![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Å si at det ligger langt over SAS og DY nivå er vel feil? Og hvor mye man tjener i forhold til europeiske regionalselskaper blir jo også litt feil, da kostnadsnivået og økonomien sørover er en helt annen enn hva vi har her i Norge.
Sagt det før og sier det igjen, se bare hva som skjedde med West Air. Pilotene der hadde en forholdsvis god avtale frem til selskapet klarte å lure kontrakten over på Lux delen. Max lønn for en FO i west air ligger nå på 24k brutto pr. mnd!!!! En kaptein tjener nå 1000 euro mindre pr. mnd. kun pga. overgang fra West Air Sweden til West Air Luxenbourg!!! Hvilken garanti har vi for at ingen av de utenlandske selskapene som har lagt inn anbud ikke finner på det samme stuntet?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Med west air affæren friskt i minnne så ser vi at samferdselsdepartementet ikke mener Norske arbeidsplasser betyr så veldig mye.
Jeg synes nå at spesielt den saken var ekstremt stygg og håper vi slipper å se noe så utspekulert igjen, uansett bransje. Jeg synes det er en trist utvikling. Når det er sagt, så er det et høyt kostnadsnivå i Norge, kanskje for høyt. Men dette gjelder jo i alle bransjer, yrker etc. Det er ikke noe særegent for flybransjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Høyt kostnadsnivå i Norge? Ja, det er riktig og det er også riktig at dette ikke er særegent for luftfarten. Men i motsetning til en del annen type økonomisk aktivitet så er det slik at luftfarten er internasjonal, produksjonsfaktorene er mobile over landegrenser, og kompetansen til å utføre oppgavene finnes mange steder (også der det er lavere kostnadsnivå). Det betyr at luftfarten, i likhet med annen type transportvirksomhet men kanskje i motsetning til en del "produksjon" i helse- og omsorgssektoren og innen utdanning osv., er konkurranseutsatt på en helt annen måte. Med det indre marked i EU/EØS-området så er det slik at man legger opp til at aktører som er lokalisert og basert i andre deler av EU/EØS skal ha anledning til å utføre produksjon av prosukter/tjenester også i andre land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva angår resten så er det vel en tanke om at dette skal effektivisere Europa, og gjøre Europa mer konkurransedyktig vis a vis andre deler av verden. Det er vel tanken bak det indre marked. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg håper at du tuller nå. 24K brutto pr. måned er omentrent det samme som jeg tjener på gulvet i dagligvarebransjen. Og med slik lønn skal man betjene lån etter pilotstudiene, husleie og mer til? Glad det ikke er meg...
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
I WF ligger vi vel på en ca. 45 timer flight hours pr. måned. Man kan vel anta at DAT har omtrent det samme. Så noe svimlende tillegg i lønn kan man vel ikke si at det blir.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg skriver bare at dersom det er 700kr/time for tilleggstimene så blir det tillegget per måned 10.500,-. Utgangspunktet for gjetteleken er at den lavest lønte FO tjener 19.000/måned, og inntil 30 timer flytid gir det ikke noe tillegg. Ergo, tenkte jeg at vi da kan gjøre om månedslønnen til Flight Hour lønn/time, som da er 633,33 for de første 30 flight hours. Normalt vil man jo få bedre betalt om man jobber ut over basis (i de fleste jobber jeg kjenner til, iallefall).
Poenget er at man kanskje bør vite hva dette tillegget er (for en helt normal produksjon, og dermed noe man må forvente å få i tillegg til basislønnen) før man konkluderer med hvor ille det er. 19.000/måned er jo ikke noe å rope hurra for (kostgodgjøring/per diem synes jeg man skal holde utenfor, men ikke tillegget for Flight Hours). |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tuller ikke, helt nøyaktig er det vel rundt 24500,- for en styrmann på år 5 men da går de heller ikke noe mer opp i lønn så lenge de er styrmenn!! Og dette er en statlig kontrakt.........
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Last edited by TOS; 05-01-2012 at 01:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Etter et søk på nettet og spesielt http://www.pilotjobsnetwork.com/ så ser det ut som at timelønnen i DAT over 30 timer er 100-125DKK. Da snakker vi et tillegg på hele 1500-1875DKK pr. måned. En styrmann vil da altså så vidt bikke 20000kr brutto i måneden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er faktisk ikke uvanlig i endel flyselskaper å ha så lave satser på timetillegg. Fin måte å unngå store variasjoner i lønnsutgiftene...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg fant ut for lenge siden at hva som virker "fornuftig" og "rett og rimelig" er helt borte i flybransjen. Bransjen er så presset at de må snu hver krone for å spare penger. Som sagt var startlønnen i DAT ca 15000kr for noen år tilbake. altså under nåværende anbud. Så jeg tviler sterkt på at det var noe krav til lønn og vilkår under forrige utlysning (men vet ikke dette med sikkerhet) Kjenner piloter som bare har reist seg og gått på intervju i DAT når de fikk høre dealen.
IATA estimerer at flybransjen vil i bestefall ha en margin på 0,6% til neste år. Altså sitter flyselskapene igjen med ca 6 kr per 1000 kr i solgte billetter. Det er ikke dyrt å fly. Det er for billig, og det viser resultatene. Low-cost som f.eks DAT har skapt en forventning til priser som er vanskelig å snu, men får man ikke snudd det er det bare masse selskaper som vil gå konkurs i årene fremover og ingen tjener penger. Å si at WF pilotene er overbetalt vil jeg si er en sterk overdrivelse. Da får man heller konkludere med at SAS og DY pilotene er underbetalt. Det har nesten ikke vært lønnsvekst i flybransjen på 10 år. SAS pilotene har også måttet gå ned i lønn. Å si det er horribelt med lønninger opp mot 1,2mill for en erfaren kaptein som flyr på statlige kontrakter syns jeg hørtes underlig ut. Da får vi ta en titt på oljebransjen også da kanskje. Pilotyrket er på ingen måte den romantiske idyllen mange tror det er. -Stå opp midt på natta for tidlige innsjekker -Opp mot 15 timers arbeidsdager -Jobbe helg og helligdager -Går glipp av mye viktig familieliv -Nesten ingen pauser iløpet av en dag -Pendling -Ødelagt døgnrytme -Ansvar for liv Det er viktig at sosial dumping motarbeides, også i flybransjen. For i dag er det stort overtall av piloter på markedet i fohold til antall jobber. Det er roten til at enkelte selskaper kan tillate seg det de gjør. De får tak i piloter uansett. Jeg mener det er begrenset hvor mye fagforeningene kan få gjort uten at politikkerne er på banen. Derfor er det viktig at Lønn og vilkår er en del av anbudsutlysningen. Det tvinger selskapene som utnytter mannskap til å enten få orden på ting eller forsvinne. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...dane/1.7920168 Høres dette ut som en bra arbeidsgiver?? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |