![]() |
|
![]() |
#221 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 04-04-2012 at 18:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er nok mest papirarbeidet. Det er ingenting som går fort når man har så mange organer inne i bildet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvis det er papirarbeid så kan jeg ikke tenke meg at kostnaden er 1 million dollar, selv om det tar tid. Det tar vel neppe 1 år hvis flytypen er godkjent fra før.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Flyklapper
|
![]()
En C-sjekk koster omkring en million dollar for en Dash-8. Det er vel ikke urimelig å tro at det fort kan bli en jobb i samme størrelsesorden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Godkjennelsen er vel også på linje med ETOPS dvs. en godkjenning av Flytype og Operatør sammen....
![]() |
#226 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Flyklapper
|
![]()
Det er jo ikke snakk om stort mer ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jo, papirene følger hvert enkelt flyindivid selv om også operatøren er en del av bildet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå er det vel snakk om 3 Dash 8 for DAT, så vidt jeg har forstått det. Poenget er at om det er en sertifisering så høres det merkelig ut om dette skulle gå per flyindivid, og det er også underlig at en slik papirprosess skulle koste 1 million dollar hvis det ikke er snakk om fysisk konvertering av flyindividene (motorsaken er, såvidt jeg klarer å lese ut av det laurenz skriver, en separat sak).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Men hvis man (teoretisk sett) har to identiske fly som begge skal operere på kortbanene så kan det vel neppe være slik at prosessen tar 1 år per fly? Så byråkratisk kan dette vel neppe være. Om Dash 8-103 er sertifisert for steep approach eller hva man nå kaller det så skulle vel være en enkel sak å sertifisere et nytt individ av samme typen for slike operasjoner for et nytt selskap?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
Flyklapper
|
![]()
Er ikke intim med prosessen her, men det vil alltid være dyrest (og ta lengst tid) for den første maskinen i en slik prosess. Men millionen var vel for konvertering fra -102 til -103? Kortbanesertifiseringen er en helt separat prosess... Kjenner jeg begynner å miste tråden ..
![]() Lurer også på hva de hadde tenkt å gjøre med New Zealanderen (reserveflyet) .. den kan jo ikke brukes i Lofoten uten konvertering til -103 og siden den er på et annet selskaps AOC må den vel også sertifiseres av dette selskapet for kortbaneops - i tillegg til at også NZ's luftfartsmyndigheter må blandes inn .. . |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#233 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
WF Dash8-200 er en annen type maskin, så at det tar lengre tid å få første maskin av denne typen er en litt annen sak (gitt nå at dette er første gang en slik variant av Dash 8 sertifiseres, slik jeg har fått inntrykk av). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
www.lch78.net
|
![]()
Mulig at grunnen ligger her:
Quote:
kilde: http://www.regjeringen.no/pages/3759...medvedlegg.pdf
![]() |
![]() |
#235 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#236 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hva innebærer disse supplementene, rent praktisk? Er det kun papirarbeid, eller er det også fysiske endringer på flyene?
Edit: Jeg fant følgende: "Supplement 37 inneholder performance data/grafer som er nødvendig for å kunne beregne landingsdistanse på ”kontaminerte” rullebaner", samt vedrørende supplement 48: "Ved en såkalt bratt innflyging (definert som innflygingsvinkler mellom 4.5 – 7.9°) vil setningspunktet bli tidligere enn ved en normal 3° innflyging. I tillegg til denne forskjellen er også selve innflygingstraséen modifisert på kortbanenettet, i den forstand at den er forskjøvet utover fra rullebanen. Dette var en forutsetning for å få tilstrekkelig stoppdistanse ved kortbaneoperasjoner med Dash-8." Det høres merkelig ut at dette skal ta lang tid å få implementert - på en legmann så høres dette ut som en ren papireksersis, hvor man nesten skulle tro at man kunne legge et papirark i kopimaskinen, men jeg antar at det er noe som gjør at min enkle løsning ikke fungerer... ![]() Last edited by TOS; 05-04-2012 at 01:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
LT bruker riktignok begrepet "ren papirøvelse" om prosessen i brevet til SD.
![]()
![]() |
#238 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det er noen mindre tekniske modifikasjoner som må gjøres i tillegg til en papirøvelsen. Jeg har tidligere hørt (ikke i relasjon med DAT) at papirøvelsen ville vært enklere og raskere hvis flyselskapet var en godt vant Dash8-operatør da det som nevnt tidligere i tråden, settes krav til operatøren før slike supplementene kan gis. Slik jeg kjenner prosessen er det mye operatøren må dokumentere, så det er ikke bare snakk om å kjøpe seg noen papirer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
The old Norwegian Viking
|
![]()
Et eksempel på ESAs ikke ank-bare beslutninger. Ingen sammenligning forøvrig, men skulle ESA komme til et annet resultat enn WF/SD om hva som er konkurransedreining kan det svi godt økonomisk i form av et beregnet tap for DAT.
Her en parallell om Posten som utspiller seg i disse dager. http://nrk.no/okonomi/posten-risiker...mell-1.8080737 eller http://www.ks.no/tema/Internasjonalt...45-mill-i-bot/
1 vinge blir lett til 5 fly... Last edited by Theaviator; 19-04-2012 at 17:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvordan var det med WF da de begynte å fly i nord? Var papirene på plass fra dag èn, eller fløy de på disp en god stund?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |
Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene? | Trdfly | Småprat | 20 | 02-11-2011 17:06 |