Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-01-2012, 21:31   #61
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Widerøe har skrevet kontrakt med FK Haugesund for denne sesongen.
: Grattis med det.

Men hjelper desverre lite for den brasilianske "svensken" (ifra en propp til en annen)
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 21:42   #62
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Flyet er stasjonert på Stord og har vært det hele tiden. Opperasjonen på Stord flys helt uavhengig av noen av de andre rutene.
Høres ut som dårlig utnyttelse av fly, men regner med at de flyr litt mellom destinasjonene - og at det ikke bare brukes på to daglige mellom Oslo og Stord?

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
De få på Fagenes som benytter seg av flytilbudet kommer nok til å savne SAABen.
En Metro 23 passer nok inn selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til at SD ikke setter større krav til flyten.
Med to passasjerer i gjennomsnitt per avgang, er jeg overrasket over at Samferdselsdepartementet ikke legger ned dette ruteområdet. Nå er det jo Senterpartiet som styrer, så det er kanskje ikke så overraskende at de ikke vil legge ned ruten (og med det flyplassen), men trafikken var vel uansett ikke noe bedre under den forrige regjeringen.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 21:54   #63
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Ut i fra kravene, interesse og dagens flytyper så er det bare Nextjet og DOT av flyselskapene som kan ta på seg RRS-OSL. DAT og WF ikke interisert.....
At DAT ikke er interessert stemmer ikke heeeelt. DAT/DOT er i grunn samme firma.


Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Høres ut som dårlig utnyttelse av fly, men regner med at de flyr litt mellom destinasjonene - og at det ikke bare brukes på to daglige mellom Oslo og Stord?.
Nei, det er alt. Noe bra utnyttelse er det ikke nei.


Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Med to passasjerer i gjennomsnitt per avgang, er jeg overrasket over at Samferdselsdepartementet ikke legger ned dette ruteområdet.
Hver billett sponses vel med 2.500 kroner var det ikke slik? Ikke forstår jeg hvordan det kan forsvares.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 22:01   #64
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Så trist at Widerøe har mistet Lofoten-flyvningene. Har alltid fløyet med dem BOO-LKN i de 12 siste åra.
Fru Samferdselminister kan virkelig skamme seg. Skal dansker virkelig operere i Norge? Og når det er Ap som styrer? Latterlig.
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 22:04   #65
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Så trist at Widerøe har mistet Lofoten-flyvningene. Har alltid fløyet med dem BOO-LKN i de 12 siste åra.
Fru Samferdselminister kan virkelig skamme seg. Skal dansker virkelig operere i Norge? Og når det er Ap som styrer? Latterlig.
At de har fløyet frem til nå er egentlig irrelevant

Ja, det er dårlig hvis de ikke tilbyr interlining, men når et svenskeiet selskap (les WF) kan, så kan sikkert et dansk selskap også. De klarer tydeligvis fly på Vestlandet uten problemer, og Lofoten er ikke så unikt
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 19-01-2012 at 22:15.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 22:20   #66
mackover
Newcomer
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 15
Default Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
At de har fløyet frem til nå er egentlig irrelevant

Ja, det er dårlig hvis de ikke tilbyr interlining, men når et svenskeiet selskap (les WF) kan, så kan sikkert et dansk selskap også. De klarer tydeligvis fly på Vestlandet uten problemer, og Lofoten er ikke så unikt
Har WF blitt svenskeiet?
mackover is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 22:30   #67
LN-JTE
ScanFlyer Blue
 
LN-JTE's Avatar
 
Join Date: Jun 2011
Location: noen NM fra ENSG
Posts: 104
Default Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Så trist at Widerøe har mistet Lofoten-flyvningene. Har alltid fløyet med dem BOO-LKN i de 12 siste åra.
Fru Samferdselminister kan virkelig skamme seg. Skal dansker virkelig operere i Norge? Og når det er Ap som styrer? Latterlig.
Dem har da klart seg bra i Florø i 12 år, der er de skeptiske til å få tilbake WIF... Kanskje ikke knirkefritt i begynnelsen, men gi dem en sjangs før dere henviser til at de er danske...
__________________
Jan Tore Elvheim

Last edited by LN-JTE; 19-01-2012 at 22:36. Reason: Krølla tråder jeg trodde jeg svarte på :O
LN-JTE is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 22:30   #68
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
Default Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Quote:
Originally Posted by mackover View Post
Har WF blitt svenskeiet?
Dem er eid av SAS. Og SAS er mere svensk (21,4%) enn norsk (14,3%)
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 00:15   #69
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Så trist at Widerøe har mistet Lofoten-flyvningene. Har alltid fløyet med dem BOO-LKN i de 12 siste åra.
Fru Samferdselminister kan virkelig skamme seg. Skal dansker virkelig operere i Norge? Og når det er Ap som styrer? Latterlig.
Ikke at Kleppa er min favorittperson, men nå var det vel ikke akkurat hun personlig som tok valgene her?
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 09:04   #70
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Så trist at Widerøe har mistet Lofoten-flyvningene. Har alltid fløyet med dem BOO-LKN i de 12 siste åra.
Fru Samferdselminister kan virkelig skamme seg. Skal dansker virkelig operere i Norge? Og når det er Ap som styrer? Latterlig.
Jamen vi kan da vende den rundt...SKAL DY virkelig operere i Danmark og Sverige ??
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 10:38   #71
LN-JTE
ScanFlyer Blue
 
LN-JTE's Avatar
 
Join Date: Jun 2011
Location: noen NM fra ENSG
Posts: 104
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Økningen på FDE til OSL er ingen økning i praksis, da WF154, som i dag er komersiell driftet, blir tatt inn i anbudet.
__________________
Jan Tore Elvheim
LN-JTE is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 10:42   #72
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by LN-JTE View Post
Økningen på FDE til OSL er ingen økning i praksis, da WF154, som i dag er komersiell driftet, blir tatt inn i anbudet.
Har en enkeltflyvning virkelig blitt drevet på kommersiell basis? Er vel mer snakk om at WF har tilbudt flyvninger utover det påkrevde i anbudet.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 12:29   #73
LN-GTA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 120
Default Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Så trist at Widerøe har mistet Lofoten-flyvningene. Har alltid fløyet med dem BOO-LKN i de 12 siste åra.
Fru Samferdselminister kan virkelig skamme seg. Skal dansker virkelig operere i Norge? Og når det er Ap som styrer? Latterlig.
Selv om du "alltid" har fløyet med WF, er det vel ikke dermed sagt at et annet selskap ikke kan gjøre en like bra/bedre jobb, er det?
Norwegian ekspanderer i Sverige og Danmark. Hvorfor kan ikke de da komme hit? Danskene har jo flydd flere år i Norge. De leverer varene så det holder. De er svært profesjonelle og dyktige samt at de har gjennomgående innsjekk av bagasje med DY.
RRS-OSL-RRS har opp mot 100% regularitet. Har lest at det nå i nord stilles spørsmålstegn ved kvalifikasjonene i dårlig vær ol. Vil tro at det blåser like mye i FRO hvor de har operert i flere år. De har i tillegg flydd til RRS i tre år i alt fra 50kts og snøstorm og svært lave temperaturer. Flyene har gått på rute selv om temperaturer har vært ned i -43 grader (riktig nok med noen utfordringer )

Kleppa skal faktisk ha ære for at hun bidrar til økt konkurranse som igjen gir lavere pris for oss reisende
Kravene må selvfølgelig være at selskapene som vinner anbudet er kvalifisert til oppgaven de blir tildelt, og det mener jeg DAT/DOT så absolutt er.

Last edited by LN-GTA; 20-01-2012 at 12:44.
LN-GTA is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 12:38   #74
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Helt riktig GT. For meg blir det litt som da P4 mistet sin konsesjon. Det var en "stor skandale" og omtrent verdens undergang. At noen skal få kontrakten fordi de alltid har gjort det er en dårlig begrunnelse.
DAT har i mange år bevist hva de er gode for under utfordrende norsken forhold så dette kommer nok til å gå veldig bra.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 12:41   #75
LN-GTA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 120
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Saab 340 ja, det var det jeg trodde. Men det har vel over 30 seter?
Ja, 33 for å være nøyaktig.

Mr Rungholm er forresten allerede i gang med samtaler med SD og RRS om flygninger i overgangsperioden.
LN-GTA is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 13:59   #76
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Quote:
Originally Posted by LCH78 View Post
Dem er eid av SAS. Og SAS er mere svensk (21,4%) enn norsk (14,3%)
I tillegg er den største private eieren, Knut and Alice Wallenberg's foundation, svensk og har en eierandel på 7,6%.

At det gjør WIF til et svenskt selskap er likevel å trekke det litt langt.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 18:04   #77
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Syns det er morsomt at DAT til tross for både nasjonalitet og navn faktisk har det meste av sine operasjoner i Norge (også før dette anbudet). Eneste rute de flyr som omfatter Danmark er Stavanger-Billund-Esbjerg. Det er forøvrig ikke mulig å booke kun Billund-Esbjerg. At pilotene til DAT er ukvalifiserte til å fly i Norge har jeg dermed liten tro på.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 19:31   #78
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Tror ikke man generelt trenger bekymre seg for at det er danske statsborgere som skal fly i Nord-Norge
Er i midlertid skeptisk til at DAT skal klare å bruke ATR-42 på kortbane med noe særlig hell. Spesielt vil tøffe vinterdager rundt nullføre kunne gi store begrensninger. Det blir spennende å se hvordan de får det til.
Planen er kanskje å skaffe flere Dash-er til neste vinter?
Kanskje man faar samme scenario som hurtigbaatene Harstad-Tromsoe?

http://www.nordlys.no/nyheter/article5875269.ece
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 20:56   #79
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

DAT vil nok klare det greit tror jeg. Hvis ikke så vil jeg si at SD og Tilsynet ikke har gjort jobben sin i løpet av anbudsprosessen.

Men selvfølgelig, de har en del utfordringer som må på plass i løpet av kort tid: Handling, hvem skal gjøre det? Vil de kjøpe tjenestene av WF-stasjonene på hver plass, eller hva vil WF gjøre med disse? Hva med evt. kursing av bakkepersonell på DHC8 og deicing? Må folk ansettes? Hva med den perioden de skal operere ATR på Røst og Narvik? De må ha folk klare der som kan handle ATR for en "kortere" periode. I Skien bruker de f.eks. Securitas til innsjekk osv osv. Vil de gå for det samme i Lofoten? Og sist, men ikke minst: De skal innføre en helt ny flytype, crew er nye på flytypen, teknikerne er nye på flytypen, og de skal fly på et helt nytt ruteområde i værforhold som vil gi en del utfordringer (selv etter 1.april når det går mot våren). Når det drar seg til værmessig vil vi nok kunne se mye kreative løsninger som DAT og WF ville løst på forskjellig måte, men et sted må man begynne som ny operatør.

Så ja, det vil nok gå, men jeg tror på oppstartsproblemer

Det som blir vel så interessant å se er hvilke nye ruteføringer som kan komme som en konsekvens av at Widerøe har mistet Lofoten. Vil det f.eks. komme noen direkteruter fra Leknes og Svolvær ut i den store "verden"? Eller vil mange nå i stedet reise via Evenes? Noen truer med det, men som alltid blir det vel med truslene.

Last edited by TCAS; 20-01-2012 at 20:59.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2012, 00:09   #80
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Kanskje man faar samme scenario som hurtigbaatene Harstad-Tromsoe?

http://www.nordlys.no/nyheter/article5875269.ece
Nå ligger det jo kraftig ris bak speilet på kortbaneanbudet også, hvor det trekkes i tilskuddet om man over en gitt tidsperiode har lavere regularitet under en på forhånd bestemt prosent. Dette pga forhold som man kan påvirke selv.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe må tilbakebetale 4,7 MNOK fra FOT-rutene Someone Flyforum 6 13-11-2018 13:23
Nytt anbud ute for FOT-rutene THS Flyforum 187 06-11-2014 19:12
Anbud på FOT-rutene 2016 KjetilK Flyforum 6 15-09-2014 10:29
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") Earlybird. Flyforum 461 04-03-2012 19:20


All times are GMT +2. The time now is 13:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.