Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 17-04-2011, 17:50   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Jeg vil gerne understrege at der er forskel på at være insider og så det at have gode kilder og information om tingenes tilstand! For god ordens skyld tilhører jeg den sidste kategori.
Med andre ord en insider for CPH, eller mer i klartekst en påvirker for CPH.

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Det som jeg siger er at CPH satser på at tiltrække ny trafik, da det en forudsætning for at lufthavnen kan opfylde sin langsigtede vækstambition og strategi. Det er synligt for alle at SAS har 10 stk. (snart 11) langdistance maskiner og at dette tal formentlig ikke ændrer sig drastisk i den nærmeste fremtid. Det er derved også begrænset hvor meget IC vækst vi kan vente fra den kant.
Nå er det vel slik at en mer av SAS' store Airbusser ble trukket ut fra CPH fra slutten av mars. Ser vi allerede hentydninger fra SAS at CPH ikke utgjør den fordelen som CPH selv hevder?

Quote:
Originally Posted by PP View Post
CPH kan selvfølgelig ikke bare sætte sig passivt tilbage og acceptere at være afhængig af SAS og derved arbejder man hårdt og målrettet på at tiltrække ny trafik.
Dermed ser vi at CPH offisielt har satt i gang tiltak for å gjøre SAS-uavhengig.

Quote:
Originally Posted by PP View Post
CPH er overordnet "underserved" da store volumer af trafik går via de store europæiske hubs på FRA, AMS, LHR, CDG, MUC - i forhold til selskaber som Qatar, Emirates og Gulf Air er det hovedsageligt noget af denne trafik som det er målsætningen at flytte og ikke at flytte trafik fra de nuværende IC destinationer på CPH. SAS er dog med deres DXB kommet lidt i klemme her og vælger derfor fornuftigt nok at flytte kapaciteten andre steder hen. Det er fornuftigt for alle parter og forhåbentlig bliver alle i sidste ende vindere af dette.
La oss ta for et eksempel som kanskje illusterer problemet med å utelukke SAS fra Dubai som CPH i praksis har gjort. En oljemedarbeider fra et større oljeselskap i Stavanger skal til Emiratene for snakke business. Denne type arbeider er vanligvis det SAS ønsker å få tak i fordi med ham følger en bunke pengesedler, en stor bunke sammenlignet med en turist som skal komme billigst ned til basarene for å kjøpe noe bling.

Frem til SAS legger ned Dubai, kan han ta turen sømløst mellom SVG og DXB med en liten tur i loungen og også kanskje innom noen taxfree-butikker på CPH. På begge flyturene blir han behandlet som den verdifulle kunden han er og på CPH legger han igjen penger både butikker og avgifter.

Etter det er slutt på SAS til Dubai blir valget en del annerledes, enten å fly via CPH med interline-avtale mellom SAS og Emirates (den er ikke tilgjengelig fra Emirates' webside), eller fly sømløst via andre huber som med Lufthansa via Frankfurt. Jeg tror at i ni av ti tilfeller blir det siste blir fremtidens valg.

Resultatet for CPH er klart det - andelen transfer på CPH vil gå ned, og jeg tror at dette ikke kan kompenseres med tilsvarende lokale godtbetalende kunder. Det kan kompenseres med at flere lokale turister tar over, men for CPH kan dette vippe pilen oppover siden avgiftene er fastsatt uavhengig av hvilken klasssen en flyr i. Begrepet a Scandinavian hub vil derimot lide, siden SAS kanskje må redusere på feed fra ekstremitetene i Skandinavia. For SAS vil resultatet være en klar nedgang i inntekter siden det tar mange flere turister til å erstatte en godtbetalende oljemedarbeider. Dermed vil en slik handling fra CPH klart ødelegge for at SAS skal kunne få et overskudd i sin IC-del. Dermed kan vi legitimt stille spørsmålet om det er CPH eller SAS som bestemmer SAS' tilbud på interkontinentale flighter?

Vil til slutt minne om hvordan det har gått på Manchester det siste årene. Flyplassen er nå uten noen form for et eget flyselskap og er fullstendig utsatt for de forskjellige flyselskapenes gjøren. Nedgangen startet i realiteten med salget av BA Connect til flybe i november 2006, men siden effektene ble satt i verk sommeren 2007 ser vi først at de tar til da. En illustrsjon av hva som har skjedd finner dere under (grafen laget til illustrere noe annet, men den viser klart hva jeg mener).

__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 17-04-2011 at 17:54.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS kutter på New York-ruten Star Flyer Flyforum 2 14-07-2011 21:38
Hvordan går Dubai ruten til Norwegian? EB Flyforum 91 16-10-2009 12:48
Unge dropper SAS tiemand Flyforum 28 10-07-2008 16:46
SAS dropper Braathens Pooh Flyforum 123 26-12-2006 08:29
Forsvaret dropper SAS? Fly high Flyforum 5 04-06-2006 14:21


All times are GMT +2. The time now is 08:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.