![]() |
|
![]() |
#241 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Ellers har easyJet ab-initio program, og nå også MPL, i tillegg til den "tradisjonelle" veien inn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
At Ryanair har en elendig personalpolitikk endrer ikke på det faktum at de driver en meget trygg og effektiv operasjon. Jeg har kun positiv erfaringer med eks-Ryanair piloter. De er profesjonelle, kunnskapsrike og dyktige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Her er en måte inn i stolen hos ryanair. Dra til USA, hvilken som helst skole. CPL tar ca 6-12 mnd. ca 500-700.000kr ATPL teori hos luftfartsskolen ca 3 mnd, rundt 60.000kr Konvertering hos Pilot Flyskole eller Røros fly, ca 2-4 uker, ca 120-150.000kr Søk Ryanair. Type rating ca 5 uker, 33.000Euro hos Ryanair. Sim salabim.. Altså hvis man virkelig vil kan man sitte i høyre setet hos Ryanair på under et år. Flyging er en modningsprosess. Derfor er erfaring viktig, uansett hva noen tror... Er det kun jeg som syns dette er litt skremmende?? Ryanair har også betydlig lengre checklister enn det Boeing anbefaler i sine generic prosedyrer. Dette har vel en sammenheng med det lave erfaringsnivået, og at de da trenger knagger å henge ting på.. Ryanair som er underlagt irsk lovgivning har ingen lov som gjør at de må sende inn rapporter for enkelte typer incidents til irske luftfartsmyndighetene. Det er derfor nermest umulig å vite eksakt hva statistikken deres er, mot andre selskaper som må dette. Ingen "passasjerer" her har kommentert videoene jeg linket fra PBS... Er det ingen som syns det er en farlig utvikling?? Mitt inntrykk fra venner og familie er at pris er det ENESTE man fokuserer på når man skal ut å reise.. Selv jeg som altiv pilot klarer ikke å stoppe familie fra å fly Ryanair med mine advarsler.. Jeg forventer heller ikke at passasjerene her på forumet skal høre på advarlsene til de pilotene her som prøver. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ryanair har en høy andel incidents (av de som vi vet om som blir rapportert) og har blant annet totalthavarert 4 b737-800 i den korte tiden de har operert...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
I et av simulatorpassene på denne forkortede type ratingen står det at required time for session er 5 timer, men man får kun 4 timer. Det er vel ikke utenkelig at det går fort i svingene for å rekke å dekke alt i det sim passet? Last edited by Earlybird.; 13-01-2012 at 12:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Jeg tror at Ryanair er et selskap som det er trygt å fly med. Jeg har snakket noen ganger med en som har vært ansatt som pilot og instruktør i BA, som har en sønn som begynte å fly for FR. Den eneste "bekymringen" til faren var at sønnen ikke fikk nyte godt av de samme gode vilkårene som faren var tildel. Han hadde ingenting å utsette på Ryanair i forhold til sikkerhet. Jeg tar dette som et minst like godt bevis på at operasjonene er sikre, som den hendelsen fra 2005 er bevis på det motsatte. Rapporteringsrutinene kjenner jeg ikke til, men man skulle vel tro at Irland har tilnærmet samme regelsett som de fleste andre europeiske land. Last edited by TOS; 13-01-2012 at 12:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Som så mange her inne pleier å påpeke så er det vel på sin plass å minne om at slike uhell som oftest har en rekke forklaringsvariabler. Mener du å indikere at alle disse totalhavariene er på grunn av pilotfeil og ingenting annet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Den ene var linket mot bird strike, så der gir det seg vel selv, men Ryanairs mange runway skid offs og overrun kunne vel vært ungått...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Det jeg virkelig savner i denne diskusjonen er en mere kritisk analyse av virkningene og resultatene av et konkuranse basert marked og ikke minst bør en rette minst et like kritisk blikk mot de som tjener gode penger i disse markedene. Det sies flott at i et konkuranse basert marked må de ansatte tilpasse seg det selskapene KAN betale - det er vel mere korrekt å si hva selskapene VIL betale, fordi grådighetskulturen (jfr. Paul Krugman i dagens New York Times) er en stor del av dette og bør ikke skyves under teppet. Jeg vil også rett et kritisk blikk på "Enron" selskapene og deres rolle i dette, vikarbyråene som tar seg særdeles godt betalt (meget høy sigarføring i denne bransjen) uten å tilføre noen som helst verdi (Enron Selskap - et selskap som er helt unødvendig for at produksjonen skal opprettholdes). Jeg synes det er mildt sagt merkelig at en velger å legge til ekstra kostnader (jeg tror ikke at disse vikarbyråene driver på veldedig grunnlag) når konkuransen bli sterkere og en egentlig burde kutte kostnader. Et teoretisk spørsmål er hvorvidt et selskap som ikke er villige til å tilby en lønn man leve av (og etterhvert bidra til å forsørge en familie) egentlig baserer seg på en indirekte subsidie (og dermed ikke konkurerer på like vilkår) ?
