Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-03-2012, 13:50   #181
skjchr
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: BGO
Posts: 84
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Da har DAT klaget til SD. Fra Lofotposten

"DAT har klaget på anbudsprosessen
Onsdag kveld leverte Danish Air Transport (DAT) inn sin klage til Samferdselsdepartementet (SD) på at de mistet FOT-rutene som de var tildelt. "

http://www.lofotposten.no/lokale_nyh...cle5991664.ece
skjchr is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2012, 14:00   #182
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by LN-GTA View Post
WF kjenner sin egen bukselomme, det er det ingen tvil om. Tror vi må legge den "foten" død nå. Som jeg har prøvd å forklare tidligere, så har jeg aldri påstått at dette er tilfelle.
Neivel? her er det du skriv:
Quote:
Hva om dette er avtalt spill?
WF har en fot (for å holde oss til rett terminologi) innenfor veggene hvor beslutningene tas.
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2012, 14:17   #183
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by skjchr View Post
Da har DAT klaget til SD. Fra Lofotposten

"DAT har klaget på anbudsprosessen
Onsdag kveld leverte Danish Air Transport (DAT) inn sin klage til Samferdselsdepartementet (SD) på at de mistet FOT-rutene som de var tildelt. "

http://www.lofotposten.no/lokale_nyh...cle5991664.ece
Er det noen som har sett noe mer detaljer rundt denne klagen?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2012, 17:31   #184
skjchr
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: BGO
Posts: 84
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Litt mer her...... fra selveste Herr Rungholm i LofotTidende

http://www.lofot-tidende.no/nyheter/article5991935.ece
skjchr is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2012, 17:38   #185
LN-GTA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 120
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by wf145 View Post
Neivel? her er det du skriv:
Ja, og hvis du leser, så står det et spørsmålstegn der. Jeg påstår ikke at det er slik!
Det er siste gang jeg kommenterer dette.
LN-GTA is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2012, 18:01   #186
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by skjchr View Post
Litt mer her...... fra selveste Herr Rungholm i LofotTidende

http://www.lofot-tidende.no/nyheter/article5991935.ece
Dette viser vel nok engang at Rungholm ikke har satt seg inn i kravene.
Når du anskaffer et fly bør første bud være at du sjekker at flyet tilfredstiller ALLE krav.
Ganske utrolig at Rungholm ikke har kjent til kompassproblemene?
jaas is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2012, 18:15   #187
LN-GTA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 120
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Dette viser vel nok engang at Rungholm ikke har satt seg inn i kravene.
Når du anskaffer et fly bør første bud være at du sjekker at flyet tilfredstiller ALLE krav.
Ganske utrolig at Rungholm ikke har kjent til kompassproblemene?
Ganske utrolig at du da ikke har fått med deg at han sier han kjenner til dette, men ikke at det var/er et ufravikelig krav.
LN-GTA is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2012, 18:15   #188
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Dette viser vel nok engang at Rungholm ikke har satt seg inn i kravene.
Når du anskaffer et fly bør første bud være at du sjekker at flyet tilfredstiller ALLE krav.
Ganske utrolig at Rungholm ikke har kjent til kompassproblemene?
Rungholm hevder at dette kompassystemet ikke er et krav. Kanskje WIF har det som et krav i sin AOC eller noe selvpålagt? Det bør vel være mulig å finne ut hva som kreves.. Tviler på at alle som flyr i Nord-Norge har dette.. feks FlyTaxi Nord..

Så har tanken slått meg at ekspertisen i LT på kortbane og Dash 8 trolig kommer fra WIF, så kan man lure på om noen har blandet minstekrav og WIF sine krav til seg selv? (jeg sier ikke at det er tilfelle, for det vet jeg ikke).
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2012, 18:30   #189
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Rungholm hevder at dette kompassystemet ikke er et krav. Kanskje WIF har det som et krav i sin AOC eller noe selvpålagt? Det bør vel være mulig å finne ut hva som kreves..
Brevet fra LT er ganske tydelig på dette (Punkt 3):
http://www.regjeringen.no/pages/3759...medvedlegg.pdf

Quote:
3.1 Konklusjon
Basert på beskrivelsen over kan vi fastslå at kompassystemet AHRS ikke tilfredsstiller
kravene oppstilt innledningsvis, med tanke på driftssikkerhet og pålitelighet i
6
operasjonsområdet (OPS1.630 (a)(2)). Dette bekreftes også gjennom de Havillands Dash
8 “All Operators Message No. 622 – Subject: AHRS Heading Anomalities at High Northern
Lattitudes” (Nord for 63° N).
Hvis alt går etter planen, skal DAT ha en Dash-8 106 serie levert innen oppstart 01. april.
Dette individet er utrustet med det nye kompassystemet APIRS. De øvrige to flyene,
DAT’s egen og MedAvias Dash-8 102, har det gamle AHRS systemet. Oppgraderingen fra
AHRS til APIRS er en relativ omfattende modifikasjon.
Det er usannsynlig at DAT får på plass det nye kompassystemet i disse to flyene innen
oppstart 01. april, og vil derfor i praksis starte operasjonene med kun ett fly.
4.0
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2012, 18:30   #190
LN-GTA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 120
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Rungholm hevder at dette kompassystemet ikke er et krav. Kanskje WIF har det som et krav i sin AOC eller noe selvpålagt? Det bør vel være mulig å finne ut hva som kreves.. Tviler på at alle som flyr i Nord-Norge har dette.. feks FlyTaxi Nord..

Så har tanken slått meg at ekspertisen i LT på kortbane og Dash 8 trolig kommer fra WIF, så kan man lure på om noen har blandet minstekrav og WIF sine krav til seg selv? (jeg sier ikke at det er tilfelle, for det vet jeg ikke).
Phu, jaggu bra du skrev i parantes
LN-GTA is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2012, 18:45   #191
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Fabrikanten har en sterk anbefaling og Havarikommisjonen har det som en tilrådning. Gjør det det til et krav? (at det er lurt å ha er udiskutabelt) Det er jo ikke alle tilrådninger til Havarikommisjonn som blir regler og da står vi igjen med at fabrikanten anbefaler det. Regner med at det er det DAT mener..

Å fly uten dette kompass-systemet nord for 63N, ulovlig eller bare ikke anbefalt?
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 30-03-2012 at 14:55.
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2012, 18:48   #192
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Gjør det det til et krav? .
Vurderingssak, kanskje .....

Quote:
I lys av denne erfaringen kan ikke Luftfartstilsynet tillate en ny og uerfaren operatør inn
på dette særdeles krevende rutenettet, med et kompassystem som allerede er funnet
ustabilt og upålitelig gjennom tidligere operasjonell erfaring.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2012, 19:38   #193
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by LN-GTA View Post
Ganske utrolig at du da ikke har fått med deg at han sier han kjenner til dette, men ikke at det var/er et ufravikelig krav.
Å kjenne til er ett vidt begrep.
Det er godt mulig at han kjente til det hele, men desverre ikke godt nok.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2012, 15:02   #194
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Jeg har fått innsyn i en del flere dokumenter, og ser bl.a. at DAT sier de skal starte opp kommersielle flygninger på Leknes og Svolvær (ikke i strid med FOT-eneretten, hevdes det). Dette fra en korrespondanse mellom DAT og LT av 26. mars. Har dette vært diskutert her (jeg kan ikke huske det)?

I tillegg er svarbrevet fra DLA Piper, som er advokatene til DAT, interessant lesning, men det jeg fikk innsyn i er fra før LTs brev av 14. mars var gjort kjent (det dreier seg om merknaden til Widerøes klage). Der hevdes det :
Quote:
Det er derfor ikke, verken fra Avinor eller fra Luftfartstilsynets side, avdekket
forhold ved tilbudet til DAT, som kan antas å ha negativ betydning for DATs evne til
å gjennomføre kontrakten.
Enten så har ikke LT kommunisert sin "lite sannsynlig" vurdering fra tidligere til DAT, eller så er dette en omskrivning av faktum i saken.

Det bemerkes også (om konverteringen av fly) følgende:
Quote:
Det bemerkes at DATs Dash 8-102 allerede i mai måned vil bli konvertert til en-103.
Dermed er begge DATs fly identiske med Widerøes Dash 8 fly i performance.
I LTs brev står det at de ikke har fått noen informasjon om konverteringen (om jeg husker rett), og at dette er en omfattende prosess. Fra DATs side er det hevdet at Bombardier har fortalt dem at ingeniørmessig så er dette en enkel sak (fra korrespondanse fra DAT til LT står følgende: "Type modificering: Bombardier bekræfter at det fuldt muligt at konvertere en 102 til 103. Work scope er beskedent og kan gennemføres i løbet af sommer 2012.").

LT skriver også at en av maskinene som DAT har kjøpt (serial no 60) ifølge en service bulletin fra Bombardier ikke kan konverteres til -103, og i den samme korrespondansen av 2. mars så skriver LT at de ikke er i stand til å ferdigbehandle saken før 31. mars. Det er imidlertid mulig at klagen fra WF satte fortgang i behandlingen.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2012, 21:27   #195
Theaviator
The old Norwegian Viking
 
Theaviator's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg har fått innsyn i en del flere dokumenter, og ser bl.a. at DAT sier de skal starte opp kommersielle flygninger på Leknes og Svolvær (ikke i strid med FOT-eneretten, hevdes det). Dette fra en korrespondanse mellom DAT og LT av 26. mars. Har dette vært diskutert her (jeg kan ikke huske det)?

I tillegg er svarbrevet fra DLA Piper, som er advokatene til DAT, interessant lesning, men det jeg fikk innsyn i er fra før LTs brev av 14. mars var gjort kjent (det dreier seg om merknaden til Widerøes klage). Der hevdes det :

Enten så har ikke LT kommunisert sin "lite sannsynlig" vurdering fra tidligere til DAT, eller så er dette en omskrivning av faktum i saken.

Det bemerkes også (om konverteringen av fly) følgende:

I LTs brev står det at de ikke har fått noen informasjon om konverteringen (om jeg husker rett), og at dette er en omfattende prosess. Fra DATs side er det hevdet at Bombardier har fortalt dem at ingeniørmessig så er dette en enkel sak (fra korrespondanse fra DAT til LT står følgende: "Type modificering: Bombardier bekræfter at det fuldt muligt at konvertere en 102 til 103. Work scope er beskedent og kan gennemføres i løbet af sommer 2012.").

LT skriver også at en av maskinene som DAT har kjøpt (serial no 60) ifølge en service bulletin fra Bombardier ikke kan konverteres til -103, og i den samme korrespondansen av 2. mars så skriver LT at de ikke er i stand til å ferdigbehandle saken før 31. mars. Det er imidlertid mulig at klagen fra WF satte fortgang i behandlingen.

Hei TOS
Dette var jo en helt annen vending. Kan du si noe mer om det du har fått innsyn i?
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly...
Theaviator is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2012, 00:05   #196
LN-GTA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 120
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by Theaviator View Post
Hei TOS
Dette var jo en helt annen vending. Kan du si noe mer om det du har fått innsyn i?
Ja, meget interessant. Jeg har lurt på fra begynnelsen hvorfor kruttet skal bli oppfunnet på nytt. Spennende fortsettelse...
LN-GTA is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2012, 00:12   #197
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by Theaviator View Post
Hei TOS
Dette var jo en helt annen vending. Kan du si noe mer om det du har fått innsyn i?
Jeg søkte om innsyn i en rekke dokumenter i forhold til korrespondanse mellom SD, LT og DAT. Husker ikke i farten eksakt tittel på sakene, men kan nok finne det igjen...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2012, 00:22   #198
Theaviator
The old Norwegian Viking
 
Theaviator's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Tar du bryet er jeg takknemlig...
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly...
Theaviator is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2012, 12:30   #199
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg har fått innsyn i en del flere dokumenter, og ser bl.a. at DAT sier de skal starte opp kommersielle flygninger på Leknes og Svolvær (ikke i strid med FOT-eneretten, hevdes det).
Det er strid med FOT eneretten.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2012, 12:33   #200
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Det er strid med FOT eneretten.
Hvem strides? FOT Rutene for begge steder går tur retur Bodø. Alt annet er fritt villt.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Anbud på FOT-rutene 2016 KjetilK Flyforum 6 15-09-2014 10:29
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") jaas Flyforum 74 28-03-2012 09:39
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") Earlybird. Flyforum 461 04-03-2012 19:20
Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene? Trdfly Småprat 20 02-11-2011 17:06


All times are GMT +2. The time now is 08:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.