Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-03-2012, 12:36   #21
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Sitter man virkelig og vurderer nøye slike ting? Jeg antar at setene er relativt behagelig i dag også...
Det tror ikke jeg de fleste reisende gjør, nei. Men det kan bety noe for imaget på sikt - det blir en oppfatning av at SAS ikke tilhører de beste. Så det er er nok lurt å kompensere med bedre servering og andre ting.

Når DY kommer nye og freshe fly på direkteflyvninger så er det nok ikke bare greit at inntrykket er at SAS har dårlige og slitte seter som de ikke har råd til å bytte ut. Selv om kundegrunnlaget vil være noe annerledes.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 12:44   #22
CFN_001
ScanFlyer Blue

En tur jeg hadde i sommer på OSL-EWR i C så "hengte" stolen min seg opp og ville ikke tilbake i upright position. Det var litt av et syn når to kvinnelige flyvertiner prøvde å løfte opp hele greia å få den tilbake, men det ville den ikke. Fikk beskjed at jeg måtte flyttes før landing. OK for meg sa jeg. Men tenkte med meg selv å la stolen være i fred en times tid før jeg prøvde igjen, og jaggu så fikk jeg den igang igjen

Uansett, håper SK får inn nye stoler om et par års tid. Da er det høyst nødvendig.
CFN_001 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 13:11   #23
Intemezz
Supernova

Hvor vitig er IFE og AVOD i dag? Når "alle" har iPad eller andre nettbrett, laptop og smartphones, og det er innstallert internett om bord, trenger man da en skjerm i setet forran? Kan tenke meg at dette er dyrt å innstallere, samt at flyet må drasse på tonnevis av utstyr som kanskje er unødvendig i dag. Billigere utstyr, lavere fuelforbruk, vinn vinn.
Intemezz is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 13:17   #24
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Intemezz View Post
Hvor vitig er IFE og AVOD i dag? Når "alle" har iPad eller andre nettbrett, laptop og smartphones, og det er innstallert internett om bord, trenger man da en skjerm i setet forran? Kan tenke meg at dette er dyrt å innstallere, samt at flyet må drasse på tonnevis av utstyr som kanskje er unødvendig i dag. Billigere utstyr, lavere fuelforbruk, vinn vinn.
Det vil få en faldende betydning, men der er dog et par problemer. Batterilevetiden er ikke altid god nok på de længere ture, men måske man skulle satse på opladefunktion i sædet i stedet for, også på de billigere rækker? Enten via USB eller alm. stikkontakt.
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 13:19   #25
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Jeg regner med det er viktig for ganske mange... Jeg har aldri med meg noe pad eller lignende og fortetrekker helt klart god AVOD ombord. Hvis man ser på rapporter (på forumer utenfor skandinavia) så virker folk temmelig skuffet over befatningen av flyene og ikke minst AVODen.

For meg er AVOD så viktig at måneder jeg reiser mye så kan jeg finne på å velge selskap etter de filmene jeg øsnker å se.

En stor del av gleden med å fly SQ for meg er KrisWorld.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 13:44   #26
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Ser ikke poenget ved AVOD, jeg bruker det kanskje på 1% av tiden ombord i fly. Har aldri hørt om noen som har valgt selskap og reiserute ut fra underholdningstilbud ombord.

Derimot er gode seter viktig. Ved å ikke følge med i timen gir SAS en gavepakke til Kjos. SAS gjør seg enkle å konkurrere mot. Skal man tjene penger, så må man investere. SAS har ennå ikke bestemt seg for neste generasjon langdistansefly, og vi må derfor gå ut fra at de er en del år unna. Bytte av setene i biz er derfor en nødvendig kostnad man må ta for å kunne konkurrere helt frem til ny langdistanseflåte er på plass.

Last edited by Dag Viking; 15-03-2012 at 14:01.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 13:50   #27
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

For dem som reiser mye og kan velge selskap (regner meg selv kategorien) så tror jeg det er en miks som betyr noe. En kombinasjon av få stop, bredt rutenett og at du får sove godt og være i fred underveis. Servering med et smil bør være en selvfølge, og de store matopplevelsene er viktigere i leisure sammenheng.

Men "to bo or not to be" tviler jeg vel på at det er på kort sikt. Men en oppfriskning er nok lurt.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 19:56   #28
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by CFN_001 View Post
En tur jeg hadde i sommer på OSL-EWR i C så "hengte" stolen min seg opp og ville ikke tilbake i upright position. Det var litt av et syn når to kvinnelige flyvertiner prøvde å løfte opp hele greia å få den tilbake, men det ville den ikke. Fikk beskjed at jeg måtte flyttes før landing.
Hva skjedde med den/de som satt bak deg? Har alltid trodd at noe av poenget med å rette opp stolryggen ved takeoff og landing var for å skape mest mulig plass for en evt evakuering for de som sitter på setene bak, jamfør begrenset recline på seter foran nødutgang.

For egen del er ikke helt flatt så viktig. Kan jeg strekke meg litt ut i et godt sete, se en film eller to og få god servering, så er jeg happy. Flyr dog bare long haul på fritiden og har da stort sett mere fokus på opplevelsen en søvn.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 20:17   #29
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Hva skjedde med den/de som satt bak deg? Har alltid trodd at noe av poenget med å rette opp stolryggen ved takeoff og landing var for å skape mest mulig plass for en evt evakuering for de som sitter på setene bak, jamfør begrenset recline på seter foran nødutgang.
Businessclass-setene (stolryggen) har ingen innflytelse på seteraden bak.
Det er uansett fast vegg.
Old 15-03-2012, 21:51   #30
view
ScanFlyer Gold

Sist jeg fløy SAS i C var før jul, og da hengte setet seg fullstendig opp i liggende stilling på ene turen. Andre turen måtte AVOD rebootes flere ganger. Begge turene var ett av to toalett ute av drift, som er ikke er kult når det er 46 stk i C. Neste tur er booket med Swiss..
view is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 23:20   #31
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by view View Post
Sist jeg fløy SAS i C var før jul, og da hengte setet seg fullstendig opp i liggende stilling på ene turen. Andre turen måtte AVOD rebootes flere ganger. Begge turene var ett av to toalett ute av drift, som er ikke er kult når det er 46 stk i C. Neste tur er booket med Swiss..
Jammen bra at setene ikke låser seg, og at alle toalettene alltid fungerer med Swiss...!
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 10:02   #32
Dash
ScanFlyer Molded

Er det noen som vet hvor mye det vil koste å oppgradere til AVOD i økonomi på A330/340? Skjermene er jo alt der. Eller må man bytte ut skjermene også?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 10:17   #33
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Er det noen som vet hvor mye det vil koste å oppgradere til AVOD i økonomi på A330/340? Skjermene er jo alt der. Eller må man bytte ut skjermene også?
Skal man først oppgradere til AVOD der er det vel også en fordel å bytte ut dagens "Game Boy" skjermer?
Old 16-03-2012, 11:31   #34
amatør
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
SAS sine skjermer er små i forhold til feks hva United har på sine B 757. Så ja, de må byttes.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 12:51   #35
raskefot
ScanFlyer Blue

Hvis SAS har som mål å bytte ut long haul-flåten snart, så vil det kanskje være greit å holde tilbake og ikke legge ut en halv milliard i mellomtiden. Med mindre det betaler seg på en eller annen måte når de eksisterende maskinene skal ut?

Trist nyhet hvis det stemmer, men optimistisk som jeg er velger jeg å se på dette som et tegn på at SAS nå har bestemt seg for nye long haul-maskiner
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 13:10   #36
Mekum
ScanFlyer Blue

Quote:
Australske JetStar har tenkt akkurat samme tanke og lar passasjerene leie iPads ombord i stedet for å tilby skjermer i hver eneste seterygg. Virgin Australia gjør noe av det samme, dog ikke iPads, men et lignende produkt.
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 13:26   #37
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Quote:
Originally Posted by raskefot View Post
Hvis SAS har som mål å bytte ut long haul-flåten snart, så vil det kanskje være greit å holde tilbake og ikke legge ut en halv milliard i mellomtiden. Med mindre det betaler seg på en eller annen måte når de eksisterende maskinene skal ut?

Trist nyhet hvis det stemmer, men optimistisk som jeg er velger jeg å se på dette som et tegn på at SAS nå har bestemt seg for nye long haul-maskiner
Husk tiden det tar fra man bestemmer seg til leveranse på fly. Det tar gjerne litt lenger tid enn å kjøpe ny bil....

Levetiden på setene vil vel være omtrent like lang som leveringstiden på nye fly. Så det er ingen grunn å vente på nye fly.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 13:37   #38
raskefot
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by learjet View Post
Husk tiden det tar fra man bestemmer seg til leveranse på fly. Det tar gjerne litt lenger tid enn å kjøpe ny bil....

Levetiden på setene vil vel være omtrent like lang som leveringstiden på nye fly. Så det er ingen grunn å vente på nye fly.

S
Men lang leveringstid på disse setene også, er det ikke? Inkluder all planlegging og installering som skal klaffe med trafikkprogram og vedlikehold og det ville vel fort tatt en stund å få skiftet setene også hvis SAS hadde bestilt i dag?
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 14:07   #39
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Jammen bra at setene ikke låser seg, og at alle toalettene alltid fungerer med Swiss...!
For en utrolig flåsete kommentar.

Jeg bruker penger på de som gir meg mest valuta. Derfor er det OK med skinnende ny C klasse med flate senger i A330 maskiner som lukter nytt fortsatt hos Swiss.
view is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 14:39   #40
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by view View Post
For en utrolig flåsete kommentar.

Jeg bruker penger på de som gir meg mest valuta. Derfor er det OK med skinnende ny C klasse med flate senger i A330 maskiner som lukter nytt fortsatt hos Swiss.
340 har også ny C-klasse hos Swiss. Siste maskin ble rekonfigurert på sensommeren i fjor.

Det er klart at kunden har rett, og når passasjerene føler de får et bedre produkt i forhold til pris hos andre selskaper, taper SAS kunder.

Posting Rules