Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-11-2011, 23:51   #1
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,631
Spørsmål Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene?

Hvilke selskaper vil du ha på de forskjelige FOT-rutene?

Anbudet gjeler på desse strekningane:
Ruteområde 1 Lakselv–Tromsø
Ruteområde 2 Andenes–Bodø, Andenes–Tromsø
Ruteområde 3 Harstad/Narvik–Tromsø
Ruteområde 4 Svolvær–Bodø
Ruteområde 5 Leknes–Bodø
Ruteområde 6 Røst–Bodø
Ruteområde 7 Narvik (Framnes)–Bodø
Ruteområde 8 Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim v.v.
Ruteområde 9 Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim
Ruteområde 10 Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim
Ruteområde 11 Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim
Ruteområde 12 Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim
Ruteområde 13 Florø–Oslo, Florø–Bergen
Ruteområde 14 Førde–Oslo, Førde–Bergen
Ruteområde 15 Sogndal–Oslo, Sogndal–Bergen
Ruteområde 16 Sandane–Oslo, Sandane–Bergen
Ruteområde 17 Ørsta-Volda–Oslo, Ørsta-Volda–Bergen
Ruteområde 18 Fagernes–Oslo
Ruteområde 19 Røros–Oslo

Og med disse flyselskapene (gjerne skriv på flytype):
• Svenska Direktflyg AB
• NextJet AB
• AVIES AS
• Helitrans AS
• Widerøe’s Flyveselskap AS
• North Flying A/S
• UAB DOT LT
• Danish Air Transport A/S
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 00:03   #2
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene (Splitet fra 'Nytt anbud ute for FOT-rut

Så lenge DOT får fornyet kontrakt på Røros - Oslo - Fagernes, så er jeg (og ikke minst lokalmiljøet) happy
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 00:18   #3
Hagen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 202
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene (Splitet fra 'Nytt anbud ute for FOT-rut

Om DAT vinner flere av disse rutene, står da SRP-ruta i fare? Eller har DAT planer om å ytterligere utvide flåten?
Hagen is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 00:37   #4
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene (Splitet fra 'Nytt anbud ute for FOT-rut

La oss håpe så mye som mulig faller på norske hender, virkelig ikke bra for luftfarten om endel av disse selskapene får kloa i for mange av disse rutene....
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 00:43   #5
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,631
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene (Splitet fra 'Nytt anbud ute for FOT-rut

Jeg håper på Helitrans på alle ruter fra TRD
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 01:26   #6
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene (Splitet fra 'Nytt anbud ute for FOT-rut

Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
La oss håpe så mye som mulig faller på norske hender, virkelig ikke bra for luftfarten om endel av disse selskapene får kloa i for mange av disse rutene....
Som i praksis betyr Wideroe. Hva er så galt med danske eller svenske selskap da???
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 02:04   #7
sarpingen87
ScanFlyer Blue
 
sarpingen87's Avatar
 
Join Date: Nov 2008
Location: Fredrikstad
Posts: 374
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene (Splitet fra 'Nytt anbud ute for FOT-rut

• NextJet AB
- Ruter: Florø - Oslo, Florø - Bergen, Fagernes - Oslo, Røros - Oslo, Bodø - Andenes, Andenes - Tromsø, Harstad/Narvik - Tromsø og Tromsø - Lakselv
- Flytype: ATPOSL - FRO og BGO - FRO, SB34 på RRS - OSL og VDB - OSL, på rutene i Nord-Norge er jeg mer usikker hva som passer seg men enten ATP eller Saab
• Helitrans AS
- Ruter: Trondheim - Brønnøysund, Bodø - Brønnøysund
- Flytype: SB34 på begge rutene
• Widerøe’s Flyveselskap AS
- Alle ruter med 800 meter bane
__________________
Neste flyvninger:
09.09.2017: DK802 - OSL til AYT - A321
16.09.2017: DK803 - AYT til OSL - A321

Last edited by sarpingen87; 02-11-2011 at 02:05. Reason: kosmetisk endring
sarpingen87 is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 10:31   #8
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene (Splitet fra 'Nytt anbud ute for FOT-rut

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Som i praksis betyr Wideroe. Hva er så galt med danske eller svenske selskap da???
Som regel særdeles dårlige villkår for ansatte, ref. West Air Sweden
Startlønn for piloter i direktflyg 22.000 brutto! pr. mnd.
Særedeles viktig å verne om norske arbeidsplasser både i lufta og på bakken, før vi vet ordet av det jobber alle på kontrakter og midlertidige ansettelser.
Har jo allerede begynt å se tendensene hos enkelte andre selskaper
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 12:19   #9
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene (Splitet fra 'Nytt anbud ute for FOT-rut

Quote:
Originally Posted by sarpingen87 View Post
• NextJet AB
- Ruter: Florø - Oslo, Florø - Bergen, Fagernes - Oslo, Røros - Oslo, Bodø - Andenes, Andenes - Tromsø, Harstad/Narvik - Tromsø og Tromsø - Lakselv
- Flytype: ATPOSL - FRO og BGO - FRO, SB34 på RRS - OSL og VDB - OSL, på rutene i Nord-Norge er jeg mer usikker hva som passer seg men enten ATP eller Saab
Uten at jeg sitter på performance-data så er jeg rimelig sikker på at ATP ikke kan brukes på Florø pga. banelengde.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 12:27   #10
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene (Splitet fra 'Nytt anbud ute for FOT-rut

Er det ikke Fagernes-ruta som har så himla få passasjerer? Nedgang på over 40 prosent på innenlandsflyvninger på Leirin mellom 09 og 10. I gjennomsnitt reiste seks personer om dagen i 2010 innenlands på flyplassen.

Her fra anbudet:

Quote:
Flygingar: Minst to daglege tur-retur-flygingar måndag–fredag og minst éi tur-retur-flyging søndag.
Setekapasitet: I begge retningar skal det tilbydast minst 100 sete måndag–fredag samla og minst 10 sete søndag. Tilbydd setekapasitet skal justerast i samsvar med reglar fastsette av Samferdselsdepartementet i vedlegg A til denne kunngjeringa.
http://www.regjeringen.no/pages/1734...ng_NN_nett.pdf
__________________

Last edited by SeatBelt; 02-11-2011 at 12:35.
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 15:30   #11
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene?

Foruten WF, tilbyr noen andre av disse selskapene interline-billetter?

Hvis ikke så er WF det eneste fornuftige alternativ. ANX-TOS/BOO er en av de nevnte rutene som tidligere har vært operert av andre enn WF og uten interline. Dette gjør en reise mellom nord og sør i landet til unødvendig risikosport med tanke på connection. Historien på denne aktuelle ruten viser også at selskaper har lagt inn (for) lave anbud, men at man har måtte kaste inn årene halvveis i kontraktsperioden da de ikke har hatt økonomi til å gjennomføre program som forpliktet, og WF har måtte trå til for å sørge for at helt nødvendig infrastruktur som et velfungerende rutenett med fly fungerer som det skal. Håper også slike hensyn blir tatt i anbudsprossessen, og ikke kun pris.
A346 is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 15:42   #12
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene?

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Foruten WF, tilbyr noen andre av disse selskapene interline-billetter?

Hvis ikke så er WF det eneste fornuftige alternativ. ANX-TOS/BOO er en av de nevnte rutene som tidligere har vært operert av andre enn WF og uten interline. Dette gjør en reise mellom nord og sør i landet til unødvendig risikosport med tanke på connection. Historien på denne aktuelle ruten viser også at selskaper har lagt inn (for) lave anbud, men at man har måtte kaste inn årene halvveis i kontraktsperioden da de ikke har hatt økonomi til å gjennomføre program som forpliktet, og WF har måtte trå til for å sørge for at helt nødvendig infrastruktur som et velfungerende rutenett med fly fungerer som det skal. Håper også slike hensyn blir tatt i anbudsprossessen, og ikke kun pris.

Er så enig som det går ann... Det burde være krav om interline for de som legger inn anbud. Ellers bryter man jo ned mye av smidigheten ved å kunne fly. Samt at det vil gjøre det fryktelig tungvint å reise i norge.
jalig is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 16:01   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene?

Quote:
Originally Posted by jalig View Post
Er så enig som det går ann... Det burde være krav om interline for de som legger inn anbud. Ellers bryter man jo ned mye av smidigheten ved å kunne fly. Samt at det vil gjøre det fryktelig tungvint å reise i norge.
Kjekt å lese anbudspapirene før man slakter manglende innhold:
Quote:
Operatøren skal delta i dei ordningane for gjennomgangspris innanlands som til kvar tid gjeld, og skal mellom anna tilby alle rabattar som desse ordningane omfattar.
...
Alle vilkåra operatøren har for overgang av passasjerar til og frå andre selskap sine flygingar, mellom anna overgangstider og gjennomgåande innsjekking av billettar og bagasje, skal vere objektive og ikkje-diskriminerande.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 16:07   #14
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Kjekt å lese anbudspapirene før man slakter manglende innhold:
Men dette gelder vel bare fra operatøren sin side, det er vel ingen forpliktelse fra SK eller DY å gå inn i en interline avtale med operatøren?
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 16:12   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene?

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Men dette gelder vel bare fra operatøren sin side, det er vel ingen forpliktelse fra SK eller DY å gå inn i en interline avtale med operatøren?
Ja, slik leser jeg det også. Dvs. sier SK eller DY at vi ønsker å inngå en avtale tror jeg operatøren må strekke seg langt for å komme unna.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 16:31   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,608
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene?

Dette er en forretningsmessig avtale som verken SAS eller DY er forpliktet til å inngå.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 16:51   #17
bgo-flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 278
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene?

Håper på Widerøe på alle ruter
bgo-flyer is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 17:00   #18
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene?

Quote:
Originally Posted by bgo-flyer View Post
Håper på Widerøe på alle ruter
Håper for al del at ikke ett selskap får monopol
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 17:00   #19
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Ja, slik leser jeg det også. Dvs. sier SK eller DY at vi ønsker å inngå en avtale tror jeg operatøren må strekke seg langt for å komme unna.
Tidligere var det krav om distribusjon i Amadeus eller lignende systemer, men dette er tatt ut etter press fra EU slik jeg har forstått det. Når det gjelder interline, så vil det fort bli et spørsmål om hvem som skal ta kostnaden med å linke systemene sammen dersom de ikke bruker Amadeus. Det sier utlysningen ingenting om.

Hvordan er forresten de tekniske kravene for å være med i slike løsninger? Trenger operatøren være IATA medlem med egen kode?
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2011, 17:02   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,508
Default Re: Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene?

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Håper for al del at ikke ett selskap får monopol
Alle FOT rutene innebærer at selskapet som vinner ruteområdet får monopol her
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe må tilbakebetale 4,7 MNOK fra FOT-rutene Someone Flyforum 6 13-11-2018 13:23
Nytt anbud ute for FOT-rutene THS Flyforum 187 06-11-2014 19:12
Anbud på FOT-rutene 2016 KjetilK Flyforum 6 15-09-2014 10:29
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") Earlybird. Flyforum 461 04-03-2012 19:20


All times are GMT +2. The time now is 02:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.