Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-10-2011, 21:21   #1
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Ryanair Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Fra NRK i dag:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7829374

Quote:
Ryanair-ansatte på Rygge har lønninger under minstepensjon

Last edited by Someone; 12-10-2011 at 08:42. Reason: Ingress
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 21:29   #2
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Default Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Vel forskjellen på en slave og en arbeider er vel at arbeideren kan slutte når han/hun vil.
Old 11-10-2011, 21:33   #3
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Om jeg begriber hvad de norske fagforeninger laver. Hvorfor i alverden er der ikke for længe siden lavet aktioner, blokader m.v. for at få ændret disse forhold.
Old 11-10-2011, 21:39   #4
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Om jeg begriber hvad de norske fagforeninger laver. Hvorfor i alverden er der ikke for længe siden lavet aktioner, blokader m.v. for at få ændret disse forhold.
Norske fagforeninger har ikke tradisjon for det.
Old 11-10-2011, 21:49   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Så har man jo udspillet sin egen rolle, hvis man ikke aktivt forsøger at kæmpe med de midler der er nødvendige for at opretholde et rimeligt lønniveau i landet. Specielt når man er oppe imod en modpart, der ikke vil forhandle.

Man kan jo ikke gå ind til en hockey kamp med en fiskestang... Man må vælge de våben som har effekt overfor modparten.

Håber de vågner op på et tidspunkt for ellers har fagforeningerne da ikke nogen nytteværdi overhovedet...
Old 11-10-2011, 21:57   #6
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Er desverre ikke noe nytt at denne saken er oppe igjen. Selv om nrk la frem bevis på hva de fikk utbetalt.
Uansett så kan vel ikke LO gjøre noe så lenge de ikke er organisert.
FR vet at all PR er god PR, det har vi jo sett mange eksempler på.
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 22:56   #7
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Nei dessverre, de sitter pent på gjerdet og titter på

Men Fagforbundet har vel utvist makt gjennom ITF i forb. med sjøfolk's manglende lønnsutbetalinger og vel også lønnsnivå ved å holde skip tilbake i Norske havner? Eller mikser jeg her?
krølle is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2011, 23:11   #8
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Så har man jo udspillet sin egen rolle, hvis man ikke aktivt forsøger at kæmpe med de midler der er nødvendige for at opretholde et rimeligt lønniveau i landet. Specielt når man er oppe imod en modpart, der ikke vil forhandle.
Og en blokkade av en flyplass skulle hjelpe på hvilken måte, mot noe som sannsynligvis er lovlig? Nei, da har jeg faktisk mer tro på at langsiktig politisk arbeid mot sosial dumping er mer nyttig.
Old 11-10-2011, 23:39   #9
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

«Derfor har vi også en rettsprosess gående mot Ryanair, sier Lervik.» Den har jeg gått glipp av. Noen som vet hva den går ut på?
Old 11-10-2011, 23:41   #10
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Quote:
Og en blokkade av en flyplass skulle hjelpe på hvilken måte, mot noe som sannsynligvis er lovlig? Nei, da har jeg faktisk mer tro på at langsiktig politisk arbeid mot sosial dumping er mer nyttig.
Det eneste som hjelper er at norske forbrukere tar litt ansvar, og det gjelder ALLE kjøp av varer og tjenester, uansett bransje.

Men neida, kan han få noe billig er arbeidsforhold og etikk det siste Ola Dunk bryr seg om. Helt til hans egen jobb blir outsourcet til et lavkostland.

Utflagging, outsourcing og innleie av utenlandsk arbeidskraft brer om seg i alle bransjer.
Old 11-10-2011, 23:51   #11
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by Spantax View Post
Det eneste som hjelper er at norske forbrukere tar litt ansvar, og det gjelder ALLE kjøp av varer og tjenester, uansett bransje.

Men neida, kan han få noe billig er arbeidsforhold og etikk det siste Ola Dunk bryr seg om. Helt til hans egen jobb blir outsourcet til et lavkostland.

Utflagging, outsourcing og innleie av utenlandsk arbeidskraft brer om seg i alle bransjer.
Du har et godt poeng der, men tror det i praksis er vanskelig å gjennføre.
Leste litt i Sarpsborg Arbeiderblad, papir så får ikke tak i artikkelen nå. Men der visste en undersøkelse at mange av FR's pax reiste inntill 4 ganger i året med dem. Tror det ikke er noe man kan snu over natta at FR skal enten gi de mere i lønn, eller sette opp prisene.
Den vanlige mann i gata kan si at han ikke liker FR, men gjett hvem som sitter på flyet når han skal på fotball kamp i england??
Old 11-10-2011, 23:52   #12
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

For dårlig
Distriktssekretær for LO i Østfold, Ulf Lervik, mener at lønnsforholdene i Ryanair ikke er akseptable.
– Disse opplysningene bekrefter det som LO har sagt hele tiden, lønns og arbeidsvilkåernene i dette selskapet er under enhver kritikk. Det er enda et eksempel på sosial dumping. Vi mener at så lenge selskapet har base i Norge, skal det være norsk lønns - og arbeidsvilkår. Derfor har vi også en rettsprosess gående mot Ryanair, sier Lervik til NRK.no.
http://www.moss-avis.no/nyheter/ryan...niva-1.6545836
Old 11-10-2011, 23:59   #13
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Den vanlige mann i gata kan si at han ikke liker FR, men gjett hvem som sitter på flyet når han skal på fotball kamp i england??
Det er jo det som er poenget! Den vanlige mann i gata er ikke solidarisk med annet enn sin egen lommebok. Hvis alle hadde tenkt "Jeg må også tenke på min egen arbeidsplass, og velge slik at det ikke lønner seg å outsource hverken min eller andres jobb". Men drit i de andre, så lenge JEG har jobb, og får billige flyreiser og mat!
Old 12-10-2011, 00:09   #14
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Desverre Spantax så tror jeg det er slik folk tenker her i landet.
Men helt enig, mye man kan boitte av varer sånn sett.

Har selv jobbet et sted hvor vi drev i outsource bransjen. Men igjen, folk skal ha det billigste klesplagger, anbudet, flyreisen.
Holdningsendring er et fint ord, bare gjennstår å sette det ut i praksis.
Old 12-10-2011, 00:11   #15
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Spantax View Post
Det er jo det som er poenget! Den vanlige mann i gata er ikke solidarisk med annet enn sin egen lommebok. Hvis alle hadde tenkt "Jeg må også tenke på min egen arbeidsplass, og velge slik at det ikke lønner seg å outsource hverken min eller andres jobb". Men drit i de andre, så lenge JEG har jobb, og får billige flyreiser og mat!
Helt enig i at alle burde tage ansvar i en ideel verden, men desværre er verden ikke sådan indrettet. Desuden er det et urimeligt stort ansvar at lægge på forbrugeren, at han skal sætte sig grundigt ind i arbejdsforhold, skatteforhold osv. hos hver eneste leverandør han køber en vare hos.

Det må i stedet være myndighederne, fagbevægelsens og den øvrige del af de respektive brancher som tager dette ansvar.

Personligt må jeg indrømme, at det undrer mig rigtigt meget at de norske myndigheder og ikke mindst fagbevægelsen kan leve med, at der er folk ansat og baseret i Norge, der arbejder under sådanne lønvilkår.

Man har i årtier kæmpet for at få en ordentligt levestandard og en rimelig løn i denne del af verden og at man tillader virksomheder at operere i sit land med vilkår, som på ingen måde er sammenlignelige med resten af samfundet er en bombe under vores velfærdssamfund i denne del af verden. Hvor stopper det? Skal alle brancher bare have lov til at ansætte folk til lønvilkår langt under hvad man må betragte som rimeligt - blot fordi de er registreret i et andet land.

Både myndigheder og fagbevægelse må omgående skride ind og sørge for at løn- og øvrige ansættelsesvilkår svarer til niveauet i landet.

I mange andre lande er fagbevægelserne ikke nær så passive som i Norge. Danmark er et eksempel, hvor fagbevægelserne er gået for langt i den anden retning. Men jeg er sikker på at der ikke gik mange minutter fra Ryanair evt. startede i CPH til der var blokader mod dem, som hindrede dem i at operere indtil deres vilkår var rimelige.

Desværre har de holdt sig til BLL og AAR, hvor fagbevægelsen ikke er så stærk som i CPH.

Man kan altid diskutere hvor hårdt en fagbevægelse så agere, men det som sker i Norge nu er en stor trussel mod alt det fagbevægelsen har arbejdet for i årtier og er en direkte trussel mod alle lønmodtageres fremtid.

At de norske myndigheder kan leve med at der er folk ansat i Norge, som ikke får en rimelig løn og som samtidig ikke betaler skat i landet samtidig med at de potentielt tager arbejdspladser fra nordmænd (både direkte og indirekte i forhold til at andre virksomheder mister vækst når de skal konkurrere mod lønninger som de ikke kan komme i nærheden af) er mig en gåde. Der burde være nogle politikere der sørgede for en lovgivning, der beskyttede norske arbejdspladser og skatteindtægter.
Old 12-10-2011, 00:24   #16
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Quote:
Helt enig i at alle burde tage ansvar i en ideel verden, men desværre er verden ikke sådan indrettet. Desuden er det et urimeligt stort ansvar at lægge på forbrugeren, at han skal sætte sig grundigt ind i arbejdsforhold, skatteforhold osv. hos hver eneste leverandør han køber en vare hos.
Joda, til en viss grad er jeg enig, men det hadde ikke skadet om forbrukerne OGSÅ hadde blitt litt mer bevisste! Nordmenn er ganske naive. Men når en flyreise til Malaga koster 200kr, så synes jeg faktisk det er logisk å spørre "hvorfor?" og "hvordan?".

Ellers synes både norske politikere og fagbevegelse å lide av en slags selvtilfreds tafatthet. Vi har det vel for godt, så vi gidder ikke protestere så hardt...
Old 12-10-2011, 00:47   #17
Boeingflyer
ScanFlyer Silver

SAS Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Quote:
Joda, til en viss grad er jeg enig, men det hadde ikke skadet om forbrukerne OGSÅ hadde blitt litt mer bevisste! Nordmenn er ganske naive. Men når en flyreise til Malaga koster 200kr, så synes jeg faktisk det er logisk å spørre "hvorfor?" og "hvordan?".
Ja..... da ser man jo kanskje paradokset i allmenn stemmerett også!
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2011, 02:51   #18
LN-KRF
ScanFlyer Molded

Jeg kjenner faktisk Mark, vedkommende som har vært tøff nok til å gå ut i media med dette om hvordan forholdene er.
Han har fått sparken i Ryanair nå og jobber ikke der mer, og han ble sparket fordi han gikk til nyhetene og media med hvordan det faktisk er der.

Jeg var en av de som sa han burde gå ut med alt for å få alt på det rene, å det er noe han har gjort og han angrer ikke på det..

Men er synd at det skjedde det som skjedde, men som han selv sier, han var drittlei.
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2011, 07:12   #19
Geiraage
ScanFlyer Blue

Ryanair Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Quote:
«Derfor har vi også en rettsprosess gående mot Ryanair, sier Lervik.» Den har jeg gått glipp av. Noen som vet hva den går ut på?
Jeg vet det var en sak mot en " ledene " fungsjonær ansatt ved basen på Rygge som mente seg usaklig oppsakt, denne saken ble avist av retten da han jobbet for et utenlansk selskap i Norge.
Ellers har Moss avis hatt en reportasje om Luftfartstilsynets syn på ansettelses forholdene i Ryanair
http://www.moss-avis.no/nyheter/vi-k...nair-1.5755494
Geiraage is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2011, 08:24   #20
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Jøss er det slike forhold i FR... nyhet ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules