Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-06-2012, 12:44   #1
MisterOlsen
ScanFlyer Blue

Lufthansa Pet in cabin

Hei.

Jeg prøver å få ett skikkelig svar fra LH på dette, men jeg får bare noe tvetydige svar.

Kanskje noen her kan hjelpe meg.

I sommer skal jeg ned til Spania for å ta med meg en hund hjem til Norge. Turen går fra Madrid til Frankfurt til Oslo.

Mitt spørsmål er hva slags bur er det de godtar.

Jeg har funnet i dyrebutikk noe som dette:

http://www.drsfostersmith.com/images...PZ_020-dog.jpg

Eller er det kun dette de godtar?

http://www.pettravelcenter.com/img/p...bin_Kennel.jpg
MisterOlsen is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2012, 12:46   #2
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Default Re: Pet in Cabin

http://www.lufthansa.com/de/en/Animals

Quote:
Transport of small dogs and cats into the passenger cabin

You may take a dog or cat into the cabin, if the weight of the animal (including transport container) does not exceed eight kilograms. The animal has to be kept in a box measuring not more than
55 cm x 40 cm x 23 cm. You may use your own transport box if it has the necessary measurement and is watertight and bite proo
Old 22-06-2012, 12:48   #3
JoeW
ScanFlyer Rusty

KLM godtar ihvertfall også en slik bag, så lenge den ikke er mer enn tyve centimeter høy, og at hunden/dyret kan stå "komfortabelt oppreist" og ligge "komfortabeklt" når den er plassert under setet foran.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2012, 12:56   #4
Polaris
Free Luigi

Håper virkelig at hunden har gjennomgått ordentlige veterinærundersøkelser, har fått alle vaksiner og er holdt under observasjon over lengre tid i forhold til smittsomme parasittiske sykdommer. Dette gjelder aller mest om det er en gatehund, ved innførsel av rasehunder er det jo noe mer trygge rammer rundt parasitter og sykdommer.

Refererer gjerne til følgende linker:

"Kjempeparasitt oppdaget i Norge fra import-gatehund"
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8110596

"Mattilsynet frykter spanskadopterte løshunder"
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6458816

"Fant hjerteorm og ny flåtttype på importerte gatehunder"
http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.8132367

Brunflått er en fin ting, en flått som bosetter seg innomhus og dermed overlever kalde vintre. Trives best i soffa og seng.

Vær spesielt OBS på JulieRescue, dette selskapet har vært under søkelyset lenge, både når det gjelder økonomisk underslag av eiere - og ekstremt slørvete veterinærundersøkelser. Lyver i annonsene angående helsetilstand på hundene.

Om ditt spørsmål; de fleste flyselskap "krever" en Sherpa-bag til hunder som transporteres i kabin. http://zoosupply.com/xcart/sherpa-bag/
Dette er et kvalitetsprodukt som jeg anbefaler å kjøpe uansett. Husk vektgrensa på 8kg inkludert baggen.

Så håper jeg at hunden bidrar til et bedre hundenorge, og ikke sprer utenlandske parasitter og ulumskheter. Vi har en haug omplasseringshunder i Norge som også trenger gode hjem, skjønner ikke hvorfor man absolutt skal importere en masse sykdommer og parasitter inn i landet. Charlottes omplassering og FOD-gården er eksempler på organisert omplassering, i tillegg omplasseres mange hunder privat gjennom lokale grupper av Dyrebeskyttelsen og på finn.no.

Last edited by Polaris; 22-06-2012 at 13:00.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2012, 13:35   #5
MisterOlsen
ScanFlyer Blue

Lufthansa Re: Pet in Cabin

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Håper virkelig at hunden har gjennomgått ordentlige veterinærundersøkelser, har fått alle vaksiner og er holdt under observasjon over lengre tid i forhold til smittsomme parasittiske sykdommer. Dette gjelder aller mest om det er en gatehund, ved innførsel av rasehunder er det jo noe mer trygge rammer rundt parasitter og sykdommer.

Refererer gjerne til følgende linker:

"Kjempeparasitt oppdaget i Norge fra import-gatehund"
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8110596

"Mattilsynet frykter spanskadopterte løshunder"
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6458816

"Fant hjerteorm og ny flåtttype på importerte gatehunder"
http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.8132367

Brunflått er en fin ting, en flått som bosetter seg innomhus og dermed overlever kalde vintre. Trives best i soffa og seng.

Vær spesielt OBS på JulieRescue, dette selskapet har vært under søkelyset lenge, både når det gjelder økonomisk underslag av eiere - og ekstremt slørvete veterinærundersøkelser. Lyver i annonsene angående helsetilstand på hundene.

Om ditt spørsmål; de fleste flyselskap "krever" en Sherpa-bag til hunder som transporteres i kabin. http://zoosupply.com/xcart/sherpa-bag/
Dette er et kvalitetsprodukt som jeg anbefaler å kjøpe uansett. Husk vektgrensa på 8kg inkludert baggen.

Så håper jeg at hunden bidrar til et bedre hundenorge, og ikke sprer utenlandske parasitter og ulumskheter. Vi har en haug omplasseringshunder i Norge som også trenger gode hjem, skjønner ikke hvorfor man absolutt skal importere en masse sykdommer og parasitter inn i landet. Charlottes omplassering og FOD-gården er eksempler på organisert omplassering, i tillegg omplasseres mange hunder privat gjennom lokale grupper av Dyrebeskyttelsen og på finn.no.
Slapp av! Dette er helt trygt :-) Dette er innad i familien!

Alt av undersøkelser er tatt, hunden har fått en ID-brikke, og vaksiner skal taes før avreise til Norge - og skal bli fulgt opp ved ankomst Norge. Dette er ingen gatehund!
MisterOlsen is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 00:33   #6
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Er ikke 10% allergisk mot hunder? Det burde være ganske mange på et fly.

Så engang noen som hadde med hund i et lite bur, hunden stakk av i flyet..

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 00:53   #7
Kanon
ScanFlyer Molded

Robertaas, Dette er en historie jeg gjerne vil høre mer detaljert.

On topic: 100% enig med Polaris angående import av gatehunder fra øst og sør Europa.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 00:56   #8
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post

Så engang noen som hadde med hund i et lite bur, hunden stakk av i flyet..
Jeg er "allergisk" mot drittunger som sparker meg i ryggen og skriker og roper, og jeg er enda mer allergisk mot foreldre som lar poden holde på.

Takke meg til en liten hund i en kurv.
Old 23-06-2012, 01:00   #9
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg er "allergisk" mot drittunger som sparker meg i ryggen og skriker og roper, og jeg er enda mer allergisk mot foreldre som lar poden holde på.

Å være allergisk mot dyr er en sjukdom, en veldig plagsom en faktisk. I værste fall kan man faktisk dø av det. Så havner jeg i nærheten av en hund på fly må en av oss flyttes.
Old 23-06-2012, 01:23   #10
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Robertaas, Dette er en historie jeg gjerne vil høre mer detaljert.
Det var en flight jeg var på det siste året, men jeg husker ikke hvilken. Mener å huske at det var et stort fly med midtrad så det må ha vært en lang flight. I alle fall var det en familie med flere unger og en soft bag med en lite hund med langt hår. Baggen lignet noe på den linket her i tråden.
http://www.drsfostersmith.com/images...PZ_020-dog.jpg
Rett etter at de var kommet til setene sine åpnet den ene ungen bagen litt slik at hunden skulle få hodet ut, men hunden hoppet rett ut av bagen. Den gikk litt frem og tilbake under seteradene, men den var ikke for vill og de fikk tak i den etter knappt ett minutt før personalet hadde lagt merke til episoden.

