![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Har hørt at det har vært noen problemer, og at det derfor nå er en mekaniker som bruker 2-3 timer før hver avgang på å sjekke alle seter på business. Sist jeg reiste med Swiss (dog noen år siden) så var imidlertid setet vårt stuck down allerede når vi kom i gaten. Business var helt full, så det ble downgrading med comp. Alle velger selvfølgelig selv hvem de vil fly med, og hvis du er generelt misfornøyd (eller syns Swiss gir mer valuta), så flyr du selvfølgelig ikke med SAS. Men en episode eller to med teknisk på et fly er ihverfall ikke nok til at jeg lar være å fly med Swiss. Men igjen; up to you.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Desuden har flere af langruteflyene været til større overhaul her i vinter, hvor der vel også er lavet vedligehold på stolene. Også på economy har der været problemer med slidt stole. Sidst vi fløj CPH-BKK var armlænene bag os lappet med tape :cry Men det var vist en af de maskiner der kort tid efter skulle til stort vedligehold.
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Folkens.... Alle moderne business seter med elektronikk har man av og til problemer med. Jeg har ikke hatt problem med SAS sine seter en eneste gang, mens jeg har hatt det minst 5 ganger med Lufthansa og en rekke andre selskaper. Men saa er naa jeg kun en person blandt tusenvis av daglige business passasjerer og slik har min flaks funket. Alle her med vet innerst inne at det aa si at dette kun er ett SAS problem er pisspreik.
Naar det gjelder Swiss har jeg mer enn en hoene aa plukke med dem, de skifter maskiner fra ett heavy markedsfoert nytt produkt til gammelt rael uten noe som helst forvarsel. Det synes jeg er enda verre. Det har skjedd meg to ganger. Naar det gjelder denne spekulasjonen (fordi det er akkurat det denne traaden er) om at SAS ikke kommer til aa oppgradere businessproduktet sitt, vil jeg heller vente til dette blir bekfreftet foer jeg starter aa sutre. Last edited by Tommy777; 16-03-2012 at 19:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Mitt sete(5B) var "dødt" når jeg reiste til EWR i januar. Satt på rad 5A&B, og vi byttet med han som satt enslig på 4A. Da fikk vi 4A&B som virket, og han som satt på 4A fikk 5A som virket.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Man kommer langt med gaffatape både her og der
![]()
![]() |
#47 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
Quote:
Last edited by FlightDeck; 16-03-2012 at 22:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Med dagens oljepris er skjæringspunktet mellom kapitalkostnad og driftskostnad annerledes enn tidligere. Det er vel små forhåpninger om at oljeprisen kommer til å rase, og skal man være konkurransedyktig de neste 10 årene bør nok SAS snart bestemme seg og få på plass bestillinger på nye langdistansefly. A333 er effektive, men om noen år kommer A343 til å være langt dyrere i drift konkurrentenes A350 og B787. A343 vil fort bli 20% dyrere i drift pr sete enn konkurrentene, og den differansen er umulig å veie opp for ved høyere priser eller kutt av andre kostnader i selskapet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
5-600.000 for en stol med litt dubbetitter og mahogney bord. Ser ut som jeg er i feil bransje
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det jeg også tenker. Kanskje dumt spørsmål, men hva er det som presser prisen opp? Er det noen som tar seg veldig godt betalt eller er det stort sett utviklingskostnader, godkjenninger osv? Contour har vel ikke monopol på businesseter...
![]() |
#52 |
Flysitter
|
![]()
Hadde vært fantastisk om feks Ekornes kunne laget nye stoler til SAS.
Brukt typiske nordiske materialer som feks fjellbjørk. Da kunne SAS hatt en biz klasse som var unik å stilfull med nordisk design samtidig som arbeidsplasser er sikret. Ser den at antall stoler som SAS trenger kanskje ikke svarer seg med å lage en ny type stol men for å sitere min favoritt tv personlighet Jeremy Clarkson "How hard can it be?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg reiste med SK983 CPH-NRT 1. mars og satt på 5G. Sete mitt virket sånn passe, men var litt rykkete i hvor mye og hvor lenge det rørte på seg når jeg trykte på knappen. Tenkte at dette var veldig dårlig, dette var helt til jeg reiste med SK984 NRT-CPH 11. mars på 8G. Enkelte ganger måtte jeg holde inne knappen nesten 1 minutt for at noe skulle skje, og selv da beveget det seg ikke jevnt. Før landing i København fikk jeg nesten panikk da jeg trodde jeg ikke skulle få reist opp setet igjen. Er ikke spesielt imponert over disse setene.
Til å erstatte A343 for SAS sine ruter, hvilke fly har passende range og kapasitet? A333 har vel for kort range, og A332 er vel noe mindre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Man vil nok erstatte de med neste generasjon langdistansefly, som 787 og 350.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
på dagens SK998 var 4seter ute av drift i bakerste bizkabin!!! helt utrolig at de legger oppgradering av seter på is. kan man risikere å betale C-klasse uten å få lagt ned setet på en 11timers tur, vurderer man selvsagt alternativer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Quote:
Foreslår at man lager en egen tråd i Flyteknisk rundt det med pris/vekt/spesifikajsoner m.v. hvis man ønsker fornuftige svar fra fagfolk på det.
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
En gang når jeg fløy CPH-EWR så virket setet helt fint, men når jeg skulle fly tilbake EWR-ARN så var det som om setet "hang seg" når jeg ville ligge ned. Kjempemerkelig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Største problemene med setene, og som er største grunnen til at de stopper, og må kjøres manuelt er at passasjerer stapper søppel som papir og plast på siden av setet.
99% av setene er fikset når dette er fjernet. Noen ganger låser setene seg, det er en enkel fiks. Man løsner på setet manuelt, og det er så i orden. Man kan også oppleve at sensoren for bordet er blokkert, bordet må da opp, og ned i holderen sin igjen. Så, stort sett alltid enkelt å fikse. Men naturligvis utrolig kjipt når du sitter der, og må ha hjelp. Men det er ufattelig sjelden et sete er helt ubrukelig og ikke kan fikses. Tror på alle mine flyvninger dette har skjedd kun en gang, maks to. Når jeg snakker med kolleger i andre selskaper med andre typer seter, så er problemene de har veldig like, og like ofte. Så at SAS sine seter er værre en andre, den kjøper jeg ikke. Men at det kan oppleves slik forstår jeg naturligvis, når det en gang ikke fungerer hos oss, men neste gang fungerer perfekt hos noen andre. Har en bekjent som er kabinsjef hos Swiss som er nevnt her, de har hatt enorme problemer med sine nye seter. Samme problemene finnes som sagt hos alle jeg vet om. Det er elektronikk, som benyttes i mange mange timer hver dag. Hvorfor er dette så dyrt? Som nevnt tidligere i tråden, alt som skal skrus fast i et fly må sertifiseres. Et speil som ikke er ombord ved levering koster ca 16000 kroner å få kjøpt inn, sertifisert, og montert. Stolene skal tåle enorme påkjenninger for å bli sertifisert, og da holder det ikke å bruke furupaneler og plast for å holde dette fast. Alt som skal ettermonteres i et fly bærer med seg enorme summer, kan ikke gå på Ikea å handle der. Desverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SAS utsetter anskaffelsen av flatbeds på biz:
http://www.standby.dk/naesten-en-mio...meget-for-sas/ ”Vore kunder er godt tilfredse med den nuværende komfort og service,” siger den ansvarlige direktør. Sist jeg var med CPH-BKK på biz for et par år siden, var jo servicen grei. Stolen var derimot utrangert og slitt. Å betale 19700 for den stolen, når man kan betale 2500 mindre for LX eller OS er jo mindre interessant. OS får vel byttet ut biz stolene på alle sine langdistansemaskiner i løpet av våren, så vi får se om prisene holder seg der. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nextjet starter VST-HEL SEP16 - Lagt ned OKT16 - Gjenåpnet NOV16 - Lagt ned MAR17 | Trdfly | Flyforum | 6 | 14-03-2017 03:27 |
Har SAS lagt inn retursperre på Last Minute ungdomsbilett ? | Ståle | Reiseforum | 10 | 04-06-2011 22:59 |
Om SAS og BA sine nattflyginger (splittet fra DY-businessklasse) | SAS-Steward | Reiseforum | 7 | 09-11-2010 19:55 |
SAS har New York lagt på hylla | TG923 | Flyforum | 20 | 30-09-2005 19:43 |
SAS cabin har lagt ned arbeidet | LN-SUB | Flyforum | 29 | 12-11-2004 20:04 |