![]() |
|
![]() |
#241 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#242 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Noen så kanskje nettopp dagsrevyen. Regjeringen vurderer nå innføre
EU's vikarbyrådirektiv. Dette er nok ett skritt i riktig rettning for å løse problemene i flybransjen. http://arbeiderpartiet.no/Hjem/Aktue...FYaGDgodcWOmtA LO, SV og SP er imot, men det er vel ingen bombe.. . W |
![]() |
![]() |
#243 | |
Gunnar
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#244 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Bondingen til Norwegian er i seg selv ikke så ille. Om du jobber 3 år med lavere lønnsskala enn en som begynner med type rating eller blir trukket en sum fra det høyere lønnstrinn spiller vel liten rolle. Det som potensielt ikke er så bra er beskyttelse ved evt. miste av jobben. Da kan sistnevnte versjon være økonomisk vanskelig for den enkelte da individet er ansvarlig for lånet og ikke selskapet... Det kommer da an på hvordan kontrakten er utformet på dette punktet. |
|
![]() |
![]() |
#246 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Som du nevner ligger kjernen i "problemet" at de ansatte aksepterer betingelsene. Hadde alle sagt nei kunne ikke selskapene tilbudt så lave betingelser, og lønn og betingelser må opp. Jeg har lenge tenkt at selskapene utnytter de ansatte ved sosial dumping. Men kler jeg på meg businessmannens tankegang så hadde jeg gjort akkurat det samme. Er de ansatte villig til å jobbe for mindre, så hadde jeg selvfølgelig gitt de mindre, slik at det tjener selskapet med større overskudd eller lavere priser og flere kunder. Og dette vil fortsette så lenge de ansatte aksepterer det. Jeg tror det er to mulige stopp for trenden: 1. Betingelsene blir så dårlige, og/eller etterspørselen blir så stor, at selskapene må snu den negative trenden for å fylle behovet for personell. De potensielle ansatte må jo også forstå at etterspørselen er så stor at de kan begynne å stille krav. 2. Regelverket gir strengere arbeidstidsbestemmelser, i all hovedsak det overordnede europeiske regelverket. Strengere nasjonalt regelverk vil hindre konkurranse, og selskapene klarer ikke drive konkurransedyktig fra begrensede land. Sistnevne ser ikke ut til å skje, snarere det motsatte. Derimot tror jeg punkt 1. gradvis inntreffer. Trenden viser at betingelsene bare går ned, utdannelseskostnadene går opp og flyselskapene ekspanderer. Etterspørselen er økende, særlig etter erfarne kapteiner. Nå som den utsatte pensjonsalderen tas igjen vil behovet økes ytterligere. Mange vil nok forlate dårlige arbeidsforhold i lavprisselskapene til fordel for gode vilkår i asiatiske land, hvor ekspansjonen er stor. Hvis ikke en ny global finanskrise gjør store veltninger i markede tror jeg, og håper jeg, at vi vil se trenden snu ila. de nærmeste årene. |
|
![]() |
![]() |
#247 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
VG er på saken med uerfarne piloter!Dette hører kanskje like mye inn under sosial dumping på FOT.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10077363 Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
#248 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Ligger det ikke lenger et tilleggskrav at da må disse være utdannet på en FTO som er godkjent av Norwegian (såvidt jeg forstod introduksjonen av denne kategorien var det bl.a. for å kunne rekruttere ferdige kandidater direkte fra Universitetet i Tromsø)? Jeg synes forøvrig at formuleringen "utnytter unge og uerfarne piloter fra utlandet" er litt fin... Den minner om helt andre bransjer enn pilotyrket. Last edited by TOS; 01-02-2012 at 14:10. |
|
![]() |
![]() |
#249 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Minimumsnivået er vel 200 timer med mindre de inkluderer type rating. Blir jo interessant å se hvordan det skulle bli i praksis med de som er nyutdannede fra UiT/Bardufoss som vel sånnsett er myntet direkte mot et høyresete og kurset satt sammen nettopp for dette. Og de er jo godt sponset av Staten også men Staten har jo masse penger til å sponse utvidet timesamling så det blir nok bra.
Ironisk nok er jo mange som begynte i SAS systemet ansatt rett fra skolen og der har de jo ikke ugjort en sikkerhetsrisiko. Kanskje til og med vedkommende som uttaler seg er en av dem...det vet ikke jeg. |
![]() |
![]() |
#250 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#251 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Elevene som starter der er jo selektert nettopp med tanke på å gå rett i jobb, på samme måte som British Airways og andre tar elever rett fra skolen med 200 timer. Så det de her indirekte sier er at disse nå plutselig utgjør en sikkerhetsrisiko... |
|
![]() |
![]() |
#252 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Norwegian har ingen slik kontroll med søkerne, enda mindre nå fremover som et tredjepartsbyrå skal stå for engasjementet. De har aldri hatt opptaksprøver. Kun et kort intervju. Det er med andre ord to forskjellige verdener vi diskuterer her, og jeg forstår godt at NF går høyt ut nå og uttrykker bekymring. |
|
![]() |
![]() |
#253 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#254 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Du har helt korrekt i at det er forskjell om vedommende er fra en utdanning med seleksjon eller "fra gaten", men, her vil de altså ha Luftfartstilsynet til å endre kravene. Skal de så dele opp slik at enkelte selskaper skal nevnes ved navn i JAR/EASA-FCL eller hvordan skal det gjøres?
Dette virker som fullstendig skivebom på meg og kun ute etter å si at Norwegian driver uansvarlig og er en fare for flysikkerheten da de ansetter flygere som ikke er kompetente! Det er mer uttalelsene jeg reagerer på og ikke saken som sådan. Sett utenfra virker det som om det blir mer og mer desperat. |
![]() |
![]() |
#255 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg kjenner ikke til dette med utdanningsinstitusjoner som Norwegian har godkjent, så det kan jeg ikke uttale meg om. Det er i såfall nytt for meg. Kanskje andre kan fortelle noe om det.
|
![]() |
![]() |
#256 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
http://www.norwegian.no/no/om-norweg...firstofficers/
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#257 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Hvis Norwegian, SAS og andre selskaper ønsker å ansette folk "rett fra gata", så får de selv tilrettelegge og stå for en solid og tilstrekkelig integrert utdannelse slik tradisjonen har vært før. Ingenting hindrer Norwegian fra dette, men det koster selvsagt penger. Ryanair har vel også noe tilsvarende opplegg for sine ferskeste kandidater. |
|
![]() |
![]() |
#258 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
TOS, MPL sertifikatet kan ikke sammenlignes med "vanlig" sertifikat, til å begynne med i allefall. Det er en egen utdanning som fortsatt ikke er veldig utbredt men på vei inn. Der er egne krav til hvordan utdannelsen utføres og den inkluderer en "host airline" som er ansvarlig for deler av treningen. Sterling/Cimber hadde vel en runde med dette mener jeg å huske.
|
![]() |
![]() |
#259 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#260 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ikke ATPL sertifikat nei, kun teorieksamen.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |