Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2011, 16:32   #41
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
787 er vel ikke svaret på alle IC spørsmål.
SK bør vel sterkt vurdere kombinasjon av A330 og A350
Det er helt naturlig at 343 er de første som forsvinner fra flåten. Det er der kostnadsbesparelsen er størst, og de er vel også eldst.

Grunnen til at jeg har mest tro på 787 er at den har en variant som er omtrent som 767 i størrelse. SAS har slitt med for stort materiell på noen ruter. Skal de opp på en flåte på 18-20 fly, så er det vanskelig med bare fly på størrelse med 343. Det er mye lettere å åpne nye ruter og få det til å gå rundt dersom man har små nok fly. Se f.eks. på CO sin satsing med 752 fra EWR. Det hadde ikke fungert dersom de hadde brukt 767. Rett materiell i forhold til etterspørsel og kundegrunnlag er en nøkkel i luftfarten.

Når det er sagt, tror jeg at 787 og 350 i tilsvarende størrelse kommer til å ha veldig like driftskostnader. Flyene er utviklet omtrent samtidlig, vil bruke omtrent samme motorteknologi og det skal da godt gjøres at den ene er mer enn 2-3% billligere i drift enn den andre. Derfor mener jeg at størrelsen på flyet bør være avgjørende for SAS sitt valg. Satser de på å øke flåten og åpne nye destinasjoner fra de tre hub'ene, eller vil de satse på å drive videre de destinasjonene med den kapasiteten de har på en mest effektiv måte??
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2011, 16:49   #42
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Det er vel kun i indfasningsperioden? Det er vel klart, at de ikke kan få x antal nye fly den 1. januar 2016, og sælge de gamle samme dag...
Absolutt! Helt enig.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 10:32   #43
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 436
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Hvad er forskellen på 787 vs 350 mht cargo. Sikkert en faktor der betyder langt mere for SK's flyvalg ift. f.eks. DY.
Riktig gos spørsmål! Jeg synes også at det blir avgjørende. Cargo er en virkelig viktig del av alle Business Casene hos SAS, og det hadde vært fint med litt input på dette. Min forståelse er at A350 har større Cargo kapasitet i og med at flyet selv er litt større, men har noen andre detaljer / meninger på dette?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Grunnen til at jeg har mest tro på 787 er at den har en variant som er omtrent som 767 i størrelse. SAS har slitt med for stort materiell på noen ruter. Skal de opp på en flåte på 18-20 fly, så er det vanskelig med bare fly på størrelse med 343. Det er mye lettere å åpne nye ruter og få det til å gå rundt dersom man har små nok fly. Se f.eks. på CO sin satsing med 752 fra EWR. Det hadde ikke fungert dersom de hadde brukt 767. Rett materiell i forhold til etterspørsel og kundegrunnlag er en nøkkel i luftfarten.
Helt enig, og jeg føler også at det hadde vært bedre med flere destinasjoner og småere flyer enn motsatt. Men hvis vi inkluderer Cargo aktiviteter i tenkeprossesen, er din konsklusjon fortsatt det samme?
Jamesbond_ppk is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 10:46   #44
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by Jamesbond_ppk View Post
Men hvis vi inkluderer Cargo aktiviteter i tenkeprossesen, er din konsklusjon fortsatt det samme?
Ja, en 787 vil kunne ta ~like mye cargo i forhold til antall passasjerer som en A350, og for ruter opp til 11-12 timer vil begge kunne fly med maksimal payload.
Selvsagt vil en A350-900 ta mer cargo enn et 787-9, men det er også større og dyrere.
Det er ingen som vet nøyaktige tall ennå, siden tomvekt ikke er offentliggjørt. Dessuten er det ikke umulig at det kommer flere økninger i MTOW etter hvert heller.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 10:46   #45
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,517
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by Jamesbond_ppk View Post
Riktig gos spørsmål! Jeg synes også at det blir avgjørende. Cargo er en virkelig viktig del av alle Business Casene hos SAS, og det hadde vært fint med litt input på dette. Min forståelse er at A350 har større Cargo kapasitet i og med at flyet selv er litt større, men har noen andre detaljer / meninger på dette?



