![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,364
|
![]()
Nok et balansert innlegg... Jeg tror egentlig jeg kunne vært enig med det meste av det som blir sagt av de ansatte i Røyken...men personhetsen mot sjef/ledlese gir meg en flau smak... Jeg tror fortsatt ikke at den ene sidn kan ha 100% rett...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Jeg er ikke flygeleder, men har en kompis som jobber som flygeleder, og har fått en god porsjon med historier fra han om Avinor, og hvor det ser ut til å bære hen i fremtiden.
Fakta er at Avinor med Randi Flesland i spissen har: - kuttet helt på utdanning av nye flygeledere. Det er for tiden ingen nye kull under utdanning. - investert for flerfoldige millioner i nytt utstyr, som siden blir lagt ned, ( f.eks Trondheim kontroll sentral) - flyttet rundt på jobber over det ganske land, Trondheim Control skal til Bodø, Røyken skal til Stavanger. Skaper selvsagt usikkerhet blandt folk i Avinor. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=215329 - krevd at restferie blir tatt ut før slutten av Desember 2005! http://www.boarding.no/art.asp?id=19012 - skåret ned på antall ansatte for å spare penger. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=80209 Du kan si hva du vil, men Avinor er ett selskap som ikke har det bra. I tiden som kommer vil det bare bli verre, hvis ikke noe snart skjer som endrer situasjonen helt. I årene fremover er det flere eldre flygeledere som vil gå av med pensjon, med ingen nye flygeledere under utdanning er det ingen som kan steppe inn og gjøre jobben. I tillegg har usikkerheten rundt jobbsituasjonen i Avinor, gjort at enkelte slutter og får seg jobb andre steder. EB og andre kverulanter kan si hva de vil, det er ingen som kan steppe inn med letthet for å hjelpe til som flygeleder. Forskjellige standarder og prosedyrer, gjør at selv om det er svenske flygeledere som kunne tenke seg å jobbe her, så må man ha utsjekk og opplæring før en kan tiltre en stilling. Så det vil bli meget spennende å følge med på hva som skjer i de neste årene. Håpet får være at flygelederne virkelig klarer å få frem vanskene de står overfor, slik at politikerne kan få foretatt seg noe. Mitt håp ville være at Avinor, ble gjort om til ett selskap som sto for driften av flyplassene, og Luftfartsverket gjennoppsto, for å ta seg av ATC tjenestene, uten noe krav om inntjening.
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
En bedriftsleder må være forberedt å bli stilt til ansvar, både på godt og vondt. At Randi Flesland har blitt en skyteskive for både media, oss vanlige dødlige og for flygelederne, er kanskje ikke så rart når man ser på hvordan hun uttaler seg og hvordan hun styrer og steller Avinor. Selvfølgelig og naturlig nok er situasjonen spisset fra flygeledernes side fordi dem står midt oppi det, og fordi det er deres hverdag og fremtid det handler om. Og media er selvfølgelig flinke til å hjelpe til med å spisse situasjonen ytterligere. Uansett, jeg har mer sympati med flygelederne enn med ledelsen i Avinor! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,364
|
![]()
Jeg har nok også mer sympati med de ansatte i Røyken...men jeg ønsker meg et par balanserte uttalelser fra Røyken. Ville gitt mer troverdighet etter min mening...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Flygeledertjenester er som de fleste vet "ferskvare" og må utføres med en gang tjenesten er forespurt. At noen ikke blir erstattet ved sykdom har med graden av operativitet å gjøre. Om noen papirer" blir flyttet en dag senere" har mindre betydning da "fersvareren" MÅ betjenes der og da.
I dag roper ESA et varsku om norsk flysikkerhet. De har vært på kontroll i Norge men ifølge Lagarhus i Luftfarttilsynet har de "glemt" å gi dem alle informasjonene ???!!!! Jeg blir litt redd når jeg hører slike uttalelser..
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
det som trengs er en skikkelig opprydning - både i Avinor og Luftfartstilsynet.
jeg hgar sagt det før og jeg sier det gjerne igjen - skill flyplassdrift og flysikkerhet. Det å drive det kommersielle ved en flyplass bør private aktører få lov til, og så får flysikkerheten ivaretas på samme måte som skilt og veimerking! |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Her er et spørsmål som kanskje fortoner seg som "bensin på en del små gnister" rundt omkring, og som også muligens er litt på siden av topic, men: Hvorfor skrikes det på opptil flere steder i samfunnet alltid etter rydding og oppvask når folk med "blå" utdannelse og kun øyne for penger har "regjert" toppene en stund?
(Avinor, Jernbaneverket, NSB, Posten, Helseforetakene, div. private firma, Redningsselskapet, flytting av offentlige etater ut av Oslo-gryta o.s.v., o.s.v.) Tro om man noen gang kommer til å oppleve "menneskelige hensyn" i arbeidslivet igjen? ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Faktum er at uansett så er dette noe som går ut over både tredje part og fjerde part (flyselskapene og passasjerne) som betaler gode penger direkte og indirekte for å få noe som ikke blir levert (og også dypt videre i samfunnet, man kan nevne bl.a. posten, frakttjenster som direkte er avhengig av flyet)
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Enighet mellom Avinor og flygelederene for 2007 | Someone | Flyforum | 2 | 25-04-2007 23:02 |
Takk til flygelederene | FBU | Flyforum | 8 | 29-09-2004 15:03 |