jeg skal love deg at det ville kommet rapporter fra crew hvis de så dyr som ikke sto på manifestet..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 19:51   #73
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Der tar du helt feil fordi - som nevnt sikkert 20 ganger i denne tråden - om du har kraftig allergi har du vett nok til å si i fra til flyselskapet. Om det er hunder, peanøtter eller skalldyr. Så du får reist som bare det
Og som jeg hver gang har svart så hjelper dette lite for det kan ha sittet en hund på setet en halvtime tidligere. Som de jeg har snakket med sier så er det bortkastet tid å informere flyselskapet om dette, det blir uansett et sjangsespill. Og det er bedre å forberede seg på at det vil være en hund der enn å tro på flyselskapet og få seg en skikkelig smell.

Og som denne tråden burde dokumentere så blir de ofte møtt med mistenkeliggjøring, latterliggjøring og agressjon om de sier noe på flyet så det lønner seg å lide i stillhet. Og som de som jobber i bransjen uttrykker i denne tråden så eksisterer det da ikke lengere noe problem.

Har du forrestent reflektert over hvorfor noen busselskaper har innført totalforbud mot hunder?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-06-2012, 20:29   #74
Oslop
ScanFlyer Blue

Oslop's Avatar

Quote:
Og som jeg hver gang har svart så hjelper dette lite for det kan ha sittet en hund på setet en halvtime tidligere. Som de jeg har snakket med sier så er det bortkastet tid å informere flyselskapet om dette, det blir uansett et sjangsespill. Og det er bedre å forberede seg på at det vil være en hund der enn å tro på flyselskapet og få seg en skikkelig smell.

Og som denne tråden burde dokumentere så blir de ofte møtt med mistenkeliggjøring, latterliggjøring og agressjon om de sier noe på flyet så det lønner seg å lide i stillhet. Og som de som jobber i bransjen uttrykker i denne tråden så eksisterer det da ikke lengere noe problem.

Har du forrestent reflektert over hvorfor noen busselskaper har innført totalforbud mot hunder?

Jeg kom forresten på ett tilfelle om hvor det var en passasjer med nøtteallergi som skulle reise, hvorpå det ble gjort en extra jobb med cleaning av cabin før den avgangen. Det gikk smertefritt fordi vi var klar over det på forhånd. Det er da ett utmerket eksempel på at allergikere ikke blir nektet fra å fly. Men da må en jo ta sine forholdsregler.

Når en ikke gidder å gi beskjed på forhånd, så blir det helt feil å komme å grine i ettertid.

Og btw jeg har heller aldri vært med på at noen har smuglet dyr ombord, og jeg kan love deg at vedkommende ville kjapt blitt tatt av om det hadde blitt oppdaget.

D.N.R.

Last edited by Oslop; 23-06-2012 at 20:35.
Oslop is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 21:10   #75
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
For det første er det ikke tilgjengelig noen systemer for varsling av dette og for det det andre vil det ikke sikre at hunder ikke tidligere har vært i nærheten av setet ditt.
Du tar helt feil !

Det er systemer tilgjengelig - enhver allergiker kan si i fra og blokkere et fly mot dyr i kabinen, dette er rutiner som i Norge er utarbeidet sammen med Norsk Astma og Allergi forbund og fungerer utmerket. I tillegg kan en ikke bare møte opp på flyplassen å ta med dyr ombord, en må søke om plass ombord eller i lasterom i god tid på forhånd og en er ikke garantert at det går i orden. Vi måtte endre vår avreise sist med dyr i lasterom - da ikke var mulig på vår valgte avgang.

Nei en kan ikke sikre at det ikke har vært hunder i nærheten av setet ditt, like lite som du på enkelte flyplasser ikke kan nå Gaten uten å passere taxFree med parfyme som kan være minst like skadelig for enkelte allergikere. 100% kan man ikke sikre seg, men de fleste hunder som kommer i kontakt med setene er førerhunder som er større enn hva som er tillatt av som "Pet in Cabin" og Førerhunder er unnatt fra kravene om at de må oppholde seg i tilegnet bur/bag/veske.
Old 23-06-2012, 21:14   #76
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by zico77 View Post
Eg kan heller ikkje sei å ha sett eit avkryssingsvalg for å blokkere for dyr. Då må eg ringe flyselskap eller reisebyrå om eg bruker dette. Det tar ekstra tid. I tillegg kan reisene mine fort endre seg, slik at eg må reise dagen før eller etter, og med hyppige endringer og lang telefonkø hos flyselskap, blir det eksisterande systemet tungvint, og likeeins viss eg booker om ved gate, men då er eg jo lovlig seint ute uansett -så då kan eg la vera å booke om. Eg forstår godt dyreeigarar som ikkje ønsker å sende sine dyr som kargo, men eg kan ikkje flykte frå allergien min, og eg kan heller ikkje stoppe den med normale medisiner -store reaksjoner kan by på legevakt med injeksjoner for å dempe allergien. Så sjølv om eg ikkje er på flyet, kan eg faktisk få problemer dersom eg sitter i sete på neste avgang. Dette er vanskelig tema, og eg kan godt tenke meg ein opsjon når eg bestiller online for å få blokkert. Heads up til våre norske flyselskap.
De fleste hunder i kabinen og de som ikke behøver å være i egen bag er Førerhunder. Det jobbes med løsninger for at du kan blokkere et fly i Online Process, jeg sitter og utvikler en slik prosess for et Europeisk flyselskap. Som du sier er dette et vanskelig tema - med mange forskjellige behov, ta med deg at de fleste dyr i kabinen er faktisk på jobb for sine eiere som også har store utfordringer og ei heller kan lett endre på reisene

Last edited by dc-8-63; 23-06-2012 at 21:18.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 21:21   #77
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Det er neppe totalforbud, de som har forbud har gjerne følgende regel i tillegg, og man er vel neppe allergisk mot disse
Quote:
Førerhund/servicehund, polititjenestehund med politi i uniform og redningshund i tjeneste/opplæring med tjenestesele, aksepteres og befordres fritt

Old 23-06-2012, 21:22   #78
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Her ser man det vanlige som allergikere møter, de blir utengt som sutrete og derfor holder de bare stilt når de har problemer.

Jeg har som sagt enda ikke sett forespørsler om pelsdyrallergi ved bilettkjøp eller innsjekking for selskaper som tillater slikt i kabinen, det burde selvsagt vært like tilgjengelig som avkryssing av matallergi. Servicetelefon er ikke så lett tilgjengelig som mange tror og de har neppe mulighet til å sikre den reisende mot at det satt en hund i setet en halvtime før han setter seg der.
Det er fordi du ikke er medlem av Astma og allergi forbundet som deler ut denne informasjonen til sine medlemmer, du er rett og slett utenfor målgruppen og dermed er du ikke informert slik de som trenger dette er. Ingen oppfatter virkelige allergikere som sutrete - derimot møtes de med full respekt og for den hjelpen de trenger, i hevrtfall av flyselskapene, flyplassene har ennå langt igjen - da vi som har allergi mot diverse parfymer ofte tvinges gjennom Tax Free
Old 23-06-2012, 21:27   #79
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Dette er på ingen måte en homogen gruppe, men jeg vet at mange lider uten å si ifra og jeg vet om flere som har påtatt seg store utgifter ved å heller utsette/endre en reise enn å risikere å bli konfrontert av en hundeeier. Det er derfor jeg engasjerer meg.
Å engasjere seg er fint - men sett deg inn i hva som er regler / praksis og start gjerne med de som sitter på den nødvendige kunnskapen - Norsk Astma og Allergi forbund som gir utmerket informasjon - og som har vært med på utarbeide retningslinjene for nettopp å sikre sine medlemmer det de trenger.
Old 23-06-2012, 21:30   #80
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Du tar helt feil !
Nei en kan ikke sikre at det ikke har vært hunder i nærheten av setet ditt, like lite som du på enkelte flyplasser ikke kan nå Gaten uten å passere taxFree med parfyme som kan være minst like skadelig for enkelte allergikere. 100% kan man ikke sikre seg, men de fleste hunder som kommer i kontakt med setene er førerhunder som er større enn hva som er tillatt av som "Pet in Cabin" og Førerhunder er unnatt fra kravene om at de må oppholde seg i tilegnet bur/bag/veske.
Og nettopp fordi førerhunder er Mr. Roberts hovedproblem, er det også greit å gjøre noe med, all den tid blinde med førerhunder skal plasseres spesielt (første rad av riktig kabin, hvis jeg husker rett) -- og dermed er det jo greit å unngå slike seter for Mr. Roberts allergiker.
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules