Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-03-2012, 15:08   #41
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by view View Post
For en utrolig flåsete kommentar.

Jeg bruker penger på de som gir meg mest valuta. Derfor er det OK med skinnende ny C klasse med flate senger i A330 maskiner som lukter nytt fortsatt hos Swiss.
Det får du syns hva du vil om, men jeg flyr SAS business IC et par ganger årlig, og har enda ikke opplevd hverken opphengte seter eller låste toalett.

Har hørt at det har vært noen problemer, og at det derfor nå er en mekaniker som bruker 2-3 timer før hver avgang på å sjekke alle seter på business.

Sist jeg reiste med Swiss (dog noen år siden) så var imidlertid setet vårt stuck down allerede når vi kom i gaten. Business var helt full, så det ble downgrading med comp.

Alle velger selvfølgelig selv hvem de vil fly med, og hvis du er generelt misfornøyd (eller syns Swiss gir mer valuta), så flyr du selvfølgelig ikke med SAS. Men en episode eller to med teknisk på et fly er ihverfall ikke nok til at jeg lar være å fly med Swiss. Men igjen; up to you....
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 15:18   #42
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Alle velger selvfølgelig selv hvem de vil fly med, og hvis du er generelt misfornøyd (eller syns Swiss gir mer valuta), så flyr du selvfølgelig ikke med SAS. Men en episode eller to med teknisk på et fly er ihverfall ikke nok til at jeg lar være å fly med Swiss. Men igjen; up to you....
Det er mulig jeg husker feil, men jeg synes å ha hørt om et betydelig antall eksempler på at ting ikke har fungert i C på A330/340-flåten til SAS. Dette bl.a. fra piloter og kabincrew ombord som har klaget sin nød angående problemet. Det er godt mulig dette er gamle problemer som er løst opp i. Selv har jeg vel bare fløyet business hos SAS på IC en gang, og da var det et par seter som ikke fungerte som de skulle (det er imidlertid en stund siden, når setene var nokså nye).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 16:05   #43
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er mulig jeg husker feil, men jeg synes å ha hørt om et betydelig antall eksempler på at ting ikke har fungert i C på A330/340-flåten til SAS. Dette bl.a. fra piloter og kabincrew ombord som har klaget sin nød angående problemet. Det er godt mulig dette er gamle problemer som er løst opp i. Selv har jeg vel bare fløyet business hos SAS på IC en gang, og da var det et par seter som ikke fungerte som de skulle (det er imidlertid en stund siden, når setene var nokså nye).
Der har også været en del fejl/manglende vedligehold på stolene, men såvidt jeg er orienteret er det blevet langt bedre. Og som KapteinKrok skriver, så er der nu afsat mere tid fra mekanikernes side til at sørge for at alt fungerer. Men fejl kan naturligvis stadig opstå - også på nye stole.

Desuden har flere af langruteflyene været til større overhaul her i vinter, hvor der vel også er lavet vedligehold på stolene.

Også på economy har der været problemer med slidt stole. Sidst vi fløj CPH-BKK var armlænene bag os lappet med tape :cry Men det var vist en af de maskiner der kort tid efter skulle til stort vedligehold.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 19:07   #44
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Folkens.... Alle moderne business seter med elektronikk har man av og til problemer med. Jeg har ikke hatt problem med SAS sine seter en eneste gang, mens jeg har hatt det minst 5 ganger med Lufthansa og en rekke andre selskaper. Men saa er naa jeg kun en person blandt tusenvis av daglige business passasjerer og slik har min flaks funket. Alle her med vet innerst inne at det aa si at dette kun er ett SAS problem er pisspreik.

Naar det gjelder Swiss har jeg mer enn en hoene aa plukke med dem, de skifter maskiner fra ett heavy markedsfoert nytt produkt til gammelt rael uten noe som helst forvarsel. Det synes jeg er enda verre. Det har skjedd meg to ganger.

Naar det gjelder denne spekulasjonen (fordi det er akkurat det denne traaden er) om at SAS ikke kommer til aa oppgradere businessproduktet sitt, vil jeg heller vente til dette blir bekfreftet foer jeg starter aa sutre.

Last edited by Tommy777; 16-03-2012 at 19:10.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 21:08   #45
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,287
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Mitt sete(5B) var "dødt" når jeg reiste til EWR i januar. Satt på rad 5A&B, og vi byttet med han som satt enslig på 4A. Da fikk vi 4A&B som virket, og han som satt på 4A fikk 5A som virket.
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 21:22   #46
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Man kommer langt med gaffatape både her og der Setene i økonomiklasse på SK's A330/340 har vel vært med siden flyene var nye?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 22:08   #47
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Setene i økonomiklasse på SK's A330/340 har vel vært med siden flyene var nye?
Det er riktig, men det har de også i en rekke kortdistansefly, f.eks. mange 737. Det eldste A330/340-flyet er 11 år og det yngste er 7 år. Setetrekk blir selvsagt skiftet ut og renset.


Quote:
Originally Posted by raskefot View Post
Hvis SAS har som mål å bytte ut long haul-flåten snart, så vil det kanskje være greit å holde tilbake og ikke legge ut en halv milliard i mellomtiden. Med mindre det betaler seg på en eller annen måte når de eksisterende maskinene skal ut?

Trist nyhet hvis det stemmer, men optimistisk som jeg er velger jeg å se på dette som et tegn på at SAS nå har bestemt seg for nye long haul-maskiner
Hvorfor skal SAS bytte ut maskiner som er så nye?
__________________

Last edited by FlightDeck; 16-03-2012 at 22:11.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 22:35   #48
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post

Hvorfor skal SAS bytte ut maskiner som er så nye?
Med dagens oljepris er skjæringspunktet mellom kapitalkostnad og driftskostnad annerledes enn tidligere. Det er vel små forhåpninger om at oljeprisen kommer til å rase, og skal man være konkurransedyktig de neste 10 årene bør nok SAS snart bestemme seg og få på plass bestillinger på nye langdistansefly. A333 er effektive, men om noen år kommer A343 til å være langt dyrere i drift konkurrentenes A350 og B787. A343 vil fort bli 20% dyrere i drift pr sete enn konkurrentene, og den differansen er umulig å veie opp for ved høyere priser eller kutt av andre kostnader i selskapet.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 01:01   #49
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by Mekum View Post
Australske JetStar har tenkt akkurat samme tanke og lar passasjerene leie iPads ombord i stedet for å tilby skjermer i hver eneste seterygg. Virgin Australia gjør noe av det samme, dog ikke iPads, men et lignende produkt.
Evt. så kan SAS gjøres som BA har gjort på noen fly fly med gammel IFE/interiør, tilby iPad-lån til de som ønsker i den fremste kabinen. Da kunne kundene fått et utvalg film, spill og ikke minst siste nytt fra diverse kilder om man laget gjennomført regime med tanking av paddene tett før avreise.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 07:48   #50
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

5-600.000 for en stol med litt dubbetitter og mahogney bord. Ser ut som jeg er i feil bransje
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 10:58   #51
orhel
ScanFlyer Blue
 
orhel's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Location: Bodø
Posts: 484
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Det jeg også tenker. Kanskje dumt spørsmål, men hva er det som presser prisen opp? Er det noen som tar seg veldig godt betalt eller er det stort sett utviklingskostnader, godkjenninger osv? Contour har vel ikke monopol på businesseter...
__________________
Upcoming flights:
12.03.15: SK 4561 BOO-TRD 15.03.15: SK 4576 TRD-BOO
29.03.15: SK 4117 BOO-OSL 30.03.15: UA 39 OSL-EWR
05.04.15: LH 404 EWR-FRA
06.04.15: SK 4756 FRA-OSL, SK 4116 OSL-BOO
orhel is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 11:41   #52
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Hadde vært fantastisk om feks Ekornes kunne laget nye stoler til SAS.
Brukt typiske nordiske materialer som feks fjellbjørk. Da kunne SAS hatt en biz klasse som var unik å stilfull med nordisk design samtidig som arbeidsplasser er sikret.
Ser den at antall stoler som SAS trenger kanskje ikke svarer seg med å lage en ny type stol men for å sitere min favoritt tv personlighet Jeremy Clarkson "How hard can it be?"
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 17:01   #53
torer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 92
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Jeg reiste med SK983 CPH-NRT 1. mars og satt på 5G. Sete mitt virket sånn passe, men var litt rykkete i hvor mye og hvor lenge det rørte på seg når jeg trykte på knappen. Tenkte at dette var veldig dårlig, dette var helt til jeg reiste med SK984 NRT-CPH 11. mars på 8G. Enkelte ganger måtte jeg holde inne knappen nesten 1 minutt for at noe skulle skje, og selv da beveget det seg ikke jevnt. Før landing i København fikk jeg nesten panikk da jeg trodde jeg ikke skulle få reist opp setet igjen. Er ikke spesielt imponert over disse setene.

Til å erstatte A343 for SAS sine ruter, hvilke fly har passende range og kapasitet? A333 har vel for kort range, og A332 er vel noe mindre?
torer is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 18:53   #54
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by torer View Post
Til å erstatte A343 for SAS sine ruter, hvilke fly har passende range og kapasitet? A333 har vel for kort range, og A332 er vel noe mindre?
Man vil nok erstatte de med neste generasjon langdistansefly, som 787 og 350.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 19:37   #55
Hawkboy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: Trondheim
Posts: 96
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

på dagens SK998 var 4seter ute av drift i bakerste bizkabin!!! helt utrolig at de legger oppgradering av seter på is. kan man risikere å betale C-klasse uten å få lagt ned setet på en 11timers tur, vurderer man selvsagt alternativer.
Hawkboy is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 21:54   #56
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
5-600.000 for en stol med litt dubbetitter og mahogney bord. Ser ut som jeg er i feil bransje
Quote:
Originally Posted by orhel View Post
Det jeg også tenker. Kanskje dumt spørsmål, men hva er det som presser prisen opp? Er det noen som tar seg veldig godt betalt eller er det stort sett utviklingskostnader, godkjenninger osv? Contour har vel ikke monopol på businesseter...
Alt som har med fly å gjøre koster skjorta og litt til, det er papirer og godkjenninger og serienummer på det meste fra motorer til dasslokk.

Foreslår at man lager en egen tråd i Flyteknisk rundt det med pris/vekt/spesifikajsoner m.v. hvis man ønsker fornuftige svar fra fagfolk på det.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2012, 11:52   #57
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

En gang når jeg fløy CPH-EWR så virket setet helt fint, men når jeg skulle fly tilbake EWR-ARN så var det som om setet "hang seg" når jeg ville ligge ned. Kjempemerkelig!
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2012, 12:47   #58
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Største problemene med setene, og som er største grunnen til at de stopper, og må kjøres manuelt er at passasjerer stapper søppel som papir og plast på siden av setet.
99% av setene er fikset når dette er fjernet.
Noen ganger låser setene seg, det er en enkel fiks. Man løsner på setet manuelt, og det er så i orden.
Man kan også oppleve at sensoren for bordet er blokkert, bordet må da opp, og ned i holderen sin igjen.
Så, stort sett alltid enkelt å fikse. Men naturligvis utrolig kjipt når du sitter der, og må ha hjelp.
Men det er ufattelig sjelden et sete er helt ubrukelig og ikke kan fikses. Tror på alle mine flyvninger dette har skjedd kun en gang, maks to.

Når jeg snakker med kolleger i andre selskaper med andre typer seter, så er problemene de har veldig like, og like ofte.
Så at SAS sine seter er værre en andre, den kjøper jeg ikke. Men at det kan oppleves slik forstår jeg naturligvis, når det en gang ikke fungerer hos oss, men neste gang fungerer perfekt hos noen andre.
Har en bekjent som er kabinsjef hos Swiss som er nevnt her, de har hatt enorme problemer med sine nye seter.
Samme problemene finnes som sagt hos alle jeg vet om.
Det er elektronikk, som benyttes i mange mange timer hver dag.

Hvorfor er dette så dyrt?
Som nevnt tidligere i tråden, alt som skal skrus fast i et fly må sertifiseres.
Et speil som ikke er ombord ved levering koster ca 16000 kroner å få kjøpt inn, sertifisert, og montert.
Stolene skal tåle enorme påkjenninger for å bli sertifisert, og da holder det ikke å bruke furupaneler og plast for å holde dette fast.
Alt som skal ettermonteres i et fly bærer med seg enorme summer, kan ikke gå på Ikea å handle der. Desverre.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2012, 22:39   #59
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Største problemene med setene, og som er største grunnen til at de stopper, og må kjøres manuelt er at passasjerer stapper søppel som papir og plast på siden av setet.
99% av setene er fikset når dette er fjernet.
Noen ganger låser setene seg, det er en enkel fiks. Man løsner på setet manuelt, og det er så i orden.
Man kan også oppleve at sensoren for bordet er blokkert, bordet må da opp, og ned i holderen sin igjen.
Så, stort sett alltid enkelt å fikse. Men naturligvis utrolig kjipt når du sitter der, og må ha hjelp.
Men det er ufattelig sjelden et sete er helt ubrukelig og ikke kan fikses. Tror på alle mine flyvninger dette har skjedd kun en gang, maks to.

Når jeg snakker med kolleger i andre selskaper med andre typer seter, så er problemene de har veldig like, og like ofte.
Så at SAS sine seter er værre en andre, den kjøper jeg ikke. Men at det kan oppleves slik forstår jeg naturligvis, når det en gang ikke fungerer hos oss, men neste gang fungerer perfekt hos noen andre.
Har en bekjent som er kabinsjef hos Swiss som er nevnt her, de har hatt enorme problemer med sine nye seter.
Samme problemene finnes som sagt hos alle jeg vet om.
Det er elektronikk, som benyttes i mange mange timer hver dag.

Hvorfor er dette så dyrt?
Som nevnt tidligere i tråden, alt som skal skrus fast i et fly må sertifiseres.
Et speil som ikke er ombord ved levering koster ca 16000 kroner å få kjøpt inn, sertifisert, og montert.
Stolene skal tåle enorme påkjenninger for å bli sertifisert, og da holder det ikke å bruke furupaneler og plast for å holde dette fast.
Alt som skal ettermonteres i et fly bærer med seg enorme summer, kan ikke gå på Ikea å handle der. Desverre.
God forklaring...
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2013, 21:56   #60
janarne101
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 183
Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

SAS utsetter anskaffelsen av flatbeds på biz:
http://www.standby.dk/naesten-en-mio...meget-for-sas/

”Vore kunder er godt tilfredse med den nuværende komfort og service,” siger den ansvarlige direktør.

Sist jeg var med CPH-BKK på biz for et par år siden, var jo servicen grei. Stolen var derimot utrangert og slitt.

Å betale 19700 for den stolen, når man kan betale 2500 mindre for LX eller OS er jo mindre interessant.

OS får vel byttet ut biz stolene på alle sine langdistansemaskiner i løpet av våren, så vi får se om prisene holder seg der.
janarne101 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nextjet starter VST-HEL SEP16 - Lagt ned OKT16 - Gjenåpnet NOV16 - Lagt ned MAR17 Trdfly Flyforum 6 14-03-2017 03:27
Har SAS lagt inn retursperre på Last Minute ungdomsbilett ? Ståle Reiseforum 10 04-06-2011 22:59
Om SAS og BA sine nattflyginger (splittet fra DY-businessklasse) SAS-Steward Reiseforum 7 09-11-2010 19:55
SAS har New York lagt på hylla TG923 Flyforum 20 30-09-2005 19:43
SAS cabin har lagt ned arbeidet LN-SUB Flyforum 29 12-11-2004 20:04


All times are GMT +2. The time now is 14:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.