![]() |
|
![]() |
#201 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Det kommer vel an på hvor de flyr fra? Eneretten gjelder vel kun på bestemte ruter og ikke selve flyplassen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Der tar du nok kraftig feil. Når anbudet går Bodø-Leknes vv, skal ingen andre ha tilgang til å fly på Bodø? Les anbudsdokumentene, så ser du hva som faktisk gjelder.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Hentet fra SD sin pressemelding: Anbudskontraktene gir flyselskapene enerett til å fly i rutetrafikk med passasjerer på rutestrekningene de har vunnet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
The old Norwegian Viking
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
|
![]() Quote:
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Eneretten gjelder som påpekt fra andre her utelukkende på de aktuelle strekningene som har vært lagt ut på anbud.
DAT kan begynne å fly fra Leknes og Svolvær til hvor de måtte ønske, bortsett fra til destinasjonen som er dekket av FOT-rutene fra disse to stedene (fx fra Svolvær til Tromsø). |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Var det noe indikasjon i disse dokumentene på hva slags materiell de eventuelt skal bruke?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Dreier det seg om Lofoten så er det opplagt at det er Dash8. Noe annet er helt ubrukelig.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]() Quote:
Sålenge det ikke dreier seg om konsesjonsbelagte steder så kan de fly. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Nettopp. Ergo er vel utfordringene og kostnadene for å få flyene operative like store som ved tildelingen av anbudet.
Last edited by F35Landing; 01-04-2012 at 21:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
"DAT har fremlagt dokumentasjon på at serienumrene de har både på fly og motorer, tillater en slik oppgradering. Imidlertid har ikke selskapet klart å fremlegge noen form for dokumentasjon i forhold til en realistisk tidsplan for gjennomføringen. Selv om modifikasjonen i seg selv ikke er uoverstigelig omfattende, er det allikevel en rekke elementer som skal på plass. Bombardier må utarbeide en service bulleteng for modifikasjonen, tilsvarende må motorfabrikkant Pratt & Whitney. Enkelte deler til modifikasjonen må skaffes til veie fra det åpne markedet, og et godkjent verksted må finne plass til fysisk å gjennomføre modifikasjonen og utarbeide nødvendige dokumenter og sertifikater i etterkant.Ingen dokumentasjon i forhold til avtaler og tidsangivelser er forelagt Luftfartstilsynet." Quote:
I forhold til nødvendige supplement står det i LT sitt brev: "Selv om DAT har innhentet et estimat fra Bombardier på arbeidstid knyttet direkte til ingeniørarbeidet av prosessen, er det ennå ikke satt inn i produksjonskøen hos Bombardier." Det tyder altså på at DAT har gjort mye arbeid for å finne ut hva som må gjøres, noe også LT har bekreftet overfor an.no, men ingenting har blitt satt i bestilling. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
![]() Etter hendelsene til WF (og andre selskaper) gikk det ut en bulletin fra fabrikken til alle Dash8-operatører om at kompassystemene ikke er å stole på nord for 63 grader nord (det blir vel på høyde med TRD?). Det er verdt å merke seg at kompassystemene som regel fungerte, men av og til var de overhodet ikke til å stole på, og det var heller ikke alltid mulig for crew å oppdage at de var ute av kurs. Derfor kom det pålegg om at WF måtte bytte fordi de opererer på såpass langt nord. Husk også at kortbaneoperasjoner som regel skjer i ukontrollert luftrom og på AFIS-plasser hvor man ikke har radardekning, og da er det mildt sagt uheldig hvis heller ikke ATC kan gi beskjed om at man er ute av kurs. Uheldig? Ingen kan vel mene at LT kan gi DAT dispensasjon på et slikt punkt? Alle Dash8 som er produsert etter en gitt dato og serienummer er levert med kompassystemer som fungerer nord for 63 grader. Og til slutt, som jeg ikke ser noen har nevnt: DAT uttaler at krav til kompassystem ikke er gitt i anbudskravene fra SD. Og det er korrekt, men så er det heller ikke slik at SD har spesifisert at de ønsker tilbud på Dash8. Mener DAT at SD skal liste opp alle tekniske/sikkerhetsmessige krav til forskjellige aktuelle flytyper som kan gå på kortbanenettet? Er det ikke operatøren sin oppgave å finne ut av hva det vil kreve å bruke Dash8 på kortbane? En henvendelse til fabrikken ville ha gitt en lang liste over hva som må gjøres. Jeg registrerer at LT selv er misfornøyd med at de i stor grad har fungert som konsulenter for DAT på dette området. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 61
|
![]()
Hur lång tid kan vi förvänta oss innan vi får veta något från ESA om Florö?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Tror svaret er X antall måneder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | ||
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]() Quote:
Quote:
![]() At han viser såpass lav forståelse for safety-holdninger i luftfart og satser på at det ikke blir dårlig vær, kan være en dårlig indikasjon av hvordan holdningene er ellers i ledelsen. Sikkerhetskulturen i bransjen er bygget opp på å hele tiden tenke et steg i forveien. Impulsivitet og "vi kjører på - så ordner vi det etterhvert" er ikke en bra tankegang. Klarer han ikke å levere anbudskrav uten å måtte ha tørre baner har man en dårlig sak. Har Bombardier sendt ut bulletin om at enkelte kompassystem kan sporadisk vise store feil ved nordlige breddegrader, og at man da ikke tenker at dette selvfølgelig kan skje oss i snøstorm og null sikt mellom fjellene i Lofoten en kald natt... da har man en enda dårligere sak. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
* Flyene må videre ha nye internasjonale sertifikater for landing på kortbanenettet. I praksis papirer på prosedyrene som skal følges for brattere nedstigning til rullebanen, og særlig landing vinterstid. Sertifiseringen kan koste opp mot en million dollar per maskin og kan bruke ett års tid på veien fra flyprodusent, canadiske luftfartsmyndigheter, via europeiske luftfartsmyndigheter i EASA til endelig godkjenning i Danmark." Noen har ikke gjort leksene sine rett og slett. Kan virke som om man har tenkt "en Dash er en Dash". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |
Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene? | Trdfly | Småprat | 20 | 02-11-2011 17:06 |