Helt enig, og jeg føler også at det hadde vært bedre med flere destinasjoner og småere flyer enn motsatt. Men hvis vi inkluderer Cargo aktiviteter i tenkeprossesen, er din konsklusjon fortsatt det samme?
Kabinbredden er 10cm større i A350 en 787, Landingshjul tar ca samme plass og drivstoff lagres i vingene Dermed er antakelig cargo kapasiteten i volum rellativt lik, på sammenliknbare modeller. Begge modeller har en rekkevidde som er betydelig lenger en de rutene SAS oppererer i dag og flyene trenger ikke ta av fulltanket. Dermed bør også nyttelasten være tilstrekkelig til at flyet kan utnytte volumet, selv full av pax.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 10:57   #46
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Jeg håper på Airbus.
Boeing har bevist så mange ganger, også med 787 at de overhodet ikke tenker arbeidsmiljø for kabinansatte.
Ser bra ut, men funker dårlig i praksis.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 11:16   #47
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Boeing har bevist så mange ganger, også med 787 at de overhodet ikke tenker arbeidsmiljø for kabinansatte.
Ser bra ut, men funker dårlig i praksis.
Intressant! Kan du forklare hvor 787 kommer til kort der?
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 12:02   #48
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Intressant! Kan du forklare hvor 787 kommer til kort der?
Jupp.
Har vært på endel utstillinger om kabininteriør. Blandt annet dreamliner.
Som sagt, det ser bra ut. Men det er slik at de som skal lukke hyllene ofte er lavere en 180 cm. Da blir punktet hvor man skyver hyllene opp for lavt, og vekten blir veldig høy. Boeing har innrømmet at dette kan være et problem, men vil ikke gjøre noe med det.
Dørene deres er relativt tunge å lukke og åpne, kan være at dette blir bedre i flyene som faktisk leveres, men i mock-up, var disse tunge. Blir spennende å se hvordan dette vil være i sterk vind.
I mock-up`en var det endel kanter og karmer som vil bli et problem om de ikke fjernes.
Dette er problemer jeg ikke så ved besøk i samme type mock-up hos airbus og deres A350.

Men selvfølgelig, ingen har levert noe enda så tiden vil vise.
Men erfaringsmessig er Airbus et hestehode foran Boeing på interiør.
Men ingen tvil om at Boeing har bedre utseende på eksteriøret.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2011, 13:29   #49
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,649
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

MOD
Da har en del innlegg som handlet mest om hva som var penest av Boeing og Airbus blitt slettet, og vi lar denne tråden handle om SAS sine planer om nye IC-fly.
MOD
Martin is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 13:04   #50
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Jag hoppas SAS väljer en enhetlig flotta med Airbus A350-900.
A359 blir kapacitetsmässigt jämförbar med Airbus A330-300/A340-300 som SK flyger idag. Den interkontflotta SK har idag är inte speciellt gammal och behöver inte ersättas än på länge. Äldsta A343 är 10 år & äldsta A333 är knappt 8 år.
Jag gissar att de kommer ersättas 2017-2019. Förhoppningsvis av A359.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 13:56   #51
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Jag hoppas SAS väljer en enhetlig flotta med Airbus A350-900.
A359 blir kapacitetsmässigt jämförbar med Airbus A330-300/A340-300 som SK flyger idag. Den interkontflotta SK har idag är inte speciellt gammal och behöver inte ersättas än på länge. Äldsta A343 är 10 år & äldsta A333 är knappt 8 år.
Jag gissar att de kommer ersättas 2017-2019. Förhoppningsvis av A359.
Hvis antager at SAS skal have 15-20 IC-fly, så vil de første eksemplarer formentlig være en udvidelse af flåden, mens de senere vil gradvist vil erstatte de ældste.

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 11:13   #52
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,517
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Hvis antager at SAS skal have 15-20 IC-fly, så vil de første eksemplarer formentlig være en udvidelse af flåden, mens de senere vil gradvist vil erstatte de ældste.

Lars
Skal SAS ha 15-20 IC-fly??
SAS kommer til å møte en formidabel konkurranse, på sin hjemmebane, når DY får sine 787 i drift. Vi får bare håpe de klarer å beholde en flåte på 9/10 fly, som de har i dag. Skal de klare det, må de ha fulle fly, og det har de neppe med A350-900. Skal SAS velge Airbus, bør de velge A350-800, den er lettere å fylle. Jeg mener den også kan bli for stor, og at de derfor bør ha 787-8, ev i kombinasjon med 787-9.

I værste fall kan SAS ha lagt ned sine IC opperasjoner om 10år, da de er utkonkurrert av DY og er de ikke utkonkurrert, er det kjøpt opp av noen andre.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 12:15   #53
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Topp seriøsitet her ja.
Om SAS har en IC strategi så inneholder den helt sikkert med enn 9-10 maskiner.

Og på IC så er vel ikke DY sine flygninger fra NYC og BKK den eneste konkurenten for å si det slik.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 12:16   #54
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Hvorfor var dette morsomt? Dette er to scenarioer som på ingen måte er usannsynlige. Faktisk kanskje mer sannsynlige enn at de står på egne bein om 10 år.
Det er helt klart to sannsynlige scenarioer. Selv om SK er i ferd med å slanke organisasjonen så er de iallefall per i dag langt unna kostnadsmessig i forhold til de fleste de konkurrerer mot, også tradisjonelle selskaper. Selv om tallene ikke er direkte sammenliknbar pga forskjellig trafikkmønster så er SK omtrent 50% dyrere i drift enn BA og ca 25% dyrere i drift enn LH.

I tillegg kan man kanskje legge til at SAS tilsynelatende har vært i en kontinuerlig effektivisering iallefall de siste 10 årene uten at det har hatt en effekt, men kanskje er denne runden mer effektiv i så måte.

Last edited by LN-AØR; 07-06-2011 at 18:48. Reason: Ryddet i tråd
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 12:18   #55
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Topp seriøsitet her ja.
Om SAS har en IC strategi så inneholder den helt sikkert med enn 9-10 maskiner.

Og på IC så er vel ikke DY sine flygninger fra NYC og BKK den eneste konkurenten for å si det slik.
Tja, hvem er useriøse?

På IC er det flere konkurrenter til BKK og NYC - det er korrekt. Men noe forteller meg at flere konkurrenter ikke akkurat er en fordel.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 12:22   #56
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Man tar her som utgangspunkt at DY har vunnet en konkuranse som kansje starter i 2013 , og jeg tror at SAS IC legger sin strategi basert på hele markedet ikke bare en (intiel) nische operatør som DY vil være 2013-2015+
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 12:27   #57
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Folk tok ikke DY seriøst når de startet B737 operasjoner heller, men bare se på dem nå

Jeg tror ikke folk skal undervurdere Norwegian, hvis DY kan fly IC ruter med halvparten av setekostnaden til SAS så blir de garantert en hard konkurrent.

Og med SAS sin høye CASK så kommer de til å slite, bare se på København - Dubai, SAS trakk seg med en gang EK annonserte rute til CPH.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 12:37   #58
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Man tar her som utgangspunkt at DY har vunnet en konkuranse som kansje starter i 2013 , og jeg tror at SAS IC legger sin strategi basert på hele markedet ikke bare en (intiel) nische operatør som DY vil være 2013-2015+
Mulig jeg var litt kortfattet, men mitt poeng var ikke at DY ville ha utkonkurrert SAS, men at det er langt fra usannsynlig at SAS er utkonkurrert på IC (av DY, andre eller en kombinasjon), eller at de er oppkjøpt av andre eller rett og slett nedlagt. Så, da skulle det være presisert godt nok.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 12:38   #59
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Er denne diskusjon ikke altfor narrow-minded og redusert pa SK vs DY (som viker a vaere den eneste tema som overlever alt)??

SAS har langt flere konkurrenter og - her ligger pepperen - antall av konkurrenter i IC er stadig ökende. Den störste trusselen til SK ligger her ikke i DY sine planer, men heller i en mulig liberalisering av markeder i Asia.

Bare som en tanke-skisse: Hva skjer dersom det blir open-skies mellom Skandinavia og Kina / India. Begge landene har en god del mellomstore selskaper som begynner a fly IC. Vil man da kunne opprettholde de volumer man ha idag for a kunne fylle store fly eller trenger man i tendens mindre fly, slik at man kan fly i bade töffere konkurranse og med hyppigere frekvenser???

Den annen effekt er Network Effekt. Hva betyr dette a kunne fly 1-3-5-7 til PEK med A340 dersom en av dine konkurrenter flyr daglig? Hva betyr dette a kunne tilby en Connection via SIN dersom dine konkurrenter flyr direkte til HKG?
Og hvilked effekt vil de sand-kassa selskaper ha dersom de satser voldsomt pa Norden?

Pa toppen kommer den gordiske knot som SAS sitter pa pga sin struktur og sine eierfolhold. Ingen annen selskap med en sapass sma IC flate deler opp sine ressourcer pa flere hub. Greit med a kunne fly OSL-EWR og ARN-EWR. Men totalt sett stigger attrativitaet av nettverk mere dersom man kan tilby en Hub med flere destinasjoner og hyppige frekvenser.


Med all dette i bakhodet kan man diskutere en mulig fremtidlig IC flate til SK. Men a redusere dette til en av disse dumme SK vs DY diskusjoner, dette er ikke bare altfor lett, men ogsa ikke tar seg dimensjonen av den utfordning som SK star foran.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 12:48   #60
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS: Fremtidige IC-fly

Mannen i Berlin er vel (igjen) ved saken kjerne her.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Dansk luftfart - den fremtidige strategi EvakCPH Flyforum 23 11-12-2017 07:33
Hvilke fremtidige registreringer vil DY bruke? DY_ENZV Småprat 6 01-02-2014 22:29
Kastrup og fremtidige udvidelser Fysikeren Flyforum 3 20-12-2011 11:35
Norwegians fremtidige planer sukram Flyforum 23 27-04-2008 00:37
1980-tallets fremtidige fly Flight0017 Flyforum 11 22-06-2005 14:00


All times are GMT +2. The time now is 17:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.