![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2006
Posts: 209
|
![]()
Jaha då var det tydligen dags igen då....Finns det verkligen inget annat sätt?
Quote:
http://di.se/Artiklar/2011/7/11/2399...ringar-pa-SAS/ Last edited by wf145; 11-07-2011 at 19:30. Reason: ingress |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Det er vel bare et helt normalt spil ifm. overenskomstforhandlingerne som kører her. Tror ikke der skal lægges meget mere i det.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det som kanskje er et SAS fenomen er at det ikke synes å resultere i overskudd i regnskapet nesten uansett hvor mye som kuttes (for mitt inntrykk er vel at SAS har vært i en kontinuerlig omorganiserings-/effektiviseringsfase i bortimot 10 år nå). 2011 blir i så måte litt interessant å se resultatet av, for nå må vel den fulle effekten av Core SAS snart slå inn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Bra med kontinuerlig jobbing med kostnadene. Man har nok sett dette for lenge siden.
Og jeg tviler sterkt på at det er på grunn av lønnsforhandligene, slik enkelte SAS medarbeidere gjerne vil ha det til. Hvert år sier de samme ansatte det samme, men det viser seg at kostnadskuttene faktisk har vært nødvendig, og faktisk for små. IMM
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
I den tiden SAS har holdt på med Core 2011 har f.eks. Norwegian kuttet kostnader med 20 %. Gapet til konkurentene har ikke blitt mye mindre, kanskje ikke mindre i det hele tatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Ingen som jobber i private bedrifter kommer til å oppleve at sjefen sier "Ahhh, endelig er vi ferdige å kutte kostnader!".
Forskjellen fra tidligere spareprogram er at det kan virke som om SAS nå har litt større handlingsrom og har fått hodet litt nærmere vannflate, og at de kan satse og vokse samtidig som kostnader kan kuttes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Vel, det er en helt naturlig fenomen som heter fordelings-kamp. Sa snart som en bedrift kommer a vise overskudd, sa snart vil alle ansatte kreve sitt andel av dette.
For SAS er spare-programmen "CoreSAS" ikke avslutted. De som leser arsrapporten ser at det strekker seg enda lengre fremover. Og nödvendig er dette. Presset fra lavpris-aktörer vil kommer a öke, og det er ikke bare Norwegian, men ogsa easyJet som vil komme og presse SAS hard. Om dette likevel betyr nye besparinger eller om man kanskje pröver a forbedre produkt slik at man hever inntekter, dette far bare fremtida a vise. Den strategi a forverre tilbud og senke priser ble ikke sa saerlig vel-lykked de siste 3-5 arene...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Det er for tiden ikke forhandlinger for hverken piloter eller kabin i SAS. De er avsluttet. Men om det skulle komme som en overaskelse på noen at det skal spares mer, og at det er potensiale for å kunne spare mer er i så fall ganske komisk.
Det er masse fortsatt i SAS som bør gjøres noe med, mange områder hvor besparelser bør gjøres osv. Nei, dette er helt greit og ingen overraskelse for noen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Dette er vel vanlig for alle oss som jobber i bolag av en viss størrelse globalt (?) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Håper SAS nå klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Å senke kostnadene er viktig - men en viktig årsak til DYs minkende kostnader er også ekspansjon. Skal man få ned kostnaden pr. setekilometer (CASK) må det også satses. SAS har forsøkt i lang tid å både kutte kostnader og produksjon samtidig. Og det funker kun til et visst punkt.
Samtidig må også produktet forbedres slik at inntjeningen pr setekilometer kan økes - eller i alle fall holdes stabilt.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Fordi i alle spareprogrammer så vil,det oppstå nye områder som man definerer underveiser og som man legger til. Eventuelt så venter man til et opplegg er feridg for så å gå gjennom alle avdelinger å se på status for så å identifisere nye områder og steder hvor man kan spare og effektivisere. Hadde man vist om alt med en gang vill det naturligvis vært med. Men litt vanskelig i alle firmaer det av litt størrelse. Er det et firma som har forstått alvoret er det SAS, og SAS` ansatte, derfor kommer hellr ikke dette som noen overraskelse. Det er også mange forslag fra ansatte som sannsynligvis nå ligger på bordet og skal gåes gjennom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Quote:
![]() (ekstra kostnad på ca 50.000,- pr pilot) Fagforeningene viser igjen sitt sanne ansikt ![]() W |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Etter at pilotene har gått ned i lønn de siste ti sammenhengende årene, og stod for en innsparing på 1.000.000.000 kroner i forrige kollektivavtaleforhandling, er det kanskje greit å få lov til å følge "normal" lønnsvekst. Ett år. Uten å bli limt til veggen for det. Av styrelederen i SAS.
IMHO. Så får vi se hva tiden videre bringer.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Last edited by Dag Viking; 11-07-2011 at 21:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Men med tanke på hvor mye de ulike arbeidsgruppene har gitt i besparelser de siste årene er det bare rett og rimelig at man for en gang skyld følger noe av den normale reallønnsvekst. Din kommentar om fagforeningene som viser sitt sanne ansikt blir bare rett og slett useriøs. Hadde SAS styret hørt litt på fagforeningene for noen år siden hadde Spanair aldri blitt kjøpt, selskapet ville aldri blitt delt opp, selskapet ville aldri byttet navn flere ganger(i Norge) osv. Fagforeningene i SAS har bidratt til å holde selskapet i gang, og er en stor årsak til at selskapet er i ferd med å bli lønnsomt. Dette vet også Fritz og hele ledelsen, så regner med de igjen vil gå i dialog med de som faktisk gjør jobben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
og tildels fortsatt ligger på i SAS. Og personalkostnadene generelt er jo nettopp hovedårsaken til at SAS har havnet der de er idag, så det skulle da bare mangle! I 2007-2008 fikk også pilotene en ikke ubetydlig lønnsøkning på 100.000,- så om de har hatt en real lønnsnedgang de siste årene er vel ikke sikkert? http://www.boarding.no/art.asp?id=31304 Quote:
situasjon hvor bedriften går med dundrende underskudd. Uansvarlig spør du meg. W Last edited by Wahoo; 11-07-2011 at 22:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]() Quote:
OBS! Ikke dermed sagt at de strategiske valgene har vært gode... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS nya A330-300E | AndersNilsson | Register- og ATC-Forum | 2 | 21-08-2015 21:16 |
SAS Nya B738or | AnteKratz | Flyforum | 10 | 23-07-2009 00:32 |
Nya flygplan till SAS | AnteKratz | Flyforum | 24 | 30-04-2009 14:24 |
Nya SAS Boarding kort på ARN | paer | Flyforum | 6 | 22-12-2007 18:28 |
SAS nya business class stolar | Savipix | Flyforum | 25 | 09-02-2006 18:55 |