Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-01-2012, 19:08   #201
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Vi kan åpne EØS og inkludere f.eks Afrika.. så kommer selskaper som lett kan utkonkurrere de billigste aktørene i Europa... Så kan man gjøre dette i det uendelige.. Kanskje vi skal åpne alt. Susi Air i Indonesia lønner sine styrmenn 3000kr i mnd. De burde jo være rustet til å gi en lav pris til staten. Nei, jeg skjønner dette blir useriøst, men jeg velger å ta i litt for å få frem poenget.

For meg som flyger er sikkerheten til passasjerene første prioritet. Jeg mener piloter på disse usikre kontraktene har så store bekymringer for sitt privatliv at det går utover sikkerheten til passasjerene. Dette har blitt belyst i USA etter colgan air ulykken hvor det ble kritisert at pilotene tjener så lite at de må bo så langt unna de store flyplassene hvor de jobbet. Dette fører til tidkrevende pendlig før og etter lange vakter. På cockpit opptaket hører man blant annet flygerne hjesper flere ganger under turen..

Dette er et utrolig komplekst tema med mange små faktorer som leder opp til et stort problem. I dag er piloter trøtte på jobb, usikker på jobbsikkereheten, redd for å si imot arbeidsgiver, erfaringsnivået er lavere enn før...

Eneste grunnen til at piloter i dag godtar så dårlige vilkår som en del LCC' tilbyr, er fordi man tror det er et kortvarig kompromiss for å få drømmejobben i de store gode gamle som tar godt vare på sine ansatte. Hvis LCC's til slutt slår alle de store gamle konkurs blir realiteten en helt annen. Jeg hadde aldri godtatt f.eks kontraktvilkårene Norwegian, Ryanair eller DAT tilbyr hvis jeg visste det var for et lengre opphold...

Jeg forventer ikke at alle er enige i dette, men hvis eneste kriteriet til FOT anbudet var sikkerheten til passasjerene er det i mine øyne kun WF som ville fått ruter. Dette mener jeg fordi jeg er overbevist om at en pilot som tjener såpass lite som startlønnen i DAT og de andre svenske/øst-europeiske selskapene, har andre ting å tenke på i cockpit enn kun sikker utføring av flygingen.

Med andre ord. Når staten ikke sikrer at de som utøver anbudet har levelige vilkår for sine ansatte går det utover sikkerheten til passasjerene.

Last edited by Earlybird.; 11-01-2012 at 19:26.
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2012, 19:23   #202
rymle
ScanFlyer Silver

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Rymle, så du mener med andre ord det er helt greit at man tildeler anbud utelukkende på bakgrunn av pris?
Nei. Men det er det de gjør. I hvert fall frem til neste runde.
Old 12-01-2012, 00:34   #203
Earlybird.
ScanFlyer Silver

—Vi er svært skuffa over ei regjering som går høgt på bana for anstendige arbeidsvilkår i offentlege kontraktar, og så går motsett veg når avgjerder skal fattast, seier Aleksander Wasland, leiar i Norsk Flygerforbund (NF).

http://www.nationen.no/2012/01/11/po...entet/7180297/
Old 12-01-2012, 00:40   #204
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Vi kan åpne EØS og inkludere f.eks Afrika.. så kommer selskaper som lett kan utkonkurrere de billigste aktørene i Europa... Så kan man gjøre dette i det uendelige.. Kanskje vi skal åpne alt. Susi Air i Indonesia lønner sine styrmenn 3000kr i mnd. De burde jo være rustet til å gi en lav pris til staten. Nei, jeg skjønner dette blir useriøst, men jeg velger å ta i litt for å få frem poenget.

For meg som flyger er sikkerheten til passasjerene første prioritet. Jeg mener piloter på disse usikre kontraktene har så store bekymringer for sitt privatliv at det går utover sikkerheten til passasjerene. Dette har blitt belyst i USA etter colgan air ulykken hvor det ble kritisert at pilotene tjener så lite at de må bo så langt unna de store flyplassene hvor de jobbet. Dette fører til tidkrevende pendlig før og etter lange vakter. På cockpit opptaket hører man blant annet flygerne hjesper flere ganger under turen..

Dette er et utrolig komplekst tema med mange små faktorer som leder opp til et stort problem. I dag er piloter trøtte på jobb, usikker på jobbsikkereheten, redd for å si imot arbeidsgiver, erfaringsnivået er lavere enn før...

Eneste grunnen til at piloter i dag godtar så dårlige vilkår som en del LCC' tilbyr, er fordi man tror det er et kortvarig kompromiss for å få drømmejobben i de store gode gamle som tar godt vare på sine ansatte. Hvis LCC's til slutt slår alle de store gamle konkurs blir realiteten en helt annen. Jeg hadde aldri godtatt f.eks kontraktvilkårene Norwegian, Ryanair eller DAT tilbyr hvis jeg visste det var for et lengre opphold...

Jeg forventer ikke at alle er enige i dette, men hvis eneste kriteriet til FOT anbudet var sikkerheten til passasjerene er det i mine øyne kun WF som ville fått ruter. Dette mener jeg fordi jeg er overbevist om at en pilot som tjener såpass lite som startlønnen i DAT og de andre svenske/øst-europeiske selskapene, har andre ting å tenke på i cockpit enn kun sikker utføring av flygingen.

Med andre ord. Når staten ikke sikrer at de som utøver anbudet har levelige vilkår for sine ansatte går det utover sikkerheten til passasjerene.
----
Skal vi tro at vi snart hører noe fra flygerforeningen til DY?
Jeg tror ikke dette hadde gått i noen av de andre store skandinaviske luftfartsselskapene.
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 01:20   #205
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
----
Skal vi tro at vi snart hører noe fra flygerforeningen til DY?
Jeg tror ikke dette hadde gått i noen av de andre store skandinaviske luftfartsselskapene.
Jeg håper det. Det jeg hører fra de jeg kjenner i DY er at stemningen er dårlig blant pilotene. Dette må jo gjøre utslag før eller siden.

Etter det jeg har forstått så har (jeg kan ikke bekrefte dette) DY begynt å friste med upgrade til eksisterende styrmenn som er villige til å dra ned til malaga basen. Splitt og hersk...

Er det noen fra DY som kan bekrefte/avbekrefte dette?
Old 12-01-2012, 10:34   #206
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Jeg mener piloter på disse usikre kontraktene har så store bekymringer for sitt privatliv at det går utover sikkerheten til passasjerene. Dette har blitt belyst i USA etter colgan air ulykken hvor det ble kritisert at pilotene tjener så lite at de må bo så langt unna de store flyplassene hvor de jobbet. Dette fører til tidkrevende pendlig før og etter lange vakter. På cockpit opptaket hører man blant annet flygerne hjesper flere ganger under turen..

Jeg har skrevet det her før en gang, men det passer igjen... Så, siden europeiske flygere reiser i større antall til fjerne østen (Kina, Vietnam etc.) og arbeider på kontrakter der betyr det at det er mindre sikkert å fly der da? Tviler på det da disse tjener masse med penger og mange av dem har sagt opp jobber i "gode, gammeldagse, tradisjonelle, fullpris, fullservice, første klasse"-selskaper for å gå etter den store pengegryta. Til en viss grad er det tilsvarende for de som reiser til midtøsten da de riktignok er ansatte, men ansettelsesvern er jo så som så og skatt...vel, det betales vel ikke (nå vet ikke jeg noe om skatteavtaler etc. midtøsten vs. Norge/Europa).

Hva jeg vil fram til er, at så lenge betalingen er ansett til "god nok" er tilsynelatende det meste akseptabelt... Det er hevet over enhver tvil (kyniske observasjoner) at mange flygere (også nyutdannede) er veldig grådige og samtidig tror de er Guds gave til menneskeheten og dermed skal behandles (og lønnes) deretter. Og jo mer "tradisjonelt" et selskap er jo mer tilstedeværende er denne (u)kulturen...

For å kaste inn en brannfakkel er det like farlig for sikkerheten hvis det oppstår en engasjert diskusjon under flyging mellom to som er involvert i foreninger eller hva det måtte være som er trukket opp p.g.a. disse kontraktene, som det er for disse som angivelig tjener mindre enn det som trengs til livets opphold.

Quote:
Jeg håper det. Det jeg hører fra de jeg kjenner i DY er at stemningen er dårlig blant pilotene. Dette må jo gjøre utslag før eller siden.

Etter det jeg har forstått så har (jeg kan ikke bekrefte dette) DY begynt å friste med upgrade til eksisterende styrmenn som er villige til å dra ned til malaga basen. Splitt og hersk...

Hvordan er det splitt og hersk? Hvis ingen kapteiner vil flytte til Spania er det vel naturlig at styrmenn får muligheten og da er det vel senioritet som kommer inn angående hvem som går først etc...eller er det bedre med "direct entry command"?
Turtle is online now   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 11:42   #207
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Jeg har skrevet det her før en gang, men det passer igjen... Så, siden europeiske flygere reiser i større antall til fjerne østen (Kina, Vietnam etc.) og arbeider på kontrakter der betyr det at det er mindre sikkert å fly der da? Tviler på det da disse tjener masse med penger og mange av dem har sagt opp jobber i "gode, gammeldagse, tradisjonelle, fullpris, fullservice, første klasse"-selskaper for å gå etter den store pengegryta. Til en viss grad er det tilsvarende for de som reiser til midtøsten da de riktignok er ansatte, men ansettelsesvern er jo så som så og skatt...vel, det betales vel ikke (nå vet ikke jeg noe om skatteavtaler etc. midtøsten vs. Norge/Europa).

Hva jeg vil fram til er, at så lenge betalingen er ansett til "god nok" er tilsynelatende det meste akseptabelt... Det er hevet over enhver tvil (kyniske observasjoner) at mange flygere (også nyutdannede) er veldig grådige og samtidig tror de er Guds gave til menneskeheten og dermed skal behandles (og lønnes) deretter. Og jo mer "tradisjonelt" et selskap er jo mer tilstedeværende er denne (u)kulturen...

For å kaste inn en brannfakkel er det like farlig for sikkerheten hvis det oppstår en engasjert diskusjon under flyging mellom to som er involvert i foreninger eller hva det måtte være som er trukket opp p.g.a. disse kontraktene, som det er for disse som angivelig tjener mindre enn det som trengs til livets opphold.

Hvordan er det splitt og hersk? Hvis ingen kapteiner vil flytte til Spania er det vel naturlig at styrmenn får muligheten og da er det vel senioritet som kommer inn angående hvem som går først etc...eller er det bedre med "direct entry command"?
Det er ingen tvil om at noen flygere faller for fristelsen å tjene store penger på kort tid i midtøsten og Asia, men i prosent av de som blir, er det lite.. Altså kan du ikke skjære alle over en kam på denne.

At du mener piloter er grådige og tror de er guds gave til menneskeheten forteller meg at du på ingen måte har kunnskap om hvordan det er i bransjen i dag. Jeg utfordrer deg til å stille opp på flygerhuset til NF å si det samme til de flere hundre håpefulle som prøver febrilsk å komme seg inn på markedet... Visste du f.eks at en pilot må ut med ca 20.000 i året for å holde sertifikatet sitt gyldig hvis han eller hun ikke har en jobb som betaler dette... går man arbeidsledig noen år begynner disse kostnadene å bli store, samtidig som man skal betjene et stort utdannelseslån.

Det blir splitt og hersk hvis disse pilotene går ut av sin faste jobb i Norge og over på en kontrakt på malaga basen...

Anbefaler deg å se disse videoene, så kan vi ta en prat igjen om du fortsatt mener det er pilotene som senker sikkerheten i dag og ikke selskapene/myndighetene.

http://mediathek.daserste.de/sendung...enschlaf-engl-

http://video.pbs.org/video/1412744270

http://video.pbs.org/video/1750473040
Old 12-01-2012, 12:07   #208
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Det er ingen tvil om at noen flygere faller for fristelsen å tjene store penger på kort tid i midtøsten og Asia, men i prosent av de som blir, er det lite.. Altså kan du ikke skjære alle over en kam på denne.

At du mener piloter er grådige og tror de er guds gave til menneskeheten forteller meg at du på ingen måte har kunnskap om hvordan det er i bransjen i dag. Jeg utfordrer deg til å stille opp på flygerhuset til NF å si det samme til de flere hundre håpefulle som prøver febrilsk å komme seg inn på markedet... Visste du f.eks at en pilot må ut med ca 20.000 i året for å holde sertifikatet sitt gyldig hvis han eller hun ikke har en jobb som betaler dette... går man arbeidsledig noen år begynner disse kostnadene å bli store, samtidig som man skal betjene et stort utdannelseslån.

Det blir splitt og hersk hvis disse pilotene går ut av sin faste jobb i Norge og over på en kontrakt på malaga basen...
Såvidt jeg vet er Turtle pilot i et europeisk selskap, så jeg vil tro at han er meget godt kjent med forholdene i bransjen i dag...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 12:20   #209
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Såvidt jeg vet er Turtle pilot i et europeisk selskap, så jeg vil tro at han er meget godt kjent med forholdene i bransjen i dag...
Det hadde jeg ikke trodd
Old 12-01-2012, 12:29   #210
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:

Kanskje jeg ikke har peiling på forholdene i bransjen i dag, hva vet jeg! Men hva jeg kan si deg, er at jeg har hatt "gleden" av å fly med flere institusjonaliserte monstere som ikke har hatt noe annen jobb enn flyger i ett og samme selskap siden de var 18 år...Jeg sier ikke alle er grådige men at mange har et fullstendig forkvaklet syn på virkeligheten og hva jobben virkelig går ut på, viker jeg ikke på. Har dessverre sett for mye til det... Når det er sagt, vet jeg fint lite om tingenes tilstand i Norge men har mine tanker.

Jeg har hatt flere elever som nå er i jobb hos easyJet, Thomas Cook, Ryanair og masser av andre mer eller mindre kjente selskaper, store og små, så vet nok litt om kostnadene for de som nå er i jobb og de som fortsatt prøver å finne jobb.

