![]() |
|
![]() |
#181 | ||||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Der er en grunn til at foreninger gang på gang "gir opp" og lar nyansatte ta støyten for å beskytte de på toppen. Foreningene har faktisk gjort en altfor god jobb hva forhandlinger angår. Enkelte steder er der avtaler og lønn som er så hinsides alt som kan overleve over tid at en ikke skulle tro det var mulig. Og det er før en snakker om pensjon basert på høyeste lønnstrinn og hva som finnes i pensjonsfond rundomkring... Grådigheten har nå så til de grader kommet og møtt mange i døren. Jeg vil si der er tre "instanser" som alle har en interesse i det som foregår. Selskapene (som vil tjene penger), den individuelle (som vil ha en trygg jobb som en kan leve av) og foreningene som i mange tilfeller lever sine egne, totalt separate liv med agendaer kun kjent for dem. Quote:
Quote:
Det skal også sies at jeg vet om flere flygere som sponser deres barn gjennom utdannelse etterfulgt av kontrakter etc. for at de håpefulle skal få erfaring og dermed komme inn i et "etablert selskap"... Og siden klager de over presset fra nettopp den typen aktivitet. Det er fra ens egne en skal ha det! Jeg synes det blir helt feil å skylde på Ryanair, markedet og billettprisene alene. Det er ihvertfall det inntrykket jeg har fått av hvordan debattene her og andre steder utfolder seg. Der er helt klart mange og flere faktorer som spiller inn... Last edited by Turtle; 26-01-2012 at 22:34. |
||||
![]() |
![]() |
#182 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Når de tradisjonelle flyselskapene forsvinner har vi piloter intet å se frem til lenger. Da slutter jeg personlig å fly! Det er helt sikkert! Kjos sa i går i media at arbeidsplassene blir hovedsaklig i Skandinavia. Nå skal de "plutselig" ned på aisatisk kost nivå og må opprette baser i asia, allerede til neste år. Historiene hans varierer veldig. ingen som ser dette?? (flere piloter her inne som sa dette vil skje, men ingen trodde på det) Jeg har fulgt med lenge på hva Kjos sier i media, møtt han personlig noen ganger og det jeg sitter igjen med. En iskald foretningsmann med karisma som visker bort alt... For noen år siden og langt tilbake oppfordret DY piloter til å tørre satse og kjøpe en type rating. da ville de ha en god sjangse hos DY. I dag er det plutselig et minus hvis man har kjøpt egen rating. Har det kanskje noe å gjøre med at DY nå skal "selge" type rating til sine egne nyansatte...?? DY gjør og sier det som passer situasjonen deres best der og da... punktum! (husker han sa i 2008 at han skulle gjøre pilotene sine rike. Da han trengte pilotene til å godta opsjoner på aksjer mot lønnstrekk for å komme gjennom finanskrisen. Det er tydeligvis fort glemt) Last edited by Earlybird.; 26-01-2012 at 23:42. |
|
![]() |
![]() |
#183 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det er anarki i flybransjen nå, og de sterkestes rett råder helt som de vil med sine lobbyister i EASA. Alle normale mennesker uten en personlig agenda ville vel i en objektiv vurdering sagt at vi kanskje skal følge anbefalingene til DLR på 12 timer maks arbeidstid pr dag, noe USA nå innfører, men neida! økonomene vet best.. Den økonomiske situasjonen i verden nå, og spesielt USA, er rent bevis på at kapitalismen har sine feil... Norge som er langt mer sosialistiske enn kapitalistiske har den høyeste levestandarden og utdannelsesnivået i verden... mer bevis trenger ikke jeg for å forstå at det kanskje fins feil med kapitalisme, selvom det nesten er selvmord å anklage kapitalistene for noe... Så en FOX news sending (eid av republikanerne) når jeg bodde i USA som sa at hvis demokratene vant og USA ble mer sosialistiske, ville USA bli som SVERIGE.. med da en mørk undertone i måten det ble sagt... "they should only be so lucky" var det første som slo meg... Nei Kjosern! vis at du bryr deg mer om dine ansatte enn antall fly i flåten! Last edited by Earlybird.; 26-01-2012 at 23:27. |
|
![]() |
![]() |
#184 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Så hvis ikke flygerne selv skal rydde opp, hvem skal da? Tror neppe der er en "knight in shining armour" som har en spesiell forkjærlighet for flygere der ute i verden...
Ironisk nok er Kjos selv flyger (eller var, er vel mer korrekt siden han vel ikke er aktiv lenger) og det samme er/var Willie Walsh. Sistnevnte var også dypt involvert i fagforeningen og har nå tydeligvis skiftet side så til de grader! Der er sikkert flere eksempler på tilsvarende. Så hva er det som er grunnen til dette? Er vel ikke annet enn grådighet evt. enda mer makt for et stort ego. Et annet spørsmål er da om de, på grunn av den bakgrunnen de har, vet litt for mye om hvor makten har vært sentrert og hvor godt de flygende faktisk har hatt det... Der er ingen tvil om at det internt i "etablerte selskap" er mange meninger om de flygende, og da særlig flygerne, blant de øvrig ansatte i selskapet. Det er ikke uten grunn til at jeg har sagt at der fortsatt finnes for mange flygere som tror de er Guds gave til menneskeheten og "untouchables". Det finnes derfor i mange "etablerte selskap" utrolig lite sympati for problemer som de flygende måtte ha, og da også evt. nye arbeidstidsbestemmelser. Det reflekteres jo også på mange måter i diskusjonene her inne... |
![]() |
![]() |
#185 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Da har mediene rundt omkring begynt å se på de nye ansettelsesbetingelsene i DY, og de fleste av de større avisene har hatt en del debatter omkring dette nå i helgen. Også DY's pilotforening er kommet på banen nå, sammen med Parat.
At debatten har hatt en effekt er tydelig. En DY-pilot på kontrakt ble etter fem dagers sykemelding truet med oppsigelse, men etter at det ble litt blest om saken, synes det som om at DY forsøker med brannslukking, og sier at nye kontraktsbetingelser er på vei. Men i flg. Kjos står det fast at alle fremtidige piloter vil ansettes på kontrakter. Nå starter han opp Malaga-basen, og jeg tipper det står 40 spanske piloter i kø for å fly for ham, til sterkt reduserte betingelser. Det jeg har savnet i denne debatten, er det prinsippielle omkring dette med å jobbe i et europeisk land uten å betale skatter og avgifter noe sted. Det er litt merkelig at en rødgrønn regjeringsminister (Giske) - som lovpriste den største "industrisatsing i fastlands-Norge" (!!) noen gang - ikke ser på dette med at man dermed eksporterer arbeidsplassene, og at man opererer med yrkesgrupper ikke legger en krone tilbake i skatt/avgift. Hvor er gevinsten for Staten her, all den tid norske/skandinaviske operatører som driver på "gammelmåten" med norsk arbeidskraft ombord sakte men sikkert vil måtte omstille seg etter de samme betingelsene som DY driver etter nå? Tally-Ho |
![]() |
![]() |
#186 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
--- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=34.280315,-84.134534 |
|
![]() |
![]() |
#187 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hva er forskjellen på base TLL og arbeidssted HEL kontra base MAL og arbeidssted TRF da ?
|
![]() |
![]() |
#188 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det kan jo ikke være noe annet enn en desperat arbeidsledig pilot med lavt timeantall som godtar dette? |
|
![]() |
![]() |
#190 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Betyr ikke dette bare at det er altfor mange piloter der ute?
|
![]() |
![]() |
#191 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
http://www.mynewsdesk.com/no/pressro...ra-torp-705403 http://www.aftenposten.no/okonomi/in...p-6698602.html Slik kunne jeg holdt på forholdsvis lenge, men det er vel mye enklere om du selv går på google og søker ? |
|
![]() |
![]() |
#192 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Dermed gjenstår fortsatt forholdene i HEL/TLL som et engangstilfelle. |
|
![]() |
![]() |
#193 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nei, de sier ingenting om hvor personellet har base. Men ingen piloter i Norge har fått tilbud om base TRF, men dog tilbud om kontrakt ut fra Malaga.......
Bare vent å se.....blir nok ikke med fast ansatte piloter desverre ![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Warsawa basen hadde vel andre betingelser i sin tid og det fungerte ikke, men den ville ihvertfall aldri fungert med norske/skandinaviske betingelser i fh.t. konkurransen der. Og det er jo problemet i et åpent marked som Norge/Skandinavia på mange måter har vært i utkanten av p.g.a. beliggenhet/språk/tradisjon/få mennesker eller hva det nå er. Hvis det fortsatt skal være en egen liten boble på den kanten må de jo heller gå tilbake til ett statlig flyselskap og konsesjoner slik at alt er beskyttet. Det er vel sånn det er for landbruksprodukter i Norge og der ble det jo mangel på smør som resultat... ![]() Sånn litt på siden, arbeider du jo selv i et selskap med både skandinaviske og britiske ansatte (joda, jeg vet TCX og VKG ikke er ett som sådan). Dere har vel derfor forskjellige betingelser selv om dere er ett selskap som sådan og flyr litt for hverandre etc. Er ikke dette også en trussel mot dine betingelser da UK neppe har det like "godt" som dere? Jeg har hørt av bekjente i TCX om hvor imponert de var over VKG etter at de hadde flydd for VKG en vintersesong. Da er jo spørsmålet mitt, når er betingelsene for dårlige? Korttidskontrakter vs. fulltidskontrakt (eller ansatt om du vil) er jo ganske klar, men andre ting som lønn blir jo noe mer komplisert... At regjeringsmedlemmer sier det de gjør er nå ikke overraskende. Alt de ser er enorm blest om hva lille Norge har fått til og kommet som toppnyhet over "hele verden". Stor fjær i hatten, ja! Arbeidsplasser eller ikke, å sole seg i glansen av det hele er nok viktigere sånn for øyeblikket ihvertfall. Det med skatten er helt korrekt et problem. Der er for mange smutthull som kan benyttes hvis en flytter nok på seg etc. Men på den annen side er det jo ikke unikt for flybransjen at folket gjør hva de kan for å betale så lite skatt som mulig, eller i dette tilfellet, ingenting. €75 000 for en B737 type rating?? |
|
![]() |
![]() |
#195 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
25K euro fordelt på 3 år eller ca 695E i mnd.
Ingen forventer at dy skal eksportere norsk lønnsnivå, men når det gjelder sosiale goder og sikkerhet syns jeg vi i Norge skal unngå å være så arrogante å mene at det er kun vi i Norge som fortjener det og at det er helt greit at dy gir ut kontrakter hvor folk kan bli sagt opp etter 5 sykedager. Kjos sier han må tilby dårligere vikår til de utenlandske basene for å bevare sikkerheten til de i Norge. det er BS! enkel måte å kue de norske ansatte til stillhet... splitt og hersk på stort plan i DY dette! Jeg er overbevist om at pilotene i DY snart vil gå til handling før dette går for langt.. vent å se! Tror Kjos har undervurdert konsekvensene av å bryte ned moralen i selskapet, og det ser vi jo blant annet i at alt som dy ledelsen skriver til pilotene havner samme dag hos blant annet NF! |
![]() |
![]() |
#196 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
1. Fast ansettelse under samme kollektivavtale som resten av de ansatte, med felles ansennitetsliste. Selvsagt med lønn som samsvarer landet man har base. Ergo ikke norsk lønn i Spania, men "spansk" lønn som i Spania samsvarer nogenlunde med den norske i Norge. 2. Lik avtale/vilkår når det gjelder turnus, sykelønn etc. Så blir det opp til hver enkelt å bidde seg hvor de måtte ønske, om det er nordmenn som vil til AGP eller spanjoler til BGO, det vil gå "opp-i-opp". De færreste i vår Skandinaviske boble ønsker nemlig irske forhold også heroppe: Crews Protest United/Aer Lingus Job Outsourcing http://www.unitedafa.org/news/events...s/default.aspx Workers file for union recognition at Aer Lingus http://peoplesworld.org/workers-file...at-aer-lingus/ |
|
![]() |
![]() |
#197 |
critical mind
|
![]()
Det er ingen som önsker seg outsourcing eller lönnsdumping. Helt klart.
Men det finnes nok en sannhet. Den spanske marked har just na vist hvor baeredyktig den er for en höy-kost lav-pris selskap... Ogsa dette skulle man se dersom man setter opp kravene her...
#198 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() På en måte kan det Kjos sier også ha elementer av sannhet. For å drive under nåværende prispress etc. er den eneste måten å sikre de "norske" sine nåværende betingelser er at andre "sponser" dem ved at de blir billigere og dermed får ned totalkostnadene. Alternativet er kanskje total utflagging? Quote:
Joda, jeg vet godt hva de holder på med i USA og hørt masse om bråket rundt Washington basen. |
||
![]() |
![]() |
#200 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det hevdes at HEL-ansatte kabinansatte nå flyr norsk produksjon på grunn av personellmangel i Norge. Har de da fremdeles estlandske vilkår, eller er det lik lønn for likt arbeid - og vil personellmangelen i Norge på sikt dekkes opp av estlandske kontraktsansatte, eller norske ansatte?
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |