![]() |
|
![]() |
#21 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,541
|
![]()
Du misser mitt poeng at du kan øke kapasiteten totalt ved å kanalisere en del av de som er raske i kontrollen til egne sluser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Der er ogsa en mysterisk utro som har spred seg at Fast Track gir en hurtigere sikkerhetskontroll i seg selv. Det kan de ikke, fordi alle passajerer ma sikkerhetskontrolleres pa samme mate. Det hva du kutter er vente-tida foran kontrollen. Derfor er det egentlig ikke Fast-Track, men bare Minimum-Wait. Men dersom de finner noe i ditt koffert eller dine klaer, sa blir det samme procedere som i "Slow-Track". Den eneste mulighet a kutte tida i sikkerhetskontrollen er a forandre de kontroll-methoder. Men dette griper dypt inn i sikkerhetskulturen og gar opp helt til EU lover dersom vi snakker om vi har lov til dette. En ny kontroll-metode har potensialet a forandre den tid du faktisk tilbringer inne i sikkerhetskontrollen. Kroppscanner har vist seg a forlenge dette tida. Har du sluser for dedicated groups (F.T. eller T.T.) sa ma du sörge for at du alltid har nok passajerer som oppfyller kravene slik at du ikke har overfyllte "Slow-Tracks" og en F.T./T.T. hvor ingen venter. Og gar man da for lösninger som innebaerer en ulik teknisk utstyr, sa kan du ikke kanalysere passajerströmmen ved behov til disse sluser. Som pekt flere ganger tidligere ut, sa er det nödvendig a forbinde det hva flyselskaper gjörer med dette hva flyplasser og myndigheter kan gjöre. AF sin smartboarding lösning er en grei steg i rett retning, men her ma man fra myndighetens side skape mulighet a ogsa kunne forandre sikkerhetskontrollen for disse passajerer. Basert pa tekniske (IT + Biometrie) lösninger kan slik en kapasitaetsgevinst som ligger underkant av 10%. Rett og slett fordi antall reisende som bruker smartboarding er begrenset. Men dersom vi anta at 20% er villige a ga gjennom frivilig profiling i Boarding, sa er det like mye som er villige under sikkerhetskontrollen. Men uten IT og Biometrie som gir mulighet for en teknisk ID kontroll og omfattende background sjekk kommer det ingen kapasitaetsgevinster. Det hva likevel betyr en kraftig reduksjon i tid i sikkerhetskontrollen er a ta sa fa handbagasge med seg som mulig. Men dersom jeg ser de trends i FR, U2 og BA, sa er dette hva flyselskaper gjörer direkte motstridende...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,717
|
![]()
Ja, jeg har også kommet kjappere gjennom fast enn slowtrack en god del ganger, men eks. på T5 i rushtiden på hverdager er fast-track generelt veldig overbefolket, og der er de lite flinke til å være dynamiske med fordeling av sluser. (Også en ulempe at man ikke ser hvor lange køene er før man har valgt fast eller slow)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]() Quote:
Fasttrack er jo Fasttrack pga færre pax har fullpris billetter eller tilgang til Fasttrack, derfor ser jeg ikke problemet... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Det du ikke nevner er jo at du med Fast-Track bare deler pax-strömmen.
Sa lenge du ikke har flere kontroll-sluser, sa er det bare en om-fordeling av kapasitaeter, ressourcer og - siden dette er en direkte fölge - vente-kjöer. Ingen er tjent med Fast-Track dersom man ved en innföring av slik en tjeneste bare forlenger kjöen foran "Slow Track". Det koster, siden du trenger större vente-arealer fordan disse normale sluser. Og da har flyplassen en Phyrrus seier, fordi de genererer litt inntekt, men ma samtidlig skape nye vente-arealer, som koster dyrt. Ingenting er sa dyrt enn a utvide betong-infrastruktur ved en flyplass. Derfor trenger vi smarte tekniske lösninger som virkelig har en höyre nominelt kapasitaet per sluse.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det det kan konkluderes med er at business class-passasjerer er de minst lukerative passasjerene for flyplassene siden de både trenger mer plass og ikke kjøper noe på utsalgene.
En løsning kunne være at OSL gjør som på Newcastle Airport. Der var det mulig å kjøpe seg en fast track-billett for alle som ønsker og har råd til det. Den ekstra inntekten tilfaller flyplassen, og ikke flyselskapene. Og det virker - det er den raskest fast track jeg noen gang har gått gjennom.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Flyplassene trenger jo ikke å ta betalt fra passasjerne direkte for å tjene penger på fast track. På de fleste flyplasser teller hver eneste passasjer som går igjennom og faktura sendes til flyselskapet. Alternativt kjøper flyselskapet x antall passeringer på forhånd og deler ut vouchere til passasjerne.
Last edited by FlightDeck; 22-10-2011 at 13:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
|
![]()
Igjen, plass er ikke et problem på OSL, har aldri sett alle sluser åpne. Det vil ikke være noe problem å åpne en ekstra sluse til fasttrack. Ekstra staff vil jo dekkes av inntektene fra flyselskapene for tjenesten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,101
|
![]()
Men tilbyr DY fasttrack nå?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Dette er rett og slett snakk om å forfordele big spenders, noe alle selskap gjør til en viss grad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Så til poenget om å gjøre reisen effektiv for å unngå at de bytter til andre reisemåter eller andre flyplasser. Der tror jeg OSL er i en såpass sterk monopolsituasjon at dette er en tom trussel. Hvordan skal de reise om de ikke reiser med fly? De kan vel ikke heller enkelt bytte ut OSL med alternative flyplasser (kanskje unntatt de som kan reise direkte til sin flyplass i Norge fra AMS, FRA, CPH og andre). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Quote:
Jeg kjenner flere som har sluttet med pendling når de gikk lei av køer, sikkerhetskontroller o.l.. Da blir veien til en annen jobb ganske kort, og betydelige tapte inntekter for avinor. Men nå begynner vi å bli OT her, så kanskje denne diskusjonen bør splittes ut fra Norwegian Fasttrack-diskusjonen! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Flyplasser er naturlige monopoler i Europa, og vi har nesten ingen konkurranse-situasjoner hvor 2 flyplasser kjemper effektiv om de samme passajerer. Dersom vi snakker om OSL sa er det soleklart en naturlig monopol.
Da trenger man ikke a forfordele noen fordi alle som er pa OSL er tvunget til a bruke flyplassen. RYG som alternativ... Ähem, not really, rute-antallet og frekvenser er svaert begrenset. Sa hva er alternativ transport til - la oss si SVG, BGO, TRD eller noen sted. Bil, tog? Det alt tar langt mere tid enn du venter i sikkerhets-kjöen... Nok en ting bör nevnes. Det er for enkelt a bare snakke om Fast Track. Det hva vi ma betrakte er den totale oppholds tid pa flyplassen. Den ma man minimeres, og ja, sikkerhetskontroll er en ting av dette, men ikke den eneste. Derfor trenger man integrerte lösninger av flyplass+flyselskap+myndigheter. Bare dette gir nevneverdige reduksjoner i dette oppholdstida.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Tog er nok ikke for dagpendlere, men når jeg var over flere dager på rad er det mye mer behagelig å kunne jobbe seg hele veien til Bergen. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Hadde OSL tilbydd samme brøkdel sluser tilsvarende brøkdel reisende på fullpris, gullkort, business eller voucher, så hadde det vært mye enklere. En hyppig reisende skaper halvparten så lang kø som charter-Olga. Nå er jeg ingen pendler, men ser på flightmemory at jeg har 43 besøk på OSL til nå i år. Den klart største irritasjonen er sikkerhetskontrollen. Et kjapt overslag er at jeg har lagt igjen mellom 20 og 30 000kr i butikker og serveringssteder på OSL, så det er ikke bare charterturister som legger igjen penger. Last edited by Dag Viking; 23-10-2011 at 13:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
For lite refuel kapasitet på OSL? | BraathensSafe1985 | Flyforum | 3 | 07-05-2019 07:41 |
SAS Fasttrack/Lounge på innenriks fra OSL | Bacardi | Flyforum | 243 | 26-01-2016 19:44 |
Fasttrack på OSL med BA biz? | ToreD | Reiseforum | 13 | 02-08-2014 21:39 |
OSL-EVE kapasitet | jameson82 | Småprat | 6 | 28-06-2014 21:08 |
Lufthansa Fasttrack OSL | Superhai | Reiseforum | 175 | 14-01-2013 06:27 |