Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-03-2012, 10:42   #1
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

OBB 5 Hva gjør dere når dere går forbi Tollvesenet?

Dette er et tema jeg har tenkt en del på... Jeg passerer Tollvesenet på OSL mange ganger i året, og har ofte tenkt på hva som er den "riktige" måten å gjøre det på.

Selv foretrekker jeg å unngå øyekontakt, selv om jeg er nokså lovlydig. Er bare blitt stoppet 1 gang de siste årene, etter en dagstur til Stockholm, for å sjekke at Tax-Free posen min ikke inneholdt alkohol. "Alle" ble stoppet denne dagen, visstnok (mulig de kjører rutinekontroller på dette?).

Men høsten 2007, da jeg kom hjem igjen fra USA og med et par iPhones (for mye) til noen gode kolleger, så valgte jeg å snakket stresset i mobiltelefonen om at "jeg var på vei til kontoret", for å unngå å bli stoppet. Sliter fremdeles med dårlig samvittighet – men det funket! :P
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 10:47   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Hva gjør dere når dere går forbi Tollvesenet?

Se rett frem og lat som ingenting.
Tollerne er trent til å se hvem som ser ekstra stresset eller nervøs ut.
Dessuten har de ofte spottet ut i ankomsthallen hvem de skal stoppe. Der ute finnes både tollere i sivil og overvåkningskameraer som gjør at de har full kontroll.

Ellers ser jeg at Bibelens ord når det gjelder tollere (Det at Tollere og Fariseere kan steines) sjeldent blir fulgt. Lenge siden jeg har sett noen kaste stein på tollere nå. Og hva skjedde egentlig med fariseerne? Er de utryddet?

Ja jeg bare spør!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 11:49   #3
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Hmm, har fundert litt på dette selv og har ikke noen spesiell taktikk..
Jeg har en ufin vane med å dra med meg for mye snus til venner og familie.
Nå er det vel snakk om typisk 6 - 10 struter med snus, så det blir vel mest skjenn å få.

Uansett, de gangene jeg har vært et uskyldsrent englebarn har jeg testet om øyekontakt hjelper på, har kikket tollerne i øynene og smilt til dem. De smiler ikke tilbake og lar meg passere, spørs om det selvgode gliset mitt sier noe om at her er det bare å lete.. Kan jo være en taktikk det, men det er jo en høy gamble..

For det meste går jeg bare igjennom uten å gjøre så mye ut av meg selv og har enda ikke blitt stoppet på OSL.
På rygge hadde de en gang full kontroll av AYT flyet, så der ble alle mann alle kontrollert, men det lå vel litt i kortene at sjangsen for slikt er høy på et typisk syden fly.
Old 22-03-2012, 11:56   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Og hva skjedde egentlig med fariseerne?
Det var de som trodde mer på muntlig tradisjon enn bare den skriftlige blant jødene. Blant kristne er de mislikt - siden de mener at de unngår "kasteløse" og urene mennesker.

Men selvom religiøse har ofte høytflyvende ideer så har vel dette ikke så mye med fly å gjøre.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 11:57   #5
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Trikset er å gå på grønt med ren samvittighet, og rødt hvis du har noe å deklarere Og hvis du blir stoppet på grønt så er det bare å innse at du blir litt forsinket
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 12:11   #6
jefi99
ScanFlyer Gold

Markusevangeliet, kap. 2, v. 14-:

Quote:
14 Da han gik videre, så han Levi, Alfæus´søn, sidde ved toldboden, og han sagde til ham: »Følg mig!« Og han rejste sig og fulgte ham.

15 Senere sad Jesus til bords i hans hus, og mange toldere og syndere sad til bords sammen med ham og hans disciple, for der var mange, som fulgte ham.

16 Da de skriftkloge blandt farisæerne så, at han spiste sammen med synder og toldere, spurgte de hans disciple: »Hvorfor spiser han sammen med toldere og syndere?«

17 Men da Jesus hørte det, sagde han til dem: »De raske har ikke brug for læge, det har de syge. Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere.«
Old 22-03-2012, 12:33   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Går forbi med flakkende blikk - fordi jeg ikke vet om jeg skal se i gulvet (mistenkelig!), se rett frem (mistenkelig!) eller se direkte på kontrollanten (mistenkelig!). Er flakkende blikk også mistenkelig, kanskje?

Har aldri med meg noe ekstra, ikke fordi jeg er spesielt lovlydig, men fordi ubehaget av å tenke på at man kunne bli stoppet og bøtlagt ikke er verdt det.

Har blitt stoppet en gang på OSL. Men vedkommende var da ikke interessert i "posen", og ville bare scanne ryggsekken. På Rygge har jeg blitt stoppet 2 av 3-4 ganger, mest fordi det antakelig ikke var noen andre å stoppe...

Ellers er det litt kjekkere når det er masse folk, slik at man kan gå rett bak f.eks. to-tre stykker med store trillevogner.

Last edited by AirbusTrond; 22-03-2012 at 12:35.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 12:48   #8
SBT
ScanFlyer Silver

Flakkende blikk - det funka ikke sist jeg gikk der. Føst hadde jeg blikket festet på tolleren til høyre og så tolleren til vesntre, og da reagerte han på høyre siden med en gang. Kofferten ble scannet, og noen kontrollspørsmål for å sjekke om jeg kunne svare uten nøling. Jeg hadde ikke noe å fortolle, men jeg er sikker på at det var pga at jeg så på begge tollerne på vei ut, at de tok meg til side. Jeg kjenner en som er tidligere polit-etterforsker, og nettopp det flakkende blikket var det som sa ham at personen ikke snakket sant. Så se kun på en toller.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 12:53   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Kontroll er omvendt propsjonal med alder
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 12:54   #10
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Som det sies lenger opp.

Tollvesenet har øyne og øre over det hele. De følger ganske godt med...
Og jeg tror de kjenner alle former for kreative løsninger for å passere

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 12:54   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Har ingen spesiell plan, følger bare strømmen av passasjerer forbi tollen. Er det mye folk så er det jo bare å se på ryggen til de foran. Jeg blir aldri stoppa og har nesten alltid med meg for mye.
Ser kanskje ikke så nervøs ut, fordi jeg egentlig ikke bryr meg om jeg blir stoppa eller ikke. Forelegget er uansett kun 300,- for en liter sprit ekstra, og 600,- for to. Blir man stoppa annenhver gang med en liter for mye, går man i null
Old 22-03-2012, 13:02   #12
Larsabal
ScanFlyer Blue

Larsabal's Avatar

Har enda til gode å bli stoppet på OSL. Enten ser jeg uforskammet redelig ut, har flaks eller gjør de riktige tingene (uten at jeg vet hva det er eller fokuserer på det). For min del er det fint siden jeg alltid har med for mye snus.

Uansett har jeg aldri noen plan eller tenker noe over om jeg skal bli stoppet eller ei. Jeg må bli stoppet sånn ca hver gang resten av livet for å veie opp all snusen jeg har tatt med meg de siste 25 årene uansett.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 13:06   #13
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Rådet fra en toller var å ikke søke øyekontakt, men se trøtt og sliten ut.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 13:16   #14
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Jeg har hørt at det hjelper å hinke mens man går bak en asiater.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 13:36   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Jeg har hørt at det hjelper å hinke mens man går bak en asiater.
Her er jo en del tips å hente: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Min...of_Silly_Walks

TOS is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 13:43   #16
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Jeg har til gode at møde toldere i CPH, for slet ikke at snakke om at blive tjekket :P
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 13:51   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Jeg har til gode at møde toldere i CPH, for slet ikke at snakke om at blive tjekket :P
Faglige møter, kanskje...?

Jeg ble vel stoppet en gang når jeg var 18-19. Jeg hadde med en flaske blå-Smirnoff, som vi hadde blitt fortalt at vi ikke kunne ta med inn i Norge og var derfor kanskje en smule nervøs. En kjapp sjekk, og så kunne jeg gå. So much for informasjonen vi hadde fått...

Ellers så følger jeg vel bare strømmen, oppsøker nok ikke øyekontakt, hinker ikke etter asiatere, og henger meg heller ikke på utlendinger som ikke ser etnisk norske ut. Det går stort sett veldig bra (men nå har jeg heller aldri noe ulovlig/for mye med meg uansett).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 14:17   #18
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Jeg er blevet stoppet én gang i CPH, og én gang i BLL. Og i øvrigt én gang i KRS.
Heldigvis havde jeg ikke for meget med de gange.
Men det er korrekt, at det er sjældent de står der i CPH, men jeg har nu set dem adskillige gange.

Jeg er også blevet stoppet i FRA. Ved flyet fra HKG blev jeg taget ud til sær-kontrol. Formentlig fordi jeg svedte ret meget. Jeg havde dog ingen toldpligtige varer med mig.
Old 22-03-2012, 14:21   #19
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Er faktisk også blevet stoppet i BLL ved eftertanke, men fik lagt kufferten op efter denne charterrejse med familien, og da det kom til stykket skulle jeg alligevel ikke åbne den.

Men derudover har Danmark vist nok ret få toldere i forhold til vores nordiske naboer, hvilket naturligvis påvirker bemandingen i lufthavne og havne. Man hører dog om razziaer i CPH, bare ikke når jeg er der
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2012, 17:01   #20
Maltwhisky
ScanFlyer Blue

Maltwhisky's Avatar

Jeg er stamgjest på rød sone. Har omtrent alltid med meg whiskyflasker av det mer spesielle slaget, og vil for all del unngå at de blir til spylervæske.

Kjedelig med automatene da de sjelden gir rabatt, noe tollbetjenter kan finne på å gjøre.

En kompis går alltid på rødt og sier at han bare har kontanter. Har vel omtrent en 50% treffrate på den.

Stoppet i forrige uke på tollstasjonen på Storlien for å fortolle noen liter øl.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules