Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-07-2011, 19:53   #1
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Bare for diskusjonens skyld, Ryanair i USA

Litt nedgang på aktiviteten på Flyprat her om dagen, så her er et tema å diskutere:

Hvis Ryanair starter opp i USA, hvordan ville dette gått?
Tror dere de hadde hatt noe sjans mot Southwest og de andre etablerte LCCene over dammen?
__________________

Min flysamling Her


Last edited by Robin882; 25-07-2011 at 20:01.
Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 20:36   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: Bare for diskusjonens skyld, Ryanair i USA

Det var et selskap som forsøkte å starte opp med Ryanairmodellen i USA for et par år siden med navnet Skybus, men de varte ikke lenge

Ellers er vel Spirit og Allegiant ganske like Ryanair når det kommer til oppsett
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 21:15   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
Default Re: Bare for diskusjonens skyld, Ryanair i USA

Southwest er Ryanair's store inspirasjonskilde, men de endte med en ganske så pervertert forretningsmodell.

Som Someone sa - det selskapet som var mest tro mot Ryanair-modellen, med fees for alt, utkantflyplasser etc, var Skybus. Og de gikk dundrende konkurs.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 21:26   #4
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Bare for diskusjonens skyld, Ryanair i USA

Er ikke Spirit Airlines ganske like? Sist jeg leste tok de fees for omtrent alt av tjenester de tilbød.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 21:31   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
Default Re: Bare for diskusjonens skyld, Ryanair i USA

Med FF-program, First Class og konsentrasjon om større flyplasser, er de likevel en god vei unna ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 21:32   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Bare for diskusjonens skyld, Ryanair i USA

Southwest er vel inspirasjonskilde for veldig mange av LCC'ene, selv om mange av disse etterhvert har "videreutviklet" seg (noen mener til det bedre - andre mener til det verre...).

Som andre har nevnt i andre tråder så var vel f.eks. DY gebyrfritt en del år etter oppstarten, men man har vel sett at det er rom for å ta betaling for diverse ekstra uten at det skaper for mye irritasjon. Jeg tror ikke det evt er tilstedeværelsen eller fraværet av gebyrer som er suksesskriterium, men det kan godt være at USA er anderledes (forøvrig merkelig om man ikke aksepterer stykkprisløsningen i frimarkedsmekka USA, men det er en helt annen sak....).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 21:40   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Bare for diskusjonens skyld, Ryanair i USA

I USA er stykkpris noe nettverksselskapene driver med, og de har etter hvert drevet dette veldig langt!
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 21:55   #8
scarebus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
USA Re: Bare for diskusjonens skyld, Ryanair i USA

Jeg tror Southwest vil ha seg frabedt å bli sammenlignet med Ryanair eller andre lignende. Det er virkelig få likhetstrekk mellom de nevnte, bortsett fra enhetsflåten med B737. Blant annet så er Southwest lønnsleder på pax-siden i USA, de har en meget sterk fagforening, og de ansatte (iallefall cockpit) nyter en levestandard som vi kan se langt etter her på berget. ---Selv i en del mer etablerte selskap.

Ombord så kjører de vel fortsatt 32-33 tommer pitch, gratis drikke og snacks, bags fly for free som blir nevnt, og i god marketingånd så satser de på gi litt tilbake til "the community". I fjor ble f.eks. $10 mill donert til charity.

Spread the LUV!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	free bags.jpg
Views:	411
Size:	125.8 KB
ID:	30243  
scarebus is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 22:06   #9
scarebus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
Default Re: Bare for diskusjonens skyld, Ryanair i USA

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Southwest er vel inspirasjonskilde for veldig mange av LCC'ene, selv om mange av disse etterhvert har "videreutviklet" seg (noen mener til det bedre - andre mener til det verre...).
Hvem mener hvilket selskap har utviklet seg til det bedre? Du mener vel heller å si at FR eller DY selger billigere billetter kanskje

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Som andre har nevnt i andre tråder så var vel f.eks. DY gebyrfritt en del år etter oppstarten, men man har vel sett at det er rom for å ta betaling for diverse ekstra uten at det skaper for mye irritasjon. Jeg tror ikke det evt er tilstedeværelsen eller fraværet av gebyrer som er suksesskriterium, men det kan godt være at USA er anderledes (forøvrig merkelig om man ikke aksepterer stykkprisløsningen i frimarkedsmekka USA, men det er en helt annen sak....).
USA er nok annerledes. Rimelig men bra, selger mye bedre enn billig og skvip. Ref. Jetblue, Southwest og tildels Virgin America. Disse har businessmodeller et godt stykke unna våre Europeiske counterparts.
scarebus is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 23:03   #10
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: Bare for diskusjonens skyld, Ryanair i USA

Men hvis Ryanair skulle ekspandert til USA, hadde de hatt noe sjanse?
Ryanair har jo en kraftig slagkraft i Europa, og vil tro mange har hørt om Ryanair i USA også. Det er jo et veldig solid varemerke.
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 23:47   #11
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Bare for diskusjonens skyld, Ryanair i USA

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
Men hvis Ryanair skulle ekspandert til USA, hadde de hatt noe sjanse?
(Jeg regner med at dette er en tråd for vill og hemningsløs synsing...)

Dersom vi ser bort fra at et utenlandskontrollert selskap får lov til å fly innenriks i USA: Nei.

Jeg tror faktisk ikke Ryanair ville klart seg i Europa heller, dersom de skulle begynt som et nytt og ukjent selskap i dag. Ryanair har utviklet seg ettersom markedet har utviklet seg og også klart å forme publikums oppfatning av hva et lavprisselskap er. Hadde ikke Ryanair vært her, ville vi ikke vært vant til et selskap som Ryanair.

Flymarkedet i USA er forskjellig fra Europa på mange måter og Ryanair, spesialtilpasset det europeiske markedet, ville ikke kunne kopiere sin forretningsmodell der.

Først kan vi se på avstandene. USA er større enn Vest-Europa og passer dårligere for et selskap som har satset hardt på korte ruter med stort belegg. Avstandene gir nettverksselskapene en fordel.

Leisuremarkedet for punkt-til-punkt er mindre i USA. Det ser du både i en mindre tradisjon for storbyweekend som ferie og at chartermarkedet er helt annerledes.

De tradisjonelle nettverksselskapene i USA har i større grad tatt betalt for tilleggstjenester enn i Europa. Ryanair ville her diffensiert seg mindre fra konkurrentene enn det vi er vant med.

Alt i alt: Ryanair sin modell ville feilet i USA. Skybus har vel, langt på veg, bevist det også.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2011, 07:33   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: Bare for diskusjonens skyld, Ryanair i USA

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
Det er jo et veldig solid varemerke.
Ikke i USA, og amerikaneres oppfattning av hva som foregår i Europa er blant mange tildels "mangelfull" for å si det sånn...
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2011, 10:05   #13
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,188
Default Re: Bare for diskusjonens skyld, Ryanair i USA

Vel i USA så minner maten om Ryanair selv på nettverksselskap og det på flygninger på godt og vel 5-6 timer (vestkysten til Hawaii). Den wrapen jeg kjøpte på Delta på en morgenflyging HNL-LAX var knapt nok spisbar. Reidarklasse på amerikanske flyselskap er trangt og dårlig. Domesic "first" derimot er ganske bra iallefall på flyginger av den lengden. Om det selges oppgraderinger ved gaten og du har 5 timer flytur så gjør det iallefall på Delta. De disker opp med hva det skal være. Setene er dog bare economy extra (noen flaggskip ruter har dog interkontinentale businesseter feks EWR-HNL på CO ) seter, men servicen er det himmelhav forskjell på. Som sagt så er flymarkedet i USA helt annerledes. Feks nytter det ikke å komme med gullkort i loungen der om du har det fra et amerikansk selskap og skal fly innenlands. Europeiske gullkort setter de pris på dog. Domestic "first" passasjerer har heller ikke loungetilgang automatisk. Det går ofte på medlemskap, men etter det jeg har hørt så er de klubbloungene ræva.

Jeg tror grunnen til dette er at amerikanere får gullkort veldig lett pga de kan signe opp med kredittkort her og kredittkort der som gjør at veien blir en del lettere.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2011, 10:08   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: Bare for diskusjonens skyld, Ryanair i USA

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Reidarklasse på amerikanske flyselskap er trangt og dårlig.
Dårlig, ja, men generelt er det hakket bedre benplass enn i Europa. Fløy nylig en av US sine A321 og var faktisk førnøyd med benplassen for mine 190com, og synes generelt det er en cm eller to mer plass til bena hos amerikanske selskaper enn europeiske
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2011, 13:43   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
Default Re: Bare for diskusjonens skyld, Ryanair i USA

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Setene er dog bare economy extra (noen flaggskip ruter har dog interkontinentale businesseter feks EWR-HNL på CO ) seter, men servicen er det himmelhav forskjell på.
Setene er stort sett 'gammeldagse' foersteklasseseter. Helt kurant for en inenriksflight. Noen ganger brukes fly i baade innenriks og utenrksfart, og da 'scorer' man lett bedre seter. Servicen er stort sett helt OK, men selvfoelgelig ikke den samme som internasjonalt. Her er et selvspist eksempel fra Delta.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ny kalender - ikke bare Ryanair CK Flyforum 3 02-02-2009 18:21
Det er ikke bare i USA Bush lager trøbbel Concorde Flyforum 7 26-06-2008 18:09
Bare i USA TigerBlack Flyforum 7 06-12-2006 16:43
Ikke bare Ryanair TG923 Flyforum 31 21-06-2005 16:12
Ikke bare Ryanair..... DY Flyforum 4 10-02-2005 23:04


All times are GMT +2. The time now is 07:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.