![]() |
|
![]() |
#301 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tror du at ekspansjonen er upåvirket av ordningene de vil tilby til pilotene? I så fall så må jeg si meg en smule uenig (driftskostnader er ikke helt uvesentlige i forhold til å bestemme produksjonsvolum).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Så lenge de ikke parkerer fly, er ekspansjonen bestemt av flåteveksten. Den kan man ikke endre sånn over en lav sko uten drastiske åtgjerder. Jeg ser derfor ingen egentlig sammenheng - nå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg antar at det er nokså uproblematisk å selge sine slots hos både Airbus og Boeing, om det skulle vise seg at de ikke har behov for flyene. Det har vi vel hørt om før. Ekspansjonen og flybestillingene er ganske sikkert gjort med basis i den forretningsmodellen som pilotene nå ønsker å komme til livs. Endrede forutsetninger gjør vel ofte at beslutninger reverseres, og spesielt når man ikke enda sitter med flyene i fanget (og dette er neste generasjonsfly som presumptivt har stor verdi i markedet og derfor enkelt å avhende).
Last edited by TOS; 21-04-2012 at 00:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
I dagens marked vil det neppe by på større problemer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Malaga-vikarene flyr ikke innenriks. Kun hvis det blir streik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#307 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvilke virkemidler har DY her hvis denne streiken går over lang tid, hvis de kan bruke kontraktflygere på torp innenlands ved streik... så kan de også skaffe seg flere kontraktspiloter også?
Jeg frykter at dette blir en langvarig streik som ingen vil gi seg på. Kjos kan ikke fordi han ser på dette som grunnleggende for selskapets eksistens de nesete årene og pilotene kan ikke gi seg uten gjennomslag hvis de først begynner (kanskje derfor de nøler med å ta ut streik nå?). |
![]() |
![]() |
![]() |
#308 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jag tror inte det blir någon längre strejk...DY går i konkurs då.
Kjos kommer få ge med sig om han vill att DY ska överleva maj månad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Vi kan jo også se for oss at Raynair og SAS vil benytte sjansen og forsyne seg av markedsandeler i vakumet som oppstår under og etter en streik -> mer hoderulling! Som jeg forutså for noen dager siden så står nå en hel bransje og klapper for DY pilotene som har ALT å tape mens konkurrentene har ALT å vinne på det som skjer. DY pilotene har nå m.a.o. mistet kontrollen over sin egen konflikt. Kjos vil forøvrig kalle dem inn for arbeidsretten hvis det blir streik, så i teorien risikerer hele gjengen stå uten jobb om en stund. Noe som kanskje er likegreit hvis man er så uenig med sin egen ledelse. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
skal bruke dem og investorene har troen på deg? Kjos har fått lån under visse forutsettninger, nå vil disse forrutsettningene forrandre seg dramatisk. Da vil sannsynligvis lånene ryke. Da kan jo du og jeg starte leasingbyrå på mandag, låne 100kkk og bestille 200+ fly da - count me in ![]() W Last edited by Wahoo; 21-04-2012 at 09:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Last edited by Pilot1; 21-04-2012 at 10:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Boeings Managing Director Global Marketing, hadde Sør Amerika som sitt område før han ble forfremmet til å ha jobben på verdens basis. Han deler absolutt ikke dine bekymringer ! (Og Jeff er Flyprat`s kontakt hos Boeing og gammel fagforeningsmann - så han vet godt at det er minst 2 sider av en sak ![]() )
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 21-04-2012 at 10:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
...Vi får vel fasiten snart....
![]() W |
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Nu er jeg ganske overbevist om at det ikke sker, men at give ansatte, der bare gerne vil have ordentlige ansættelsesvilkår skylden for at der potentielt kan gå galt med Kjos' plan - synes jeg faktisk er ganske respektløst. Der er absolut ingen, der siger, at alt hvad Kjos planlægger skal resten af verden bare acceptere og bakke ham op i. Hvorfor i alverden skulle piloter ofre deres rimelige ansættelsesvilkår for at andre kan få dårlige vilkår og Kjos kan fylde sin private pengetank på bekostning af andre menneskers levevilkår. Det er absolut heller ikke nogen ret for Kjos at ekspandere ubegrænset. Der står heller ikke skrevet nogen steder, at det nødvendigvis er den rigtige løsning - for branchen, skatteindtægterne, samfundet osv - at Kjos bare bliver så stor som mulig - slet ikke hvis det er på bekostning af skandinaviske arbejdspladser, ordentlige arbejds- og ansættelsesforhold, skatteindtægter og potentielt flysikkerheden. Rent faktisk er omkostningerne ved at give medarbejderne ordentlige vilkår ganske minimale i forhold hvad det ellers koster at drive et flyselskab. Udgifter til crew fylder ikke meget sammenholdt med leasing, brændstof, afgifter osv osv osv. At de får ordentlige forhold - og at man ikke forsøger at lave konstellationer, som potentielt opfordrer til skatteunddragelse synes jeg kun er rimeligt. At folk ikke kan gennemskue hvad de reelle hensigter bag Kjos såkaldte plan er - undrer mig meget. Hvis man godt kan gennemskue det og stadig synes det er helt okay, så synes jeg faktisk det er ganske usympatisk. Men desværre er det jo nok sådan verden har udviklet sig. Man er sig selv nærmest og hvis man kan spare lidt småpenge på flybilletten, Ikea-reolen eller de polske kødvarer, så bryder ingen sig om arbejdsforhold, social sikring osv. - Bare det ikke rammer en selv. Det er sørgeligt at være vidne til - men sådan ser verden jo nu åbenbart ud. Selv vil jeg ihvertfald forsøge - såvidt det er muligt - at gøre mit til at verden bliver et bedre sted end nogen åbenbart vil have den til at være... Det er trist læsning at læse visse poster i denne tråd... Øv ![]()
![]() |
![]() |
#318 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
man som pilot foretar seg i disse dager er med respekt å melde uansvarlig og ikke minst utrolig naivt. Nå er det jo først og fremst egne kolleger og egen arbeidsplass på sikt som blir påvirket, så for meg som passasjer er det rivende likegyldig. Jeg skal nok komme meg fra A til B uansett. Hva som står på halen og hva etternavnet til piloten er, er av mindre betydning så lenge alt er i.h.t EU standard. Desverre tror jeg dette er begynnelsen på slutten for norsk luftfart av betydning. Last edited by Wahoo; 21-04-2012 at 11:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Pilotenes vegring mot å begynne streiken kan vel skyldes NHO's antydninger om at dette
ikke omfattes av tariffavtalen, og dermed vil klassifiseres som vill/ulovlig. Med påfølgende erstatningsansvar ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#320 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |