Imponerende kunnskap !! Takk for svar !
Quote:
Originally Posted by Nobel hunter
En ganske betydlig vekt reduksjon er gevinsten. Kommer ann på fly men på en 737 dreier det seg om ca 300 kg grunning og maling.
Bakdeler er et vanskeligere renhold. Ubehandlet alu korroderer slik er det bare, men alu plater (alklad) har en overtlate bestående av nesten ren alu som i seg selv er rimelig motstands dyktig. Men den får variasjoner i oksydlaget som dannes og det er ikke lett å holde ensfarget(blankt). SAS prøvde dette på et par MD-80 men det varte ikke lenge før de ble malt. En annen ting som kan nevnes er at malingen som brukes på fly er ganske sprø, så visuell inspeksjon for overbelastning, begynnende sprekke, og vibrasjons områder er mye lettere å avsløre. Riper i en ren alu plate må "blendes" ut og behandles med Alodine. Hvis ikke starter en interkrystalinsk korosjon i alu legiringen under den "rene" overflaten. Dette gir lysebrune flekker og er ikke særlig pent. Alodine behadlete riper som er "nyovermalte" synes knapt. Annen ting jeg har hørt er at nypolerte rene alu fly kan være ganske så irriterende og forstyrrende for andre piloter på grunn av reflekser.
|