![]() |
|
![]() |
#1 |
The old Norwegian Viking
|
![]()
BA, AF/KLM og LH vokser på det Nordiske markedet
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2374366.ece
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Så lenge SAS faktisk økte ant passasjerer som reiste i mars i år kontra i fjor, så har de ikke mistet markedsandeler, men det har istedenfor blitt generert flere reisende i markedet totalt sett.
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Feil. Det snakkes om markedsANDEL. Det er jo fullt mulig å tape andel av markedet selv om man har økning i antall passasjerer.
Life is Brutale Last edited by imm; 16-04-2012 at 13:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Selvfølgelig kan man miste markedsandel selv om man øker antallet passasjerer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Dersom din andel på en lufthavn øker med f.eks. 3 %, mens lufthavnens økning er 7 % så har du tapt markedsandeler. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg beklager. Jeg tenkte feil i denne sammenhengen. Klart man kan tape andeler og øke passasjerantallet, som LN-VLE så greit beskriver.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Så lenge det ikke foreligger noen tall over utviklingen i markedsandeler, vet man jo ikke om SAS faktisk mister markedsandeler. I denne artikkelen hevdes det jo bare at British Airways har oppnådd en passasjervekst på 20 prosent i Skandinavia det siste året, ikke at de har hatt en vekst i markedsandel på 20 prosent. Også SAS, Norwegian, Lufthansa, Air France og KLM har opplevd vekst i antall passasjerer det siste året.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
KGL, har du noen tall å komme med?
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg kan ikke skjønne at ikke SAS prøver å opprette flere direkteruter til London fra de regionalle flyplassene for å demme opp for BA.
Men dette har jeg argumentert for i en annen tråd: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=102280 |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Ja, og hvor mye har ikke KLM tatt siden de statet sin satsing i Norge?
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Og KLM taper stort på sin satsing i Skandinavia (samt generelt sett), i det vanskelige markedet man ser nå, gjør SAS det rette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Jeg har hørt at KLM sine ruter til/fra Norge er blandt de mest lønnsomme rutene KLM har. Mulig det ikke er riktig da. Man skal som kjent ikke tro alt man hører. Rutene til/fra Torp er stort sett alltid mer eller mindre fulle. Men det betyr jo ikke nødvendigvis at man tjener penger.
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Også Lufthansa har tidligere uttalt at de skandinaviske rutene er lønnsomme og kjennetegnes av et marked med høy betalingsvillighet.
w |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Og når jeg sjekker hvilke flytyper som blir brukt til LHR av SAS så er det ofte 738 og A321 som flyr. Noe som tyder på godt belegg på rutene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg mener også å ha hørt at Norge har vært KLMs mest lønnsome marked i Europa utenfor Nederland, men det betyr jo ikke direkte at de er pengemaskiner. Ikke vet jeg, men at de skulle tape penger direkte på rutene til Norge synes jeg høres rart ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Om KLM skulle gå i minus på rutene til Norge så skulle jeg gjerne sett det dokumentert. Det er påstander som er helt motsatt av hva jeg alltid har hørt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kan hende jeg husker feil, men jeg mener jeg leste at KLMAF sliter, kan hende jeg tar feil.
Direkteruter til feks London fra regionen, har blitt forsøkt en rekke ganger av både SAS og også Norwegian uten hell. Det sier seg selv at SAS taper vs. de andre store i Europa. Vi snakker om trafikk til hubmating for hhv BA, KLMAF og LH. Alle selskapene vokser kraftig, åpner nye longhaul ruter, tar levering av nye fly etc hele bunten, mens SAS har samme flåten de har hatt stort sett hele tiden. Og som tidligere nevnt, Selv om SAS ikke har samme veksten som det mange andre har, har de vekst og har allerede en respektabel markedsandel ut i verden |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Eks: ifjor sommer kunne du hanke deg en billett med LH CPH-FRA-SVG V.V for 320.- spenn, ikke mye overskudd i den antar jeg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nu ved jeg ikke om dette gælder både AF og KLM, men AF-chefen har ihvertfald udtalt for nyligt:
Quote:
Det tyder da ihvertfald ikke på at det er nogen guldgrube for dem - og hvis KLM kan tjene penge og lave forretningen på feeder, så havde AF-chefen vil ikke overvejet et samarbejde med f.eks. DY. Han forslår jo ihvertfald samarbejde om feed til både CDG og AMS.
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
flybe feeder allerede for Air France til CDG fra sju destinasjoner i UK, så AF er ikke pragmatiske på slike avtaler.
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 18-04-2012 at 13:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS Credits mister de fleste samarbeidspartnerne | Hickok | Reiseforum | 2 | 28-03-2013 15:21 |
SAS mister reisende på økonomi klasse. | MartinL | Flyforum | 7 | 11-08-2008 16:32 |
SAS mister forsvarskontrakten!! | Yabadoo | Flyforum | 30 | 20-04-2008 21:13 |
SAS-aksjen mister høyde | Trety | Flyforum | 3 | 26-06-2006 21:23 |
54 SAS-ansatte MISTER JOBBEN | sail4fun | Flyforum | 14 | 06-11-2005 21:32 |