![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg er stort sett veldig fornøyd med SAS. Størst merverdi i forhold til andre selskaper synes jeg imidlertid det gir meg hvis jeg flyr i economy extra på fleksibel billett, og i mindre grad når jeg er på vanlig økonomiklassebillett for da er det litt ymse både hos SAS og andre.
Last edited by TOS; 12-07-2011 at 15:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Men når det er sagt så var i 2010 personell expenses for SK (Airlines, ikke SAS Group) på 42% av totale operating expenses. Det betyr at utgifter til personell er den desidert største utgiftsposten, men dette er ikke bare utgifter til flygende personell. Nr. 2 på listen er aviation fuel (på ca 22% av totale operating expenses), og som nr. 3 på listen ligger airport & ATC charges. Fuel kan man sikre, men ellers er man prisgitt markedet lunefulle svingninger. Utgifter til personell kan man sikkert gjøre noe mer, selv om man allerede har tatt ut store innsparinger på den fronten (iallefall blant de flygende, om fremstillingene her på forumet stemmer nogenlunde). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nå er det vel få her som er uenig i at dagens ansatte (SAS-steward og andre)
gjør en meget god insats og at SAS sett fra kundens synspunkt har ett bra produkt. Regnskapene lyver desverre ikke og personalkostnadene til SAS ligger fortsatt langt over konkurrentene. Det er flere grunner til dette som nevt av flere; 1. Fagforeningene som har skakk-kjørt SAS gjennom historien 2. Oppsigelsene som har gitt en høy snittalder med økte kostnader 3. Omstlillinger og in-effektivitet. Tingene har selvsagt blitt mye bedre, men fagforeningstrollet har man ikke blitt kvitt. Så kan man mene mye om Pilotenes lønninger. Faktum er at de har høyest grunnlønn av samtlige yrkesgrupper her i landet. Selv etter "10 år med ekstremt dårlig lønnsutvikling"! http://www.toptemp.no/Her+tjener+du+mest.b7C_wJfMWm.ips Nå er ikke det i seg selv ett problem etter min mening, noen må jo ligge på toppen, så hvorfor ikke pilotene! Det umoralske her er at norges best betalte yrkesgruppe, SAS pilotene, truer med å streike dersom de ikke får høyere lønn, SAMTIDIG som skuta de sitter i holder på å synke! Den SAMME skuta som de SAMME fagforeningene har styrt i grøfta etter flere ti-år med skandaløs lønnskamp med opptil 17 streiker i året. Den SAMME skuta som nordiske skattebetaler må redde gang på gang. Dette har overhodet ikke noe med missunelse å gjøre eller "wannabe pilot." Jeg unner pilotene norges beste lønn, men pilot-fagforeningene i SAS eier hverken moral, selvkritikk, magemål eller politisk gangsyn. - sorry! W |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Er det noe jeg har gått glipp av? Har SAS-pilotene truet med streik i det siste?
Ellers er dette bare en trist tråd som ender opp med at man henger ut enkelte yrkesgrupper, helt eller delvis uten at det har rot i dagens virkelighet. At det skal være mulig i et flyforum forundrer meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mange her inne som liker flybransjen, men synes SAS er en gammel dinosaur som bør avgå med døden.
Gjerne SAS eid Lufthansa mot Norwegian og Ryanair - men SAS eid av de Norge, Sverige og Danmark som er et evig pengesluk tror jeg 90% av alle utenom dette forum har fått nok av! Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
PROFIL IKKE AKTIV
|
![]() Quote:
Jeg er utmerket klar over at du som jobber innenfor SAS ser dette som angrep på din bedrift, men idag må en bedrift faktisk gjøre visse tiltak for at øke lønnsomheten, jeg tror fort vi alle kan være enig om at, de 3 skandinaviske lande (DK,S,N) har proppet alt for mange penge inn i SAS, kansje det har noe å si for lønnsomheten, er jo ikke noe problem å drive en bedrift når man kommer til 3 landes regjering, og viser ett stort minus, får med seg ennå fler penge, jeg tror for at SAS skal få virkelig styr på alt dette med økonomi, bør alle 3 lande stoppe tilskuddet til dette selskap, altså, måtte de sjefer som sitter i SAS lærer seg åssen man får lønnsomhet i bedriften, jeg vet ikke hvor mange penger disse 3 land har lagt inn i dette selskap, men det er ikke små beløp vi snakker om her. MVH Torben |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Du har sikkert noen poenger i det du skriver. Men jeg ble så distrahert over uendelig lange setninger og mangel på komma at jeg mistet sammenhengen lenge før jeg kom meg gjennom teksten. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Her har du faktisk nøkkelen til en del av problemene. Det er forskjell på teori og praksis. SAS har leid inn nok forståsegpåere og teoretikere siden slutten av åttitallet til å finansiere Obamas budsjettunderskudd og vi som kjempet i 'fronten' så hvordan disse kom og gikk med fulle lommebøker mens vi andre lå i skyttergravene uten ammunisjon. Disse tider er heldigvis over, men den skaden disse har gjort er ikke noe som lar seg fikse over natten. Nå har imidlertid SAS ledelse og ansatte som jobber sammen for første gang på mange år og hangarskipet er endelig i ferd med å snu på seg. Men det jeg mener å si er at hvis SAS hadde hatt en ledelse som kunne og ville drive flyselskap. hadde de ikke vært i den suppa de er nå. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Har en mistanke om at det er misforståelser ute og går rundt dette ja... Og nei, det forundrer meg ikke om det er gammelt stoff som har dukket opp nå i sommer. Som sagt kom pilotene til enighet for "lenge" siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Gratulerer med 6´ern i bed.øk! Kjenner en del som fikk det, men om de er så flinke i praksis er noe annet ![]() http://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw
Hilsen en "soon to be" økonom ![]()
![]() |
![]() |
#57 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Takk for denne innlegg. Endelig kommer noen med konkrete tall. Likevel tror jeg ikke at din konklusjon er nödvendigvis riktig. SAS sitt störste problem idag er at de betaler sine synder fra baktida med pengene de ikke har, men laner fra fremtida. Til en leierate, som innebaere en risiko-oppslag som bankene setter, og dette er skyhöy. Faktisk leier SAS penger med Visa-Kort. Hver leverandör, hver fuel regning, alt som betales med midlertidlige kreditter kommer a koste SAS en oppslag pa 1/6 til en 1/7 av den originale sum. Slik kan man ikke forsette i fremtida, dette spiralen ma man snart ut. Dersom SAS har en eneste Krone til disposisjon, sa ma de avlyse sine gamle, ekstremt dyre kreditter med nye, litt billigere kreditter. Vi alle vet hva en rente-hopp vil bety for SAS... Pluss at man ma finansere 30 stykk A320NEO med lante penger ogsa... Derfor ma man bygge opp solide Cash-Flows og likviditaets-beholdninger... For de ansatte er det sikkert ikke fin a se at bedriften gar bedre, men man kan forsatt ikke dele noe ut av dette til hverken sine aksjonaerer eller ansatter. Klarer man ikke a fa kreditt-regningen ned og stigger rente-nivea markant, sa er SAS snart igjen i faresonen for finans-teknisk K.O. Siden noe skrev her at de tjener sub-par. Dette er riktig, og alle ansatte kan jo velge fritt om de vil sta i SAS eller gi opp sine rettigheter de har, som er ikke nödvendigvis gjenspeilet i netto-lönn, og söker seg en annen arbeidgiver som betaler mer, men kanskje ikke tilbyr samme total-pakke. Dersom man bare peker ut en del av den totale pakka, sa blir det litt urimellig a argumentere med dette. Dersom noe har litt lyst a söke i de arkiver, det fant seg ca 7-9 ars tilbake en fenomenalt bra artikkel i Stavanger Aftenblad om SAS. Det ble skrivet av en SAS pilot som sa til sine ynge kolleger noe som. "Sorry, vi hadde det virkelig god i baktida, men dere i kommer a betale en dyr regning for dette i fremtida."
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
At en bedrift må tjener penger trenger man ikke en 6`er i økonomi for å forstå. Men for en som deg som har studert bedriftsøkonomi vil jeg forvente at du vet endel om bedrifter som har levert røde tall over flere år før de har enten gått konkurs, eller bedre. Fått ting på stell og blit en stor hit. Jeg tror at det siste nå er i ferd med å skje for SAS. For info, SAS har aldri får tillskudd, men dette kjenner du vel egentlig til som økonom vil jeg forvente. Jeg ser ikke dette som noe angrep på den bedrift jeg jobber for, men jeg forventer at de som uttaler seg gjør dette med et snev av interesse og en opfattelse av virkeligheten slik den faktisk er ikke hvordan de tor den er. En vesentlig forskjell. På dette forumet er det mange som mener mye, uten å ha satt seg inn i hva de snakker om. Det synes jeg også dine innlegg bærer litt preg av, å da betyr en 6`er i bedriftsøkonomi ganske så lite ;-))) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS nya A330-300E | AndersNilsson | Register- og ATC-Forum | 2 | 21-08-2015 21:16 |
SAS Nya B738or | AnteKratz | Flyforum | 10 | 23-07-2009 00:32 |
Nya flygplan till SAS | AnteKratz | Flyforum | 24 | 30-04-2009 14:24 |
Nya SAS Boarding kort på ARN | paer | Flyforum | 6 | 22-12-2007 18:28 |
SAS nya business class stolar | Savipix | Flyforum | 25 | 09-02-2006 18:55 |