![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det er nokså krasse saker fra LT i forhold til manglende oppfyllelse av kravene. Presisjonsbasert innflygning er nok en helt marginal sak i beslutningen til SD (det er kun en flyplass som er aktuell per nå, om jeg har forstått det riktig, de poengterer at SCAT-1 ikke synes å være å oppdrive, men skriver at EGNOS ikke er operasjonelt før om ganske lenge).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]() Quote:
Det fremgår av SD sitt svar at det ikke bare er SCAT-1 det er snakk om. Meg bekjent må flyene ha gjennomgått en omfattende ombygging for å være godkjent av LT. At DAT har blitt avvist skyldes kort og godt konkrete krav fra LT som ikke er opppfylt. DAT har ikke gjort leksa si i denne sak og det kan virkes som om de har undervurdert LT og kompleksiteten i anbudet. Etter dette vil nok andre selskaper tenke seg godt om før de leverer inn anbud på kortbanenettet. Byråkratene i SD og DAT har lært en dyr lekse. Vi havner nok på ditt punkt 1. Last edited by jaas; 23-03-2012 at 16:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]() Quote:
Brevet fra LT til SD: http://www.regjeringen.no/pages/3759...medvedlegg.pdf
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 23-03-2012 at 16:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Jeg får litt inntrykk av at det er flere ting, bl.a. SCAT-1 og disse supplementene, som er (in)direkte utarbeidet av WF og gir de en god fordel på kortbanenettet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]() Quote:
Widerøe har også en "fordel" av at de har kompassystem som virker i flyene, ref. kapittel 3 i brevet fra LT... Oppsummert så kan man vel si at SD har kjørt et løp som gjør at operatører må starte med prosedyrer og installasjoner lenge før de vet om de får kontrakt. Ser ikke ut som LT er veldig imponert over DAT hvis man leser konklusjonen (kap 7 i brevet)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 23-03-2012 at 16:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Det kan se ut som om diskusjonen/uenigheten rundt SCAT blir av litt mindre interesse (jeg har jo selv argumentert for at de ikke oppfylte kravet til presisjonsinnflyging) ettersom DAT tydeligvis har forsømt betingelsene på et mye bredere grunnlag.
Forøvrig føler jeg at det synliggjør problemet med å tildele anbudsområdene så sent som praksis har vært. Det er ikke helt overraskende at nye aktører får problemer med å få alt på plass på såpass kort varsel. Det er jo vanskelig å forvente at nye aktører skal bruke masse tid og penger på å forberede operasjonen på et ruteområde de kanskje får tildelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Slik jeg leser begrunnelsen fra LT så har aldri DAT levert god nok dokumentasjon, så dette sier kanskje vel så mye om saksbehandlingen til SD? Med bakgrunn i LT sitt brev virker det også lite sannsynlig at DAT vil komme noen vei med en klage.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Jeg er litt nysgjerrig på hvordan jussen er rundt avtalen/anbudet her. Brevet fra LT er jo greit. Ikke noe å diskutere. Men hvis SD har laget et anbud som det er umulig for andre flyselskaper å by på anbudet uten å ta stor økonomisk risiko. Oppfyler det da kravene til konkuranseutsetting? Det er vel spm?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]()
Synd for båd DAT og Widerøe at de utsettes for et slikt kaos fordi at LT ikke har gjort jobben sin.
Selv er min arbeidsgiver midt i en tilsvarende prosess der en anbudsrunde innen Helse Midt-Norge ble stoppet og trukket tilbake pga feil i saksbehandlingen. Ny runde er i gang, men mye rot også der. Det er synd at de offentlige etater ikke kan være proffe nok og ha god nok innsikt til å gjennomføre slike anbud på en skikkelig måte! |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]()
Dette viser klart at kortbanenettet i Norge er svært krevende å betjene.
DAT "vant" anbudet på pris og i følge eget utsagn, på grunn av at DAT har 20% lavere kostnader enn W. Det de glemte var at håndteringen av et slikt anbud krever en bedriftsmessig infrastruktur og kompetanse som de færreste har og som DAT absolutt ikke hadde. SD,DAT og fremtidige tilbydere har ved dette lært en lekse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: OSL
Posts: 150
|
![]()
Basert på et notat som LT har sendt til SD (ligger her), så ser det altså ut til at enhver som ønsker å bli tildelt anbudet for disse områdene må ha følgende klart når operasjonen starter (mulig jeg har tolket noe feil, men tror dette er nogenlunde korrekt):
1) SCAT-1 mottager i alle flyene. 2) Myndighetsgodkjente dokumenter som viser nødvendig landingsdistanse med både 3 og 4,5 graders vinkel på innflyvningen, for alle typer baneforhold. Widerøe brukte ifølge notatet 12 måneder på å få utarbeidet og godkjent disse dokumentene. 3) Et ekstra nøyaktig og bra kompassystem (APIRS) installert i flyene. 4) Mer dokumentasjon angående ytelse på tørre og våte baner. Så det kreves at man begynner mange prosesser lenge før man får tilkjent anbudet kan det se ut som, noe er tidkrevende (dokumentering), noe er dyrt (kjøpe nye kompassystemer) og noe er visstnok umulig (å skaffe en SCAT-1-mottager). Last edited by Enhanced; 23-03-2012 at 20:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]() Quote:
Meg bekjent var ikke DAT klar over,da de søkte, at de måtte skaffe til veie 4 spesielle supplementer som kreves for å betjene kortbanenettet. To og en halv måned eller ett år. Hadde det gjort noe forskjell? DAT har vist at organisasjonen ikke er dimensjonert for å håndtere et anbud av denne art. Legg merke til at LT reagerer på at DAT ikke har helt kontroll på det de gjør og at LT i stor grad måtte tre støttende til. Vi må innse at 40 års erfaring ikke lar seg erstatte,sånn uten videre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Ja. Da hadde DAT hatt en god mulighet til å skaffe nødvendige papirer. WF brukte 12 måneder.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Som du muligens vet så har også DAT drevet flyselskap i noen år, så man kan regne med at de har en organisasjon som vet hva det vil så å drive flyselskap, men hvis forutsetningen for å være med på anbudsprosessene skulle være at man har like lang erfaring med kortbanetrafikk i Nord-Norge som det Widerøe har så er det nok meningsløst å skulle forsøke seg på å legge dette ut på anbud. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 98
|
![]()
Sier muligens litt om LT, som iflg. seg selv tok på seg en ren konsulentrolle. For deretter å underkjenne arbeid utført.
Hvilke tilbakemeldinger har de gitt til DAT underveis? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Det er muligens for sent denne gangen, men de vet mye mer om dette nå enn da de først så på denne muligheten. Så det er ikke sikkert at DAT forsvinner fra dette området. WF har MYE erfaring bak seg, men de har jo også begynt en plass. Akkurat slik er det med DAT nå. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |
Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene? | Trdfly | Småprat | 20 | 02-11-2011 17:06 |