![]() |
|
![]() |
#1 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Jeg vet ikke om Avinor sin ledelse leser dette forumet (men det burde de) så hadde de kanskje skjønt noe mere av det som foregår i norsk luftfart! Uansett hva som blir hevdet i media så er faktisk flygelederne på Røyken og andre steder i Norge den uksyldige part. Men de er blitt personifisert som den store stygge ulven i den situasjon som vi har nå. Og dette er ingen ny situasjon for Norge. Konflikten kan hensvises til både flytteprosess, omstruktureringer og økt arbeidsmengde i "det norske luftrom" gjennom flere år, uten at det er tatt høyde for at det skal være NOK personale på plass til enhver tid til arbeisoppgavene. Med flere og flere flybevegelser og ingen nyutdanning av flygeledere samt bortrasjonalisering av fullmektigene måtte dette gå galt. Norsk flygelederforening (med Rolf Skrede) i spissen har gått ut og sagt noe om dette både HØYT og tydelig i mange år, og det er nok noe av grunnen til at han/de ofte får skylden når det går galt, slik som på sist fredag. La oss , en gang for alle, frikjenne flygelederene for alltid. Jeg kjenner disse menneskene som folk som er glade i jobben sin om som er motiverte og arbeidsvillige, men som har en ledelse som tydligvis ønsker å presse dem så hardt som mulig (overtid etc) og som ikke stiller opp for dem når det røynder på. Hvem ønsker å jobbe i et slikt miljø ??
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Etterlyser fortsatt et mer balansert syn... It takes two to tango...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det var en spennende ide , inviter henne prompte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Et godt eksempel er byggingen av NY kontrollsentral i TRD. Når sentralen var ferdig men før innflyttning bestemte de seg for å legge den ned og flytta folka til BOO. Men påfølgende elendlig arbeidsmiljø! Dette vitner om skammelig pengebruk og en forferdelig forvaltning av økonomien. På toppen av det hele skal en toppmoderne sentral i Røyken nedlegges. Det er altså helt utrolig hva en ledelse kan klare. Men at dette blir akseptert i det store og hele vitner om inkompetanse i hele systemet.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tertit54:
You're on to something there! Utrolig hvor vanskelig det skal være i dette landet å få lov til å utføre jobben sin... ![]()
![]() |
#7 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
EB sier at det man trenger to for å danse tango. Alt Rolf Skrede sier er sagt med store bokstaver som et partsinnlegg for én part i en arbeidskonflikt med tre sider. Jeg vil bruke den samme klypen salt når det gjelder tårngubber på dette og andre fora. Når det er sagt, er det som kommer fra ledelsen i Avinor en like tilpasset versjon av virkeligheten. Flygelederne og ledelsen har hvert sitt abonnement på virkeligheten.
Så har vi det tredje: Sannheten! Jeg undres på hvor det ble av den? Jeg tror ingen av partene har dét abonnementet...
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Du har tydligvis beviser for at det Rolf Skrede sier ikke er sannheten? Eller bare antar du det fordi du tror "dette" er en aksjon/arbeidskonflikt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
De ansatte i Avinor har hele tiden sagt: Dette går til hekkan, dere har tatt dere vann over hodet. Dere sparer penger kortsiktig, men må reinvestere så infernalsk for å rette opp feilene senere. Ledelsen i Avinor sier: Joda, dette går så fint så. Vi holder målene våre. Alle blir fornøyd. Vi ser glimt av virkeligheten hver fredag og søndag i tiden framover. Og om et par år skal du få hele sannheten. Dessverre. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg våger denne påstanden:
hvis de som bestemmer (relevante myndigheter og/eller avinor) plutselig hadde sagt at Røyken kontroll sentral IKKE skal legges ned likevel, og vil bestå i uoverskuelig fremtid, så hadde det med et slikt vedtak blitt orden i flytrafikken på rekordtid. Det påfallende i dette er nemlig at kaoset (eller "aksjonene") som flypassasjerene opplever med gjevne mellomrom startet i samme øyeblikk med et visst vedtak tatt av avinors styre. Det lukter det man i USA kaller "The Blue Flu", som det ble døpt da NYPD ble rammet av kollektiv sykdom i protest. mvh Jan Roar Rød |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Ja, Jan Roar. Du hadde løst hele problemstillingen på den måten. Du har avslørt oss. Søren og. Folkens, kjære NFF'ere, det er på tide å gi seg. De har avslørt taktikken. Vi får bare sette oss ned og begynne jobbinga igjen. Også nå, rett før vi hadde lurt dem hele gjengen. God natt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Disse diskusjonene her om avinor/atc konfliktene, er værre enn airbus v.s. boeing diskusjonene på a.net...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
|
![]() ![]() Man kan diskutere dette i det vide og det brede uten at noe skjer. Jeg tror ikke det er politisk vilje i departement/Avinor til aa loese problemet, og jeg tror heller ikke at det er fysisk evne hos de ansatte til det samme. For publikum er konklusjonen den samme: Kaos i terminalen (ikke i luften, for der er det god plass). Som jeg ser det, er det ingen kortsiktig loesning uten innroemmelser fra begge sider. Det er rett og slett ikke nok biter i puslespillet. Hvis betalingen er saa daarlig at det ikke er mulig aa faa inn utlendinger paa korttidskontrakt - saa gi dem en spesialavtale! Hvis dere 'loennsslaver' ikke kan akseptere at noen kommer inn i et par aar med spesielle betingelser mens nye folk utdannes, saa er dere med paa aa skyte dere selv i foten. Desperate times calls for desperate measures! Men dette maa selvsagt gjoeres i spann med utdanning av nye flyveledere ... Ikke se tilbake - se fremover! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Var ikke han her dratt inn i en annen tråd angående vedgjeldende sak?
![]() Det er selvsagt at ting blir satt på spissen i en "konflikt". Sannheten er aldri absolutt - verden kan aldri beskrives i svart og hvitt. Unntaket for denne regelen er gjøken over i Washington DC. Når det er sagt, så er det selvsagt at noen ligger nærmer sannheten enn andre (flyvelederne vs. Flesland). Det jeg reagerer på er at sammenstillingen mellom sikkerhet og økonomi som Flesland fortok i Brennpunkt-programmet. I mine ører er sikkerhet og størst mulig inntjening rake motsetninger, og spørsmålet jeg stiller meg er: Bør samme jurdiske enhet ta seg av sikkerhet og en kommersiell drifting av flyplasser? Brukerne av flyplasser, for meg er det både passasjerer og flyselskaper, har samme interesse - å komme seg sikkert og hurtigst mulig fra A til B. Spørsmålet er om dagens Avinor har samme målsetning? Det virker som Avinor har mer en målsetning om å tjene mest mulig på hver bruker. I hvert fall ligner flyplassene mer og mer på kjøpesenter, og de som drifter slike vet at omsetningen øker proporsjonalt med oppholdstiden. Er det dette brukerne ønsker? Jeg tror ikke Avinors ledelse har forstått/vil forstå at: - flyselskapene ønsker å benytte sine mannskaper og sin flypark på best mulig måte - passasjerene ønsker å komme seg til sin destinasjon hurtigst mulig - hvis de hadde hatt god tid hadde de tatt tog eller bil. Så er vi fremme ved de som har stilt krav til inntjening i Avinor - våre folkevalgte. De siste fire årene har det vært sterk påvirkning fra blårussen i regjering og på Storting - Avinor skal tjene penger og brukerne skal betale dette - og det er litt av noen krav som ble stilt: Quote:
Så tilbake til flygeledernes strategi eller rette sagt mangel på strategi for å få våre stakkars politikere til å innse at sikkerhet og inntjening ikke er forenelig. Det er helt klart at dagens strategi har feilet. Ingen reagerer positivt på sutring, det bare vekker avsky. Jeg får så vende tilbake til St.mel. nr. 36 Quote:
Litt interessant lesning er oppramsingen av investeringsprosjektene for 2004 fra den samme St.meld.36 ![]() Hvilke prosjekter er fullført? Var disse investering vellykkede? I hvor stor grad har disse investeringen bidratt til øket sikkerhet i luften? Har også søkt litt på Avinors websider, og da fant jeg "Luftfartens rolle i regional samferdsel - Vedlegg til etatenes planforslag til Nasjonal Transportplan 2006-2015" Forfatter Svein Bråthen fra Møreforsking Molde as/Høgskolen i Molde har en viktig kommentar: Quote:
Nå har jeg stilt en mengde spørsmål. Kanskje det er i(på) denne (rulle)banen flygelederne bør spille - jeg bare spør?
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
I motsetning til Jan Roar (som minner mer og mer om Helge Bø, for de som måtte "kjenne" til han) så skriver Kurt mye klokt her!
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Når man her lover aksjoner hver helg fremover så er det nettopp det man får: AKSJONER/ARBEIDSKONFLIKT... Det betyr IKKE at ledelsen i Avinor er uten skyld...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Denne diskusjoen sporer litt av. Man kan diskutere opp den en veggen og ned den andrem om hvem som har skyld for et problem. Hvis en blir syk på din/eller min arbeidsplass (uansett årsak) så blir vedkommende erstattet av en annen på overtid. Den muligheten har Avinor fratatt seg selv for mange,mange år siden. Det finnes ikke folkå sette inn og å skaffe nye flygeledere tar min 3 år. Ergo er dette et problem som vil vare i mange år fremover...
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Jeg blir ikke erstattet ved sykdom...og jeg kjenner mange både i det private og i staten som heller ikke blir erstattet ved sykdom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Selv EB må vel skjønne at fravær i operative stillinger får konsekvenser der og da...
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Mitt innlegg henviste ikke kun til operative stillinger - men var et svar til innlegget tidligere som i allefall ikke skrev noe om operativ stilling... Selv EB kan lese norsk...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Enighet mellom Avinor og flygelederene for 2007 | Someone | Flyforum | 2 | 25-04-2007 23:02 |
Takk til flygelederene | FBU | Flyforum | 8 | 29-09-2004 15:03 |