Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-03-2012, 12:36   #21
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Sitter man virkelig og vurderer nøye slike ting? Jeg antar at setene er relativt behagelig i dag også...
Det tror ikke jeg de fleste reisende gjør, nei. Men det kan bety noe for imaget på sikt - det blir en oppfatning av at SAS ikke tilhører de beste. Så det er er nok lurt å kompensere med bedre servering og andre ting.

Når DY kommer nye og freshe fly på direkteflyvninger så er det nok ikke bare greit at inntrykket er at SAS har dårlige og slitte seter som de ikke har råd til å bytte ut. Selv om kundegrunnlaget vil være noe annerledes.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 12:44   #22
CFN_001
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 133
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

En tur jeg hadde i sommer på OSL-EWR i C så "hengte" stolen min seg opp og ville ikke tilbake i upright position. Det var litt av et syn når to kvinnelige flyvertiner prøvde å løfte opp hele greia å få den tilbake, men det ville den ikke. Fikk beskjed at jeg måtte flyttes før landing. OK for meg sa jeg. Men tenkte med meg selv å la stolen være i fred en times tid før jeg prøvde igjen, og jaggu så fikk jeg den igang igjen

Uansett, håper SK får inn nye stoler om et par års tid. Da er det høyst nødvendig.
CFN_001 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 13:11   #23
Intemezz
Supernova
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 200
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Hvor vitig er IFE og AVOD i dag? Når "alle" har iPad eller andre nettbrett, laptop og smartphones, og det er innstallert internett om bord, trenger man da en skjerm i setet forran? Kan tenke meg at dette er dyrt å innstallere, samt at flyet må drasse på tonnevis av utstyr som kanskje er unødvendig i dag. Billigere utstyr, lavere fuelforbruk, vinn vinn.
Intemezz is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 13:17   #24
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by Intemezz View Post
Hvor vitig er IFE og AVOD i dag? Når "alle" har iPad eller andre nettbrett, laptop og smartphones, og det er innstallert internett om bord, trenger man da en skjerm i setet forran? Kan tenke meg at dette er dyrt å innstallere, samt at flyet må drasse på tonnevis av utstyr som kanskje er unødvendig i dag. Billigere utstyr, lavere fuelforbruk, vinn vinn.
Det vil få en faldende betydning, men der er dog et par problemer. Batterilevetiden er ikke altid god nok på de længere ture, men måske man skulle satse på opladefunktion i sædet i stedet for, også på de billigere rækker? Enten via USB eller alm. stikkontakt.
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 13:19   #25
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,883
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by Intemezz View Post
Hvor vitig er IFE og AVOD i dag? Når "alle" har iPad eller andre nettbrett, laptop og smartphones, og det er innstallert internett om bord, trenger man da en skjerm i setet forran? Kan tenke meg at dette er dyrt å innstallere, samt at flyet må drasse på tonnevis av utstyr som kanskje er unødvendig i dag. Billigere utstyr, lavere fuelforbruk, vinn vinn.
Jeg regner med det er viktig for ganske mange... Jeg har aldri med meg noe pad eller lignende og fortetrekker helt klart god AVOD ombord. Hvis man ser på rapporter (på forumer utenfor skandinavia) så virker folk temmelig skuffet over befatningen av flyene og ikke minst AVODen.

For meg er AVOD så viktig at måneder jeg reiser mye så kan jeg finne på å velge selskap etter de filmene jeg øsnker å se.

En stor del av gleden med å fly SQ for meg er KrisWorld.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 13:44   #26
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by Intemezz View Post
Hvor vitig er IFE og AVOD i dag? Når "alle" har iPad eller andre nettbrett, laptop og smartphones, og det er innstallert internett om bord, trenger man da en skjerm i setet forran? Kan tenke meg at dette er dyrt å innstallere, samt at flyet må drasse på tonnevis av utstyr som kanskje er unødvendig i dag. Billigere utstyr, lavere fuelforbruk, vinn vinn.
Ser ikke poenget ved AVOD, jeg bruker det kanskje på 1% av tiden ombord i fly. Har aldri hørt om noen som har valgt selskap og reiserute ut fra underholdningstilbud ombord.

Derimot er gode seter viktig. Ved å ikke følge med i timen gir SAS en gavepakke til Kjos. SAS gjør seg enkle å konkurrere mot. Skal man tjene penger, så må man investere. SAS har ennå ikke bestemt seg for neste generasjon langdistansefly, og vi må derfor gå ut fra at de er en del år unna. Bytte av setene i biz er derfor en nødvendig kostnad man må ta for å kunne konkurrere helt frem til ny langdistanseflåte er på plass.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 15-03-2012 at 14:01.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 13:50   #27
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,987
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

For dem som reiser mye og kan velge selskap (regner meg selv kategorien) så tror jeg det er en miks som betyr noe. En kombinasjon av få stop, bredt rutenett og at du får sove godt og være i fred underveis. Servering med et smil bør være en selvfølge, og de store matopplevelsene er viktigere i leisure sammenheng.

Men "to bo or not to be" tviler jeg vel på at det er på kort sikt. Men en oppfriskning er nok lurt.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 19:56   #28
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by CFN_001 View Post
En tur jeg hadde i sommer på OSL-EWR i C så "hengte" stolen min seg opp og ville ikke tilbake i upright position. Det var litt av et syn når to kvinnelige flyvertiner prøvde å løfte opp hele greia å få den tilbake, men det ville den ikke. Fikk beskjed at jeg måtte flyttes før landing.
Hva skjedde med den/de som satt bak deg? Har alltid trodd at noe av poenget med å rette opp stolryggen ved takeoff og landing var for å skape mest mulig plass for en evt evakuering for de som sitter på setene bak, jamfør begrenset recline på seter foran nødutgang.

For egen del er ikke helt flatt så viktig. Kan jeg strekke meg litt ut i et godt sete, se en film eller to og få god servering, så er jeg happy. Flyr dog bare long haul på fritiden og har da stort sett mere fokus på opplevelsen en søvn.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 20:17   #29
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,325
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Hva skjedde med den/de som satt bak deg? Har alltid trodd at noe av poenget med å rette opp stolryggen ved takeoff og landing var for å skape mest mulig plass for en evt evakuering for de som sitter på setene bak, jamfør begrenset recline på seter foran nødutgang.
Businessclass-setene (stolryggen) har ingen innflytelse på seteraden bak.
Det er uansett fast vegg.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 21:51   #30
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,722
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Sist jeg fløy SAS i C var før jul, og da hengte setet seg fullstendig opp i liggende stilling på ene turen. Andre turen måtte AVOD rebootes flere ganger. Begge turene var ett av to toalett ute av drift, som er ikke er kult når det er 46 stk i C. Neste tur er booket med Swiss..
view is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 23:20   #31
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by view View Post
Sist jeg fløy SAS i C var før jul, og da hengte setet seg fullstendig opp i liggende stilling på ene turen. Andre turen måtte AVOD rebootes flere ganger. Begge turene var ett av to toalett ute av drift, som er ikke er kult når det er 46 stk i C. Neste tur er booket med Swiss..
Jammen bra at setene ikke låser seg, og at alle toalettene alltid fungerer med Swiss...!
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 10:02   #32
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Er det noen som vet hvor mye det vil koste å oppgradere til AVOD i økonomi på A330/340? Skjermene er jo alt der. Eller må man bytte ut skjermene også?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 10:17   #33
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,285
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Er det noen som vet hvor mye det vil koste å oppgradere til AVOD i økonomi på A330/340? Skjermene er jo alt der. Eller må man bytte ut skjermene også?
Skal man først oppgradere til AVOD der er det vel også en fordel å bytte ut dagens "Game Boy" skjermer?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 11:31   #34
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Er det noen som vet hvor mye det vil koste å oppgradere til AVOD i økonomi på A330/340? Skjermene er jo alt der. Eller må man bytte ut skjermene også?
SAS sine skjermer er små i forhold til feks hva United har på sine B 757. Så ja, de må byttes.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 12:51   #35
raskefot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 327
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Hvis SAS har som mål å bytte ut long haul-flåten snart, så vil det kanskje være greit å holde tilbake og ikke legge ut en halv milliard i mellomtiden. Med mindre det betaler seg på en eller annen måte når de eksisterende maskinene skal ut?

Trist nyhet hvis det stemmer, men optimistisk som jeg er velger jeg å se på dette som et tegn på at SAS nå har bestemt seg for nye long haul-maskiner
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 13:10   #36
Mekum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 307
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by Intemezz View Post
Hvor vitig er IFE og AVOD i dag? Når "alle" har iPad eller andre nettbrett, laptop og smartphones, og det er innstallert internett om bord, trenger man da en skjerm i setet forran? Kan tenke meg at dette er dyrt å innstallere, samt at flyet må drasse på tonnevis av utstyr som kanskje er unødvendig i dag. Billigere utstyr, lavere fuelforbruk, vinn vinn.
Australske JetStar har tenkt akkurat samme tanke og lar passasjerene leie iPads ombord i stedet for å tilby skjermer i hver eneste seterygg. Virgin Australia gjør noe av det samme, dog ikke iPads, men et lignende produkt.
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 13:26   #37
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by raskefot View Post
Hvis SAS har som mål å bytte ut long haul-flåten snart, så vil det kanskje være greit å holde tilbake og ikke legge ut en halv milliard i mellomtiden. Med mindre det betaler seg på en eller annen måte når de eksisterende maskinene skal ut?

Trist nyhet hvis det stemmer, men optimistisk som jeg er velger jeg å se på dette som et tegn på at SAS nå har bestemt seg for nye long haul-maskiner
Husk tiden det tar fra man bestemmer seg til leveranse på fly. Det tar gjerne litt lenger tid enn å kjøpe ny bil....

Levetiden på setene vil vel være omtrent like lang som leveringstiden på nye fly. Så det er ingen grunn å vente på nye fly.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 13:37   #38
raskefot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 327
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by learjet View Post
Husk tiden det tar fra man bestemmer seg til leveranse på fly. Det tar gjerne litt lenger tid enn å kjøpe ny bil....

Levetiden på setene vil vel være omtrent like lang som leveringstiden på nye fly. Så det er ingen grunn å vente på nye fly.

S
Men lang leveringstid på disse setene også, er det ikke? Inkluder all planlegging og installering som skal klaffe med trafikkprogram og vedlikehold og det ville vel fort tatt en stund å få skiftet setene også hvis SAS hadde bestilt i dag?
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 14:07   #39
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,722
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Jammen bra at setene ikke låser seg, og at alle toalettene alltid fungerer med Swiss...!
For en utrolig flåsete kommentar.

Jeg bruker penger på de som gir meg mest valuta. Derfor er det OK med skinnende ny C klasse med flate senger i A330 maskiner som lukter nytt fortsatt hos Swiss.
view is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 14:39   #40
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by view View Post
For en utrolig flåsete kommentar.

Jeg bruker penger på de som gir meg mest valuta. Derfor er det OK med skinnende ny C klasse med flate senger i A330 maskiner som lukter nytt fortsatt hos Swiss.
340 har også ny C-klasse hos Swiss. Siste maskin ble rekonfigurert på sensommeren i fjor.

Det er klart at kunden har rett, og når passasjerene føler de får et bedre produkt i forhold til pris hos andre selskaper, taper SAS kunder.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nextjet starter VST-HEL SEP16 - Lagt ned OKT16 - Gjenåpnet NOV16 - Lagt ned MAR17 Trdfly Flyforum 6 14-03-2017 03:27
Har SAS lagt inn retursperre på Last Minute ungdomsbilett ? Ståle Reiseforum 10 04-06-2011 22:59
Om SAS og BA sine nattflyginger (splittet fra DY-businessklasse) SAS-Steward Reiseforum 7 09-11-2010 19:55
SAS har New York lagt på hylla TG923 Flyforum 20 30-09-2005 19:43
SAS cabin har lagt ned arbeidet LN-SUB Flyforum 29 12-11-2004 20:04


All times are GMT +2. The time now is 16:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.