Jeg har selv ikke allergi mot hunder, men kjenner folk som er det og vet at om de hadde vært i nærheten av den raden ville de muligens hatt behov for legehjelp, de hadde i alle fall vært nødt til å ta allergimidesin og ville hatt problemer med øyne, nese og hals resten av dagen. En behagelig reise ville det i alle fall ikke vært for dem. På flyet sitter man innelukket i ganske mange timer så jeg skjønner ikke at flyselskapene i det hele tatt kan tillate hunder i kabinen.

På tog har de jo egne vogner hvor hunder er tillatt på fjerntog.

Edit: sjekket og det er 15% av befolkningen som har allergi mot hund. Alle selvsagt ikke like kraftig, men for de fleste av dem ville ved en slik episode antagelig fått noen symptoner. De fleste av allergikerne jeg kjenner ville ikke klagd i et slikt tilfelle, de vil jo ikke fremstå som sykelig eller sytete.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 23-06-2012 at 01:35.
Old 23-06-2012, 01:25   #11
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Jeg vet ikke hvor alvorlig det er for mange, men jeg kan telle på to hender avganger jeg har vært med hvor det er noen som har meldt inn til flyselskapet at de er allergiske.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 01:29   #12
Kanon
ScanFlyer Molded

Som Superhai sier hvis man er alvorlig alergisk melder man vel fra i god tid til flyselskapet. Er jo noen uheldige som har kraftig nøttealergi som gjør at folk ikke bør åpne nøtteposer ombord i flyet.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 01:34   #13
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Jeg vet ikke hvor alvorlig det er for mange, men jeg kan telle på to hender avganger jeg har vært med hvor det er noen som har meldt inn til flyselskapet at de er allergiske.
viste ikke at jeg burde gjøre det på forhånd. Den eneste gangen jeg har opplevd hund i kabinen var faktisk på tirsdag. Men siden det bare var en 40 minutter flight bråke jeg ikke om det. Men på en lengre reise så er det sjanseløst for meg å ha hund i nærheten
Old 23-06-2012, 01:40   #14
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
For de med aller kraftigst allergi kan opplevelsen man kan få av å komme nær en en snill liten hund i en kurv sammenlignes med å få tåregass i ansiktet.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-06-2012, 01:44   #15
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Som Superhai sier hvis man er alvorlig alergisk melder man vel fra i god tid til flyselskapet. Er jo noen uheldige som har kraftig nøttealergi som gjør at folk ikke bør åpne nøtteposer ombord i flyet.
Man vet jo at de serverer nøtter på fly, men jeg tok det som en selvfølge at det var totalforbud mot hunder og katter på fly gitt hvor mange som har allergi mot dette. Jeg ville derfor ikke sett det som nødvendig å si ifra.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 23-06-2012 at 01:47.
Old 23-06-2012, 03:10   #16
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
viste ikke at jeg burde gjøre det på forhånd.
Fra OSL så har vi avganger omtrent daglig til flere ganger daglig som folk har med seg hund/katt (+andre dyr) i kabinen. Som oftest små kjæledyr som skal være innenfor håndbagasjemålene inkludert "innpakning", men også assistansedyr.

Jeg har jobbet her over ti år, og som jeg har sagt så er det ekstremt sjelden noen har oppgitt allergi mot dyr. En gang har jeg opplevd at noen har valgt å gå av pga. dyr ombord, et par ganger har de valgt å fly likevel. Aldri har jeg fått meldinger om spørsmål, anfall, eller alvorlige hendelser pga. dyr ved ankomster.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 06:37   #17
zico77
Developer

zico77's Avatar

Sidan temaet er å ha kjæledyr med på fly, tillater eg meg til å kommentere litt på sida av spørsmålet; og som fleire andre nevner, er det å ha allergi mot kva som helst skikkelig plagsomt -for ein må ta så mange forhåndsregler. Eg lider dessverre av allergi mot blant anna hund og katt, og mine plager går ikkje bare i kløe på auger og nase, men også på pustebesvær. Dersom eg kjem i nær og langvarig nok kontakt med eit slikt allergen, vil eg måtte vaske alle mine klær, dernest dusje i kaldt vann, og holde meg i frisk luft langt frå allergener i mange timer etterpå. Eit slikt scenario kan oppstå i løpet av 5 minutt, så å tenke seg ein flytur med eit slikt allergen, kan fort bli eit mareritt for ein allergiker. Eg varsler normalt ikkje på norske flygninger med sk/dy fordi dyret oftest sitter langt bak og eg langt foran, og turene er såpass kort at det går fint. På ein langtur er det derimot annerledes, der vil eg ønske å varsle -dog, flyselskapene later til å bruke samme kode for å ha allergi mot dyr, som å medbringe -noko som kan skape motsatt effekt....! Den eine gongen eg sålangt har varsla om dette, fekk eg kjempeproblemer med innsjekking og setevalg -kunne bare utstede bp per leg, og det blir slitsomt når du har 4 stk. Så, det er ikkje særlig ønskelig. Derimot vil eg ønske og oppfordre at dyreeigere heller prøver å ta med dette i bakhovudet, og heller vurdere å sende dyret som kargo, slik at allergikere kan sitte trygt i kabinen.

zico77 is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 08:00   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Her i huset bruker vi Sherpa som er ett meget solid og godt merke. Ventilasjonen er god og du kan åpne den på siden. Anbefales.http://www.sherpapet.com/
Det blir trangt på økonomiklasse under setet på lengre turer, men på det du beskriver, går det greit. Jeg har selv reist masse ganger med Alice ombord, har aldri hatt noe problem med hverken allergi eller klager, heller motsatt. dersom hunden din er rolig, er det ikke nødvendig med noe beroligende, er hun hyper og supervennlig (som hunden vår Alice), hjelper det godt med en liten pille, da sover hun hele turen.

Quote:
For de med aller kraftigst allergi kan opplevelsen man kan få av å komme nær en en snill liten hund i en kurv sammenlignes med å få tåregass i ansiktet.
Da tar du kontakt med flyselskapet på forhånd og får en plassering plassering langt unna. Det finnes meget gode systemer for dette.

Quote:
Man vet jo at de serverer nøtter på fly, men jeg tok det som en selvfølge at det var totalforbud mot hunder og katter på fly gitt hvor mange som har allergi mot dette. Jeg ville derfor ikke sett det som nødvendig å si ifra.
Nå er det en gang slik at mange ser på hunden som en del av familien. For meg blir det som å si at barn burde være forbudt. Hun er en viktig del av familien og har en plass i samfunnet. Mange ganger betaler jeg mer for Alice enn det min billett koster (ORD-LGA koster 99 dollar ved 21 dagers forkjøp for mennesker som flyr alltid blir oppgradert til første klasse, Det koster 125 daler å ta med Alice i kabinen og hun mottar ikke engang Miles )

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Fra OSL så har vi avganger omtrent daglig til flere ganger daglig som folk har med seg hund/katt (+andre dyr) i kabinen. Som oftest små kjæledyr som skal være innenfor håndbagasjemålene inkludert "innpakning", men også assistansedyr.

Jeg har jobbet her over ti år, og som jeg har sagt så er det ekstremt sjelden noen har oppgitt allergi mot dyr. En gang har jeg opplevd at noen har valgt å gå av pga. dyr ombord, et par ganger har de valgt å fly likevel. Aldri har jeg fått meldinger om spørsmål, anfall, eller alvorlige hendelser pga. dyr ved ankomster.
Det er også min oppfattelse. Kommer man i en situasjon ombord, gjelder det bare å bruke huet. Hunder skal holdes i carriers, man skal IKKE ta ut hunden, selv om noen gjør det når de har rolige hunder.

Quote:
Originally Posted by zico77 View Post
Sidan temaet er å ha kjæledyr med på fly, tillater eg meg til å kommentere litt på sida av spørsmålet; og som fleire andre nevner, er det å ha allergi mot kva som helst skikkelig plagsomt -for ein må ta så mange forhåndsregler. Eg lider dessverre av allergi mot blant anna hund og katt, og mine plager går ikkje bare i kløe på auger og nase, men også på pustebesvær. Dersom eg kjem i nær og langvarig nok kontakt med eit slikt allergen, vil eg måtte vaske alle mine klær, dernest dusje i kaldt vann, og holde meg i frisk luft langt frå allergener i mange timer etterpå. Eit slikt scenario kan oppstå i løpet av 5 minutt, så å tenke seg ein flytur med eit slikt allergen, kan fort bli eit mareritt for ein allergiker. Eg varsler normalt ikkje på norske flygninger med sk/dy fordi dyret oftest sitter langt bak og eg langt foran, og turene er såpass kort at det går fint. På ein langtur er det derimot annerledes, der vil eg ønske å varsle -dog, flyselskapene later til å bruke samme kode for å ha allergi mot dyr, som å medbringe -noko som kan skape motsatt effekt....! Den eine gongen eg sålangt har varsla om dette, fekk eg kjempeproblemer med innsjekking og setevalg -kunne bare utstede bp per leg, og det blir slitsomt når du har 4 stk. Så, det er ikkje særlig ønskelig. Derimot vil eg ønske og oppfordre at dyreeigere heller prøver å ta med dette i bakhovudet, og heller vurdere å sende dyret som kargo, slik at allergikere kan sitte trygt i kabinen.
katteallergi her, også kraftig (dog ikke pustebesvær) men holdes katten i en lukket container, er sjansen for at man får ett kraftig anfall relativt liten. Det hjelper selvsagt utrolig mye å ta din allergimedisin. Jeg tar denne får jeg besøker svigers, som har katt, (de støvsuger huset kraftig og holder katten utendørs) jeg får bare milde reaksjoner og det er en flott unnskyldning til å stikke på puben på hjørnet dersom besøket drar ut

De aller fleste har såpass vert at de vet å holde hunden eller katten i baggen. Jeg tar alltid hensyn når jeg reiser og når en flyvertinne eller ett barn på en lengre flight ønsker å si hei hvis Alice er våken sier jeg høflig nei og beholder henne i baggen. Jeg åpner den kun for å la henne drikke vann eller spise. Blir også tørt for hunder.

Det å sjekke en hund inn for de fleste er ikke ett alternativ. Det dør hunder daglig på grunn av feil behandling, stress og det er for mange hunder en traumatisk opplevelse å bli sendt som bagasje.

Det er ikke veldig ofte jeg ser ett kjæledyr på fly, kanskje en av 75 flighter maks, så noe stort problem tror jeg vi kan være enig i at det ikke er.

Jeg har sett en situasjon i alle mine år (og jeg flyr som kjent veldig mye). Flyet var dessverre nesten pakket og det var kun ett par midtseter bak. Herremannen med allergi hadde booket om flighten sin ved gaten og ble gjort oppmerksom på at det eneste gangsetet på Economy Plus som var igjen, hadde en hund ved vinduet. Han valgte å ta det setet og prøvde å få passajeren med hund flyttet ombord.

Han fikk valget: midtsete bak eller en senere flight. Klart det skal være slik. Har du bestilt og betalt for en tjeneste lang tid på forhånd, har du førsterett.

Som konklusjon kan jeg si at Superhai bekreftet den følelsen jeg har: dette er ett minimalt problem og det fungerer i de aller aller fleste tilfeller meget bra slik at hund og mennesker kan reise enkelt sammen.

Last edited by Tommy777; 23-06-2012 at 08:14.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 08:52   #19
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Quote:

Enig, dette er for meg det jævligste man kan oppleve i et fly.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 09:21   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Enig, dette er for meg det jævligste man kan oppleve i et fly.
http://www.bose.com/controller?url=/...rt_3/index.jsp

Kombinert med en "hyggelig" prat med foreldrene
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules