![]() |
|
![]() |
#121 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Det med dårlig tid er faktisk irrelevant når det gjelder akkurat det. Den som leverer anbud er selv ansvarlig for å lage et anbud som man er i standt til å oppfylle. Det er jo hele forutsetningen for anbudskonkurranser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det er jeg ikke uenig i, men jeg vil vel fortsatt hevde at prosessen til SD ikke har gjort det spesielt enkelt å få til reell konkurranse, som de selv påpeker har vært en hovedmålsetting.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
Last edited by TOS; 24-03-2012 at 21:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Et evt juridisk oppgjør vil jeg tro måtte handle om selve utformingen av anbudsinvitiasjonen fra SD ettersom jeg i utgangspunktet antar at håndteringen er innenfor eksisterende spesifikasjoner. Her har jeg imidlertid ikke noen særlig oppfatning. I all enkelhet har jeg bare tatt som utgangspunkt at SD har vært innenfor juridiske rammer i sin utforming. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Nå husker jeg ikke helt detaljene her, men hvis det skal være noe å hente gjennom en rettslig prosess, så må det vel være fordi SD som følge av feil ved anbudskonkurransen har påført noen av partene økonomisk tap. Siden DAT tydeligvis har levert et anbud som ikke holdt vann, kan det tenkes at deres mulighet for erstatning reduseres, da de ikke skulle vært med i konkurransen og dermed langt på vei kan takke seg selv for ev. økonomiske tap. Det de vel skulle gjort, var heller å legge inn et reelt anbud, for så å angripe selve anbudskonkurransen ved å anføre at den var i strid med reglene.
Last edited by RWY 24; 24-03-2012 at 23:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Må nok henge meg på kritikken av Samferdsdepartementet. Det er helt klart en for kort tid fra beste tilbyder blir utpekt til selskapet skal være klar til å igangsette på ruten de har "vunnet". Selv innen en så enkel bransje som buss på bakken har det lært det.
Dermed sier rett ut: enten vil ikke SD ha noen annen enn Widerøe inne på kortbanenettet eller så er byråkratene i departementet kunnskapsløse i det fagfeltet de har sitt virke.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Kan jo ikke være som så mange antyder her inne at SD vil ha WF i og med at de fakisk ga DAT anbudet.
Kun pga. WF klager saken inn at det ble sett litt nøyere på av bla. LT. Og godt er nå det, all respekt til DAT og hva de gjør men bra man ikke bare kan komme inn på disse operasjonene uten noen som helst krav annet enn å ha fly og litt erfaring. ![]() Men noe sier meg at denne saken ikke er over enda ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/...html?id=676285 Dette hadde skjedd uten klage fra WF |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
LT har vært inne og kvalitetssikret/gjennomgått søknadene tidligere i prosessen (dvs. før avgjørelsen falt) og SD har, på tross (?) av LTs rapport som synes å ha indikert at det er "lite sannsynlig" at DAT vil kunne starte opp 1. april, valgt å gi anbudet til DAT for så ved neste korsvei ombestemme seg. Nå har vel riktignok den endrede konklusjonen til "usannsynlig" at DAT er klar basert på oppdatert informasjon, men det skurrer likevel i mine ører når "lite sannsynlig" er godt nok for SD i første omgang. Sett litt stor på det så er neppe forskjellen veldig stor, men det er godt mulig LT legger noe helt annet i det. Hvis det er slik at "lite sannsynlig" konklusjonen kommer fra første gjennomgang av søknadene (om jeg leser rett gikk det et dokument fra LT til SD i begynnelsen av desember som ser ut til å dreie seg om anbudsgjennomgangen), SD gir anbudet på tross av dette, og DAT setter igang et arbeid for å få alt det praktiske på plass pga denne beslutningen. Kan dette tolkes som en saksbehandlingsfeil eller en feil som kan gi grunnlag for erstatning? Vi får vel uansett avklart i løpet av nærmeste fremtid om DAT går rettens vei. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Edit: Jeg ser at tackle55 var tidligere ute... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
Dessuten gjelder disse 12 mndr kun for den situasjonen DAT er i med sine Dash-maskiner, og det kan ikke SD ta hensyn til selv om jeg er enig i at 2.5 mnd er altfor kort. Selv etablerte Widerøe har sagt det er problematisk. Her blir det nok mye bråk fremover. Det har vært stille i media i helga, men til uka blir det antakeligvis rabalder hvor SD får gjennomgå. Og SD er nødt til å gjøre om prosessen for tildeling av anbud. Et lite apropos: Da Rungholm var på turne i Lofoten i vinteren ble han spurt om hvordan han har regnet på anbudet i kroner og øre. Nei, det hadde han ikke regnet på. Han hadde tatt WF sitt forrige tilbud og lagt seg noen prosent under, for da var han sikker på at han også ville klare å tjene penger på det ![]() Last edited by TCAS; 25-03-2012 at 01:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2008
Location: Storholmen i Romsdal
Posts: 468
|
![]()
Aner man en grynende rettsprosess her? DAT må vel ha hatt en del kostander i forbindelse med saken, som de vil ha dekket?
Saken er ikke helt parallell. Men, jeg vil likevel trekke frem saken mellom Møre og Romsdal fylkeskommune, og Torghatten Trafikkselskap AS, angående anbudet på hurtigbåtdrift mellom Molde-Helland-Vikebukt. Torghattens anbud ble kjent ugyldig, og ikke tatt med, selv om de hadde et anbud, som lå lavere enn det MRF hadde inngitt. Her ble det i rettsprosessen også gjort moment utav at MRF hadde kamuflert egen gevinst i anbudet, ved å tåkelegge viktige poster i det innleverte budsjettet! Høyesterett avgjorde ihvertfall 22.09.1998, at fylkeskommunen skulle dømmes til å betale Torghatten et beløp, som med saksomkostninger, utgjorde drøyt 2,3 millioner kroner, pluss renter. Eller om lag cirka 17% av den totale anbudssummen! http://folk.uio.no/olavt/Dommer/98-00060b.htm Om det skulle vise seg at DAT kan oppnå en erstatningssum i samme proposjonale størrelse, for forbigåelse av anbud, så snakker man vel både store oppslag i presse, samt store prestisjetap, både for Widerøe og SAS-gruppen. Selv om det formellt sett muligens er SD, som har begått feil ved anbudsinnbydelsen og kvalitetssikringsprosessen rundt denne? Jeg dømmer ingen. Men, jeg håper Widerøe har vurdert nøye, konsekvensene av å påklage anbudsgivelsen til DAT! |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
"Rapporten viser blant annet at DAT ikke tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentasjonen for vinteroperasjoner, kompass, ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våte baner og modifikasjon av fly." At DAT ikke kan dokumentere at de oppfyller endel viktige krav, noen av dem sikkerhetsmessige, har da vel absolutt ingenting med WF og SAS gruppen å gjøre. Les hva saken handler om og ikke kom med svadakonspirasjonsteorier! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2008
Location: Storholmen i Romsdal
Posts: 468
|
![]()
Jeg dømmer ingen. Jeg bare trekker frem en litt relevant sak, med hensyn på eventuellt forbigåelse av anbud og slikt. Og håper at Widerøe og SD har gode og juridisk holdbar argumenstasjon, når advokater og rettsvesen tar over etterhvert!
Så får retten, og de ekspertuttalelser, som der måtte komme, avgjøre hvorvidt DAT ikke tilfredsstiller det som kan kalles vesentlige krav! |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]()
Men du, og endel andre, mer enn antyder at dette er et bestillingsverk fra WF. La meg bare få spørre om en ting: Hva slags dokumentasjon er det tydeligvis noen her inne mener de sitter med, som gjør at de kan/vil så tvil om LT`s rapport? Det er denne rapporten som har ført til SD`s avgjørelse.
Tenk på scenariet om SD ikke hadde gjort noe, og vi hadde fått en ulykke til neste vinter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]() Quote:
Ekspertuttalelsene har allerede kommet fra LT selv, hverken de (eller danske tilsynet ser det ut som) regnet med at DAT kunne komme på vingene ihht. standard regelverk for operasjoner på kortbanenettet i nord. Reglene som LT forholder seg til er IKKE utarbeidet av departementet spesielt for anbudet eller for Widerøe, eller noe de har krydret anbudet med. Hvis du lesere papirene så viser de sågar til Havarikommisjonens anbefalinger ifht. f.eks. kompassystemene også. SACT-1 saken er vel kanskje det eneste "vesentlige" kravet man kan gripe fatt i her som har "krydret" anbudskravene. Ut fra slik jeg leser brevet fra LT så tror jeg det er flyklubber her i landet som har bedre orden på dokumentasjon og prosesser enn DAT har hatt i dette tilfelle.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Newcomer
Join Date: Mar 2012
Posts: 6
|
![]()
Blir nesten litt skremt av all meningsløs svada på denne tråden.
LT sin rapport er knusende i sin dom av DAT. Jeg er faktisk overrasket over hvor tydelige LT er i sine beskrivelser av manglende kompetanse i DAT. Skal en kommentere denne tråd bør en lese rapporten først. DAT kjøpte sine fly høsten 2011, og ingenting spesielt i anbudet er endret fra sist. Rungholm har faktisk kun sett på WF sitt anbud og lagt seg litt under. Jeg stiller meg veldig tvilende til at en rettsinnstans vil se bort fra LT sin rapport og godta en klage fra DAT. Uansett diskusjonen rundt tidsfrister fra SD; DAT kjøpte sine fly og startet trening av mannskap lenge før offentliggjøringen. De har hatt lang tid til å gjøre seg klar. Det virker som DAT overhodet ikke har satt seg inn i kompleksiteten ved å fly på kortbanenettet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Over til kundenes side igjen. Da ser jeg WF har lagt ut billetter fra NVK den 04.04, og der er det kun en avgang, nemlig sen kveld. DAT hadde 3 avganger denne dagen.
Dermed kommer ikke folk seg hjem lenger. Da har jeg valget mellom å ikke få folk hjem til påske eller å sende de hjem en dag tidligere enn planlagt, noe som egentlig ikke er mulig å få til. Ikke lett å være kunde oppi dette kaoset må jeg si. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Quote:
Når man så ser på LT sitt brev til SD er det jo sjelden man ser så kraftig kost ført i pennen av jurister. Dette er som mange andre skriver her en sak mellom DAT og SD, og Widerøe er bedt om å videreførte trafikkprogrammet sitt til det foreligger en endelig avklaring. Dette blir gjort på kort varsel, og det blir en krevende øvelse framover. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Sikkert rett, men det hjelper jo ikke kundene som allerede var booket på passende flygninger. Jaja. Finner vel ut av dette også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |
Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene? | Trdfly | Småprat | 20 | 02-11-2011 17:06 |