![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Grunnen til at jeg har mest tro på 787 er at den har en variant som er omtrent som 767 i størrelse. SAS har slitt med for stort materiell på noen ruter. Skal de opp på en flåte på 18-20 fly, så er det vanskelig med bare fly på størrelse med 343. Det er mye lettere å åpne nye ruter og få det til å gå rundt dersom man har små nok fly. Se f.eks. på CO sin satsing med 752 fra EWR. Det hadde ikke fungert dersom de hadde brukt 767. Rett materiell i forhold til etterspørsel og kundegrunnlag er en nøkkel i luftfarten. Når det er sagt, tror jeg at 787 og 350 i tilsvarende størrelse kommer til å ha veldig like driftskostnader. Flyene er utviklet omtrent samtidlig, vil bruke omtrent samme motorteknologi og det skal da godt gjøres at den ene er mer enn 2-3% billligere i drift enn den andre. Derfor mener jeg at størrelsen på flyet bør være avgjørende for SAS sitt valg. Satser de på å øke flåten og åpne nye destinasjoner fra de tre hub'ene, eller vil de satse på å drive videre de destinasjonene med den kapasiteten de har på en mest effektiv måte?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Posts: 436
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Selvsagt vil en A350-900 ta mer cargo enn et 787-9, men det er også større og dyrere. Det er ingen som vet nøyaktige tall ennå, siden tomvekt ikke er offentliggjørt. Dessuten er det ikke umulig at det kommer flere økninger i MTOW etter hvert heller. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,517
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Jeg håper på Airbus.
Boeing har bevist så mange ganger, også med 787 at de overhodet ikke tenker arbeidsmiljø for kabinansatte. Ser bra ut, men funker dårlig i praksis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Jupp.
Har vært på endel utstillinger om kabininteriør. Blandt annet dreamliner. Som sagt, det ser bra ut. Men det er slik at de som skal lukke hyllene ofte er lavere en 180 cm. Da blir punktet hvor man skyver hyllene opp for lavt, og vekten blir veldig høy. Boeing har innrømmet at dette kan være et problem, men vil ikke gjøre noe med det. Dørene deres er relativt tunge å lukke og åpne, kan være at dette blir bedre i flyene som faktisk leveres, men i mock-up, var disse tunge. Blir spennende å se hvordan dette vil være i sterk vind. I mock-up`en var det endel kanter og karmer som vil bli et problem om de ikke fjernes. Dette er problemer jeg ikke så ved besøk i samme type mock-up hos airbus og deres A350. Men selvfølgelig, ingen har levert noe enda så tiden vil vise. Men erfaringsmessig er Airbus et hestehode foran Boeing på interiør. Men ingen tvil om at Boeing har bedre utseende på eksteriøret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,649
|
![]()
MOD
Da har en del innlegg som handlet mest om hva som var penest av Boeing og Airbus blitt slettet, og vi lar denne tråden handle om SAS sine planer om nye IC-fly. MOD |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Jag hoppas SAS väljer en enhetlig flotta med Airbus A350-900.
A359 blir kapacitetsmässigt jämförbar med Airbus A330-300/A340-300 som SK flyger idag. Den interkontflotta SK har idag är inte speciellt gammal och behöver inte ersättas än på länge. Äldsta A343 är 10 år & äldsta A333 är knappt 8 år. Jag gissar att de kommer ersättas 2017-2019. Förhoppningsvis av A359. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]() Quote:
Lars |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,517
|
![]() Quote:
SAS kommer til å møte en formidabel konkurranse, på sin hjemmebane, når DY får sine 787 i drift. Vi får bare håpe de klarer å beholde en flåte på 9/10 fly, som de har i dag. Skal de klare det, må de ha fulle fly, og det har de neppe med A350-900. Skal SAS velge Airbus, bør de velge A350-800, den er lettere å fylle. Jeg mener den også kan bli for stor, og at de derfor bør ha 787-8, ev i kombinasjon med 787-9. I værste fall kan SAS ha lagt ned sine IC opperasjoner om 10år, da de er utkonkurrert av DY og er de ikke utkonkurrert, er det kjøpt opp av noen andre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Topp seriøsitet her ja.
Om SAS har en IC strategi så inneholder den helt sikkert med enn 9-10 maskiner. Og på IC så er vel ikke DY sine flygninger fra NYC og BKK den eneste konkurenten for å si det slik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
I tillegg kan man kanskje legge til at SAS tilsynelatende har vært i en kontinuerlig effektivisering iallefall de siste 10 årene uten at det har hatt en effekt, men kanskje er denne runden mer effektiv i så måte. Last edited by LN-AØR; 07-06-2011 at 18:48. Reason: Ryddet i tråd |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
På IC er det flere konkurrenter til BKK og NYC - det er korrekt. Men noe forteller meg at flere konkurrenter ikke akkurat er en fordel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Man tar her som utgangspunkt at DY har vunnet en konkuranse som kansje starter i 2013 , og jeg tror at SAS IC legger sin strategi basert på hele markedet ikke bare en (intiel) nische operatør som DY vil være 2013-2015+
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Folk tok ikke DY seriøst når de startet B737 operasjoner heller, men bare se på dem nå
![]() Jeg tror ikke folk skal undervurdere Norwegian, hvis DY kan fly IC ruter med halvparten av setekostnaden til SAS så blir de garantert en hard konkurrent. Og med SAS sin høye CASK så kommer de til å slite, bare se på København - Dubai, SAS trakk seg med en gang EK annonserte rute til CPH. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Er denne diskusjon ikke altfor narrow-minded og redusert pa SK vs DY (som viker a vaere den eneste tema som overlever alt)??
SAS har langt flere konkurrenter og - her ligger pepperen - antall av konkurrenter i IC er stadig ökende. Den störste trusselen til SK ligger her ikke i DY sine planer, men heller i en mulig liberalisering av markeder i Asia. Bare som en tanke-skisse: Hva skjer dersom det blir open-skies mellom Skandinavia og Kina / India. Begge landene har en god del mellomstore selskaper som begynner a fly IC. Vil man da kunne opprettholde de volumer man ha idag for a kunne fylle store fly eller trenger man i tendens mindre fly, slik at man kan fly i bade töffere konkurranse og med hyppigere frekvenser??? Den annen effekt er Network Effekt. Hva betyr dette a kunne fly 1-3-5-7 til PEK med A340 dersom en av dine konkurrenter flyr daglig? Hva betyr dette a kunne tilby en Connection via SIN dersom dine konkurrenter flyr direkte til HKG? Og hvilked effekt vil de sand-kassa selskaper ha dersom de satser voldsomt pa Norden? Pa toppen kommer den gordiske knot som SAS sitter pa pga sin struktur og sine eierfolhold. Ingen annen selskap med en sapass sma IC flate deler opp sine ressourcer pa flere hub. Greit med a kunne fly OSL-EWR og ARN-EWR. Men totalt sett stigger attrativitaet av nettverk mere dersom man kan tilby en Hub med flere destinasjoner og hyppige frekvenser. Med all dette i bakhodet kan man diskutere en mulig fremtidlig IC flate til SK. Men a redusere dette til en av disse dumme SK vs DY diskusjoner, dette er ikke bare altfor lett, men ogsa ikke tar seg dimensjonen av den utfordning som SK star foran.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Mannen i Berlin er vel (igjen) ved saken kjerne her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dansk luftfart - den fremtidige strategi | EvakCPH | Flyforum | 23 | 11-12-2017 07:33 |
Hvilke fremtidige registreringer vil DY bruke? | DY_ENZV | Småprat | 6 | 01-02-2014 22:29 |
Kastrup og fremtidige udvidelser | Fysikeren | Flyforum | 3 | 20-12-2011 11:35 |
Norwegians fremtidige planer | sukram | Flyforum | 23 | 27-04-2008 00:37 |
1980-tallets fremtidige fly | Flight0017 | Flyforum | 11 | 22-06-2005 14:00 |