![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Ingen som følte den kreative iver begynne å boble ??
Hvis du fikk designe et Norwegian fly, hvordan skulle det se ut ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Newcomer
|
![]()
Måtte vel ha Finsk og Estlandsk flagg i halen da vel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() ![]() Man skal vel egentlig være ganske nærme flyet/studere det med mer enn bare et øyekast, for å faktisk merke den tynne blå stripen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hva er fordeler og ulemper ved å ikke male flyet og ha ren alu ytterst ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Bakdeler er et vanskeligere renhold. Ubehandlet alu korroderer slik er det bare, men alu plater (alklad) har en overtlate bestående av nesten ren alu som i seg selv er rimelig motstands dyktig. Men den får variasjoner i oksydlaget som dannes og det er ikke lett å holde ensfarget(blankt). SAS prøvde dette på et par MD-80 men det varte ikke lenge før de ble malt. En annen ting som kan nevnes er at malingen som brukes på fly er ganske sprø, så visuell inspeksjon for overbelastning, begynnende sprekke, og vibrasjons områder er mye lettere å avsløre. Riper i en ren alu plate må "blendes" ut og behandles med Alodine. Hvis ikke starter en interkrystalinsk korosjon i alu legiringen under den "rene" overflaten. Dette gir lysebrune flekker og er ikke særlig pent. Alodine behadlete riper som er "nyovermalte" synes knapt. Annen ting jeg har hørt er at nypolerte rene alu fly kan være ganske så irriterende og forstyrrende for andre piloter på grunn av reflekser. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det verste med Norwegians fargeskjema er disse heltene på halen. Bryter helt med resten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det stemmer det, men det var de 4 siste DC-9-41 som ble levert slik i 78/79. Da hadde ennå ikke den første MD-80 (DC-9-81) fløyet ennå.
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Imponerende kunnskap !! Takk for svar !
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Newcomer
|
![]()
Dæven det har du helt rett i. Burde ha huska det da jeg var på spor 6 når den trilla inn i hangaren på FBU første gang. Det var ikke første 80 nei. Det var de siste -41.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg synes også ideen med helter på halen er god, men the red head burde man revurdere !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
http://www.langholm.no/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Har egentlig ikke så mye vondt å si om liveryen til DY, bortsett fra at jeg mener at burde droppe ".no" i slutten av logoen (og ja, vet selvsagt at DY er LCC, men likevel). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Newcomer
|
![]()
Jeg har ikke spesielt mye til overs for DYs livery og gleder meg til den dagen de lanserer en ny og forbedret livery. Jeg har et lite håp om at de kommer til å endre det når de mottar 787, for etter å ha lest denne tråden så kommer jeg til å tenke på en brukt tampong hver gang jeg ser en DY maskin...
Jeg liker bruken av rødt, hvitt og blått, men synes generellt ikke halene er så fine. Det verste er jo egentlig alle flyene med hvit hale, det ser så billig ut. Må også innrømme at patriotisk som jeg er, så synes jeg halene burde vært forbeholdt norske "helter" når de først skal ha helter der og selskapet heter norwegian. Skulle gjerne likt å sett en ny logo også, fremfor "norwegian.com" i en kjedelig font med et lite blått fly som flyr ut fra punktumet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Norwegians sitt livery er ikke så veldig spennede. Man har bl.a vært vel ivrig med norwegian.com-stickers. Å ha det norwegian.com foran, på innsiden av winglets, ved siden av døra bak, på innsiden av motorer, og www.norwegian.com på toppen av halen. Greit en skal reklamere for nettsiden sin, men det får være grenser. Eneste stedet man burde hatt norwegian.com-stickers var ved siden av døra bak, og på innsiden av winglets. Foran burde man kun hatt norwegian. Hadde man ikke hatt www.norwegian.com på toppen over personen på halen, hadde man fått samma stil som overgangen fra den rød snuten, og samma stilen man har på winglets - nemlig rødt, hvitt og blått. LN-NOM er ett godt eksempel på det. Det ser så meget bedre ut.
Og siden man har fått base i Finland, og skal man følge boka nær sagt - så burde det vel komme finske personer på halene også. Med all respekt for Carl von Linne å resten av gjengen, men heter flyselskapet Norwegian, så har man nordmenn, og ikke hele Norden klistert på halen. Men blir vel en ordnings på det, før eller siden så går vel Kjos lei at han ikke får det som han vil etc, og det havner på utenlandske hender. Så da skjer det vel noe angående liveryet muligens..
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone Last edited by pgaa; 02-05-2011 at 21:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Når Norwegian en gang eventuelt endrer sitt fargeskjema, håper jeg de legger mer vekt på horisontale linjer. Passer mye bedre på fly, som tross alt beveger seg hurtig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TWA fargeskjema | KnutW | Flyhistorisk forum | 2 | 28-05-2019 18:09 |
SAS fargeskjema | KnutW | Flyhistorisk forum | 23 | 16-08-2017 00:23 |
Får Norwegians langdistanseselskap ett annet fargeskjema? | LN-AFG | Småprat | 13 | 31-12-2012 21:27 |
Nytt fargeskjema | MountainDew | Flyforum | 55 | 06-06-2007 13:04 |
Alaska 75-aarsjubileums fargeskjema | LN-MOW | Flyforum | 11 | 24-02-2007 18:53 |