Det blir ikke splitt og hersk før de som eventuelt oppgraderes til kaptein i Malaga kommer tilbake til Norge som kaptein utenfor senioritet...Innen da, er det opp til den enkelte om de synes tilbudet om oppgradering samt bo i solfylte Malaga er god nok begrunnelse for å forlate norsk fulltidsansettelse til fordel for kontrakt.

Og for ordens skyld, jeg jobber til daglig for et "godt, gammeldags" flaggselskap og har også vært i lavprisverden. Hvem som er best ved direkte sammenligning vet jeg sannelig ikke...
Old 12-01-2012, 12:59   #211
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Kanskje jeg ikke har peiling på forholdene i bransjen i dag, hva vet jeg! Men hva jeg kan si deg, er at jeg har hatt "gleden" av å fly med flere institusjonaliserte monstere som ikke har hatt noe annen jobb enn flyger i ett og samme selskap siden de var 18 år...Jeg sier ikke alle er grådige men at mange har et fullstendig forkvaklet syn på virkeligheten og hva jobben virkelig går ut på, viker jeg ikke på. Har dessverre sett for mye til det... Når det er sagt, vet jeg fint lite om tingenes tilstand i Norge men har mine tanker.

Jeg har hatt flere elever som nå er i jobb hos easyJet, Thomas Cook, Ryanair og masser av andre mer eller mindre kjente selskaper, store og små, så vet nok litt om kostnadene for de som nå er i jobb og de som fortsatt prøver å finne jobb.

Det blir ikke splitt og hersk før de som eventuelt oppgraderes til kaptein i Malaga kommer tilbake til Norge som kaptein utenfor senioritet...Innen da, er det opp til den enkelte om de synes tilbudet om oppgradering samt bo i solfylte Malaga er god nok begrunnelse for å forlate norsk fulltidsansettelse til fordel for kontrakt.

Og for ordens skyld, jeg jobber til daglig for et "godt, gammeldags" flaggselskap og har også vært i lavprisverden. Hvem som er best ved direkte sammenligning vet jeg sannelig ikke...
Jeg kjenner godt til flere av disse "institusjonaliserte monstere", men jeg vil dog si at jeg liker flesteparten av mine kollegaer. Jeg syns ikke disse "institusjonaliserte monstere" representerer bransjen i dag. Det er mye bra folk i bransjen som kun vil ha en deasent lønn og en god arbeidsplass..

Om SAS sine 100.000 fagforeninger er det riktige trengs vel ikke diskuteres opp og ned, men Ryanair uten fagforening er hverfall et problem. Jeg likte også DY svært godt for noen år tilbake. De tjente ikke like mye som i SAS, men miljøet var godt, de ansatte hadde fast jobb og ting virket bra, så kastet Kjos seg på Ryanair modellen... Det er der grensen går for min del. Det burde være mulig å drive forsvarlig i dag og ha sine ansatte på fast ansettelse. Men siden konkurransen i flybransjen ser ingen ende, må alle finne opp nye metoder å spare penger... Hvis utviklingen fortsetter er jeg stygt redd for at dette vil være alvorlig for sikkerheten og det mener jeg spesielt de linkene jeg sendte illustrerer...
Old 12-01-2012, 18:48   #212
Turtle
ScanFlyer Silver

Ja, alle vil ha "brukbar" lønn, problemet er definisjonen på denne. Det har vært ymtet frampå her at Widerøe har særdeles høye lønninger i forhold til deres type operasjoner (regional turboprop). Det er ikke min plass å ha noen formening om det, men de som er i Widerøe er sikkert nok glade for det de har og vil gjerne beholde det.

Nå er det vel ikke Statens ansvar å se til at det skjer. Satt på spissen så lenge lovfestet minstelønn i Norge overholdes slutter vel Statens ansvar. Så lenge operatøren er godkjent av EASA/JAA eller hva de heter i disse dager er operasjonen i henhold til de standarder som er satt der og sånnsett lovlig.

Det at folket tar flygerutdannelse og betaler i dyre dommer for det er den individuelles ansvar. Hvis de tar en utdannelse uten å undersøke hvordan forholdene er før de begynner men baserer seg på hva "de gamle" sier om hvor fint og flott alt var før, har de sånnsett kun seg selv å takke. Enkelte tenker heller ikke over at flyging er 24t/365(6) dager i året og at lørdag/søndag kun er dager i uken på like linje med mandag eller tirsdag! Vref har helt rett i at så lenge folk av en eller annen grunn er så desperate etter å fly, evt. sprade rundt på en flyplass i uniform, er det lite å komme etter. Det er da ikke Statens ansvar å passe på at et overtall av flygere, i forhold til antall jobber, skal få jobb og betalt gull og grønne skoger... Dessverre er dagene med fullsponset utdannelse over, og selv når den var tilstede tok folk fortsatt utdannelsen på sjanse i håp om å få en jobb. Forskjellen nå er at mange av disse faktisk kan få jobb p.g.a. et mye større flygermarked, dog mot en helt annen betaling/stabilitet...Det ser ut til å være en pris som de er villige til å betale.

Litt på siden har jeg de siste par årene hatt en del elever fra midtøsten som har hatt sponset utdannelse og til og med blitt betalt under utdannelsen. Flere av dem hadde ingen interesse for flyging, ei heller noen som helst ide om hva det hele går ut på annet enn at mor og far vil at poden skal sprade rundt i uniform og være familiens stolthet...og det er nok dithen enkelte sårede egoer vil at yrket skal komme tilbake til uten at det vel kommer til å skje på godt og vondt. Sånn som det er nå, er det bare en jobb med en ganske høy inngangspris med sjanse for relativt lite avkastning...

Last edited by Turtle; 12-01-2012 at 18:52.
Old 12-01-2012, 21:04   #213
scarebus
ScanFlyer Blue

Jeg er helt enig med Vref i de fleste av hans poenger. Men jeg er uenig at overfloden av ferske piloter bør brukes som unnskyldning for enkelte selskapers moralske gråsone-praksis. Det er ikke så enkelt som supply and demand. -Eller burde ikke være det, etter min mening. Flyging er fortsatt et spesialisert yrke med høyt ansvar for mange menneskeliv. Jeg tror det er fort gjort for både kolleger, ledelse og pax å bli complacent når det gjelder akkurat dette punktet. For luftfarten nyter nå rekordlave ulykkesstatistikker i vår vestlige verden. Men flyging er selvsagt ikke risikofritt av natur. Denne rekordlave statistikken er et resultat av flere tiår med iherdig jobbing av seriøse mennesker i alle deler av bransjen. Det er satt knallhard fokus på ting som CRM, å utvikle sikkerhetsfremmende prosedyrer i alle ledd, samt videreutvikling av sikre systemer i fly og motorer. Å nå bruke det faktum at luftfarten er trygg som en hvilepute for å ansette alt annet enn de beste hoder i alle ledd videre fremstår som kortsiktig og naivt. Hvor mye koster ikke en ulykke?

Med fare for å fremstå mer arrogant enn tenkt: Det kan jo tenkes at ikke absolutt alle innehavere av et JAR-FCL CPL er skikket til å betjene alle forskjellige type cockpiter. Akkurat som ikke alle leger, tannleger, advokater, lærere eller rørleggere er 100% anbefalingsverdige heller. Alle disse har sikkert papirene sine i orden de også. Med denne overfloden av søkere burde dog selskapene kunne velge de best egnede og kvaliserte etter selskapets premisser, og deretter tilby redelige vilkår. I hvert fall hvis selskapet skal slå seg på brystet med flere hundre millioner i overskudd eller å kalle seg verdens favoritt? Det vi derimot ser, er at selskapene senker erfaringskrav og andre inntaksterskler i takt med arbeidsvilkårene, slik at man tilslutt ender med de som er villig til å gå med på det meste så lenge de får fly jet/gå i uniform. Det føles knapt tilfeldig at inntakskravet til en kjent norsk aktør sank fra 1500tt til 100t PIC akkurat i tide for innførsel av Malaga-kontraktene? Ikke vet jeg. At enkelte sjeler på 21-22 år som i flere tilfeller fortsatt bor hjemme ser seg nødt til å godta vilkår lavere enn gjengs i bransjen bør ikke brukes som pekepinn på at det er her lista bør ligge. At ledelsen i nevnte selskap velger å nedgradere seg fra et karriere-selskap til en karrierebooster/stepping stone à la FR og EasyJet er sikkert ok i manges øyne, men det skaper naturlig nok mistrivsel hos konkurrentene som ser vilkårene bli undergravet gang på gang, nærmere og nærmere hjemme. Tally-Ho hadde et meget relevant spørsmål i siste post.

Og før noen arresterer meg på et utbrukt billig poeng: Nei jeg sier ikke at et tenkt selskap ABC med dårligere vilkår nødvendigvis er mindre trygt å reise med enn top-paying XYZ, men det sier seg selv hvilket selskap som tiltrekker seg flest/best søkere for selskapet å velge fra. This ainŽt rocket science.

For å holde det relevant til FOT: Widerøe og andre etablerte selskaper har tusenvis av søkere i bunken. Det hindrer dem ikke i fra å kjøre rigide opptaksprøver for å plukke ut dem de finner best egnet til egne rekker (merk: ikke "best, punktum") for så å tilby ryddige og skikkelige vilkår med dekket kurs og lønn fra dag 1. At dette skal brukes i mot slike selskaper på noen som helst måte virker heller å være symptomatisk med "having a chip on your shoulder." At WF-pilotene evt. i tillegg måtte ha høyest timepris i verden er jo også totalt uinteressant all den tid de opererer i verdens desidert dyreste land! -Under særdeles krevende og hårete operasjoner. Det er jo naturligvis reell kjøpekraft i forhold til kolleger i andre land som teller, pilotene selv kan knapt klandres for hvilket land selskapet har hovedbase. Jeg vil tippe at de fleste skribenter på dette forum, med bosted i Norge, opererer med dyrere timepris enn likestilte utenlandske kolleger. Jeg vil derfor anbefale skribenter som mener WF-folket jobber for lite og tjener for mye om heller bruke fokus på å bedre vilkårene bak egen dørstokk, eller (evt. ta flylappen) og join the line til neste opptak

Quote:
Det blir ikke splitt og hersk før de som eventuelt oppgraderes til kaptein i Malaga kommer tilbake til Norge som kaptein utenfor senioritet...
Jo det gjør det. Nå har man et a-lag (kapteiner i Skandinavia), et b-lag (styrmennene i Skandinavia uten sjangs til upgrade) og et c-lag. (alle nye vikarer) Tilbudet til b-laget blir så, dersom du ønsker å bli kaptein i løpet av karrieren, så må du nedgradere til c-laget. C-laget forblir i værste fall evig på c-laget. Klassisk splitt og hersk. Og tilslutt dør a-laget ut. De har ikke funnet opp hjulet her, samme triks er kjørt gang på gang i alle deler av verden jeg "kjenner til."

Quote:
Hvorfor i alle dager jumpa du ship da? Har du gått i nogenlundesamme felle som du nevner her kanskje:
Quote:
Hvis de tar en utdannelse uten å undersøke hvordan forholdene er før de begynner men baserer seg på hva "de gamle" sier om hvor fint og flott alt var før, har de sånnsett kun seg selv å takke.
Avslutningsvis, til Djevelens Advokat. (TOS) Jeg er uenig i at kunder ikke skal være sitt ansvar og frie valg bevisst når man kjøper et produkt, i vårt tilfelle en flybillett. For å ta et praktisk dagligdags eksempel: Dersom du går inn på matbutikk for å kjøpe livretten din, frossenpizza. Så ser du at prisene varierer mellom 30 og 40 kr, med en snittpris på f.eks. 33 kr. I det du bøyer deg ned for å kjøpe den billigste, til 30 kr, kommer du over helt ny type pizza til kun 8 kr!! Kjøper du den umiddelbart, faktisk løper til kassa, uten å tenke deg om? Fordi den må jo trossalt være kvalitetsgodkjent i alle ledd for å ligge der i frysedisken på Jekta, og hvem er du til å bestemme hva prisen skal være? Eller tenker du derimot "jøss dette så mistenkelig billig ut til å være i Norge", sjekker litt nærmere og kanskje finner suspekte ingredienser. Hvis så, hva gjør du deretter? Tar den nest billigste?

Eller hvis gjengs pris på en tannlegeundersøkelse i TOS er 1000 kr. Så åpner plutselig en ny og eksotisk Mother Russia tannlegesjappe nedi byen som tilbyr samme undersøkelse for bare 300 kr, "cash only please". Godtar du blindt, selv om du bør ane ugler i mosen? Hvorfor cash only? Vel det er jo ikke ditt ansvar hvorvidt denne tannlegen betaler skatt, er det? Det må da være lovlig når dette skiltet står klistret i vinduet for all offentlighet å se? Jeg undrer på om samme tankegang går bak det å bestille en reise opp til 10 km høyde. Eller worst case for fremtiden, å bestille reisen til en gudsforlatt kortbane på Finnmarken i vinterstorm...

Last edited by scarebus; 13-01-2012 at 23:49.
scarebus is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 21:25   #214
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:

Har hørt det samme fra folk som jobber i DY, så det stemmer nok. Det forundrer meg dessverre ikke hvis det er noen som lar seg lokke over på et slikt tilbud hvis man er ung, fri og frank....og fortsatt ikke har forstått at man graver sin egen grav.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 21:45   #215
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by scarebus View Post
Hvorfor i alle dager jumpa du ship da? Har du gått i nogenlundesamme felle som du nevner her kanskje:
Jo det skal jeg si deg...deltidskontrakt vs. fulltidsjobb, så da ble det fulltidsjobb!

Jeg har vært veldig heldig og ikke gått i noen felle, ei heller hatt noe særlig finansielt bundet opp i flygingen, så av den grunn har jeg aldri hatt noen panikk "nå må jeg få en flygerjobb". Dermed har jeg tatt de valg som var gode for meg og min fremtidige økonomi, hvor jeg vil bo o.s.v., så enkelt er det.

Jeg kunne ikke bry meg mindre om fargen på flyet og hva de måtte tilby av klasser o.l. for passasjerene. Så lenge jeg kan ha en jobb som funker for meg så skal ikke jeg klage. Selv om jeg er i et flaggselskap har jeg nå en gang mindre betalt enn enkelte lavprisaktører p.g.a. hurtigere karriereprogresjon og loyalitetsbonuser etc. Hadde den riktige lavprisaktøren tilbydt fulltidskontrakt er det noe jeg ville vurdert, så absolutt. Og skal det trekkes veldig langt, har Widerøe bedre lønning enn hva jeg noen gang vil få, som det er nå ihvertfall. Men, som du sier, en må sammenligne likt med likt, og jeg bor nå en gang ikke i Norge, så hva som er gjengs lønn på de traktene er meg knekkende likegyldig.

Nok om meg, det dette på mange måter handler om er hvorvidt den norske Stat er ansvarlige for lønnsnivået eller ikke. Og slik jeg ser det, så er de ikke det. Er de ansvarlige for lønninger/kontrakter i andre sektorer som er anbudsbelagt? Det vet jeg ingenting om, men tviler på det så lenge minstelønnen er overholdt og kontraktene er lovlige. Hvorfor skal da flyverden være spesielt beskyttet i Norge?

Ellers har du helt rett i at der er en del med sertifikat som ikke har de beste egenskapene, men slik vil det alltid være så lenge hvemsomhelst kan gå til en flyskole å kjøpe utdannelsen... At der er selskap som utnytter dette bør ikke overraske noen siden selskapene styres av mennesker som vil tjene så mye penger som mulig. Etikk vil dessverre ofte komme i annen rekke i konkurranse med grådighet.

Last edited by Turtle; 12-01-2012 at 21:59.
Old 12-01-2012, 22:02   #216
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Nok om meg, det dette på mange måter handler om er hvorvidt den norske Stat er ansvarlige for lønnsnivået eller ikke. Og slik jeg ser det, så er de ikke det. Er de ansvarlige for lønninger/kontrakter i andre sektorer som er anbudsbelagt? Det vet jeg ingenting om, men tviler på det så lenge minstelønnen er overholdt og kontraktene er lovlige. Hvorfor skal da flyverden være spesielt beskyttet i Norge?
Det finnes ikke minstelønninger i Norge, selv om det er enkelte alminneliggjorte tariffavtaler. Dessuten finnes den regelen NF mener burde gjelde i dette anbudet, der staten stiller strengere krav til arbeidsbetingelser i anbud enn lovpålagt minimum.
Old 12-01-2012, 22:10   #217
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Avslutningsvis, til Djevelens Advokat. (TOS) Jeg er uenig i at kunder ikke skal være sitt ansvar og frie valg bevisst når man kjøper et produkt, i vårt tilfelle en flybillett. For å ta et praktisk dagligdags eksempel: Dersom du går inn på matbutikk for å kjøpe livretten din, frossenpizza. Så ser du at prisene varierer mellom 30 og 40 kr, med en snittpris på f.eks. 33 kr. I det du bøyer deg ned for å kjøpe den billigste, til 30 kr, kommer du over helt ny type pizza til kun 8 kr!! Kjøper du den umiddelbart, faktisk løper til kassa, uten å tenke deg om? Fordi den må jo trossalt være kvalitetsgodkjent i alle ledd for å ligge der i frysedisken på Jekta, og hvem er du til å bestemme hva prisen skal være? Eller tenker du derimot "jøss dette så mistenkelig billig ut til å være i Norge", sjekker litt nærmere og kanskje finner suspekte ingredienser. Hvis så, hva gjør du deretter? Tar den nest billigste?

Eller hvis gjengs pris på en tannlegeundersøkelse i TOS er 1000 kr. Så åpner plutselig en ny og eksotisk Mother Russia tannlegesjappe nedi byen som tilbyr samme undersøkelse for bare 300 kr, "cash only please". Godtar du blindt, selv om du bør ane ugler i mosen? Hvorfor cash only? Vel det er jo ikke ditt ansvar hvorvidt denne tannlegen betaler skatt, er det? Det må da være lovlig når dette skiltet står klistret i vinduet for all offentlighet å se? Jeg undrer på om samme tankegang går bak det å bestille en reise opp til 10 km høyde. Eller worst case for fremtiden, å bestille reisen til en gudsforlatt kortbane på Finnmarken i vinterstorm...
Jeg har ikke skrevet, eller iallefall ikke ment at kundene ikke skal være sitt ansvar og frie valg bevisst når man kjøper hva det nå måtte være. Hvis detter oppfattet slik så har jeg vært mindre klar i formuleringen enn jeg har ment å være. Det jeg mener er:

1. At vi som kunder i liten grad har innsikt i kulissene til flyselskapene, og at vi basert på diverse mer eller mindre korrekte rykter ikke kan trekke noen klar konklusjon rundt sikkerhet, skatteforhold, osv. Som du selv skriver så er en ikke nødvendigvis slik at høy lønn gir større grad av sikkerhet. Det er heller ikke slik at selv om enkelte hevder at selskaper som Ryanair osv. oppfordrer til skattesnyteri, at dette faktisk medfører riktighet. Derfor har jeg i andre tråder sagt at jeg ikke kan annet enn å stole på at selskaper som har sine papirer i orden opererer innenfor loven (nå har vi jo imidlertid eksempler på tilfeller i media som tyder på noe annet - f.eks. TK). De selskapene jeg flyr med oppfatter jeg som seriøse, sikre selskaper (selv om jeg nok var en tanke skeptisk når jeg skulle fly med Aeroflot domestic, men jeg hadde ikke noe valg og de stilte med både TU-154 og TU-134 så gleden av å få prøve disse oppveide skepsisen...).

2. Vi som kunder kan ikke lastes for utviklingen, og utsagn som at vi kun er opptatte av å fly til London for noen få never euros er litt langt på siden av saken. Det er ikke vi som kunder som setter prisnivået, selv om vår betalingsvilje påvirker hvor høyt prisene kan settes. Det er imidlertid selskapenes ansvar ha ha en inntekt som står i forhold til sine kostnader, og om inntekten ikke strekker til så får de enten legge ned, redusere omfanget på produksjon, eller la være å ekspandere i det tempoet de gjør det. Dette er helt vanlig i absolutt alle bransjer - er inntekten for lav så må kostnadene reduseres, eller produktiviteten økes. Kan man ikke redusere kostnadene og samtidig sikre en forsvarlig drift så får man heller la være. Noen er flinkere til å gjøre dette og vinner dermed markedsandeler på bekostning av de som ikke klarer/kan det. Dersom omfanget av produksjonen reduseres så betyr det selvsagt at det blir vanskeligere å få jobb som pilot, men det plager vel ikke de som er i jobb i bransjen allerede...

3. Cash only gjør med skeptisk, men i forhold til skatteforhold i luftfarten så føler jeg vel enda at selv om endel selskap er i overkant kreative så synes jeg litt for mange av de som slenger ut påstander om ulovligheter i forhold til dette her inne har litt å gå på før jeg føler meg overbevist om at dette rent faktisk er ulovlig. Som bosatt i England er det også forbausende mange etablissementer som opererer etter cash only- prinsippet, og dette selv det jeg føler meg sikker på er seriøse aktører...

Frossenpizza holder jeg meg unna, uavhengig av pris, og tannlege går jeg etter gammel vane til den samme, og sannsynligvis dyreste tannlegen i Tromsø...

Det er i grove trekk det jeg mener om den saken.
Old 12-01-2012, 22:15   #218
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Har hørt det samme fra folk som jobber i DY, så det stemmer nok. Det forundrer meg dessverre ikke hvis det er noen som lar seg lokke over på et slikt tilbud hvis man er ung, fri og frank....og fortsatt ikke har forstått at man graver sin egen grav.
Det må være fælt å jobbe og bo i Malaga...

Man kan også grave sin egen grav om man ikke evner å tilpasse seg endrede rammebetingelser. Det kan også godt være at en slik manglende evne gjør at det ikke er så mange til å grave disse gravene, for de som i dag får jobb til dårligere vilkår jobber med noe helt annet. Kanskje er det også greit, men jeg tror ikke man kan forvente å få i både pose og sekk. Økte priser ut til sluttbrukere, hvis det er et man mener må til, betyr at færre ønsker å reise, som igjen gjør at det blir behov for færre fly, færre flyselskaper og dermed færre jobber til nyutdannede piloter.
Old 12-01-2012, 22:21   #219
scarebus
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det må være fælt å jobbe og bo i Malaga...
Vel jeg prøvde. Men du skjønner virkelig ikke tror jeg.
scarebus is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2012, 22:25   #220
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Vel jeg prøvde. Men du skjønner virkelig ikke tror jeg.
Jeg tror faktisk jeg har klart å ta inn det meste av relevant og irrelevant informasjon i denne og andre tråder. At jeg ikke nødvendigvis blir enig med deg er jo ikke ensbetydende med at jeg ikke forstår. Du får heller se på det jeg skriver under det du siterer meg på. Det virker dessverre på meg som at det er nokså mange i bransjen som tror at man kan få i pose og sekk.

I tillegg kan jeg vel vise til "blinkefjeset" som indikerer at utsagnet ikke er helt seriøst ment...
Reply

Posting Rules