![]() |
Norwegians fargeskjema
Noen som kjenner historien bak Norwegians valg av design på flykroppen, med den røde snuta og resten hvitt ?
|
Re: Norwegian Farge Design
Jeg kjenner ikke historien bak designet, men jeg synes fargekombinasjonen gjør at flykroppene kan ligne på store fallossymboler. Ikke et vondt ord om flyselskapet, da :-)
|
Quote:
|
Ja, noe rart er det ihvertfall. Et fly som er så aerodynamisk i seg selv, blir litt rart når man bare "kapper" av en del ved hjelp av lakkdesign.
Hvis man skulle redisigne Norwegian sitt mønster, men beholde den røde tuppen som grunndesign, men ikke kappet rett av som i dag - hvordan ville de kreative her inne foreslått til Kjos at det burde se ut ? |
|
Man sparer i hvert fall penger og vekt på å bare lakere deler av kroppen :cool:
|
Hele kroppen er jo lakkert uansett. Det hvite er lakk det også.
|
Nå er det vel like tungt om det er rødt eller hvitt, er det ikke?
Men om eller når de får noen større fly, så håper jeg de fornyer seg litt |
Fallos symbol??????? Er vel heller en gigantisk turn off å ha paint som en brukt tampong. Tragisk design spør du meg.
|
Quote:
|
Det er vel selskaper som har spart penger på å ha store deler av kroppen uten maling, og det har vel et tidligere flyselskap i norske farger også hatt..
Kunne jo lakka en rød hjelm på fronten, så hadde de jo blitt kule, sikker noen her med photoshop som kunne testet den: Rød hvit og blå hjelm der visiret er vinduene, og resten alu farge ! |
Quote:
|
Re: Norwegians fargeskjema
Tenk om 40 år da DY kommer med en retromaskin. Tviler på begeistringen rundt den blir som dagens retro maskiner.
|
Kjosern har fortalt om bakgrunnen i noen intervjuer. Hvis jeg ikke husker helt feil, var poenget å gjøre flyselskapet lett gjenkjennelig, også i luften. Flyene skulle fungere som "reklameplakater". Dessuten skulle det være rødt, hvitt og blått. Ren markedsføringstankegang, altså. Og veldig vellykket.
|
Ser man opp fra bakken, mot et fly i marsjhøyde, så er det jo faktisk selv med det blotte øyet, ganske lett å se at det er et Norwegian-fly som passerer.
Rødt er jo en farge som er veldig lett å få øye på. Og kontrasten til den hvite er vel gansek stor. De kunne kanskje valgt en mer fluoriserende variant for å bli enda bedre lagt merke til? ;-) |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Quote:
|
Quote:
Forøvrig berget Nobel hunter morran her.. =D |
Her er to retroer;
http://www.norwegian.no/Global/norwa...er-BU-B735.jpg Ellers synes jeg AA kunne være mal: http://elblogdelvuelo.es/files/2010/...ing737-800.jpg |
All times are GMT +2. The time now is 03:19. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.