![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Oslo–Lisboa–Frankfurt–Oslo
Reiserute 11. februar 2011: TAP Portugal TP507 Oslo (OSL)–Lisboa (LIS), Airbus A319-100 14. februar 2011: Lufthansa LH11619 Lisboa (LIS)–Frankfurt (FRA), Airbus A320-200 14. februar 2011: Lufthansa LH864 Frankfurt (FRA)–Oslo (OSL), Airbus A319-100 ![]() Lisboa har lenge stått på ønskelisten over byer jeg har hatt lyst til å besøke, med sin idylliske arkitektur og beliggenhet ved elven Tejo, ikke langt fra Atlanterhavet. TAP flyr daglig mellom Oslo og Lisboa, primært med Airbus A319-100. En rundreise kjøpt på flytap.com koster 1960 kr., men man kan finne både billigere og bedre alternativer via kontinentet. TAPs direkteavgang passer fint for en langhelg, med avgang på ettermiddagen, men returen på morgenen er ikke like passende. Derfor brukte vi Widerøe og fant det senest mulige returtidspunktet fra Lisboa, med Lufthansa via Frankfurt. Last edited by FlightDeck; 21-02-2011 at 22:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
11. februar 2011, kl. 15.10:
TAP Portugal TP507 Oslo (OSL)–Lisboa (LIS) Economy Class Airbus A319-100 Det var litt uvant å ikke gå rett til SAS EuroBonus Gold-skranken da vi ankom Gardermoen halvannen time før avgang. Det er Menzies Aviation som har bakketjenestene for TAP Portugal, og innsjekkingen foregår fra det nye innsjekkingsområdet, sammen med bl.a. Turkish Airlines, SWISS og Air Berlin. Det føltes godt å passere den charterlange Economy-køen og gå rett til en dedikert innsjekkingsskranke for Business Class og statuskort. Agenten ga et godt førsteinntrykk – smilte og virket serviceinnstilt - og på forespørsel ville hun sjekke for oss om det var ledige seter ved nødutgangen. ”Det blir litt vanskelig siden dere flyr Business Class – vil dere nedgraderes?” svarte hun etter litt sosing på PC-en. Det takket vi selvsagt nei til, og først ble jeg jo positivt overrasket over en mulig oppgradering på denne relativt lange flyvningen. Da vi mottok ombordstigningskortene stod det fortsatt Y og vi var tildelt setene 1D og 1E, noe som gjorde oppgraderingen ulogisk ettersom TAP har blokkerte midtseter i Business Class. Jeg tenkte med en gang at Menzies igjen hadde vist seg fra en uprofesjonell side. Vi var neppe oppgradert. Sannheten var heller at flyet var smekkfullt av Economy-passasjerer og at det ikke var en eneste med Business-billett. Ikke overraskende ble det problemer i SAS FastTrack, som ikke uten videre ville akseptere ombordstigningskortet fra Menzies. Jeg ble bedt om å ta kontakt med SAS-skranken, men det var uaktuelt – og jeg pekte i stedet på skiltet hvor det står at man med SAS EuroBonus Gold kan bruke fast track med Star Alliance-billetter. Vi smatt igjennom – men jeg var ikke imponert over først å ha blitt lovet plass i Business Class og senere blitt avvist i fast track. ![]() ![]() Etter å ha kjøpt en guidebok på Tanum, ble det god tid i SAS Scandinavian Lounge. ![]() I loungen ble det avislesing, flaskeøl og en lunsjrett. ![]() Som vanlig på fredager var det en liten overraskelse til gjestene – denne gangen i form av nystekte vafler. ![]() Avgangstidene for hele TAP-nettverket i Europa er tilpasset selskapets interkontinentale ruter til Sør-Amerika. Passasjerer feedes til Lisboa på ettermiddagen og flyr videre sent på kvelden. Maskinene flyr tilbake påfølgende natt med ankomst i Lisboa på morgenen. Oslo-avgangen er tilpasset denne modellen og går dermed fra Lisboa i nitiden på morgenen og returnerer til Lisboa i tretiden på ettermiddagen. ![]() Vi gikk ned til utgang 40 idet statusen på flyvningen ble endret til Go to gate. Ved utgangen ble vi igjen møtt av en lang kø – og ombordstigningen hadde ikke begynt. ![]() 15 minutter over avgangstid kom Menzies på høyttalerne med beskjed om at de ikke hadde hørt noe fra besetningen om bord og at de trodde det var ”noe galt” med flyet. På en usedvanlig belærende måte, og elendig engelsk, ble vi bedt om å være tålmodige og ikke stille spørsmål til de som jobbet i gaten. ![]() Det viste seg at besetningen hadde problemer med å åpne/lukke bakdøren på flyet, og det hele endte med en times forsinkelse. ![]() Avgangen ble operert med CS-TTD Amadeo de Souza Cardoso, en A319-100-maskin bygget og levert til TAP i 1998. TAP har 19 A319-maskiner i flåten, i tillegg til 17 A320, 3 A321, 12 A330-200 og 4 A340-300. Det var blå skinnseter i hele kabinen, og midtsetet på rad 1 var relativt bredt og komfortabelt. ![]() ![]() Det var nedfellbare skjermer i taket og etter en meningsløst tegnefilm, ble moving map fyrt opp - og vi kunne følge følge flyet gjennom Europa. Vi fløy først langs norskekysten til London, videre til Bournemouth, øst for Brest på vestspissen av Frankrike, over Biscayabukta, over det nordlige Spania og ned til Lisboa. Flyruten er TAPs fjerde lengste i Europa, med en flytid på 3 timer og 55 minutter over en distanse på 2772 kilometer. ![]() En time inn i flyvningen fikk vi servert en treretters middag, bestående av nydelig røkelaks til forrett, en tandoori kyllingrett til hovedrett og en veldig god gulrotkake til dessert. Det var også to runder med rundstykker, og overraskende nok var rundstykkende svært velsmakende. Måltidet var sånn sett vellykket for en firetimes flyvning – ja, det liknet faktisk mye på en typisk middag på en interkontinental flyvning. Problemet var imidlertid at hovedretten min var helt kald, mens reisefølgets var lunken. Vi sendte det hele tilbake, men etter oppvarmingen var bare innpakningen varm. Det var kun en runde med drikkeservering, som kom lenge etter at maten ble servert. Ideelt sett skulle denne ha kommet før matserveringen. Det ble likevel mulig å sikre seg mer å drikke ettersom de også brukte drikkevognen til å samle inn brettene. ![]() TAP var et nytt selskap for meg, og flyreisen ga mest av alt assosiasjoner til en charterflyvning. Maskinen var fullsatt av passasjerer på vei til Natal i Brasil, på konstant vandring rundt i kabinen – i konstant samtale med noen. Jeg har sjelden vært borte i så mye pisspreik noen gang. Det ble etter hvert helt nødvendig å finne frem Financal Times og iPoden. Det var rett og slett helt uutholdelig å høre om Natal, Krabi og Gran Canaria i et komparativt perspektiv, time share-leiligheter i Natal, air condition-problemene forrige påskeferie, mulige ekstra sikkerhetskontroller i Lisboa og øvrig livsvisdom. ![]() Ved ankomst i Lisboa oppstod det samme problemet med døren - og vi ble stående i 15 minutter å vente på at besetningen skulle få den opp. Ellers viste det seg at det ikke var mer enn ti-femten passasjerer med Lisboa som endelig bestemmelsessted, så TAP har åpenbart funnet en lukrativ nisjé for turer til Brasils norske enklave. ![]() For vår del ble alt mye bedre da vi kunne sette oss i en drosje og kjøre til Sofitel Lisboa, et hotell som absolutt kan anbefales. Betalte 2300 kr. for tre netter på dette hotellet med høy standard, god beliggenhet og hyggelig service. Lisboa var ellers en veldig hyggelig og romantisk by. Last edited by FlightDeck; 22-02-2011 at 18:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Lisboa
![]() Lisboa ligger i en dal, med sjarmerende trikker som tar deg til høydene på hver side av dalen. ![]() Flott utsikt fra São Jorge-slottet. ![]() Nydelige små smug og gater. ![]() Lisboa arrangerte verdensutstillingen i 1998. Dette er fra Expo-området. ![]() Det regnet litt på søndagen og vi søkte ly på akvariet på Expo-området. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
14. februar 2011, kl. 17.10:
Lufthansa LH11619 Lisboa (LIS)–Frankfurt (FRA) Economy Class Airbus A320-200 ![]() Mandag var det tid for retur med Lufthansas 17.10-avgang til Frankfurt og videreforbindelse med nattflyvningen kl. 22.00 til Oslo. Vi valgte igjen drosje ut til flyplassen og sjekket inn i Lufthansas dedikerte Business Class-innsjekk. Reisefølget fikk en rose og jeg en sjokolade fra personellet for å feire at vi valgte Lufthansa på Valentine’s Day. Rosen var ikke veldig praktisk å ta med seg på to flyturer og ble straks gitt til et eldre par. Det bar deretter gjennom fast track-sikkerhetskontrollen ”Green Way”. ![]() Lufthansa bruker egentlig en kontraktslounge, men vi valgte TAP Premium Lounge. Selskapet har også en såkalt Blue Lounge som sølvmedlemmer kan bruke. ![]() Premium-loungen