![]() |
|
![]() |
#10 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Frem til SAS legger ned Dubai, kan han ta turen sømløst mellom SVG og DXB med en liten tur i loungen og også kanskje innom noen taxfree-butikker på CPH. På begge flyturene blir han behandlet som den verdifulle kunden han er og på CPH legger han igjen penger både butikker og avgifter. Etter det er slutt på SAS til Dubai blir valget en del annerledes, enten å fly via CPH med interline-avtale mellom SAS og Emirates (den er ikke tilgjengelig fra Emirates' webside), eller fly sømløst via andre huber som med Lufthansa via Frankfurt. Jeg tror at i ni av ti tilfeller blir det siste blir fremtidens valg. Resultatet for CPH er klart det - andelen transfer på CPH vil gå ned, og jeg tror at dette ikke kan kompenseres med tilsvarende lokale godtbetalende kunder. Det kan kompenseres med at flere lokale turister tar over, men for CPH kan dette vippe pilen oppover siden avgiftene er fastsatt uavhengig av hvilken klasssen en flyr i. Begrepet a Scandinavian hub vil derimot lide, siden SAS kanskje må redusere på feed fra ekstremitetene i Skandinavia. For SAS vil resultatet være en klar nedgang i inntekter siden det tar mange flere turister til å erstatte en godtbetalende oljemedarbeider. Dermed vil en slik handling fra CPH klart ødelegge for at SAS skal kunne få et overskudd i sin IC-del. Dermed kan vi legitimt stille spørsmålet om det er CPH eller SAS som bestemmer SAS' tilbud på interkontinentale flighter? Vil til slutt minne om hvordan det har gått på Manchester det siste årene. Flyplassen er nå uten noen form for et eget flyselskap og er fullstendig utsatt for de forskjellige flyselskapenes gjøren. Nedgangen startet i realiteten med salget av BA Connect til flybe i november 2006, men siden effektene ble satt i verk sommeren 2007 ser vi først at de tar til da. En illustrsjon av hva som har skjedd finner dere under (grafen laget til illustrere noe annet, men den viser klart hva jeg mener). ![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 17-04-2011 at 17:54. |
||||
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS kutter på New York-ruten | Star Flyer | Flyforum | 2 | 14-07-2011 21:38 |
Hvordan går Dubai ruten til Norwegian? | EB | Flyforum | 91 | 16-10-2009 12:48 |
Unge dropper SAS | tiemand | Flyforum | 28 | 10-07-2008 16:46 |
SAS dropper Braathens | Pooh | Flyforum | 123 | 26-12-2006 08:29 |
Forsvaret dropper SAS? | Fly high | Flyforum | 5 | 04-06-2006 14:21 |