Quote:
Originally Posted by Turtle
I punkt 1 har du allerede laget en potensiell konflikt, nemlig forskjellig lønn. Felles senioritetsliste eller ikke, du vil få "lavtlønnede" flygere i lavkostland som kan fly sektorer som ellers kunne flys av de "høytlønnede" i høykostland. Dermed har du fortsatt press fra "lavkostnad" mot "høykostnad". Dette kan jo riktignok reguleres av foreningen som krever restriksjoner om hvem som kan fly hvor etc. Problemet da er jo at det fort blir A-lag og B-lag hvor noen kan gjøre det meste mens andre har masse restriksjoner på hvor de kan operere for å ikke undergrave de "høytlønnede". Effektene av akkurat denne løsningen kjenner jeg veldig godt til...
|
Både
SAS og Norwegian har pr nå landsvise lønnsbilag i Skandinavia. Dvs at eksempelvis nordmenn og svensker har forskjellig lønn og pensjon. Her har vi ingen restriksjoner, av ymse årsaker.Så det kan la seg gjøre om forholdene ellers ligger til rett for det.
Jeg skjønner imidlertid hva du sikter til. Blir forskjellene tilstrekkelig store må man regulere hva som defineres som ens naturlige hjemmemarked.