Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-06-2012, 16:14   #1
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
USA USA's nye hydrogen-drone og luftfartens fremtid?

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8184667
Quote:
Denne uken testet det amerikanske forsvaret sin nye hydrogendrevne megadrone som kan holde seg 20 000 meter over bakken i opp til fire dager.
Riktignok handler artikelen i hovedsak om dronen, men jeg er mer interessert i motorteknologien som blir testet. Vil hydrogen kunne finne veien til sivil luftfart dersom det amerikanerne nå tester viser seg å være en suksess? Og hvordan vil evt. brannfare bli håndtert? Her er det nok mange spørsmål som kan stilles tenker jeg...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2012, 16:16   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,248
Default

Problemet med hydrogen er fremstilling av det, da det er både dyrt og energikrevende å utvinne
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2012, 20:09   #3
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
Default Re: USA's nye hydrogen-drone og luftfartens fremtid?

Det blir spennende å se hvordan detteutvikler seg i fremtiden med tanke på pris og sikkerhet
Glean EBG is online now   Reply With Quote
Old 09-06-2012, 11:43   #4
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,123
Default Re: USA's nye hydrogen-drone og luftfartens fremtid?

Mesteparten av flykroppen til Boeings Phantom Eye består av 2 hydrogentanker. Dette er mao plasskrevende drivstoff. Jeg tror ikke denne teknologien vil få noen utbredelse i overskuelig fremtid. Istedet tror jeg ulike hybridsystemer gradvis vil bli tatt i bruk. Airbus har gjort en test med hydrogendrevne brenselceller og sier at langt fremme i tid kan disse systemene bli brukt til å drive back-up systemer.

Quote:
To use fuel cells more extensively on-board commercial aircraft, further improvements need to be made in terms of the amount of energy they produce versus their weight (ratio KW per kg). Fuel cells could eventually replace aircraft functions that currently require the Auxiliary Power Unit (APU),
http://www.airbus.com/innovation/eco...gn/fuel-cells/

Last edited by Desk pilot; 09-06-2012 at 11:45.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2012, 14:31   #5
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: USA's nye hydrogen-drone og luftfartens fremtid?

Heisann,

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Riktignok handler artikelen i hovedsak om dronen, men jeg er mer interessert i motorteknologien som blir testet. Vil hydrogen kunne finne veien til sivil luftfart dersom det amerikanerne nå tester viser seg å være en suksess? Og hvordan vil evt. brannfare bli håndtert? Her er det nok mange spørsmål som kan stilles tenker jeg...
Problemet med hydrogen som drivstoff er nok mangfoldig, men det finnes sikkert loesninger for noen...

Et av det stoerste problemet er hydrogen varmeverdi (BTU eller Joules) per masse og masse per volum. Hydrogen i seg selv har en enorm varmeverdi per masse, opp til 2.5 ganger vanlig fuel, men selv i komprimert (veske) tilstand har hydrogen en liten masse per volum.... sikkert noen kjemikere her som kan utrede dette bedre... og du maa da ha en veldig stor drivstoff tank med drivstoff under hoeyt trykk for aa ha nok drivstoff til en normal flight. En stor tank tar stor plass og naar man ser paa typisk cruise rundt .84 mach vil et stort skrog som skal romme denne tanken ogsaa gi deg mye drag. I tillegg maa dette drivstoffet lagres under et enormt trykk og da selvsagt et faremoment ved et eventuelt uhell. En drone som cruser rundt 60-70 kts har ikke dette problemet...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Her testes Norges nye super-drone sail4fun Flyforum 1 05-10-2013 12:10
Nye presidentfly i USA? TLS at OSL Flyforum 13 23-09-2013 21:50
Luftfartens utslipp av CO2? 77W Småprat 2 05-04-2011 10:49
De nye USA- flygningene fra CPH til USA litt-amatør Flyforum 21 24-05-2006 10:50


All times are GMT +2. The time now is 18:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.