![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]() Quote:
Nej, det jeg oplever er mere en principiel modstand. F.eks. kan man på nogle fora se svenskere der finder det nærmest som en katastrofe, at Thai overvejer double daily på CPH, men ikke ARN. Eller at SAS begår en stor fejl ved at flyve fra CPH i stedet for de to andre hubs. Og ethvert lille tegn på, at SAS også interesserer sig for Norge og Sverige ses som begyndelsen på enden for CPH. Andre håber på og forventer at den kommende lufthavm i Betlin dræber alle langruter fra CPH. Og jg kan blive ved, det virker som om der er en enorm anti-CPH/SAS-gruppe. Fair nok, kunne bare ønske mere saglighed. Nej, CPH er ikke perfekt, det vil tage mig et øjeblik at nævne hvor de begår fejl i mine øjne, men meget af den kritik det kommer, kommer ofte fra hjertet og ikke hjernen. Hvis jeg fremsatte de samme ønsker/forventninger osv om OSL og ARN, som andre kommer med om CPH, så ville jeg blive smidt i helvede af dem ![]() Lars |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Tok en titt på CPH-aksjen og dens utvikling det siste året er et pluss på rundt 30% i aksjekursen på et år. Tilsvarende har SAS-aksjen går ned nesten 40% i samme periode. Det ser ut til at eneste måte en kan tjene penger i flybransjen i dag er å eie en flyplass, og spesielt en flyplass i monopolposisjon. Hvordan er det med de danske konkurransemyndigheters overvåkning? Å nei, den danske stat har jo en minoritetsandel på litt under 40% så ... Hadde det vært i Storbritannia derimot ...
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]() Quote:
At SAS har det noget hårdt er vist hævet over enhver tvivl, ligeså at CPH har brug for SAS. Erfaringerne fra bl.a. Brussels er klare, går ens hovedkunde konkurs rammer det lufthavnen hårdt. CPH har tænkt for kortsigtet, og krisen samt SAS (nu midlertidige) reduktiok af IC-flåden var nok et wake up call for CPH, nemlig at de skal tænke langsigtet og har brug for SAS. CPH ser formentlig frem til og håber at SAS kan få flere IC-fly, og måske en ondet selskab næsten ville overveje atblåne lidt penge (det er ikke et udtryk for, at jeg mener de skal det). CPH vil næppe stå som Helsinki hvor Finnair næsten har monopol på de lange rutet, eller som Stockholm der må gå efter fremmede selskaber, men derimod et godt miks, hvor SAS nok har ca. 50%. Hvad angår ejerforholdene, så har den danske regering indrømmet, at man ikke burde have solgt ud af lufthavnen, den nye medejer tænker fornkortsigtet, og her ser jeg bl.a. CPH Go som en lidt uheldig ting. Monopolforhold? Ja, det har CPH på godt og ondt. Umiddelbart tvivler jeg på at det vil være en fordel at sprede hubbene over flere lufthavne, men omvendt så jeg gerne at Roskilde blev solgt fra og udviklet som lavpris- og charterlufthavn. Svenske tanker om, at ruter mod øst skal gå fra Malmö giver jeg derimod ikke meget for. Bl.a. er mulighederne for tog begrænset, især pga. kapaciteten over Amager. Som sagt, jeg er for en lavprislufthavn i Roskilde, den ligger på mange måder godt for hele Østdanmark, dem der skal på ferie skal ikke ind gennem København osv. Men der er NIMBY, så det er desværre ikke et realistisk projekt foreløbigt. Lars Last edited by Fysikeren; 17-04-2011 at 19:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
Hva angår monopolforhold så er det vel ikke helt enkelt å sammenlikne med Storbritannia, for der har jo BAA hatt en kontrollerende hånd over svært mange sentrale flyplasser (og da spesielt i London-området). Det er årsaken til at Competition Commission gikk til det skritt at de beordret salg av iallefall en av London-flyplassene. Jeg vil ikke tro at den danske stats minoritetsaksjer i CPH spiller en rolle i forhold til hvordan konkurransemyndighetene uttøver sin virksomhet (like lite som jeg tror at dansk, svensk og norsk eierskap i SAS spiller en rolle i forhold til konkurransemyndighetenes overvåkning av luftfarten i disse landene). Jeg kan selvsagt ta feil. Det er jo heller ikke ulovlig å ha monopol - det er kun ulovlig å misbruke en situasjon som dominerende aktør, og i luftfarten er det naturlig at det ikke blir nevneverdig konkurranse mellom lufthavner av kostnadsmessige årsaker (det er naturlig nok vesentlige kostnader forbundet med å bygge opp en lufthavn i konkurranse med eksisterende infrastruktur). Det faktum at CPH tjener penger er heller ikke ulovlig i seg selv, og det er nok heller ikke oppsiktsvekkende at det er nettopp infrastruktureiere som tjener penger i et marked hvor tjenesteprodusentene konkurrerer hardt. I økonomifaget snakker man ofte om at det kun er en monopolrente å hente ut i et marked, og dersom det er stor grad av konkurranse på et nivå i verdikjeden i et marked (les: produksjonen av flyreiser) så vil aktører som opererer i mindre konkurranseutsatte deler av verdikjeden (les: lufthavner) kunne hente ut en større del av industriprofitten. Det man av & til gjør i næringer med slik struktur er å regulere avkastningen til infrastrukturleddet (f.eks., i energinæringen, i telekom & i andre utilities næringer). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]() Quote:
Her var tanken med vist at kombinete SFO med DEL. Sætter man to fly af til det, kan begge klares dagligt med turnaround om eftermiddagen i CPH. Men uden at lukke andre ruter, så kræver det at SAS kommer op på 13 IC-fly. Muligt SFO kan kombineres med en af de andre eksisterende lidt kortere ruter, så man kan nøjes 12 ialt. Lars Last edited by Fysikeren; 18-04-2011 at 23:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Swiss startet flygninger til SFO forrige sommer med fem ukentlige avganger, i sommer skal den gå dagelig fra Zürich, og det selges kun Economy Flex, Biz og First billetter. Så alt tyder på at den ruten har blitt en suksess. Om SK kan gjøre suksess på CPH-SFO, vet jeg ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
Quote:
Så skal vi ikke bare slå fast at hvad du skriver ikke på nogen måde har hold i virkeligheden! Quote:
Quote:
Lad mig slutteligt slå fast at alt hvad CPH gør ikke er rosenrødt. Der er en masse på det servicemæssige niveau hvor der er klart rum for forbedringer og hvor det nuværende ejerforhold nok desværre har bidraget til at der er blevet skåret nogle steder hvor det ikke er hensigtsmæssigt på langt sigt. Når det er sagt har CPH dog stadig en meget velfungerende ruteudviklingsafdeling, der er blevet kraftigt styrket under det nuværende ejerforhold. Det er et område hvor der er styr på tingene og de arbejder ikke så banalt som nogle her gerne vil give udtryk for - punktum.
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Når det er sagt så synes jeg CPH sine benchmarking sider er under enhver kritikk & tilnærmet uredelig, spesielt i forhold til OSL hvor det er bortimot klin umulig å få mange av tallene (omtrentlig avlest fra figurene) til å stemme med virkeligheten (jfr. en rekke andre diskusjoner om samme tema). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,811
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det er tydeligvis ingen problemer å spore for CPH i fremtiden - flott for CPH...
Last edited by TOS; 18-04-2011 at 21:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]() Quote:
![]() Og CPH kan ikke være passive, ruterne komme ikke af sig selv, så vigtig er lufthavnen ikke. Men når ALLE ændringer tolkes som CPH's snarlige død af nordmænd og svenskere virker det lidt som et ønske. Dermed ikke sagt, at der ikke er trusler forude. Selvom SAS har en større andel af IC-ruter på CPH, så mener nogle at de er ved at trække sig ud. Når to nye selskaber kommer til byen, er det et forvarsel om dens snare død. Når Thai måske øger frekvenser, vil det tage livet af SAS og dermed CPH. Ting hvis det var i OSL eller ARN af de samme personer ville blive tolket som klart positive. Igen, langt fra alt er perfekt, men meget af den her slags spådomme er nok mere ønsketænkning end realiteter. Kunne være rart med en reel og salig diskussion af CPH, for kan da selv komme med fler bud på hvad man kan forandre i CPH for at sikre en bedre fremtid. Men pessimist er jeg ikke. Undskyld mig, men er misundelse ikke en del af svaret på her? Boede jeg i Stockholm ville jeg være misundelig, men det er bare ikke en grund til at blande ens ønsker samme med den type spådomme. Lars Last edited by Fysikeren; 18-04-2011 at 21:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Personlig så bryr jeg meg fint lite om hvor IC trafikken flyr fra, men hadde selvsagt ikke hatt noe mot om f.eks. SAS la sin hub til Tromsø.... Jeg innser imidlertid at det er lite realistisk. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]() Quote:
Og når man svarer igen, bliver man nærmest udråbt som jubeloptimist der ikke kan se problemer. Jeg vil dog sige, at det her forum langt fra er det værste på det punkt. Kunne være rart med en mere saglig debat, for tager mig selv til hovedet, synes CPH dummer sig på nogle punkter og tænker for kortsigtet eller ikke gør nok for at tiltrække kuner osv. Jeg ser ikke venligt på CPH Go, netop fordi den retter fokus væk fra netværksselskaberne. Synes også godt at CPH måske kunne se på deres taktststruktur, den er ikke nok rettet mod transfer og IC-trafik. Lars |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
Ingen har sagt at CPH ufejlbarlig og at der ikke er ting som CPH bør og kan gøre bedre (dette skal CPH naturligvis have kritik for, men på sagligt niveau). Desuden står CPH selvfølgelig med en række udfordringer i forhold til fremtiden, hvor man naturligvis arbejder ud fra en strategi som skal bidrage til at takle udfodringerne og bidrage til at sikre CPH vækst og lønsomhed i fremtiden. Det som er problemet i denne tråd og som der reageres på fra dansk side, er at nogen forsøger at benytte den seneste udvikling som argumentation for en negativ udvikling på CPH. Som det fremgår holder denne argumentation ikke og man kunne jo få den tanke at nogen meget gerne vil fordreje tingene således at bedre passer ind i det ønskede verdensbillede. Man er i min optik velkommen til at komme med kritik af CPH, men så må det også forventes at man kan se nøgternt på tingene.
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]()
Off topic :
Jeg vet ikke om det er andre enn meg som har observert det. Men, flere og flere av de 'gamle traverne' på dette forumet har blitt borte og flyttet over til 'alternative' forum. Tror disse evige skyttergravkrigene nok er en sterkt medvirkende faktor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Om du vil ha dette til nok en landskamp ved å nevne det så må du gjerne gjøre det (jeg nevner ikke land i det hele & det store, men det kan kanskje være fint å deflect attention fra andre aspekter). Mitt klare inntrykk er at enhver kritisk bemerkning feies ned, og svaret levner ingen tvil om at det ikke er noe som kan oppfattes som negativt for CPH ved f.eks. tallene som -KGL og andre legger frem fra tid til annen. Det nøgterne synet som du viser til synes å ha en nokså ensidig slagside. Det er mitt inntrykk. Last edited by TOS; 19-04-2011 at 10:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,811
|
![]()
Det er ganske sandsynligt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS kutter på New York-ruten | Star Flyer | Flyforum | 2 | 14-07-2011 21:38 |
Hvordan går Dubai ruten til Norwegian? | EB | Flyforum | 91 | 16-10-2009 12:48 |
Unge dropper SAS | tiemand | Flyforum | 28 | 10-07-2008 16:46 |
SAS dropper Braathens | Pooh | Flyforum | 123 | 26-12-2006 08:29 |
Forsvaret dropper SAS? | Fly high | Flyforum | 5 | 04-06-2006 14:21 |