![]() |
![]() |
#253 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Mange selskap har sjekklister som er modifisert i henhold til det selskapet mener er tilfredsstillende! Selv flyr jeg A320 med sjekklister som inneholder elementer som har evolvert fra Viscount og sannelig ikke i henhold til hva Airbus foreslår... Ingen krasjer av den grunn. Din påstand om Irsk lovgivning må du dokumentere ellers må nok det feies under teppet som surt oppgulp for å sverte en operasjon... Last edited by Turtle; 13-01-2012 at 12:57. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Det er ikke skremselspropaganda.. Jeg er oppriktig bekymret for utviklingen i flybransjen hvis dette eskalerer... Når uavhengige eksperter uten egeninteresse i flybransjen foreslår å senke maks duty for piloter og EASA vil heve dette, skurrer det for meg. De snakker jo faktisk om at man er i en sinnstilstand sammenlignet med 1 i promille når man jobber opp mot 15 timer... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Du kan ikke sammenligne checklistene på en turbo prop mot jet.. Det er en del andre faktorer som kommer til spill når det er propeller på flyet. Når det gjelder erfaring vil jeg si at i majoriteten har det noe å si, men selvsagt, ingen regel uten unntak... Mener du å si at i det store bildet er de som har liten flyerfaring like gode som de som har mye?? Bilforsikring er vel en god pekepinn... koster litt mer når man er 18 enn når man er 30... Dette er jo basert på statistikk, ikke oppspinn... Det å sammenligne Widerøe sine ekstreme operasjoner med Ryanair går heller ikke.. Det er målt at workload i cockpit hos Widerøe er ca 7 ganger høyere enn hos SAS... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Et meget kritisk moment får å få en god, eller enestående som du skrev, rapporteringskultur er et trygt og forutsigbart arbeidsmiljø. I det ligger det som kalles non-punitive reporting. Dvs at man skal kunnne rapportere hendelser/forhold (også egne) uten frykt for konsekvenser som f.eks. personalsak/oppsigelse. (Med mindre det selvfølgelig er overlagt eller grovt uaktsomt.) Dette blir markant redusert dersom man ikke har ordnede arbeidsforhold. Mange som har fløyet på kontrakt vil nok kunne skrive under på at man "sitter midt i båten" så lenge som overhodet mulig uten å stikke seg frem på noe vis, i håp om å få forlenget kontrakt eller helst fast ansettelse. Ved å rive beina vekk under jobbsikkerheten river man dem også bort under rapporteringskulturen og man risikerer derfor konsekvenser for sikkerhetskulturen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Last edited by TOS; 13-01-2012 at 13:32. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Korrekt at midlertidige kontrakter er mer ønsket nå enn tidligere da mye mer av flygingen er sesongbetont (travel sommer, rolig vinter). Så ved bruk av kontrakter på den måten kan selskapene ha bemanning i henhold til behov i stedet for å betale for at en flyr en tur i måneden om vinteren. På en måte lager den norske Stat sitt eget problem med kortsiktheten til anbudene. Skal Widerøe eller hvem det nå er ansette og si opp folk i tre-års syklus eller skal de benytte tre-års kontrakter. Det sier seg selv at tre-års kontrakter blir det mest hensiktsmessige for selskapet siden alt er basert på kortsikthet uten noen form for garanti til fortsettelse av anbudet. På en måte blir det også mer forutsigbart for den ansatte sa de vet at kontrakten er ferdig etter tre år i stedet for å lure på om de vil fortsatt ha jobb etter neste anbud... Last edited by Turtle; 13-01-2012 at 13:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Utforming av sjekklister har neppe noe å gjøre med pilotenes erfaringsnivå, ei heller noe å gjøre med sosial dumping
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |