Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-04-2012, 12:10   #1
Theaviator
The old Norwegian Viking
 
Theaviator's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
Default SAS mister marked på eget hjemmemarked

BA, AF/KLM og LH vokser på det Nordiske markedet

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2374366.ece
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly...
Theaviator is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 12:27   #2
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Så lenge SAS faktisk økte ant passasjerer som reiste i mars i år kontra i fjor, så har de ikke mistet markedsandeler, men det har istedenfor blitt generert flere reisende i markedet totalt sett.
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 12:53   #3
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Så lenge SAS faktisk økte ant passasjerer som reiste i mars i år kontra i fjor, så har de ikke mistet markedsandeler, men det har istedenfor blitt generert flere reisende i markedet totalt sett.

Feil. Det snakkes om markedsANDEL.
Det er jo fullt mulig å tape andel av markedet selv om man har økning i antall passasjerer.
__________________
Life is Brutale

Last edited by imm; 16-04-2012 at 13:04.
imm is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 13:32   #4
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Så lenge SAS faktisk økte ant passasjerer som reiste i mars i år kontra i fjor, så har de ikke mistet markedsandeler, men det har istedenfor blitt generert flere reisende i markedet totalt sett.
Selvfølgelig kan man miste markedsandel selv om man øker antallet passasjerer.
haavig is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 13:35   #5
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Så lenge SAS faktisk økte ant passasjerer som reiste i mars i år kontra i fjor, så har de ikke mistet markedsandeler, men det har istedenfor blitt generert flere reisende i markedet totalt sett.
Jo. Det er riktig som IMM sier. Man kan faktisk tape markedsandeler selv om man øker antall passasjerer.
Dersom din andel på en lufthavn øker med f.eks. 3 %, mens lufthavnens økning er 7 % så har du tapt markedsandeler.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 14:03   #6
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Jeg beklager. Jeg tenkte feil i denne sammenhengen. Klart man kan tape andeler og øke passasjerantallet, som LN-VLE så greit beskriver.
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 15:34   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Så lenge det ikke foreligger noen tall over utviklingen i markedsandeler, vet man jo ikke om SAS faktisk mister markedsandeler. I denne artikkelen hevdes det jo bare at British Airways har oppnådd en passasjervekst på 20 prosent i Skandinavia det siste året, ikke at de har hatt en vekst i markedsandel på 20 prosent. Også SAS, Norwegian, Lufthansa, Air France og KLM har opplevd vekst i antall passasjerer det siste året.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 15:41   #8
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

KGL, har du noen tall å komme med?
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 17:15   #9
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Jeg kan ikke skjønne at ikke SAS prøver å opprette flere direkteruter til London fra de regionalle flyplassene for å demme opp for BA.

Men dette har jeg argumentert for i en annen tråd:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=102280
Dash is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 17:22   #10
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Jeg kan ikke skjønne at ikke SAS prøver å opprette flere direkteruter til London fra de regionalle flyplassene for å demme opp for BA.

Men dette har jeg argumentert for i en annen tråd:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=102280

Ja, og hvor mye har ikke KLM tatt siden de statet sin satsing i Norge?
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 17:24   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Jeg kan ikke skjønne at ikke SAS prøver å opprette flere direkteruter til London fra de regionalle flyplassene for å demme opp for BA.

Men dette har jeg argumentert for i en annen tråd:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=102280
Fordi de ikke tjener penger på det, enkelt og greit.

Og KLM taper stort på sin satsing i Skandinavia (samt generelt sett), i det vanskelige markedet man ser nå, gjør SAS det rette.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 17:31   #12
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Fordi de ikke tjener penger på det, enkelt og greit.

Og KLM taper stort på sin satsing i Skandinavia (samt generelt sett), i det vanskelige markedet man ser nå, gjør SAS det rette.

Jeg har hørt at KLM sine ruter til/fra Norge er blandt de mest lønnsomme rutene KLM har. Mulig det ikke er riktig da. Man skal som kjent ikke tro alt man hører.

Rutene til/fra Torp er stort sett alltid mer eller mindre fulle. Men det betyr jo ikke nødvendigvis at man tjener penger.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 17:56   #13
wilhelm
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Oslo, Norway
Posts: 368
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Også Lufthansa har tidligere uttalt at de skandinaviske rutene er lønnsomme og kjennetegnes av et marked med høy betalingsvillighet.

w
wilhelm is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 18:27   #14
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Fordi de ikke tjener penger på det, enkelt og greit.

Og KLM taper stort på sin satsing i Skandinavia (samt generelt sett), i det vanskelige markedet man ser nå, gjør SAS det rette.
Men SAS må da kunne tjene penger på direkteruter til London fra flere regonale flyplasser. LHR er vel den fjerde største flyplassen for SAS etter OSL,CPH og ARN med flere millioner reisende fra skandinavia.

Og når jeg sjekker hvilke flytyper som blir brukt til LHR av SAS så er det ofte 738 og A321 som flyr. Noe som tyder på godt belegg på rutene.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 18:32   #15
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Jeg har hørt at KLM sine ruter til/fra Norge er blandt de mest lønnsomme rutene KLM har. Mulig det ikke er riktig da. Man skal som kjent ikke tro alt man hører.
Jeg mener også å ha hørt at Norge har vært KLMs mest lønnsome marked i Europa utenfor Nederland, men det betyr jo ikke direkte at de er pengemaskiner. Ikke vet jeg, men at de skulle tape penger direkte på rutene til Norge synes jeg høres rart ut.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2012, 01:11   #16
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Om KLM skulle gå i minus på rutene til Norge så skulle jeg gjerne sett det dokumentert. Det er påstander som er helt motsatt av hva jeg alltid har hørt.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2012, 04:34   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Kan hende jeg husker feil, men jeg mener jeg leste at KLMAF sliter, kan hende jeg tar feil.

Direkteruter til feks London fra regionen, har blitt forsøkt en rekke ganger av både SAS og også Norwegian uten hell.

Det sier seg selv at SAS taper vs. de andre store i Europa. Vi snakker om trafikk til hubmating for hhv BA, KLMAF og LH. Alle selskapene vokser kraftig, åpner nye longhaul ruter, tar levering av nye fly etc hele bunten, mens SAS har samme flåten de har hatt stort sett hele tiden. Og som tidligere nevnt, Selv om SAS ikke har samme veksten som det mange andre har, har de vekst og har allerede en respektabel markedsandel ut i verden
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2012, 09:35   #18
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,778
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Quote:
Originally Posted by wilhelm View Post
Også Lufthansa har tidligere uttalt at de skandinaviske rutene er lønnsomme og kjennetegnes av et marked med høy betalingsvillighet.

w
Vel, markedet betaler ikke mer enn det må. Det som vel drar opp for KL/LH/BA er IC trafikken, ser du Europa segmentet isolert tror jeg ikke der er mye penger å hente.
Eks: ifjor sommer kunne du hanke deg en billett med LH CPH-FRA-SVG V.V for 320.- spenn, ikke mye overskudd i den antar jeg
krølle is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2012, 09:48   #19
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

Nu ved jeg ikke om dette gælder både AF og KLM, men AF-chefen har ihvertfald udtalt for nyligt:

Quote:
”Det er formentlig en god idé, hvis Norwegian kan feede ind til vores langrute linjer, både i Paris og Amsterdam, men endnu har vi ikke spurgt dem” siger Juniac til bladet. Han tilføjer: ”Vi taber penge i Europa, men tjener penge på de interkontinentale ruter. Derfor vil andre muligheder være oplagte”.
http://www.tic.travel/news/02042012/...ian-samarbejde

Det tyder da ihvertfald ikke på at det er nogen guldgrube for dem - og hvis KLM kan tjene penge og lave forretningen på feeder, så havde AF-chefen vil ikke overvejet et samarbejde med f.eks. DY. Han forslår jo ihvertfald samarbejde om feed til både CDG og AMS.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2012, 10:57   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS mister marked på eget hjemmemarked

flybe feeder allerede for Air France til CDG fra sju destinasjoner i UK, så AF er ikke pragmatiske på slike avtaler.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 18-04-2012 at 13:12.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS Credits mister de fleste samarbeidspartnerne Hickok Reiseforum 2 28-03-2013 15:21
SAS mister reisende på økonomi klasse. MartinL Flyforum 7 11-08-2008 16:32
SAS mister forsvarskontrakten!! Yabadoo Flyforum 30 20-04-2008 21:13
SAS-aksjen mister høyde Trety Flyforum 3 26-06-2006 21:23
54 SAS-ansatte MISTER JOBBEN sail4fun Flyforum 14 06-11-2005 21:32


All times are GMT +2. The time now is 21:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.