![]() |
|
![]() |
#201 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Vi kan åpne EØS og inkludere f.eks Afrika.. så kommer selskaper som lett kan utkonkurrere de billigste aktørene i Europa... Så kan man gjøre dette i det uendelige.. Kanskje vi skal åpne alt. Susi Air i Indonesia lønner sine styrmenn 3000kr i mnd. De burde jo være rustet til å gi en lav pris til staten. Nei, jeg skjønner dette blir useriøst, men jeg velger å ta i litt for å få frem poenget.
For meg som flyger er sikkerheten til passasjerene første prioritet. Jeg mener piloter på disse usikre kontraktene har så store bekymringer for sitt privatliv at det går utover sikkerheten til passasjerene. Dette har blitt belyst i USA etter colgan air ulykken hvor det ble kritisert at pilotene tjener så lite at de må bo så langt unna de store flyplassene hvor de jobbet. Dette fører til tidkrevende pendlig før og etter lange vakter. På cockpit opptaket hører man blant annet flygerne hjesper flere ganger under turen.. Dette er et utrolig komplekst tema med mange små faktorer som leder opp til et stort problem. I dag er piloter trøtte på jobb, usikker på jobbsikkereheten, redd for å si imot arbeidsgiver, erfaringsnivået er lavere enn før... Eneste grunnen til at piloter i dag godtar så dårlige vilkår som en del LCC' tilbyr, er fordi man tror det er et kortvarig kompromiss for å få drømmejobben i de store gode gamle som tar godt vare på sine ansatte. Hvis LCC's til slutt slår alle de store gamle konkurs blir realiteten en helt annen. Jeg hadde aldri godtatt f.eks kontraktvilkårene Norwegian, Ryanair eller DAT tilbyr hvis jeg visste det var for et lengre opphold... Jeg forventer ikke at alle er enige i dette, men hvis eneste kriteriet til FOT anbudet var sikkerheten til passasjerene er det i mine øyne kun WF som ville fått ruter. Dette mener jeg fordi jeg er overbevist om at en pilot som tjener såpass lite som startlønnen i DAT og de andre svenske/øst-europeiske selskapene, har andre ting å tenke på i cockpit enn kun sikker utføring av flygingen. Med andre ord. Når staten ikke sikrer at de som utøver anbudet har levelige vilkår for sine ansatte går det utover sikkerheten til passasjerene. Last edited by Earlybird.; 11-01-2012 at 19:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]()
Nei. Men det er det de gjør. I hvert fall frem til neste runde.
__________________
meep meep ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
—Vi er svært skuffa over ei regjering som går høgt på bana for anstendige arbeidsvilkår i offentlege kontraktar, og så går motsett veg når avgjerder skal fattast, seier Aleksander Wasland, leiar i Norsk Flygerforbund (NF).
http://www.nationen.no/2012/01/11/po...entet/7180297/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Skal vi tro at vi snart hører noe fra flygerforeningen til DY? Jeg tror ikke dette hadde gått i noen av de andre store skandinaviske luftfartsselskapene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
Etter det jeg har forstått så har (jeg kan ikke bekrefte dette) DY begynt å friste med upgrade til eksisterende styrmenn som er villige til å dra ned til malaga basen. Splitt og hersk... Er det noen fra DY som kan bekrefte/avbekrefte dette? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
|
![]() Quote:
Hva jeg vil fram til er, at så lenge betalingen er ansett til "god nok" er tilsynelatende det meste akseptabelt... Det er hevet over enhver tvil (kyniske observasjoner) at mange flygere (også nyutdannede) er veldig grådige og samtidig tror de er Guds gave til menneskeheten og dermed skal behandles (og lønnes) deretter. Og jo mer "tradisjonelt" et selskap er jo mer tilstedeværende er denne (u)kulturen... For å kaste inn en brannfakkel er det like farlig for sikkerheten hvis det oppstår en engasjert diskusjon under flyging mellom to som er involvert i foreninger eller hva det måtte være som er trukket opp p.g.a. disse kontraktene, som det er for disse som angivelig tjener mindre enn det som trengs til livets opphold. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
At du mener piloter er grådige og tror de er guds gave til menneskeheten forteller meg at du på ingen måte har kunnskap om hvordan det er i bransjen i dag. Jeg utfordrer deg til å stille opp på flygerhuset til NF å si det samme til de flere hundre håpefulle som prøver febrilsk å komme seg inn på markedet... Visste du f.eks at en pilot må ut med ca 20.000 i året for å holde sertifikatet sitt gyldig hvis han eller hun ikke har en jobb som betaler dette... går man arbeidsledig noen år begynner disse kostnadene å bli store, samtidig som man skal betjene et stort utdannelseslån. Det blir splitt og hersk hvis disse pilotene går ut av sin faste jobb i Norge og over på en kontrakt på malaga basen... Anbefaler deg å se disse videoene, så kan vi ta en prat igjen om du fortsatt mener det er pilotene som senker sikkerheten i dag og ikke selskapene/myndighetene. http://mediathek.daserste.de/sendung...enschlaf-engl- http://video.pbs.org/video/1412744270 http://video.pbs.org/video/1750473040 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
|
![]() Quote:
Jeg har hatt flere elever som nå er i jobb hos easyJet, Thomas Cook, Ryanair og masser av andre mer eller mindre kjente selskaper, store og små, så vet nok litt om kostnadene for de som nå er i jobb og de som fortsatt prøver å finne jobb. Det blir ikke splitt og hersk før de som eventuelt oppgraderes til kaptein i Malaga kommer tilbake til Norge som kaptein utenfor senioritet...Innen da, er det opp til den enkelte om de synes tilbudet om oppgradering samt bo i solfylte Malaga er god nok begrunnelse for å forlate norsk fulltidsansettelse til fordel for kontrakt. Og for ordens skyld, jeg jobber til daglig for et "godt, gammeldags" flaggselskap og har også vært i lavprisverden. Hvem som er best ved direkte sammenligning vet jeg sannelig ikke... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
Om SAS sine 100.000 fagforeninger er det riktige trengs vel ikke diskuteres opp og ned, men Ryanair uten fagforening er hverfall et problem. Jeg likte også DY svært godt for noen år tilbake. De tjente ikke like mye som i SAS, men miljøet var godt, de ansatte hadde fast jobb og ting virket bra, så kastet Kjos seg på Ryanair modellen... Det er der grensen går for min del. Det burde være mulig å drive forsvarlig i dag og ha sine ansatte på fast ansettelse. Men siden konkurransen i flybransjen ser ingen ende, må alle finne opp nye metoder å spare penger... Hvis utviklingen fortsetter er jeg stygt redd for at dette vil være alvorlig for sikkerheten og det mener jeg spesielt de linkene jeg sendte illustrerer... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
|
![]()
Ja, alle vil ha "brukbar" lønn, problemet er definisjonen på denne. Det har vært ymtet frampå her at Widerøe har særdeles høye lønninger i forhold til deres type operasjoner (regional turboprop). Det er ikke min plass å ha noen formening om det, men de som er i Widerøe er sikkert nok glade for det de har og vil gjerne beholde det.
Nå er det vel ikke Statens ansvar å se til at det skjer. Satt på spissen så lenge lovfestet minstelønn i Norge overholdes slutter vel Statens ansvar. Så lenge operatøren er godkjent av EASA/JAA eller hva de heter i disse dager er operasjonen i henhold til de standarder som er satt der og sånnsett lovlig. Det at folket tar flygerutdannelse og betaler i dyre dommer for det er den individuelles ansvar. Hvis de tar en utdannelse uten å undersøke hvordan forholdene er før de begynner men baserer seg på hva "de gamle" sier om hvor fint og flott alt var før, har de sånnsett kun seg selv å takke. Enkelte tenker heller ikke over at flyging er 24t/365(6) dager i året og at lørdag/søndag kun er dager i uken på like linje med mandag eller tirsdag! Vref har helt rett i at så lenge folk av en eller annen grunn er så desperate etter å fly, evt. sprade rundt på en flyplass i uniform, er det lite å komme etter. Det er da ikke Statens ansvar å passe på at et overtall av flygere, i forhold til antall jobber, skal få jobb og betalt gull og grønne skoger... Dessverre er dagene med fullsponset utdannelse over, og selv når den var tilstede tok folk fortsatt utdannelsen på sjanse i håp om å få en jobb. Forskjellen nå er at mange av disse faktisk kan få jobb p.g.a. et mye større flygermarked, dog mot en helt annen betaling/stabilitet...Det ser ut til å være en pris som de er villige til å betale. Litt på siden har jeg de siste par årene hatt en del elever fra midtøsten som har hatt sponset utdannelse og til og med blitt betalt under utdannelsen. Flere av dem hadde ingen interesse for flyging, ei heller noen som helst ide om hva det hele går ut på annet enn at mor og far vil at poden skal sprade rundt i uniform og være familiens stolthet...og det er nok dithen enkelte sårede egoer vil at yrket skal komme tilbake til uten at det vel kommer til å skje på godt og vondt. Sånn som det er nå, er det bare en jobb med en ganske høy inngangspris med sjanse for relativt lite avkastning... Last edited by Turtle; 12-01-2012 at 18:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
|
![]()
Jeg er helt enig med Vref i de fleste av hans poenger. Men jeg er uenig at overfloden av ferske piloter bør brukes som unnskyldning for enkelte selskapers moralske gråsone-praksis. Det er ikke så enkelt som supply and demand. -Eller burde ikke være det, etter min mening. Flyging er fortsatt et spesialisert yrke med høyt ansvar for mange menneskeliv. Jeg tror det er fort gjort for både kolleger, ledelse og pax å bli complacent når det gjelder akkurat dette punktet. For luftfarten nyter nå rekordlave ulykkesstatistikker i vår vestlige verden. Men flyging er selvsagt ikke risikofritt av natur. Denne rekordlave statistikken er et resultat av flere tiår med iherdig jobbing av seriøse mennesker i alle deler av bransjen. Det er satt knallhard fokus på ting som CRM, å utvikle sikkerhetsfremmende prosedyrer i alle ledd, samt videreutvikling av sikre systemer i fly og motorer. Å nå bruke det faktum at luftfarten er trygg som en hvilepute for å ansette alt annet enn de beste hoder i alle ledd videre fremstår som kortsiktig og naivt. Hvor mye koster ikke en ulykke?
Med fare for å fremstå mer arrogant enn tenkt: Det kan jo tenkes at ikke absolutt alle innehavere av et JAR-FCL CPL er skikket til å betjene alle forskjellige type cockpiter. Akkurat som ikke alle leger, tannleger, advokater, lærere eller rørleggere er 100% anbefalingsverdige heller. Alle disse har sikkert papirene sine i orden de også. Med denne overfloden av søkere burde dog selskapene kunne velge de best egnede og kvaliserte etter selskapets premisser, og deretter tilby redelige vilkår. I hvert fall hvis selskapet skal slå seg på brystet med flere hundre millioner i overskudd eller å kalle seg verdens favoritt? Det vi derimot ser, er at selskapene senker erfaringskrav og andre inntaksterskler i takt med arbeidsvilkårene, slik at man tilslutt ender med de som er villig til å gå med på det meste så lenge de får fly jet/gå i uniform. Det føles knapt tilfeldig at inntakskravet til en kjent norsk aktør sank fra 1500tt til 100t PIC akkurat i tide for innførsel av Malaga-kontraktene? Ikke vet jeg. At enkelte sjeler på 21-22 år som i flere tilfeller fortsatt bor hjemme ser seg nødt til å godta vilkår lavere enn gjengs i bransjen bør ikke brukes som pekepinn på at det er her lista bør ligge. At ledelsen i nevnte selskap velger å nedgradere seg fra et karriere-selskap til en karrierebooster/stepping stone à la FR og EasyJet er sikkert ok i manges øyne, men det skaper naturlig nok mistrivsel hos konkurrentene som ser vilkårene bli undergravet gang på gang, nærmere og nærmere hjemme. Tally-Ho hadde et meget relevant spørsmål i siste post. Og før noen arresterer meg på et utbrukt billig poeng: Nei jeg sier ikke at et tenkt selskap ABC med dårligere vilkår nødvendigvis er mindre trygt å reise med enn top-paying XYZ, men det sier seg selv hvilket selskap som tiltrekker seg flest/best søkere for selskapet å velge fra. This ain´t rocket science. For å holde det relevant til FOT: Widerøe og andre etablerte selskaper har tusenvis av søkere i bunken. Det hindrer dem ikke i fra å kjøre rigide opptaksprøver for å plukke ut dem de finner best egnet til egne rekker (merk: ikke "best, punktum") for så å tilby ryddige og skikkelige vilkår med dekket kurs og lønn fra dag 1. At dette skal brukes i mot slike selskaper på noen som helst måte virker heller å være symptomatisk med "having a chip on your shoulder." At WF-pilotene evt. i tillegg måtte ha høyest timepris i verden er jo også totalt uinteressant all den tid de opererer i verdens desidert dyreste land! -Under særdeles krevende og hårete operasjoner. Det er jo naturligvis reell kjøpekraft i forhold til kolleger i andre land som teller, pilotene selv kan knapt klandres for hvilket land selskapet har hovedbase. Jeg vil tippe at de fleste skribenter på dette forum, med bosted i Norge, opererer med dyrere timepris enn likestilte utenlandske kolleger. Jeg vil derfor anbefale skribenter som mener WF-folket jobber for lite og tjener for mye om heller bruke fokus på å bedre vilkårene bak egen dørstokk, eller (evt. ta flylappen) og join the line til neste opptak ![]() Quote:
Quote:
Quote:
![]() Eller hvis gjengs pris på en tannlegeundersøkelse i TOS er 1000 kr. Så åpner plutselig en ny og eksotisk Mother Russia tannlegesjappe nedi byen som tilbyr samme undersøkelse for bare 300 kr, "cash only please". Godtar du blindt, selv om du bør ane ugler i mosen? Hvorfor cash only? Vel det er jo ikke ditt ansvar hvorvidt denne tannlegen betaler skatt, er det? Det må da være lovlig når dette skiltet står klistret i vinduet for all offentlighet å se? Jeg undrer på om samme tankegang går bak det å bestille en reise opp til 10 km høyde. Eller worst case for fremtiden, å bestille reisen til en gudsforlatt kortbane på Finnmarken i vinterstorm... Last edited by scarebus; 13-01-2012 at 23:49. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Har hørt det samme fra folk som jobber i DY, så det stemmer nok. Det forundrer meg dessverre ikke hvis det er noen som lar seg lokke over på et slikt tilbud hvis man er ung, fri og frank....og fortsatt ikke har forstått at man graver sin egen grav.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
|
![]() Quote:
Jeg har vært veldig heldig og ikke gått i noen felle, ei heller hatt noe særlig finansielt bundet opp i flygingen, så av den grunn har jeg aldri hatt noen panikk "nå må jeg få en flygerjobb". Dermed har jeg tatt de valg som var gode for meg og min fremtidige økonomi, hvor jeg vil bo o.s.v., så enkelt er det. Jeg kunne ikke bry meg mindre om fargen på flyet og hva de måtte tilby av klasser o.l. for passasjerene. Så lenge jeg kan ha en jobb som funker for meg så skal ikke jeg klage. Selv om jeg er i et flaggselskap har jeg nå en gang mindre betalt enn enkelte lavprisaktører p.g.a. hurtigere karriereprogresjon og loyalitetsbonuser etc. Hadde den riktige lavprisaktøren tilbydt fulltidskontrakt er det noe jeg ville vurdert, så absolutt. Og skal det trekkes veldig langt, har Widerøe bedre lønning enn hva jeg noen gang vil få, som det er nå ihvertfall. Men, som du sier, en må sammenligne likt med likt, og jeg bor nå en gang ikke i Norge, så hva som er gjengs lønn på de traktene er meg knekkende likegyldig. Nok om meg, det dette på mange måter handler om er hvorvidt den norske Stat er ansvarlige for lønnsnivået eller ikke. Og slik jeg ser det, så er de ikke det. Er de ansvarlige for lønninger/kontrakter i andre sektorer som er anbudsbelagt? Det vet jeg ingenting om, men tviler på det så lenge minstelønnen er overholdt og kontraktene er lovlige. Hvorfor skal da flyverden være spesielt beskyttet i Norge? Ellers har du helt rett i at der er en del med sertifikat som ikke har de beste egenskapene, men slik vil det alltid være så lenge hvemsomhelst kan gå til en flyskole å kjøpe utdannelsen... At der er selskap som utnytter dette bør ikke overraske noen siden selskapene styres av mennesker som vil tjene så mye penger som mulig. Etikk vil dessverre ofte komme i annen rekke i konkurranse med grådighet. Last edited by Turtle; 12-01-2012 at 21:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
1. At vi som kunder i liten grad har innsikt i kulissene til flyselskapene, og at vi basert på diverse mer eller mindre korrekte rykter ikke kan trekke noen klar konklusjon rundt sikkerhet, skatteforhold, osv. Som du selv skriver så er en ikke nødvendigvis slik at høy lønn gir større grad av sikkerhet. Det er heller ikke slik at selv om enkelte hevder at selskaper som Ryanair osv. oppfordrer til skattesnyteri, at dette faktisk medfører riktighet. Derfor har jeg i andre tråder sagt at jeg ikke kan annet enn å stole på at selskaper som har sine papirer i orden opererer innenfor loven (nå har vi jo imidlertid eksempler på tilfeller i media som tyder på noe annet - f.eks. TK). De selskapene jeg flyr med oppfatter jeg som seriøse, sikre selskaper (selv om jeg nok var en tanke skeptisk når jeg skulle fly med Aeroflot domestic, men jeg hadde ikke noe valg og de stilte med både TU-154 og TU-134 så gleden av å få prøve disse oppveide skepsisen...). 2. Vi som kunder kan ikke lastes for utviklingen, og utsagn som at vi kun er opptatte av å fly til London for noen få never euros er litt langt på siden av saken. Det er ikke vi som kunder som setter prisnivået, selv om vår betalingsvilje påvirker hvor høyt prisene kan settes. Det er imidlertid selskapenes ansvar ha ha en inntekt som står i forhold til sine kostnader, og om inntekten ikke strekker til så får de enten legge ned, redusere omfanget på produksjon, eller la være å ekspandere i det tempoet de gjør det. Dette er helt vanlig i absolutt alle bransjer - er inntekten for lav så må kostnadene reduseres, eller produktiviteten økes. Kan man ikke redusere kostnadene og samtidig sikre en forsvarlig drift så får man heller la være. Noen er flinkere til å gjøre dette og vinner dermed markedsandeler på bekostning av de som ikke klarer/kan det. Dersom omfanget av produksjonen reduseres så betyr det selvsagt at det blir vanskeligere å få jobb som pilot, men det plager vel ikke de som er i jobb i bransjen allerede... ![]() 3. Cash only gjør med skeptisk, men i forhold til skatteforhold i luftfarten så føler jeg vel enda at selv om endel selskap er i overkant kreative så synes jeg litt for mange av de som slenger ut påstander om ulovligheter i forhold til dette her inne har litt å gå på før jeg føler meg overbevist om at dette rent faktisk er ulovlig. Som bosatt i England er det også forbausende mange etablissementer som opererer etter cash only- prinsippet, og dette selv det jeg føler meg sikker på er seriøse aktører... ![]() Frossenpizza holder jeg meg unna, uavhengig av pris, og tannlege går jeg etter gammel vane til den samme, og sannsynligvis dyreste tannlegen i Tromsø... ![]() Det er i grove trekk det jeg mener om den saken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Man kan også grave sin egen grav om man ikke evner å tilpasse seg endrede rammebetingelser. Det kan også godt være at en slik manglende evne gjør at det ikke er så mange til å grave disse gravene, for de som i dag får jobb til dårligere vilkår jobber med noe helt annet. Kanskje er det også greit, men jeg tror ikke man kan forvente å få i både pose og sekk. Økte priser ut til sluttbrukere, hvis det er et man mener må til, betyr at færre ønsker å reise, som igjen gjør at det blir behov for færre fly, færre flyselskaper og dermed færre jobber til nyutdannede piloter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg tror faktisk jeg har klart å ta inn det meste av relevant og irrelevant informasjon i denne og andre tråder. At jeg ikke nødvendigvis blir enig med deg er jo ikke ensbetydende med at jeg ikke forstår. Du får heller se på det jeg skriver under det du siterer meg på. Det virker dessverre på meg som at det er nokså mange i bransjen som tror at man kan få i pose og sekk.
I tillegg kan jeg vel vise til "blinkefjeset" som indikerer at utsagnet ikke er helt seriøst ment... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |