![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
|
![]()
Litt nedgang på aktiviteten på Flyprat her om dagen, så her er et tema å diskutere:
Hvis Ryanair starter opp i USA, hvordan ville dette gått? Tror dere de hadde hatt noe sjans mot Southwest og de andre etablerte LCCene over dammen? Last edited by Robin882; 25-07-2011 at 20:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]()
Det var et selskap som forsøkte å starte opp med Ryanairmodellen i USA for et par år siden med navnet Skybus, men de varte ikke lenge
Ellers er vel Spirit og Allegiant ganske like Ryanair når det kommer til oppsett |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
|
![]()
Southwest er Ryanair's store inspirasjonskilde, men de endte med en ganske så pervertert forretningsmodell.
Som Someone sa - det selskapet som var mest tro mot Ryanair-modellen, med fees for alt, utkantflyplasser etc, var Skybus. Og de gikk dundrende konkurs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
Er ikke Spirit Airlines ganske like? Sist jeg leste tok de fees for omtrent alt av tjenester de tilbød.
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
|
![]()
Med FF-program, First Class og konsentrasjon om større flyplasser, er de likevel en god vei unna ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Southwest er vel inspirasjonskilde for veldig mange av LCC'ene, selv om mange av disse etterhvert har "videreutviklet" seg (noen mener til det bedre - andre mener til det verre...).
Som andre har nevnt i andre tråder så var vel f.eks. DY gebyrfritt en del år etter oppstarten, men man har vel sett at det er rom for å ta betaling for diverse ekstra uten at det skaper for mye irritasjon. Jeg tror ikke det evt er tilstedeværelsen eller fraværet av gebyrer som er suksesskriterium, men det kan godt være at USA er anderledes (forøvrig merkelig om man ikke aksepterer stykkprisløsningen i frimarkedsmekka USA, men det er en helt annen sak.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
I USA er stykkpris noe nettverksselskapene driver med, og de har etter hvert drevet dette veldig langt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
|
![]()
Jeg tror Southwest vil ha seg frabedt å bli sammenlignet med Ryanair eller andre lignende. Det er virkelig få likhetstrekk mellom de nevnte, bortsett fra enhetsflåten med B737. Blant annet så er Southwest lønnsleder på pax-siden i USA, de har en meget sterk fagforening, og de ansatte (iallefall cockpit) nyter en levestandard som vi kan se langt etter her på berget. ---Selv i en del mer etablerte selskap.
Ombord så kjører de vel fortsatt 32-33 tommer pitch, gratis drikke og snacks, bags fly for free som blir nevnt, og i god marketingånd så satser de på gi litt tilbake til "the community". I fjor ble f.eks. $10 mill donert til charity. Spread the LUV! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
|
![]() Quote:
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
|
![]()
Men hvis Ryanair skulle ekspandert til USA, hadde de hatt noe sjanse?
Ryanair har jo en kraftig slagkraft i Europa, og vil tro mange har hørt om Ryanair i USA også. Det er jo et veldig solid varemerke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
Dersom vi ser bort fra at et utenlandskontrollert selskap får lov til å fly innenriks i USA: Nei. Jeg tror faktisk ikke Ryanair ville klart seg i Europa heller, dersom de skulle begynt som et nytt og ukjent selskap i dag. Ryanair har utviklet seg ettersom markedet har utviklet seg og også klart å forme publikums oppfatning av hva et lavprisselskap er. Hadde ikke Ryanair vært her, ville vi ikke vært vant til et selskap som Ryanair. Flymarkedet i USA er forskjellig fra Europa på mange måter og Ryanair, spesialtilpasset det europeiske markedet, ville ikke kunne kopiere sin forretningsmodell der. Først kan vi se på avstandene. USA er større enn Vest-Europa og passer dårligere for et selskap som har satset hardt på korte ruter med stort belegg. Avstandene gir nettverksselskapene en fordel. Leisuremarkedet for punkt-til-punkt er mindre i USA. Det ser du både i en mindre tradisjon for storbyweekend som ferie og at chartermarkedet er helt annerledes. De tradisjonelle nettverksselskapene i USA har i større grad tatt betalt for tilleggstjenester enn i Europa. Ryanair ville her diffensiert seg mindre fra konkurrentene enn det vi er vant med. Alt i alt: Ryanair sin modell ville feilet i USA. Skybus har vel, langt på veg, bevist det også. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]()
Ikke i USA, og amerikaneres oppfattning av hva som foregår i Europa er blant mange tildels "mangelfull" for å si det sånn...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,188
|
![]()
Vel i USA så minner maten om Ryanair selv på nettverksselskap og det på flygninger på godt og vel 5-6 timer (vestkysten til Hawaii). Den wrapen jeg kjøpte på Delta på en morgenflyging HNL-LAX var knapt nok spisbar. Reidarklasse på amerikanske flyselskap er trangt og dårlig. Domesic "first" derimot er ganske bra iallefall på flyginger av den lengden. Om det selges oppgraderinger ved gaten og du har 5 timer flytur så gjør det iallefall på Delta. De disker opp med hva det skal være. Setene er dog bare economy extra (noen flaggskip ruter har dog interkontinentale businesseter feks EWR-HNL på CO ) seter, men servicen er det himmelhav forskjell på. Som sagt så er flymarkedet i USA helt annerledes. Feks nytter det ikke å komme med gullkort i loungen der om du har det fra et amerikansk selskap og skal fly innenlands. Europeiske gullkort setter de pris på dog. Domestic "first" passasjerer har heller ikke loungetilgang automatisk. Det går ofte på medlemskap, men etter det jeg har hørt så er de klubbloungene ræva.
Jeg tror grunnen til dette er at amerikanere får gullkort veldig lett pga de kan signe opp med kredittkort her og kredittkort der som gjør at veien blir en del lettere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]()
Dårlig, ja, men generelt er det hakket bedre benplass enn i Europa. Fløy nylig en av US sine A321 og var faktisk førnøyd med benplassen for mine 190com, og synes generelt det er en cm eller to mer plass til bena hos amerikanske selskaper enn europeiske
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ny kalender - ikke bare Ryanair | CK | Flyforum | 3 | 02-02-2009 18:21 |
Det er ikke bare i USA Bush lager trøbbel | Concorde | Flyforum | 7 | 26-06-2008 18:09 |
Bare i USA | TigerBlack | Flyforum | 7 | 06-12-2006 16:43 |
Ikke bare Ryanair | TG923 | Flyforum | 31 | 21-06-2005 16:12 |
Ikke bare Ryanair..... | DY | Flyforum | 4 | 10-02-2005 23:04 |