Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-02-2012, 16:09   #101
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Og jeg som trodde WF hadde alt på stell og DAT ikke hadde noe?
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 17:28   #102
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Og jeg som trodde WF hadde alt på stell og DAT ikke hadde noe?
Joda, i følge Kongsteien er alle formaliteter i orden fra WF sin side. Selv om de pr definisjon ser ut til å ha lagt inn anbud basert på en flytype som ikke kan operere der pr 1.4. Litt spøk til side. Dette viser bare at det ved operatørskifter ofte vil være overgangsfaser hvor endel av operasjonen ikke helt følger utlysningstekst til punkt og prikke. Vil tro at WF har vært fullstendig klar over kategoriseringen av Florø, og at den ikke uten videre var er klargjort for Dash 8-300.

Dog kan en mene at denne er litt mer graverende dersom, under forutsetning at -300 ligger inne i anbudet, WF bevisst har forutsatt at de får godkjenning, enn SCAT-1 saken som er mer ullent. Uansett er det som TCAS sier mulig å benytte -103/200 dersom en ikke får dispensasjon.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 17:28   #103
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,472
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Det er da ikke operatørens ansvar å sørge for at flyplassen har dimensjonert disse tjenestene?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 17:31   #104
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er da ikke operatørens ansvar å sørge for at flyplassen har dimensjonert disse tjenestene?
På den annen side det er vel operatørens ansvar i en anbudsprosess å gjøre seg kjent med operative begrensninger på den enkelte flyplass?
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 17:46   #105
bgo-flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 278
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
På den annen side det er vel operatørens ansvar i en anbudsprosess å gjøre seg kjent med operative begrensninger på den enkelte flyplass?
SD har godkjent anbudet som Widerøe har lagt inn, og da er det SD sitt ansvar at Widerøe får fly med det som er spesifisert.
bgo-flyer is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 18:01   #106
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Litt OT, men Kongsteien sier i oppslaget fra Firda.no at WF har fly med 45 seter. Dette var nytt for meg, er dette -200 maskinene? Jeg trodde kabinen på disse flyene var identisk med -100. Hvordan har de evt klart å presse inn flere seter ?
__________________
Velkommen til Tromsø

Last edited by Redcap; 28-02-2012 at 18:14. Reason: Skriveleif
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 18:01   #107
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by bgo-flyer View Post
SD har godkjent anbudet som Widerøe har lagt inn, og da er det SD sitt ansvar at Widerøe får fly med det som er spesifisert.
Er det bekreftet at WF har lagt inn denne flytypen i sitt anbud?

SD har også godkjent DAT sitt anbud med "tilsvarende SCAT-1", uten at det ser ut til at enkelte aksepteres dette uten videre. Sakene er tilnærmet like slik jeg ser det. Jeg har et avslappet forhold til dette, men prøver bare å illustrere at verden kanskje ikke er så sorthvitt som enkelte forsøker å fremstille dette. Både DAT og WF kommer til å gjøre en solid jobb på begge sine nye ruteanbud. Det er jeg temmelig sikker på.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 18:18   #108
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er da ikke operatørens ansvar å sørge for at flyplassen har dimensjonert disse tjenestene?
Om du leser DAT-tråden så får man et inntrykk av at operatør skal tilpasse sitt opplegg til eksisterende infrastruktur, og ikke omvendt...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 18:47   #109
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by Redcap View Post
Litt OT, men Kongsteien sier i oppslaget fra Firda.no at WF har fly med 45 seter. Dette var nytt for meg, er dette -200 maskinene? Jeg trodde kabinen på disse flyene var identisk med -100. Hvordan har de evt klart å presse inn flere seter ?
Kan det være at de skal blokkere 5 seter p.g.a. restriksjoner, ala DAT?

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
SD har også godkjent DAT sitt anbud med "tilsvarende SCAT-1", uten at det ser ut til at enkelte aksepteres dette uten videre. Sakene er tilnærmet like slik jeg ser det. Jeg har et avslappet forhold til dette, men prøver bare å illustrere at verden kanskje ikke er så sorthvitt som enkelte forsøker å fremstille dette. Både DAT og WF kommer til å gjøre en solid jobb på begge sine nye ruteanbud. Det er jeg temmelig sikker på.
Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Om du leser DAT-tråden så får man et inntrykk av at operatør skal tilpasse sitt opplegg til eksisterende infrastruktur, og ikke omvendt...
Som vel egentlig var det jeg prøvde å poengtere, om enn lite spøkefullt.
Verden er ikke så sort-hvit alltid...
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 19:03   #110
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Som vel egentlig var det jeg prøvde å poengtere, om enn lite spøkefullt.
Verden er ikke så sort-hvit alltid...
Jeg tok poenget ditt, men tenkte at det ikke gjorde noe å poengtere dette ytterligere... Det er helt korrekt at verden ikke er svart-hvitt, noe man imidlertid kanskje kan forledes til å tro om man leser andre tråder her.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 19:58   #111
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Kan det være at de skal blokkere 5 seter p.g.a. restriksjoner, ala DAT?
Ikke sikkert det nytter. Brann/redningskategori går ikke bare på antall pax, men også på flyets fysiske størrelse, avstand mellom motorer etc.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 20:55   #112
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Ikke sikkert det nytter. Brann/redningskategori går ikke bare på antall pax, men også på flyets fysiske størrelse, avstand mellom motorer etc.
Det var mer ett svar til Redcap som spurte om 45 seter. Og det nytter vel jmf restriksjoner på vekt?
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 21:51   #113
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,472
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Tror nok bare det var en siteringsfeil ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 10:41   #114
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Må sei at SD har laga ei god suppe av anbodet denne gongen, både med tanke på scat1/egnos saka, og no dette med beredskapen på fro...
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 22:19   #115
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by wf145 View Post
Må sei at SD har laga ei god suppe av anbodet denne gongen, både med tanke på scat1/egnos saka, og no dette med beredskapen på fro...
Må si meg svært enig i dette. Tydelig at mye av diskusjonen mot DAT egentlig kan rettes mot SD.

Litt flåsete, men når verdens rikeste land ikke klarer ha normal veistandard, hvorfor skulle man forvente at det ikke "hull i veien" i andre avgjørelser SD gjør... Det viktige er vel at de som har blitt affektert av SD sine feil, om det er DAT eller WF, ikke lar slike saker bare gå uten videre. På den måten må SD blir bedre i fremtiden.
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2012, 10:47   #116
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Widerøe får kritikk av Frp-politikar for å ha "lurt til seg Florø-rutene" ved å prise opp anbudet frå til dømes Anda.

link: http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_s...dane/1.8024424
roger is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2012, 10:58   #117
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Widerøe får kritikk av Frp-politikar for å ha "lurt til seg Florø-rutene" ved å prise opp anbudet frå til dømes Anda.

link: http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_s...dane/1.8024424

Virker som om Jan-Henrik Fredriksen har mista korka på flaska igjen....
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=564191
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2012, 14:20   #118
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Tankegangen hans er jo ikke helt urealistisk, og det er ofte viktig å stille spørsmål.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2012, 15:02   #119
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Jeg synes ikke problemstillingen hans er veldig reell. Dersom et selskap velger å gi et dyrere anbud i et område for å finansiere et annet så blir det en kalkulert risiko ettersom de da stiller dårligere der i.f.t. evt konkurenter. WF hevder imidlertid at det er økt aktivitet i området som gir økt pris. Hva som er riktig vet ikke jeg.

SD står fremdeles fritt til å velge det billigste innenfor hvert område, så staten skulle sånn sett ikke tape nevneverdig på det.

Men jeg er enig i at man skal være kritisk og stille spørsmål.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2012, 15:08   #120
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Jeg synes ikke problemstillingen hans er veldig reell. Dersom et selskap velger å gi et dyrere anbud i et område for å finansiere et annet så blir det en kalkulert risiko ettersom de da stiller dårligere der i.f.t. evt konkurenter. WF hevder imidlertid at det er økt aktivitet i området som gir økt pris. Hva som er riktig vet ikke jeg.

SD står fremdeles fritt til å velge det billigste innenfor hvert område, så staten skulle sånn sett ikke tape nevneverdig på det.
Det er jo en kjent strategi å sette prisen høyt der det er lite konkurranse og lavt der det er mye konkurranse - dette er et resultat av markedskreftene. Det eneste som kunne rettferdiggjøre hans argument måtte være dersom det av en eller annen grunn er slik at det på noen ruteområder ikke er aktuelle konkurrenter til WF (eller at noen hadde snakket sammen), noe jeg ikke kan se er tilfellet.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe må tilbakebetale 4,7 MNOK fra FOT-rutene Someone Flyforum 6 13-11-2018 13:23
Nytt anbud ute for FOT-rutene THS Flyforum 187 06-11-2014 19:12
Anbud på FOT-rutene 2016 KjetilK Flyforum 6 15-09-2014 10:29
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") Earlybird. Flyforum 461 04-03-2012 19:20


All times are GMT +2. The time now is 12:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.