![]() |
|
![]() |
#1 | |
Superflyer
|
![]()
Ifølge våre venner på et svensk forum har SAS besluttet å ikke gå igang med planlagt oppgradering av longhaulflåtens "spisse ende"...... ;
Quote:
http://www.businessclass.se/sas-euro...ss-class.html# Last edited by LN-FHU; 14-03-2012 at 22:47. Reason: La til ingress..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er dyrt å være fattig...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvor troverdig er så denne kilden? Vi har jo hørt flere ganger at CC og piloter har kommet med "sladder" som ikke stemte flere ganger.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det låter mest som ett rykte och rykten har vi alla hört många. 2003 hörde jag från en SK pilot att bolaget skulle köpa 757-200. Sanningen i det visade sig vara 0%.
26/4 bjuder SAS på "Pandion lunch" på Arlanda & SK CEO deltar då. Jag utgår från att frågan om nya C-klass stolar och updaterad IFE kommer tas upp under lunchen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er helt korrekt! Der bliver ingen opgradering på vores long haul flåde i denne omgang. Der var ellers taget tre business class stoletyper ind til test og det var meningen, at både stole i C og M samt IFE skulle være udskiftet. Men bestyrelse og ledelse har valgt at stoppe projektet. Desværre! Ja, desværre!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Den er etterhvert blitt gammel og utdatert, og ligger en generasjon bak det endel andre nå tilbyr. For dagflyvninger er den grei, men på nattflyvning så bør business seter nå kunne legges helt ned
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Nå skal det sies at jeg aldri har satt meg ned i et slik bizninz sete hverken her eller der, men jeg har for flere år siden fløyet SK A330 metal og jeg irriterte meg i allefall passelig over hvor kjipe IFE var i kveg klassen.
Nå er det forhåpentligvis bedre i de dyrere setene, men en skulle tro at det var på tide med en oppgradering av setene og sikkert IFE til de som betaler mest for billetten sin?! Da går jeg ut fra at setene i eco og lengre fram i maskina har en noen lunde lik alder..
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
En slik investering koster mange hundre millioner kroner og dette ville i så fall blitt de tredje stolene (i Business) på SAS' langdistansefly, som er fra syv til elleve år gamle. Problemet var at SAS i utgangspunktet valgte for dårlige seter da flyene ble levert - og at setene dermed måtte erstattes etter kun få år (i 2006). De nye setene var imidlertid heller ikke "bærekraftige" - bedre underholdningssyster, større skjermer med bedre kvalitet og lie flat var allerede da på god vei inn i markedet. Feilvalg har gjort at SAS hele tiden har ligget på etterskudd når det gjelder komfort på sine langdistansefly, selv om det skal sies at SAS også har vært innovative på andre måter (Economy Extra, snackbaren i Business, etc.) og at SAS ikke akkurat er det eneste selskapet som ikke ligger i front på dette området.
Selv om det ikke blir innkjøp av nye seter, regner jeg med at det gjøres noen forbedringer likevel? F.eks. må SAS skifte ut hele underholdningssystemet og skjermene. Brussels Airlines har for øvrig akkurat de samme setene som SAS i sine A330, både de første setene uten skjerm og dagens seter. Deres langdistansemaskiner pusses nå opp. Last edited by FlightDeck; 15-03-2012 at 10:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvor stor investering ville det vært å installere nye business-seter i longhaul-flåten?
*edit* Ser at FlightDecks innlegg gir et estimat Last edited by Fly med oss; 15-03-2012 at 09:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Jeg mener litt fritt etter hukommelsen at SAS selv har nevnt et tall oppunder en halv milliard. Utfordringen er jo også at selv om SAS strengt tatt trenger å skifte ut sine businesseter, så er mitt inntrykk at de klarer å fylle opp sånn rimelig greit der idag, og man kan spørre seg hvor mye ekstra salg nye seter vil skape? Og for å rettferdiggjøre en investering i flere hundre millioners klassen så bør det skape en betydelig økning i salget skal det lønne seg Men som Flightdeck er inne på: SAS valgte feil seter da de fikk flyene i sin tid, og da de ble oppgradert rundt 2006(?) valgte de igjen feil, ved å gå for seter som raskt ble gammeldags. I forbindelse med at Lufthansa nå kommer med ny business class så sier det at det kommer til å koste dem €3 milliarder å implementere det i hele flåten deres Last edited by Someone; 15-03-2012 at 14:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Problemet er bare, at vores konkurrenter som Swiss, Finnair, BA og flere amerikanske carriers allerede er gået over til full flatbeds og IFE upgrades. Lufthansa, Austrian og Brussels kommer alle med nye business class stole og andre upgrades i 2012- og 13. Dermed falder SAS igen bagud pga dårlige beslutninger fra vores tidligere ledelser. Men som FlightDeck skriver, så ville det være C Class stolemodel nr. tre på samme flyflåde. Det er et økonomisk dilemma for SAS. For har vi råd til at vente på at få råd og flyve videre med et ikke så konkurrencedygtigt hardware produkt? Og en fornyelse af langruteflyene har nok også længere udsigter. Så ja, det er dyrt at være fattig! Til oplysning koster en udskiftning af stole, IFE og andre ombygninger og upgrades mange, mange millioner. Et enkelt business class flatbed modul koster fx i omegnen af 600.000 SEK.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Kjipt, men ikke uventet. Nå taper vel ikke SAS mest på meg siden jeg flyr andre selskap på Long Haul, men allikevel.
Det største problemet er vel kanskje slitasje. Sist jeg fløy langt med SAS var for 1,5 år siden og allerede da virket det ganske slitt i business. For eksempel mangler vel svært mange av de små fothvilerne nederst som gjør at man ikke sklir av og ender i en bylt på gulvet. Dette bør de gjøre noe med uansett. Eller vil de ikke det heller?
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Men altså, stod det til mig, så måtte SAS gøre ALT hvad der kunne gøres for at finde penge til påbegyndelse af udskiftning af stole og IFE - selvom det er frygtelig dyrt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Om kort tid vil selv en AB tilby en langt bedre BIZ produkt til sine kunder enn SK... Her sparer man noen kroner pa kort sikt, men over lengre tider vil det koste SK veldig dyrt.
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Nå er jeg riktignok svært sjelden ute og flyr IC i biz, men sett opp mot den andre tråden her om Thai sin biz-klasse, så vet jeg nå ikke hva jeg vil vektlegge ved en eventuell fremtidig bestilling.
Skal man sitte/ligge i behagelige stoler, men ellers være misfornøyd med servicen? Eller kan SAS kanskje tilby andre elementer underveis, som service med smil, god mat, godt drikke, behagelige avgangstider og gode priser, så kanskje det kan oppveie at man ikke kan legge seg flatt ut og trekke i pysjen?
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
critical mind
|
![]() Quote:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Enig at det er dumt hvis SK kommer på etterskudd, men helt ærlig; hvor avgjørende er egentlig dette for passasjerenes valg av flyselskap? Eller rettere sagt; for hvor mange er det avgjørende? Det er klart at for oss nerdene her inne...
![]() men i den "virkelige" verden: Er det ikke flytid, avgangstider, pris som i virkeligheten er de virkelig avgjørende faktorene?? Sitter man virkelig og vurderer nøye slike ting? Jeg antar at setene er relativt behagelig i dag også... ![]()
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Personlig synes jeg setene er veldig behagelige, men nå sover jeg best i "angle" når jeg er ute og flyr
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nextjet starter VST-HEL SEP16 - Lagt ned OKT16 - Gjenåpnet NOV16 - Lagt ned MAR17 | Trdfly | Flyforum | 6 | 14-03-2017 03:27 |
Har SAS lagt inn retursperre på Last Minute ungdomsbilett ? | Ståle | Reiseforum | 10 | 04-06-2011 22:59 |
Om SAS og BA sine nattflyginger (splittet fra DY-businessklasse) | SAS-Steward | Reiseforum | 7 | 09-11-2010 19:55 |
SAS har New York lagt på hylla | TG923 | Flyforum | 20 | 30-09-2005 19:43 |
SAS cabin har lagt ned arbeidet | LN-SUB | Flyforum | 29 | 12-11-2004 20:04 |