![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
I Danmark hadde faktisk min kommune (altså bestemt på lokalt plan) tilbud om gratis språkopplæring til alle med lovlig opphold(f.eks. kunne jeg gått på danskkurs uten egenandel). Nabokommunen København hadde ikke samme tilbud.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har snakket med andre "Rygge-ansatte" FR CA'er, og de fortalte meg om liknende lønns- og ansettelsesbetingelser som de vil leser om her. Jeg vet ikke om det er så mye man kan gjøre med dette, all den tid selskapet ikke er norskeid, og ellers synes å følge gjeldende internasjonale bestemmelser og forpliktelser.
Men det ville være fint med litt mer fokus i media her hjemme om denne saken, slik at kanskje negativ publisitet kunne presse frem noe bedre vilkår for de ansatte....skjønt jeg egentlig er skeptisk til om MOL i det hele lar seg presse... Når man snakker om denne saken, savner jeg også fokus i norske media på at Norwegian bruker kontraktsansatte østeuropeiske piloter ut fra HEL-basen, til betingelser som ligger på ca 50 % av nivået i konkurrerende selskaper. Fullt lovlig, men dog.... Etter mange år i bransjen er jeg nok likevel kommet til den konklusjon at dette er en utvikling vi i liten grad kan gjøre noe med, man må bare konstantere at markedet regulerer dette selv...Pax'en vil betale minst mulig for billettene (forståelig), og da er dette prisen man må betale - sosial dumping! Vi vil sannsynligvis oppleve at de skandinaviske selskaper som ikke har disse betingelsene for sine ansatte etter hvert vil finne kreative løsninger for å matche disse betingelsene, hvis ikke har de nok ikke livets rett... Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Virgin
|
![]() Quote:
Det er mange som kommer for å prøve seg, men som dessverre ikke lykkes. Dersom norske arbeidsgivere har behov for kompetanse som ikke finnes i riket, så finansierer de selv norskopplæringen. De offentlige kursene har laaaaange ventelister, så det er uansett ikke noe å satse på for den som må lære språket raskt pga jobb. Man kan si mye rart om Ryanair, men jeg ser heller ikke hvorfor de skulle finansiere norskopplæring, all den tid det ikke er noe krav at man skal kunne kommunisere med pax på deres morsmål. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Enig i at FR ikke har noe ansvar i forhold til språkopplæring, men det hindrer jo ikke mange selskaper som utplasserer expats i å betale for slikt. Per definisjon regnes det jo som svært risikofylt med expats, og svært mange expat assignments fullføres aldri--og slik språkopplæring kan minske risikoen for avbrudd--men det er vel ikke FRs fremste bekymring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
(Men vi sklir litt for langt OT her kanskje.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Hvorfor dog det? Et EØS-selskab med base i et andet land, ansætter personel fra et tredie land. Alt sammen indenfor EU/EØS. Hvad er problemet? Hvad bliver det næste? Fokus på ungarske opvaskere på skandinaviske restauranter i Spanien? Så længe loven bliver overholdt, hvad skal presse og medier så blande sig for? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
Dette gir ingen forutsigbarhet og er vel på grensen av hva som er lovlig da man har krav på fast ansettelse hvis vikariatet/kontrakten dekker en normal fast stilling..
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ikke skyld på Ryanair. Det kan jo hende er at det er minstepensjonistene som tjener for bra? *kadiiiisj*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Faar haape at fagforeningene presser Ryanair nok slik at MOL forsvinner fra Norge med halen mellom bena som en sutrete, trassig drittunge (aka som vanlig naar han ikke faar viljen sin)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Og mitt inntrykk er også at MOL ALDRI har hatt halen mellom beina. Never! Men du og jeg har visst en ulik virkelighetsoppfatning der.
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det aa forlate partere (som Torp der du selv jobber og har kolleger som maatte gaa)som har hjulpet deg bygge opp en suksess over mange aar for en neve dollar, er en raevva strategi jeg har null respekt for. Det finnes flyselskaper som driver etter spillereglene, betaler folk nok til aa leve over fattiggrensa og i tillegg har overskudd som slaar sokkene av Ryanair. Jeg er ogsaa forretningsmann, men jeg har heldigvis noe som heter stolthet og samvittighet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Det hörer ogsa til sannheten at RYG som flyplass har kannibalisert dette marked fordi de vet at de matte "stjele" FR fra TRF for a kunne skape volum. Hver annen aktör i FR sitt posisjon ville har gjord det samme, rett og slett, fordi money talks here... Nar det gjelder fagforeninger sa har jeg fölelsen at de er tannlöse tigers. Fordi FR har denne image som versting og det spiller ingen stor rulle for dem. De finner nok folk som er villige a jobbe til lavlönn som C/A, fordi det kreves bare minimal opplaering og ingen höy utdanning for dette. Dermed blir folk i cabinen utrolig lett a substituere. Man kan like dette eller ikke, men slik er det i flyverden.
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Nå snakker du om "sommerfugler" i kabinen, en ordning man har hatt siden charterselskapenes oppstart på slutten av 50-tallet, og som i hovedsak skyldes at behovet har vært størst rundt sommersesongen (april - oktober), grunnet tradisjonelt større press / behov i markedet, og ferieavvikling for de fast ansatte. Tradisjonelt har de fleste CA'er i denne del av luftfarten startet som "sommerfugl", og blitt tilbudt fast stilling etterpå, etter godkjent evaluering, og etter behov. Men selv om disse sommerfuglene er på prøvetid de første 6 månedene, har de alle de rettigheter man skal ha etter arbeidsmiljøloven her hjemme, og forening og firma sørger for at de ikke forskjellsbehandles fra andre ansatte. Mitt inntrykk er at disse kontraktspilotene på HEL-basen jobber i henhold til regler og lønn som ligger langt vekk fra de vi ellers sammenikner med her hjemme. (bl.a. ble det i de første kontraktsvilkårene satt opp "oppsigelsestrussel" ved sykdom ut over noen få dager. Korriger meg gjerne om jeg har misforstått her, eller tar feil!) Men tilbake til Ryanair - jeg tror ikke man får gjort noe med lønnsnivået der, og jeg ser ikke at norske myndigheter kan gjøre noe fra eller til. Det er kun forbrukerne (pax'en) som kan slutte å bruke de.....og det gjør de neppe så lenge det koster en hundrelapp å fly over Nordsjøen... Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Samme privat. Ingen går inn i bilbutikken og tar bilen til den prisen som står i vinduet. Og får ikke kunden en grei deal, så er det naturlig å gå videre til konkurrenten. Selv har jeg nettopp avsluttet en 7 ukers drakamp med DNB NOR, som skulle selge en motorsykkel. Jeg ville ha den, men ikke til den prisen de ville ha. Jeg møter daglig folk som jobber i Ryanair. Og jeg har inntrykk av at ingen er tvunget til å jobbe for de, og at ingen av de lider noen nød. Ikke alle er fornøyde med å jobbe der, men mange er det faktisk. Tro det eller ei. Jeg er ingen kynisk mann som utnytter noen heller. Men mener det må være rom for båe Bagatelle og McDonslds. Både for kunder og ansatte. Imm
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
PS
Jeg glemte å si at jeg ikke ser den store forskjellen prinsipielt, på at Ryanair velger å gå fra Torp, og la folk miste jobben der, enn å legge en avdeling til Riga, India eller andre land, slik andre selskap gjør. Alle gjør hva de kan for å spare litt her og litt der. Og forståelig er det, synes jeg.
![]() |
#58 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Må gjøre noen betraktninger her.
Kanskje prøve å se situasjonen litt fra et tenkt irsk synspunkt? Hvordan ligger det for eksempel an, når du bor i et land med 14% arbeidsledighet, og du endelig er så heldig og blir tilbudt en jobb som kabinbetjening i landets største flyselskap? Takker du nei, da? Leser du linjene i kontrakten, som tilsier at du blir plassert i et annet land, som har mye høyere kostnadsnivå, og som er umulig å leve i for lønnen du får utbetalt? Når du etterhvert oppdager at dette slettes ikke var gull og grønne skoger..... Tvert i mot en stor skvis, der du må betale og blir trukket for både det ene og det andre. Der faktumet er, at du får sparken på timen, dersom du ymter frampå om noe, klager, eller går til pressen... Vitende, om at det sikkert står massevis av folk hjemme i Irland, eller andre lavkostland, som fremdeles tror på de grønne skogene, og mer enn gjerne tar jobben din og lønna di, kanskje for en enda lavere sats. Faktisk så mange desperate jobbsøkende, at man kan ansette og sparke folk, i mange titalls år, så lenge ledigheten i Irland holder seg oppe. Er det Ryanair selv om organiserer og ordner oppholdssted for sin ansatte i Norge? Går det via bekjente/stråselskaper? Organiserer Ryanair eller deres folk jobbtransport, mat o.l, for sine ansatte, inkludert eller mot betaling? Hvor stor kontroll over sine ansatte i Norge, holder Ryanair, når disse ikke er på jobb/vakt, alså i det som man egentlig definerer som fritid!? I andre bransjer er det jo etablert kultur med å innkvartere disse fremmedarbeiderne i egne steder, eller at firmaet, eller deres ansatte/bekjente, organiserer både innkvartering, transport, og andre tjenester, for fremmedarbeiderne. Gjerne mot en klekkelig trekk/betaling, fra den ansatte. Og innkvarterer man ansatte på en slik måte og gjerne i samme hus/hybelrigg, så unngår man jo effektivt at den ansatte får for mye kontakt/omgang med folk og kultur i det landet man jobber i. Outsourcing er man nødt til å ha i en dynamisk og økonomisk fri verden. Arbeidskraft og penger flytter seg stadig, heldigvis... Men, kan det sammenlignes med slavearbeid, når man importerer folk for å jobbe som kabinpersonale, snekker, sjåfør, avisbud, etc..? Og lar dem jobbe for lønnen som er vanlig i hjemlandet deres, i Norge...? Kjøp av tjenester og varer der de er billigst har vel alltid skjedd. Du vedlikeholder flyet ditt der det er billigst totalt sett, på samme måten som du tar service på bilen din i Sverige eller Tyskland, dersom det er billig og praktisk for deg.. Litt forskjellig skala selvfølgelig, men i prinsippet, det samme. Har diskutert sosial dumping mye før. Blir litt lei debatten. Den er jo i mange og stadig flere bransjer. Erfaringene er jo mange positive også. Kjøpe varer/tjenester i andre land, og skape sysselsetting og økonomisk vekst der. Hvis lokalisering av utenlandske ansatte til utenlandsk lønn i Norge, er noe som vi virkelig vil ha bort, så må vi gjøre noe med det. Kanskje vedta og håndheve noen lover mot slik virksomhet? Sosial dumping, eller fritt marked, tja.....? |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Front section flyer
|
![]()
Bra innlegg ohegge
![]() Tror uansett at dette er noe vi aldri vil bli kvitt, folk og selskaper vil ha ting billig. Og som du påpeker det finnes nok av folk i andre land som er villige til å ta de jobbene uansett, så jeg tror nok at vi aldri vil få bukt på dette problemet. Desverre for de som jobber i selskaper som er fra lavkostland med base her i Norge, er Norge et høykostland, og blir da meget vanskelig for de å bo/leve her på den lønnen vi har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det er et problem. Men, det er også slikt som får verden til å gå rundt, samfunnet til å utvikle seg, og folk til å migrere. I USA innførte de på 1860-tallet lover som regulerte og forbød slavehandel. primært, vel for å straffe og bremse sørstatene økonomisk; men hvis bieffekt var at den lukrative slavehandelbransjen ble sterkt redusert. Således også sørstatenes plantasjer, som var tuftet på billig importert arbeidskraft fra Afrika. Sent 1800 og tidlig 1900-tallet tok nordmenn til sjøen i hopetall. Norge ble en av verdnes største skipsfartsnasjoner. Mye grunnet tilgangen på billig norsk arbeidskraft, som totalt utkonkurerte andre nasjoners mannskaper på lønn. Smått om senn, sørget avtaleverk, lovverk og fagforeninger, for at lønnen steg, og nordmennene etterhvert utkonkurrert av fillippinerne. Ble vi utnyttet? Eller var vårt samfunn og nasjons totale nytte av dette, større enn det som ble tapt? Vi tilbyr varer og tjenester på noe vi er flinke med, til en kontrakt vi har skrevet under på at vi kan leve med! En hard verden! Men, den som eier/driver selskapene vil alltid maksimere sin profitt, gjennom å utnytte eksisterende praksis og lovverk til det ytterste. Og sikkert litt over, dersom man vet at overtramp hverken forfølges eller straffes! Så her må fagforeninger, de som lager lover, og folk flest, gjøre noe, dersom man ikke ønsker at utlendiger skal utnyttes som "slavearbeidere" for Ryanair, Selmer, Schenker, Norpost, eller whatever deres arbeidsgiver i Norge måtte hete... Irene er et driftig og dyktig folk. og de er ihvertfall ikke ukjente med å reise ut og bre sin kultur og skafe seg jobber. Men, nå er det natt.... :-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanairs Q3/07 svakere enn forventet - venter dårligere 2009 | CK | Flyforum | 0 | 04-02-2008 08:52 |