Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-04-2011, 08:16   #121
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Nå efter lidt justering af tallene således at det ønskede resultat fremkommer, er det nu blevet konstateret at det er nordmænd som rejser mest. På trods af at tallene ikke direkte kan anvendes til denne konklusion. Ligeledes som vi nu også ved at nordmænd tilmed har den største betalingsvillighed - for det er der altså nogen som siger.

Nå men jeg vil læne mig tilbage og undre mig over at nordmænd ikke er den skandinaviske befolkningsgruppe som rejser mest til USA og Thailand (de to største oversøiske rejsemål fra Skandinavien) - for dette foreligger der jo rent faktisk officielle tal på. Men hvor er det så nordmænd rejser hen - til grisefest på Mallorca? God tur...

Nu orker jeg ikke mere af denne diskussion og vil holde påske - og så håber jeg at alle i nordmænd også i fremtiden vil få glæde af Scandinavia's Hub på CPH når i tager på jeres mange rejser ud i den store verden! I er altid velkomne trods alt
Ja, humor har du da PP. Er nok mange huber i Europa som kan skilte med et langt bedre IC tilbud enn CPH. Men skal jeg reise til et sted det ikke flys til fra OSL, men fra CPH, så er flyplassen "din" et flott sted å bytte fly.
Men hverken du eller CPH kan bremse veksten av IC ruter på OSL.
Og når det gjelder grisefester på Mallorca, så er inntrykket at det er minst like mange dansker der som det er nordmenn,skål
amatør is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 12:35   #122
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg er fremdeles litt forvirret jeg her i skammekroken, siden tallene deles paa antall innbyggere - dreier det seg om reiser som starter i Oslo ? dvs av mine pendler turer det siste halve aaret mellom Seattle og Oslo - saa telles kun denne paasketuren som var den eneste reisen som startet i Oslo. eller er det antall passasjerer som reiser fra OSL ? slik at alle mine 10 turer telles ?
Vet ikke hvor mange av disse reisene du har foretatt i 2010, men tallene mine viser 2010-tallene. Ved å ta ut transferpassasjerer så finner en lokaltilknytningen til de reisende og unngår all dobbeltelling. Som et eksempel så telles ikke en passasjer som kommer med Continental/United fra EWR til OSL som skal videre med Wideøe til GOT (transfer) inn i OSL statistikken, men bare legges til for innkommende til GOT og Sverige. Altså så telles da passasjerene nettverksuavhengig og det er bare utgangspunkt eller endepunkt som gjelder.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 14:36   #123
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
eller er det antall passasjerer som reiser fra OSL ? slik at alle mine 10 turer telles ?
Jeg vet ikke hvilket tall-materiale som KGL bruker, men jeg vil tro at siden han bare trekker ut transfer, så inkluderer det både f.eks SEA-OSL-SEA og OSL-SEA-OSL.

Ellers så hadde det vært interessant å se på antall passasjerer som flyr mer enn f.eks. 4500 km, ettersom dette er en tråd som omhandler IC og at SAS kutter ut DXB.

At nordmenn flyr mye til kanariøyene, anatolia og hellenistiske ferieøyer, burde være kjent.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 14:58   #124
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Kunne vært en inspirasjon til årets påskekrim dette, makan til "fremover i alle retninger".
Her starter tråden med at SK legger ned CPH-DXB, så kommer pax tall ( innbyggere hvis du ikkje tog an) i NO/SE/DK på banen, om transfer pax regnes i statistikk, om PP er inne eller ute, om NO reiser på grisefest eller gudene vet hva.
Saken er at SK legger ned CPH-DXB. Et klokt valg vil jeg anta, gitt EK's inntreden
krølle is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 15:15   #125
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Ellers så hadde det vært interessant å se på antall passasjerer som flyr mer enn f.eks. 4500 km, ettersom dette er en tråd som omhandler IC og at SAS kutter ut DXB.

At nordmenn flyr mye til kanariøyene, anatolia og hellenistiske ferieøyer, burde være kjent.
Dansker er også glade i Spania, Tyrkia & Hellas som feriemål (omtrent på linje med hva vi i Norge er). Mao. kan man regne med at ferieeffekten er omtrent lik i Danmark & Norge hva angår reisende til/fra de to landene.

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Saken er at SK legger ned CPH-DXB. Et klokt valg vil jeg anta, gitt EK's inntreden
Noen er også interesserte i å diskutere de bakenforliggende årsakene til beslutningen, og det er jo mange som mener at dette er høyst relevant. At det er et klokt valg av SK å trekke seg ut fra DXB er utvilsomt riktig under de rådende omstendighetene.

Last edited by TOS; 23-04-2011 at 15:31.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 15:39   #126
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Dansker er også glade i Spania, Tyrkia & Hellas som feriemål (omtrent på linje med hva vi i Norge er). Mao. kan man regne med at ferieeffekten er omtrent lik i Danmark & Norge hva angår reisende til/fra de to landene.
Man skulle tro det, men om charterflvninger er en indikasjon på det, så er 7% av utenlandspaxen fra CPH charter, mens fra OSL så er den 10%. Men det kan også bety et annet mønster. Uansett så mener jeg pax som skal over 4500km er det som er interessant utifra et "langrute"-perspektiv.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 15:46   #127
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Man skulle tro det, men om charterflvninger er en indikasjon på det, så er 7% av utenlandspaxen fra CPH charter, mens fra OSL så er den 10%. Men det kan også bety et annet mønster. Uansett så mener jeg pax som skal over 4500km er det som er interessant utifra et "langrute"-perspektiv.
Det kan bety et annet mønster, men det kan vel også komme av bredere tilbud av destinasjoner enn fra OSL. Spania er den desidert største destinasjonen også fra Danmark (ifølge statistikk fra Statistics Denmark), og rangeringen av de andre favorittdestinasjonene for ferie er omtrent identisk med den tilsvarende norske listen (jfr. SSB).

I et langruteperspektiv er det klart at antall reisende til "langtvekkistan" er interessant, men samtidig så er det vel ikke noen tvil om at direktetilbud genererer en del ny trafikk. Ergo, det som er mønsteret i dag er en indikasjon, men langt fra hele bildet om man skal se på potensialet for direkteruter. Dette er imidlertid litt OT i forhold til diskusjonen om hvem som flyr mest utenlands, og vi må passe oss for slikt...

Last edited by TOS; 23-04-2011 at 15:54.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 16:19   #128
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,865
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Vet ikke hvor mange av disse reisene du har foretatt i 2010, men tallene mine viser 2010-tallene. Ved å ta ut transferpassasjerer så finner en lokaltilknytningen til de reisende og unngår all dobbeltelling. Som et eksempel så telles ikke en passasjer som kommer med Continental/United fra EWR til OSL som skal videre med Wideøe til GOT (transfer) inn i OSL statistikken, men bare legges til for innkommende til GOT og Sverige. Altså så telles da passasjerene nettverksuavhengig og det er bare utgangspunkt eller endepunkt som gjelder.
Saa med i antall "Nordmenn" som reiser er f.eks. vaare amerikanske venner som reiste SFO-LHR-OSL-LHR-SFO ?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 16:35   #129
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Saa med i antall "Nordmenn" som reiser er f.eks. vaare amerikanske venner som reiste SFO-LHR-OSL-LHR-SFO ?
Som nok er tilfellet for alle lands statistikker. PP refererer imidlertid til noen tall på nasjonalitet på reiser til USA og Thailand, så der synes det være faktisk nasjonalitet som gjelder. For annen reisestatistikk - det være seg fra DK, SE eller NO - så skiller man vel ikke på nasjonalitet. Dette vil skape en liten utfordring om det er store forskjeller i antall utlendinger som reiser til/fra et gitt land. Det er kanskje ingen grunn til å tro at det er veldig store, systematiske forskjeller mellom de skandinaviske land i så måte, eller hur?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 17:41   #130
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,865
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Mitt poeng er at disse tallene og statistikkene er langt mere sammensatt og en skal vaere forsiktig med aa lese for mye ut av dem paa et for generellt nivaa. Det er vel et paradoks at flyselskapene i store trekk er uenig i de analyser, trender og delvis konklusjoner vi har kommet med i denne traaden...med mulig unntak av Delta har vel de fleste selskapene funnet seg vel tilrette paa CPH og mange av dem har oeket frekvenser, flytyper og kapasitet de siste aarene.

Flyselskapene benytter andre statistikker som deler trafikken inn i hvor reisen starter, hvor den er solgt, langt mere granulert enn "de offentlige" som er benyttet i denne traaden....og konklusjonene til flyselskapene er ogsaa anderledes....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 20:14   #131
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Man skulle tro det, men om charterflvninger er en indikasjon på det, så er 7% av utenlandspaxen fra CPH charter, mens fra OSL så er den 10%.
Har andre tall enn deg for henholdsvis CPH og OSL når transfer er tatt ut:
CPH = 14,5%
OSL = 13,1%

Men så er det slik at OSL ikke har monopol for Oslo-området og har de to flyplassene Rygge og Torp også. Hvis en ser samlet på Oslo-området så er charterandelen nede på 11,0%, og dermed kan man konstatere at Oslo-området har 24% lavere charterandel enn København.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 20:41   #132
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Men om en fra Hamar flyr fra Torp ? , og hvor lang er en strikk ?
Skål Kosmonauter !
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 22:00   #133
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,917
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Et dette blitt en mesterskap i lek med tall?
Someone is online now   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 22:02   #134
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Et dette blitt en mesterskap i lek med tall?
Nei, det er en soleklar vinner i aarets mest off topic og lattis traad
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 22:04   #135
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Hva er pointet med å komme med slike negative kommentarer til de mest leste trådene på et forum som ellers er ganske dødt?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 22:05   #136
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Hva er pointet med å komme med slike negative kommentarer til de mest leste trådene på et forum som ellers er ganske dødt?
Det er en grunn til at det er ganske doedt.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 22:08   #137
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,865
Default

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Har andre tall enn deg for henholdsvis CPH og OSL når transfer er tatt ut:
CPH = 14,5%
OSL = 13,1%

Men så er det slik at OSL ikke har monopol for Oslo-området og har de to flyplassene Rygge og Torp også. Hvis en ser samlet på Oslo-området så er charterandelen nede på 11,0%, og dermed kan man konstatere at Oslo-området har 24% lavere charterandel enn København.
Hvorfor trekker du ut transfer ? Det er jo "bread and butter" for flyselskapene på IC - Du tar med passasjerer fra Tuscaloosa som " nordmenn" men fjerner en av de mest viktigste inntektskildene for å bevise hva ?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 22:59   #138
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Hvorfor trekker du ut transfer ? Det er jo "bread and butter" for flyselskapene på IC - Du tar med passasjerer fra Tuscaloosa som " nordmenn" men fjerner en av de mest viktigste inntektskildene for å bevise hva ?
Det kommer vel an på hva som er hensikten med tallene. Det begynte vel med en sidebemerkning om hvilke nasjonaliteter som fløy mest. Det kom fra PP tall på antall reisende til USA og Thailand fra hhv NO, SE og DK. Dette sier vel litt om de store IC destinasjonene. Tallene eks transfer som -KGL presenterte er vel for å nyansere bildet litt i forhold til hvem som flyr utenlands. I og med at denne typen offisiell statistikk, som er det eneste de fleste av oss her inne har å forholde oss til, ikke registerer nasjonalitet i forhold til andre destinasjoner (såvidt meg bekjent) så er det passasjerer som reiser til/fra et land som kan telles (hvorvidt disse er bosatt i Atlanta eller i Mosjøen er det ikke så greit å avgjøre). Såvidt jeg har forstått så tar man bort transfer pax som terminerer sin reise i f.eks. Sverige (men som likevel kanskje flyr med UA/CO fra EWR til OSL) for å unngå at man teller en med destinasjon Sverige i statistikken. I tillegg betyr det vel også at man unngår dobbelttelling av passasjerer (en inn fra EWR, en ut til GOT).

Eksersisen om nordmenn, svensker eller dansker flyr mest er jo helt klart ikke den eneste interessante, men den kan jo si noe om reisemønster & passasjergrunnlag. For enkelte er det jo også et poeng å svare når det kommer meldinger i motsatt retning som ikke stemmer om man ser på det store bildet (tallene til PP er imidlertid sikkert korrekte for Thailand & USA). Kanskje burde man finne bedre ting å bruke tiden på...?

Om derimot målsettingen med tallene er å redegjøre for potensialet for f.eks. direktetrafikk fra OSL og ut i den store verden så er det opplagt at muligheten til å hente transferpax kan bidra til å øke lønnsomheten (eller iallefall passasjergrunnlaget). I tillegg bør man vel benytte noe mer finsilet statistikk, slik du selv nevner, for å avgjøre hvor folk faktisk kommer fra og skal reise til. Avinor har vel slik statistikk, og jeg mener å ha sett innlegg på bl.a. a.net som sier noe om potensialet for diverse direkteruter basert på slike detaljtall. Dette er vel imidlertid tall som ikke hvermansen her sitter med.

Last edited by TOS; 23-04-2011 at 23:01.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 23:16   #139
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det kommer vel an på hva som er hensikten med tallene.
ja, det er vel en grei oppsummering av statistikken sånn generelt....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 23:27   #140
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Ja dette hadde jo mye med nedleggelsen av Dubai-ruten å gjøre...
Norwing is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS kutter på New York-ruten Star Flyer Flyforum 2 14-07-2011 21:38
Hvordan går Dubai ruten til Norwegian? EB Flyforum 91 16-10-2009 12:48
Unge dropper SAS tiemand Flyforum 28 10-07-2008 16:46
SAS dropper Braathens Pooh Flyforum 123 26-12-2006 08:29
Forsvaret dropper SAS? Fly high Flyforum 5 04-06-2006 14:21


All times are GMT +2. The time now is 08:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.