Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-01-2012, 21:22   #21
Lowandslow
ScanFlyer Blue

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Å si at det ligger langt over SAS og DY nivå er vel feil? Og hvor mye man tjener i forhold til europeiske regionalselskaper blir jo også litt feil, da kostnadsnivået og økonomien sørover er en helt annen enn hva vi har her i Norge.
Sagt det før og sier det igjen, se bare hva som skjedde med West Air.
Pilotene der hadde en forholdsvis god avtale frem til selskapet klarte å lure kontrakten over på Lux delen. Max lønn for en FO i west air ligger nå på 24k brutto pr. mnd!!!!
En kaptein tjener nå 1000 euro mindre pr. mnd. kun pga. overgang fra West Air Sweden til West Air Luxenbourg!!!
Hvilken garanti har vi for at ingen av de utenlandske selskapene som har lagt inn anbud ikke finner på det samme stuntet??
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2012, 21:34   #22
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Med west air affæren friskt i minnne så ser vi at samferdselsdepartementet ikke mener Norske arbeidsplasser betyr så veldig mye.
Jeg synes nå at spesielt den saken var ekstremt stygg og håper vi slipper å se noe så utspekulert igjen, uansett bransje.

Jeg synes det er en trist utvikling.
Når det er sagt, så er det et høyt kostnadsnivå i Norge, kanskje for høyt. Men dette gjelder jo i alle bransjer, yrker etc. Det er ikke noe særegent for flybransjen.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2012, 21:40   #23
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Med west air affæren friskt i minnne så ser vi at samferdselsdepartementet ikke mener Norske arbeidsplasser betyr så veldig mye.
Jeg synes nå at spesielt den saken var ekstremt stygg og håper vi slipper å se noe så utspekulert igjen, uansett bransje.

Jeg synes det er en trist utvikling.
Når det er sagt, så er det et høyt kostnadsnivå i Norge, kanskje for høyt. Men dette gjelder jo i alle bransjer, yrker etc. Det er ikke noe særegent for flybransjen.
Ble det ikke sagt på flyger.no at slike krav som dere her synes å ønske er i strid med EØS-avtalen? Jeg vet ikke. Kanskje noen av juristene kan lære oss opp litt her...?

Høyt kostnadsnivå i Norge? Ja, det er riktig og det er også riktig at dette ikke er særegent for luftfarten. Men i motsetning til en del annen type økonomisk aktivitet så er det slik at luftfarten er internasjonal, produksjonsfaktorene er mobile over landegrenser, og kompetansen til å utføre oppgavene finnes mange steder (også der det er lavere kostnadsnivå). Det betyr at luftfarten, i likhet med annen type transportvirksomhet men kanskje i motsetning til en del "produksjon" i helse- og omsorgssektoren og innen utdanning osv., er konkurranseutsatt på en helt annen måte.

Med det indre marked i EU/EØS-området så er det slik at man legger opp til at aktører som er lokalisert og basert i andre deler av EU/EØS skal ha anledning til å utføre produksjon av prosukter/tjenester også i andre land.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2012, 22:20   #24
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Ble det ikke sagt på flyger.no at slike krav som dere her synes å ønske er i strid med EØS-avtalen? Jeg vet ikke. Kanskje noen av juristene kan lære oss opp litt her...?

Høyt kostnadsnivå i Norge? Ja, det er riktig og det er også riktig at dette ikke er særegent for luftfarten. Men i motsetning til en del annen type økonomisk aktivitet så er det slik at luftfarten er internasjonal, produksjonsfaktorene er mobile over landegrenser, og kompetansen til å utføre oppgavene finnes mange steder (også der det er lavere kostnadsnivå). Det betyr at luftfarten, i likhet med annen type transportvirksomhet men kanskje i motsetning til en del "produksjon" i helse- og omsorgssektoren og innen utdanning osv., er konkurranseutsatt på en helt annen måte.

Med det indre marked i EU/EØS-området så er det slik at man legger opp til at aktører som er lokalisert og basert i andre deler av EU/EØS skal ha anledning til å utføre produksjon av prosukter/tjenester også i andre land.
Jeg har litt problemer med å se hvilke fordeler dette har for meg som passasjer, vi har fått høre (når DY skulle outsource) at lønnsutgiftene er en såpass liten del at det neppe har noen innvirkning på billettprisene - og med den frie konkuransen / anbud i Buss bransjen har ikke ført til lavere billett priser (bare en enorm Buss Kirkegård på Rosenholm nor NorgesBuss tapte anbudet) - Og av egen erfaring lurer jeg litt på hvordan eventuelle EU piloter skal får adgang til å jobbe i Norge - EU borgere gift med Nordmenn har jo ikke adgang i praksis
Old 04-01-2012, 22:32   #25
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg har litt problemer med å se hvilke fordeler dette har for meg som passasjer, vi har fått høre (når DY skulle outsource) at lønnsutgiftene er en såpass liten del at det neppe har noen innvirkning på billettprisene - og med den frie konkuransen / anbud i Buss bransjen har ikke ført til lavere billett priser (bare en enorm Buss Kirkegård på Rosenholm nor NorgesBuss tapte anbudet) - Og av egen erfaring lurer jeg litt på hvordan eventuelle EU piloter skal får adgang til å jobbe i Norge - EU borgere gift med Nordmenn har jo ikke adgang i praksis
Hvis du tenker på mine "utregninger" angående lønnskostnadene så gjaldt det Norwegian. Jeg antar at lønnskostnadene er en noe større andel av totale kostnader for en regionaloperasjon, men kan selvsagt ta feil. Jeg sa vel heller ikke at dette ikke ville ha noen effekt på billettprisene, men at enhetskostnadene bare ville øke med 3-4-5 øre for DYs operasjoner.

Hva angår resten så er det vel en tanke om at dette skal effektivisere Europa, og gjøre Europa mer konkurransedyktig vis a vis andre deler av verden. Det er vel tanken bak det indre marked.
Old 04-01-2012, 23:22   #26
Gunnar
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Pilotene der hadde en forholdsvis god avtale frem til selskapet klarte å lure kontrakten over på Lux delen. Max lønn for en FO i west air ligger nå på 24k brutto pr. mnd!!!!
Jeg håper at du tuller nå. 24K brutto pr. måned er omentrent det samme som jeg tjener på gulvet i dagligvarebransjen. Og med slik lønn skal man betjene lån etter pilotstudiene, husleie og mer til? Glad det ikke er meg...
Old 04-01-2012, 23:39   #27
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Jeg håper at du tuller nå. 24K brutto pr. måned er omentrent det samme som jeg tjener på gulvet i dagligvarebransjen. Og med slik lønn skal man betjene lån etter pilotstudiene, husleie og mer til? Glad det ikke er meg...
Dette er vel noe a la DAT i følge lenken som Earlybird la ut. DAT-pilotene hadde i tillegg betaling Flight Hours ut over 30 timer, men det har ikke kommet frem noe informasjon om hvor mye dette utgjør for en "normal" pilotproduksjon. Jeg aner absolutt ingenting om omfanget på dette tillegget, men for å vurdere hvor ille dette er bør vel dette inkluderes.
Old 05-01-2012, 00:00   #28
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

