![]() |
|
![]() |
#441 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Vidar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
arbeidsvilkår. Målet er selvsagt å redusere kostnadene og være mer konkurransedyktig. Dette er samme utvikling som man har hatt innen skipsfart i lang tid. Det kan ikke utelukkes at ruter i Finnmark også kunne drives av denne type selskaper." Her sier man altså at anbudet i Finnmark også kan bruke slike selskaper. At man ved å bruke slike selskaper setter press på norske betingelser mener jeg er soleklart. Det er jo hele poenget; man vil kutte kostnader ved å ha utenlandske vilkår for ansatte i Norge. Men tydeligvis blir det en vurderingssak ettersom det ikke står ordrett akkurat det da... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hvis jeg får jobb som lærer i Gøteborg og velger å pendle fra Oslo, skal jeg da ha norsk lønn? Man må jo forutsette at man bor der man har fått jobb. Quote:
REMA1000 i Baltikum betaler da vel ikke norsk timelønn for sine kassadamer fordi det er et norsk selskap? Eller Telenor i India, har de norske lønninger? Nei. Man tilpasser lønnsnivået etter hvilket land man holder til i og skal konkurrere med. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Poenget med anbudskonkurransen er jo å få totaliteten billigst mulig gitt de vilkårene som er satt for konkurransen. Det bør ikke komme som en overraskelse på noen. Det som er en nokså konkret anbefaling er derimot at man anbefaler mindre fly og høyere frekvens, samt å kutte melkeruten langs kysten fra KKN til TOS. I tillegg ber man departementet sikre at det eksisterer reelle tilbydere for sørge for reell konkurranse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så de norske langrutepilotene i SAS som flyr ut fra CPH og ARN (men bor i Norge) burde ideelt sett avlønnes etter dansk eller svensk lønnsnivå?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Det er et av de store problemene i saken: Man har ingen minstelønn, slik veldig mange yrker har. Jeg har ingen fasit. Man kan finne ulike sammenliknbare selskaper etter hvordan man ser på det. Én gruppe kan være de som flyr rute-/chartertrafikk med passasjerer, dvs SK(Norge), DY, WF, evt Novair, TUIflyNordic, TomasCook. En annen gruppe kan være etter flytype, turboprop; WF, Lufttransport, Helitrans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Som jeg nevnte så har feks Novair og TUIfly Nordic akkurat denne ordningen. Hvorfor skulle ikke det gå i SAS? Da må hver enkelt "SAS nordmann" vurdere om langrute ut fra CPH/ARN betyr såpass mye at man er villig til å få andre vilkår, tilpasset det landet man jobber i. I følge deg så er det ikke slik i SAS? Da vil jeg tro dette er noe de har fått forhandlet frem og det blir opp til selskapet å "ta seg råd" til. Men at avlønningen baseres på hvor man faktisk jobber, uavhengig om hvor den enkelte velger å pendle fra/til, skjønner jeg ikke kan være et problem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Er det ikke endel norske i SAS som har base på OSL med flyr passivt til og fra ARN/CPH for tjeneste på langrutene og dermed lønnes utifra norsk base? Er vel minst en her på forumet som kan svare på det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Men som jeg sier først i denne postingen, Jeg tipper. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
For det andre, og som påpekt av andre, så kan vi ikke se bort fra anbud om vi ønsker å være en del av EUs indre marked gjennom EØS-avtalen. Der er det fordeler og ulemper, og vi kan ikke bare plukke fordelen uten å ta med ulempene. Dette betyr at vi ikke kan diskriminere basert på nasjonalitet til tjenesteleverandøren. Og sist, dette er nok en diskusjon som går vesentlig ut over anbudsproblematikken i denne saken. I all hovedsak så er nok den rådende holdningen at det er i Norges interesse å være en åpen økonomi, og være en del av EØS-området. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Last edited by Cloudius; 03-03-2012 at 15:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#454 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
Men kassapersonale eller piloten trenger normalt ikke å ha denne kvalifikasjonen. Kan du slå inn i kassa, eller fly et fly så er det godt nok. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#456 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det at yrkesgruppen piloter får samme begrensning, (som beskyttelse for sine vilkår slik mange andre yrkesgrupper i Norge har), dermed gjør at Norge ikke blir en åpen økonomi og kan selge/kjøpe tjenester på et fritt internasjonalt marked, stemmer ikke. Det er denne forskjellsbehandlingen av yrkene jeg prøver å få frem her: Utenlandsk snekkerfirma kommer for å utføre tjenester i Norge med utenlandske lønninger = ikke OK Utenlandsk flyselskap kommer for å utføre tjenester i Norge med utenlandske lønninger = helt OK |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Poenget er at man ikke kan diskriminere på basis av nasjonalitet når anbud skal gis. Last edited by TOS; 04-03-2012 at 16:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det har du vel rett i. Dårlig ordvalg av meg.
Quote:
Quote:
Man ville aldri tillatt anbud til bygging av feks sykehus av utenlandske selskaper med utenlandske vilkår. Men når det gjelder FOT-anbudet så er det helt OK. Det blir ikke reell anbudskonkurranse så lenge noen aktører kan basere seg på utenlandske vilkår, mens norske selskaper må forholde seg til norske vilkår. Skjønner ikke hvorfor du har en sånn motvilje til å se dette. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |