Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 16-05-2012, 03:06   #81
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Default Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Og også i år blir det innsnevringer på E6 ved Trosterud i samme periode...
Old 16-05-2012, 10:41   #82
Futura
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Og også i år blir det innsnevringer på E6 ved Trosterud i samme periode...
Det er bare å grattulere med god planlegging. Jeg kan ikke skjønne at de må ta dette vegarbeidet i år. Hadde de ventet til neste år så ville det ikke rammet de som er berørt av buss for tog og forbindelsen mellom ring 3 og østre aker vei ville være ferdig, slik at en del trafikk enkelt kunne omdirigeres dit. Jeg lurer stadig på evnenivået til de som driver denne type planleging. Natt til Tirsdag denne uke var det arbid i Festning/Opera tunellen, så da var det ene løpet stengt og det var 2 vegs trafikk i det andre, men samtidig hadde de stengt den ene tunellen i Granfoss tunellen og det var 2 veis trafikk i den andre. Dermed kom de seg ikke gjennom Oslo uten å måtte stenge hele Granfosstunellen og ha hjelp av politiet til dette.

Vel vel det er tidvis enda værre i oslo sentrum, der stenger de gjerne flere gater i samme ommeråde, slik at f.eks utrykknings kjøretøy må kjøre lange omveier.
Futura is offline  
Old 16-05-2012, 11:32   #83
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Vel vel det er tidvis enda værre i oslo sentrum, der stenger de gjerne flere gater i samme ommeråde, slik at f.eks utrykknings kjøretøy må kjøre lange omveier.
Hadde engang en sommer jobb hvor jeg skulle flytte noe fra ett hvartal til kvartalet ved siden av. Med enveiskjøringer og veiarbeid tok en runde 2,4 km, og jeg mått endre kjøremønster 2 ganger over 2 uker.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 16-05-2012, 12:18   #84
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Forøvrig viser undersøkelser SL i Stockholm har gjort, at folk foretrekker "alt på en gang" i stedet for "litt her og litt der"
Jo, den kjøper jeg. Men å oversette "alt på en gang" til "x-uker hver sommer" blir litt for enkelt.

NSB gjorde jo en såkalt undersøkelse der de spurte om folk ville ha sitteplass på toget. Til stor "overraskelse" svarte de fleste ja. Dermed økte de antall seter i bredden så det ble trangere. Undersøkelser er omtrent så gode som hodene som bruker dem.

Jeg kan ikke huske at de nevnte ifjor at de skulle stenge flere år. Da var det liksom "det store løftet" og vi måtte alle holde ut så skulle det bli bedre. Året etter er det samme historien.

Jeg er villig til å vedde en flaske vin på at vi får samme historie igjen neste år, i en eller annen variant.

Kjøper meg straks bil igjen. En med ekstra store utslipp så jeg får tatt igjen det tapte.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 16-05-2012 at 12:20.
Fnate is offline  
Old 16-05-2012, 12:46   #85
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jeg kan ikke huske at de nevnte ifjor at de skulle stenge flere år. Da var det liksom "det store løftet" og vi måtte alle holde ut så skulle det bli bedre. Året etter er det samme historien.
Jo, men da fulgte du ikke med Når de begynte å oppgradere Oslotunnelen sa de at den ville være stengt sommeren 2010, 2011 og 2012.
Old 18-05-2012, 12:21   #86
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Satser på kollektivtransport i egen bil på vei til sommerferietur. Får opphold i jobbreisene fra midten av juni med fly frem til godt over sommeren allikevel!
Old 18-05-2012, 12:25   #87
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Leser i avisen idag, at Flytoget har søkt om å kjøre 6 avganger i timen fra lysaker. Hadde vært greit det :-)
storg is offline  
Old 18-05-2012, 13:03   #88
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Leser i avisen idag, at Flytoget har søkt om å kjøre 6 avganger i timen fra lysaker. Hadde vært greit det :-)
Sikkert vel og bra for flytoget, samt de som bruker det. Men kan ikke helt se at dette er den beste måten å utnytte økt kapasitet på - kapasitetsøkningen bør komme alle til gode, ikke bare de som skal ut å fly.

Egentlig er det ganske dumt at staten har ansvaret for kollektivtrafikken på skinner på østlandet - men det blir en annen diskusjon.
RSL is offline  
Old 16-06-2012, 13:04   #89
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Forsmak på sommeren, Ring3 er strupet ved Økern i tillegg til at den nye avkjøringen til Østre Aker er stengt. De som kommer vestfra og følger skilting må til Helsfyr for å snu. Det er stillestående kø fra Nydalen og østover i dag (en lørdag...) Får håpe det bare er en midlertidig sak i helgen.

Last edited by Discus; 16-06-2012 at 13:06.
Discus is offline  
Old 18-06-2012, 12:34   #90
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Ser ut som Flytoget tok deler av fjorårets kritikk på alvor og vil senke prisene til 130kr fra alle destinasjoner i år.

Ellers må det også merkes at det i sommer også må arbeides på E6 i sommerferien slik at det blir nedsatt kapasitet ved Alnabru i sommer også
Old 18-06-2012, 14:15   #91
Polaris
Free Luigi

Noen som veit om man får rabatt når man har flerreisekort og månedskort på flytoget? Burde jo absolutt være en rabatt for oss også, så mye som vi reiser og den ulempen dette faktisk medfører når man skal på jobb. 20 minutter ekstr virker jo ikke så mye, men når du skal være på gardermoen til 06:00 - og dermed må stå opp 04:00 i stedet for 0430... Da merker du det greit
Polaris is offline  
Old 18-06-2012, 17:29   #92
MFM
ScanFlyer Blue

Angry Re: Kollektivtrafikk i Oslo stopper opp i sommer inkl. flytoget

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Forsmak på sommeren, Ring3 er strupet ved Økern i tillegg til at den nye avkjøringen til Østre Aker er stengt. De som kommer vestfra og følger skilting må til Helsfyr for å snu. Det er stillestående kø fra Nydalen og østover i dag (en lørdag...) Får håpe det bare er en midlertidig sak i helgen.
Ringen ved Økern har jo vært katastrofe i laang tid. Og på trikkelinjene fra løkka og nordover har de jo greid å legge 800-900 meter nye skinner.. på drøye 10 måneder. Hadde vi vært en japansk storby hadde vel tilsvarende trikkespor kunne blitt lagt nye tre-fire ganger, og Økern hadde hatt ferdigstilt arbeidet for et par år siden.
MFM is offline  
Old 24-06-2012, 09:35   #93
Kanon
ScanFlyer Molded

Typisk Svilletabbe gir mer togkaos - VG
Kanon is offline  
Old 24-06-2012, 10:00   #94
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Får det konsekvenser for de ansvarlige? Neppe...

Godt T-banen ihvertfall etter planen skal gå som vanlig. Og til OSL funker Flybussekspressen perfekt, da jeg aldri reiser ut før tidligst 11 av prinsipp
Bergern is offline  
Old 24-06-2012, 10:35   #95
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Jeg er villig til å vedde en flaske vin på at vi får samme historie igjen neste år, i en eller annen variant.
Det tok ikke lang tid før det veddemålet var over:
Quote:
Oslotunnelen må stenge en gang til på et senere tidspunkt fordi Jernbaneverket har kjøpt sviller som ikke passer.
https://www.aftenposten.no/nyheter/i...n-6857093.html

Old 24-06-2012, 13:27   #96
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Sånn sett er det leverandørens skyld og ikke JBVs, det er bare VG som er ute etter å kaste dritt om jernbanen igjen........

Since 01.02.2007
Ståle is offline  
Old 24-06-2012, 13:41   #97
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Sånn sett er det leverandørens skyld og ikke JBVs, det er bare VG som er ute etter å kaste dritt om jernbanen igjen........
Nå har vel jernbanen fortjent en rimelig solid dose dritt også vel...

Å komme i en situasjon der du må stenge hovedstadens jernbanesystem i 2 somre på rad (nå sikker 3, for ikke å si sikkert hver sommer fremover) er jo vitne om en drift som er fullstendig på jordet. Det er inkompetanse satt i system.

Jeg synes faktisk media har vært alt for snille med dem.

Så får jeg heller på forhånd beklage om jeg har støtt deg Ståle. Jeg lurer på om du kanskje arbeider i JBV. Men det er slik det oppleves utenfra.

Last edited by Fnate; 24-06-2012 at 13:46.
Fnate is offline  
Old 24-06-2012, 13:42   #98
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det tok ikke lang tid før det veddemålet var over:
https://www.aftenposten.no/nyheter/i...n-6857093.html
Rive seg i håret... Men det er jo ingen fare, jeg kan jo bare stå opp ekstra tidlig om morgenen og komme hjem ekstra sent om kvelden.

Fnate is offline  
Old 24-06-2012, 17:49   #99
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Tja. Det er jo JBV som har valgt underleverandør. Dette bør minimum få noen konsekvenser for underleverandøren.
storg is offline  
Old 24-06-2012, 18:20   #100
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Quote:
Nå har vel jernbanen fortjent en rimelig solid dose dritt også vel...

Å komme i en situasjon der du må stenge hovedstadens jernbanesystem i 2 somre på rad (nå sikker 3, for ikke å si sikkert hver sommer fremover) er jo vitne om en drift som er fullstendig på jordet. Det er inkompetanse satt i system.

Jeg synes faktisk media har vært alt for snille med dem.

Så får jeg heller på forhånd beklage om jeg har støtt deg Ståle. Jeg lurer på om du kanskje arbeider i JBV. Men det er slik det oppleves utenfra.
At Oslotunnelen m/ tilhørende områder har måttet stenges i tre somre på rad er en situlasjon ingen liker, heller ikke Jernbaneverket som må ha folk i sving midt i ferietida. På det værste så var desverre muntlige og fysiske trusler mot jernbaneansatte dagligdags fra sinte kunder, selvom folket ute på bakken gjorde mye mer enn det de skulle på jobb. Folk i jernbanen har rett og slett også fått nok av dette. Kanskje jeg gjør det litt lett her, men skylda kan du legge hos folket som regjerte i periodene mellom 1995 - 2008. Pengene ble heller brukt på veibygging, og mye av det nødvendige vedlikeholdet i jernbanen stoppet opp.
Samtidig sørget splittelsen av daværende NSB som var alt til å bli både en infrastrukturforvalter (JBV) og togselskap (NSB) at en god del fagmennesker ble oppsagt med sluttpakke. Dette ble også igjennomført etter ønske / press fra politisk nivå. Det er DER inkompetansen ligger! (Er det noe nytt????)

På lik linje med flybransjen så legger media på en god del krydder på alle fillesakene de komer over og gir enten Jernbaneverket eller NSB skylda for alt da det er dette folk vil lese om. Under togkaoset som startet i 2006 og videre fikk NSB skylda for absolutt alt selvom de hadde skylda for rundt 20-30% av problemene.

At Flyoget f. eks kan vise til sin gode punktlighet er basert på skitne triks spør du meg, som at forsinkede tog innstilles og dermed forsvinner ut av forsinkelsesstastistikken. Fordelen hos de er timinuttersavganger så den vanlige reisende merker normalt sett ikke noe da rutetabell ikke er viktig hos Flytoget.

At denne svilletabben kunne skje er jo uforståelig, men det ser ut til at produsenten endret på utførelsen uten å gi noe særlig beskjed.

Ja, jeg lønnes av JBV så det skal være klart.

Since 01.02.2007
Ståle is offline  
Closed Thread

Posting Rules