I WF ligger vi vel på en ca. 45 timer flight hours pr. måned. Man kan vel anta at DAT har omtrent det samme. Så noe svimlende tillegg i lønn kan man vel ikke si at det blir.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2012, 00:20   #29
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
I WF ligger vi vel på en ca. 45 timer flight hours pr. måned. Man kan vel anta at DAT har omtrent det samme. Så noe svimlende tillegg i lønn kan man vel ikke si at det blir.
Det kommer vel an på timelønnen for tillegget... Er det på 700kr/time så er tillegget på 10500/måned. Siden jeg ikke aner noe om nivå her så spør jeg nå bare. Det er vel neppe slik at timelønnen for tillegget er lavere enn timelønnen for de første 30 flight hours (og med 19000/måned så skulle implisitt "flight hour" timelønn bli på ca 630kr)?
Old 05-01-2012, 00:53   #30
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Quote:
Det kommer vel an på timelønnen for tillegget... Er det på 700kr/time så er tillegget på 10500/måned. Siden jeg ikke aner noe om nivå her så spør jeg nå bare. Det er vel neppe slik at timelønnen for tillegget er lavere enn timelønnen for de første 30 flight hours (og med 19000/måned så skulle implisitt "flight hour" timelønn bli på ca 630kr)?
Har de 700kr timen? Hvor fant du det?
Old 05-01-2012, 01:02   #31
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Har de 700kr timen? Hvor fant du det?
Jeg skriver bare at dersom det er 700kr/time for tilleggstimene så blir det tillegget per måned 10.500,-. Utgangspunktet for gjetteleken er at den lavest lønte FO tjener 19.000/måned, og inntil 30 timer flytid gir det ikke noe tillegg. Ergo, tenkte jeg at vi da kan gjøre om månedslønnen til Flight Hour lønn/time, som da er 633,33 for de første 30 flight hours. Normalt vil man jo få bedre betalt om man jobber ut over basis (i de fleste jobber jeg kjenner til, iallefall).

Poenget er at man kanskje bør vite hva dette tillegget er (for en helt normal produksjon, og dermed noe man må forvente å få i tillegg til basislønnen) før man konkluderer med hvor ille det er. 19.000/måned er jo ikke noe å rope hurra for (kostgodgjøring/per diem synes jeg man skal holde utenfor, men ikke tillegget for Flight Hours).
Old 05-01-2012, 01:02   #32
Lowandslow
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Tuller ikke, helt nøyaktig er det vel rundt 24500,- for en styrmann på år 5 men da går de heller ikke noe mer opp i lønn så lenge de er styrmenn!! Og dette er en statlig kontrakt.........
Old 05-01-2012, 01:07   #33
Lowandslow
ScanFlyer Blue

Quote:
Nå er det ikke fullt så enkelt at du bare deler lønnen på antall flytimer så har du timelønn. En Wf-pilot som har flydd 4-5 timer en dag kan fort ha vært 10-12 timer på jobb. Så om du summerer dutytimer så har du nok fort en heeelt annen timesbetaling
Old 05-01-2012, 01:14   #34
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Quote:
Poenget er at man kanskje bør vite hva dette tillegget er (for en helt normal produksjon, og dermed noe man må forvente å få i tillegg til basislønnen) før man konkluderer med hvor ille det er. 19.000/måned er jo ikke noe å rope hurra for (kostgodgjøring/per diem synes jeg man skal holde utenfor, men ikke tillegget for Flight Hours).
Men man trenger bare å anta for å konkludere med hvor bra det er?
Old 05-01-2012, 01:14   #35
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Nå er det ikke fullt så enkelt at du bare deler lønnen på antall flytimer så har du timelønn. En Wf-pilot som har flydd 4-5 timer en dag kan fort ha vært 10-12 timer på jobb. Så om du summerer dutytimer så har du nok fort en heeelt annen timesbetaling
Det er greit nok, men i og med at tillegget er for flight hours så tenkte jeg at det var rimelig å gjøre om basislønnen til betaling per flight hours også.
Old 05-01-2012, 01:17   #36
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Men man trenger bare å anta for å konkludere med hvor bra det er?
Jeg forstår ikke helt hva du mener med dette. Jeg antar ingenting. Jeg skriver at dersom slik så sånn. Helt vanlig måte å argumentere på.... Jeg synes ikke det er tilfredsstillende å konkludere før man har tilstrekkelig med informasjon, og dersom man skal konkludere før informasjonen er tilgjengelig så bør man kanskje iallefall spenne ut mulighetsrommet for reell lønn? Nedre grense er 19000/måned hvis betalingen for en "normal" ekstraproduksjon på 15 flight hours = 0. Hvor langt opp den øvre grensen går vet jeg ikke, men jeg tenkte at det ikke ville vært urimelig om det man får betalt for ekstra flight hours ut over basisen er minst like godt betalt som basis flight hours.

Last edited by TOS; 05-01-2012 at 01:25.
Old 05-01-2012, 08:40   #37
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Etter et søk på nettet og spesielt http://www.pilotjobsnetwork.com/ så ser det ut som at timelønnen i DAT over 30 timer er 100-125DKK. Da snakker vi et tillegg på hele 1500-1875DKK pr. måned. En styrmann vil da altså så vidt bikke 20000kr brutto i måneden.
Old 05-01-2012, 10:11   #38
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Etter et søk på nettet og spesielt http://www.pilotjobsnetwork.com/ så ser det ut som at timelønnen i DAT over 30 timer er 100-125DKK. Da snakker vi et tillegg på hele 1500-1875DKK pr. måned. En styrmann vil da altså så vidt bikke 20000kr brutto i måneden.
I så fall er det ikke mye å rope hurra for. Det virker jo totalt meningsløst å skulle ha dette som tillegg hvis det er så lite penger det er snakk om...
Old 05-01-2012, 10:23   #39
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Quote:
I så fall er det ikke mye å rope hurra for. Det virker jo totalt meningsløst å skulle ha dette som tillegg hvis det er så lite penger det er snakk om...
Det er faktisk ikke uvanlig i endel flyselskaper å ha så lave satser på timetillegg. Fin måte å unngå store variasjoner i lønnsutgiftene...
Old 05-01-2012, 10:43   #40
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Jeg fant ut for lenge siden at hva som virker "fornuftig" og "rett og rimelig" er helt borte i flybransjen. Bransjen er så presset at de må snu hver krone for å spare penger. Som sagt var startlønnen i DAT ca 15000kr for noen år tilbake. altså under nåværende anbud. Så jeg tviler sterkt på at det var noe krav til lønn og vilkår under forrige utlysning (men vet ikke dette med sikkerhet) Kjenner piloter som bare har reist seg og gått på intervju i DAT når de fikk høre dealen.

IATA estimerer at flybransjen vil i bestefall ha en margin på 0,6% til neste år. Altså sitter flyselskapene igjen med ca 6 kr per 1000 kr i solgte billetter.

Det er ikke dyrt å fly. Det er for billig, og det viser resultatene. Low-cost som f.eks DAT har skapt en forventning til priser som er vanskelig å snu, men får man ikke snudd det er det bare masse selskaper som vil gå konkurs i årene fremover og ingen tjener penger.

Å si at WF pilotene er overbetalt vil jeg si er en sterk overdrivelse. Da får man heller konkludere med at SAS og DY pilotene er underbetalt. Det har nesten ikke vært lønnsvekst i flybransjen på 10 år. SAS pilotene har også måttet gå ned i lønn.
Å si det er horribelt med lønninger opp mot 1,2mill for en erfaren kaptein som flyr på statlige kontrakter syns jeg hørtes underlig ut. Da får vi ta en titt på oljebransjen også da kanskje.

Pilotyrket er på ingen måte den romantiske idyllen mange tror det er.
-Stå opp midt på natta for tidlige innsjekker
-Opp mot 15 timers arbeidsdager
-Jobbe helg og helligdager
-Går glipp av mye viktig familieliv
-Nesten ingen pauser iløpet av en dag
-Pendling
-Ødelagt døgnrytme
-Ansvar for liv

Det er viktig at sosial dumping motarbeides, også i flybransjen. For i dag er det stort overtall av piloter på markedet i fohold til antall jobber. Det er roten til at enkelte selskaper kan tillate seg det de gjør. De får tak i piloter uansett.

Jeg mener det er begrenset hvor mye fagforeningene kan få gjort uten at politikkerne er på banen. Derfor er det viktig at Lønn og vilkår er en del av anbudsutlysningen. Det tvinger selskapene som utnytter mannskap til å enten få orden på ting eller forsvinne.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...dane/1.7920168

Høres dette ut som en bra arbeidsgiver??
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules