![]() |
|
![]() |
#41 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
DAT har rett og slett ikke fått på plass den nødvendige kompetanse for å fly på krevende, nord-norske kortbaner. Punktum finale. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Mange vil mene at det å drive flyselskap er det samme om det er flatt eller kupert, men at det naturligvis er andre operative forhold som gjør det spesielt. Det er vel også sagt at DATs operasjoner på Vestlandet er like utfordrende som Lofoten, men det kan ikke jeg si jeg vet mye om. At de ikke har kompetansen på plass vet jeg ikke så mye om, men de har iallefall ikke hatt nok tid til å få dette på plass. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ehh, det er vel det som er det esensielle her... Quote:
Synes ellers du, som vanlig tar veldig raske og bastante beslutninger. Vil tro det er flere sider av samme sak i denne saken også. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Stort sett danske flatmarker? De har jo snart operert mer i norske fjell enn disse danske flatmarkene. 12 år i Florø. Røros og Fagernes gjennom DOT. Osv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Browncoat
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
critical mind
|
![]()
Jeg ma aerlig si at jeg ha mine tviler i WF sitt argumentasjon i denne klagen.
Utfallet blir likevel slik: För hadde DAT og WF konkurrert om FOT rutene innenriks. Na har WF gjennom bakdöra forandred konkurranse-situasjonen, slik at WF flyr alt hva de tenker er lönnsomt og DAT ingenting lengre. Hva dette betyr over sikt for kundene finner man ut uten at man er en rakett-forsker... Virker som en meget tidlig paske-egg til WF og SAS Group... Na ha WF igjen en lisens a trykke penger...
![]() |
#47 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hva om dette er avtalt spill?
WF har en fot (for å holde oss til rett terminologi) innenfor veggene hvor beslutningene tas. - DAT får tilsynelatende tilslag på anbudet. - WF klager og får medhold. - Dermed store tilskudd i en overgangsperiode. - sikrer ansatte samt flypark og eierinteresser i Staten og når ting har roet seg (etter overgangsperioden) også en ny anbudsperiode. Mange tanker som surrer i hode på en når det er så mye surr i ellers... |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Gunnar
|
![]()
Har tatt meg tid til å lese rapporten fra LT til SD, og blir litt skremt av endel forumister i denne saken. DAT har faktisk IKKE kunnet dokumentere at de kan oppfylle anbudskravene på endel tildels viktige punkter.
"Anbudet setter klare krav til operatørens materiell og kapasitet. Det stilles også en rekke dokumentasjonskrav i anbudsinvitasjonen. I DATs opprinnelig leverte anbud manglet store deler av denne dokumentasjonen. Eksempelvis er det under dokumentasjonskravet for Basic performance data for flytypen, kun henvist til at flytypen sannsynligvis er velegnet ettersom eksisterende operatør benytter samme type." Sitatet er hentet fra LT`s rapport, punkt 7, helhetelig konklusjon. Er det noen som mener dette er tilstrekkelig dokumentasjon? Ta dere tid til å lese rapporten før dere skriver noen mer, linken er lagt ut av andre før, men her er den igjen http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/...html?id=676285 Klikk på •Brev fra Luftfartstilsynet av 14. mars 2012 til Samferdselsdepartementet med vedlegg (pdf) |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
http://www.regjeringen.no/pages/3759...rasdtildat.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Det er jo litt underlig at man legger ut slik en krav-katalog. Rett og slett fordi antall flytyper som kan fly denne rute-omradet er meget begrensed, og antall aktive fly som finnes enda mere. Na setter man ogsa krav til en system som egentlig bare ett selksap har og som man ikke lengre far tak i marked... For meg lyder dette som en "Lex WF". Resultat er som det er na. WF har de facto alle rute-omrader som de önsker a fly. Dersom det er slik, hvorfor palegger staten egentlig ikke WF i slik en situasjon a fly ogsa visse rute-omrader som er ökonomisk sett ikke önskelig, slik at man reduserer producer rent???
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
...og det er jo også verdt å merke at forholdet til SCAT-1 ikke engang behandles av SD, så jeg tolker dette dithen at SD ikke vurderer dette som en avgjørende problemstilling.
Hvis kravspesifikasjonene er slik at det de facto betyr at kun en operatør kan utføre tjenesteproduksjonen, så er det helt andre virkemidler enn anbud som må/kan løse dette. En annen variant er selvsagt at man pålegger mindre restriktive krav mhp kapasitet, som kanskje kan gjøre flere flytyper aktuelle. Man kan også selvsagt "pakke" ruter sammen på en annen måte også. Last edited by TOS; 23-03-2012 at 22:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
at your service!
|
![]()
Til meir eg les dette, til meir får eg inntrykket av at DAT faktisk ikkje har vore heilt klar over kva dei har begitt seg ut på, og tatt ganske lettvint på enkelte ting...
saksa frå http://www.regjeringen.no/pages/3759...medvedlegg.pdf Quote:
Trur nok diverre at DAT har ei dårleg sak her...
Torbjørn ----------------- Last edited by wf145; 23-03-2012 at 22:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
at your service!
|
![]() Quote:
Med mindre du legg fram fakta som tilseier at det du seier er sant - for det har du vel, når du kjem med slike påstandar?
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
1.3 Konklusjon
DAT vil ikke kunne møte anbudskravet om satellittbasert presisjonsinnflyging (SCAT eller tilsvarende) hverken ved oppstart, eller i overskuelig tid inn i anbudsperioden. Er det en selvfølge at WF vil oppfylle disse kravene noe mer enn hva DAT ville gjort? Det blir jo skrevet i rapporten at SCAT1 er et utrangert system som ikke en gang lengere er tilgjengelig hos produsenten? Det er jo utopi å tro at vi her på berget da skal bruke 150mill. på dette som i tillegg ingen andre bruker. Det er ikke engang installert på flyplassene det gjelder... Last edited by LN-GTA; 23-03-2012 at 22:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |
Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene? | Trdfly | Småprat | 20 | 02-11-2011 17:06 |