hadde to vindusløse etasjer, men med hvite glassvegger som skiftet farge, akkurat som mood lighting på fly. ![]() ![]() ![]() Utvalget av mat og drikke var ganske bra. Loungen føltes ellers ganske innestengt. ![]() Vi var heldige og sikret oss plasser i to meget gode lenestoler, selvsagt med selskap av to pratsomme trøndere på vei fra Brasil. Disse gikk imidlertid etter 15 minutter for å rekke Lufthansas München-avgang, som for øvrig ble kansellert. ![]() Lisboa-flyplassen var ikke særlig fresh, og trenger definitivt en oppgradering. ![]() ![]() Lufthansa og TAP Portugal flyr begge tre ganger daglig mellom Lisboa og Frankfurt. Vår avgang ble operert med en av Lufthansas eldre Airbus A320-200-maskiner, D-AIQM Nordenham, som er et eksemplar fra 1992. ![]() Som følge av at avgangen til München ble kansellert, var det lettere kaos ved utgangen. En bunke med Miles & More Senator-kort lå ved skranken, og det var mange som ville være med. ![]() Vi hadde reservert 5A og 5C, men etter hvert som flyet ble helt fullt, ble også 5B besatt og vi ble sittende på A- og B-setet. Som følge av kanselleringen, og et vanvittig regnvær i Lisboa, ble vi en halv time forsinket. Flytiden ble satt til 2 timer og 35 minutter med en distanse på 1877 kilometer. Det ble en rolig og behagelig flyvning, med lyset dempet om bord under hele flyvningen. ![]() På enkelte ruter serverer Lufthansa fortsatt varmretter på brett - og vi fikk servert en rett bestående av kylling, ris, grønnsaker og en slags saus. Det fulgte også med en liten vannflaske, rundstykke og en Mars-sjokolade. Jeg tror Lufthansa har rasjonalisert litt på drikkeserveringen om bord, og det ble bare en runde med Warsteiner-øl på oss. Da vi landet i Frankfurt var det bare 25 minutter til neste avgang til Oslo, men heldigvis ble det ikke noen busstur på oss. Vi parkerte i A-delen og skulle fly videre bare noen gater bortenfor. Reisefølger holdt på å rote det skikkelig til for oss ved å legge igjen en pose med dyre kremer – og kom på dette halvveis til Oslo-gaten. Jeg så at det var lang kø i Oslo-gaten og løp tilbake til Lisboa-gaten, spurte om lov til å gå ned i flyet for å hente en gjenglemt pose og fikk tillatelse til dette. Flyvertinnen fant heldigvis posen, men det tok sin tid ettersom flyet på langt nær var tømt. Last edited by FlightDeck; 21-02-2011 at 22:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
14. februar 2011, kl. 22.00:
Lufthansa LH864 Frankfurt (FRA)–Oslo (OSL) Economy Class Airbus A319-100 Lufthansas 22.00-avgang til Oslo er på linje med de mange 22.45-avgangene som SAS har fra Købenahavn til diverse norske byer, avganger man helst unngår, men som man titt og ofte havner på likevel. De synes akseptable i bookingøyeblikket, men kjennes på kroppen dagen etter ankomst. To positive ting kan likevel sies om flyvningen. Det første er at flytiden ble beregnet til rekordkorte 1 time og 20 minutter. Det var denne mandagen bare åtte dager siden jeg hadde fløyet samme distanse med en flytid på 1 time og 50 minutter. ![]() Det andre var at avgangen ville bli operert av D-AILS Heide, som er en Airbus A319-100 fra 1997, rekonfigureret med det nye Lufthansa-interiøret. ![]() ![]() I skyggen av Lufthansas noe overdrevne markedsføring av A380, har de gjort endringer som for meg er minst like interessante – de har gjort et stort arbeid med å forbedre sitt Europa-produkt. Dette innebærer at hele Europa-flåten skal få nye seter i løpet av 2011. I den rekonfigurerete A319-maskinen, var benplassen fra 4A veldig bra. Likevel synes jeg stolryggen var i hardeste laget – de minnet mye om de setene SAS har i Boeing 737-600, noen få 737-700 og i Airbus A319/321. Reisefølget gjorde den samme vurderingen – benplassen var god, men stolene var harde og ikke like komfortable som de gamle setene. ![]() Matserveringen har også blitt betydelig forbedret på Europa-rutene, noe jeg merket da jeg fløy Oslo–Mücnhen–Toulouse–Frankfurt med Lufthansa helgen før. Da fikk vi bl.a. varm ciabatta på den ene flyvningen og en klassisk tysk rett med kylling, potetmos og egg på den andre. Kveldens siste avgang til Oslo var kanskje ikke det beste eksempel på det nye produktet, med et enkelt smørbrød med blåskimmelost. Distansen mellom Frankfurt og Oslo er 1141 kilometer, og min 20. tur på strekningen de siste to årene ble også den korteste, på kun 1 time og 25 minutter. Kabinfaktoren var også noe lavere enn vanlig på strekningen med ca. 60 prosent fullt og tre passasjerer i Business Class. Konklusjon Lisboa er en nydelig by, og for en langhelg passet TAPs ettermiddagsavgang på fredagen perfekt sammen med en rask Lufthansa-videreforbindelse på mandag kveld. Menzies imponerte slettes ikke og jeg gleder meg til å sjekke inn på vanlig måte når jeg skal i luften igjen neste uke, igjen på Oslo-Frankfurt-ruten. Jeg opplevde TAP som et ganske profilløst selskap, men de har åpenbart funnet en nisjé med sine Brasil-ruter. Lufthansas nye serveringskonsept er spennende og bra, men jeg velger å forholde meg mer skeptisk til de nye setene. Tidligere rapporter
Last edited by FlightDeck; 22-02-2011 at 09:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk for en fin og spennende rapport du har skrevet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Flott rapport og ser du valgte akurat samme reiserute og flyavganger som jeg hadde i september. Selv om det tydeligvis da var flere som hadde Lisboa som stopp basert på antallet som stod å ventet på kofferter, men så er vel februar muligens lavsesong?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for flott rapport. Godt skrevet og med mye fin tilleggsinformasjon.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Takk for fin og informativ rapport. Er det basseng på Sofitel? Frokosten og beliggenheten bra? Er det standardrom du har bilde av?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takker for flott rapport
![]()
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er vel de samme Recarosetene som Austrian setter inn i sine fly. Jeg hadde en tur Wien-Gøteborg i en A321 fra Austrian med de nye setene og ble positivt overrasket. Men det er jo hver sin smak. Jeg syntes iallefall det var behagelig å sitte på en slik tur. Langt ifra så hardt som jeg hadde fryktet. Bra plass var det og.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for rapport av høyeste standard! Flott og passende bilde i begynnelsen.
Ellers artige observasjoner om folk som prater og maser i midtgangen. Har vært ute for noen slike turer, og har inntrykk av at det faktisk er mer av dette på rutefly fordi reisefølget ikke så ofte sitter sammen som på charterfly. Gleder meg til teste LH-setene. Tror ikke de er for harde etter min smak, dessuten ser de veldig stilige ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Veldig bra rapport.
Fint med bilder fra Lisboa. ![]() SNSK
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Meget strukturert og godt innhold i disse rapportene dine! Også får man jo en klar og fin oversikt over reisetips til hvor man bør dra, og selvfølgelig hvem man bør reise med
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Newcomer
|
![]()
Bra rapport! Men en ting jeg stusset litt over, var at du sa at hun i inncheck til TAP på OSL, sa du muligens ville bli oppgradert til Business class pga fult i økonomi, men har du tenkt over at det faktisk var det som faktisk var planen, helt til de kanskje fant ut at siden det ikke er noen business class billetter som var solg på den flighten, så er det billigere og tidsparing og endre bare endre konfig? Da er det bare å flytte skilleveggen, isteden for å begynne og fikse ting på systemet, printe nye boarding kort osv. Jeg tipper dette er noe de har funnet ut om etter du hadde checket inn!
LH setene så fine ut, men interesant og høre at de ikke var så deilige å sitte i. LH leverer nok alltid et bra produkt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takk for at du tok deg tid til å skrive denne flotte rapporten!
Lisboa er et fristende reisemål. KLM og LH har jo med jevne mellomrom salg hvor man kan sikre seg billetter til 1 189 ,- noe som er mye bedre enn TPs stive priser på direkteruten. Skal ikke se bort ifra at det blir en tur dit i år. Hvordan er det med prisnivået generelt der nede? Jeg tenker mest på mat og utesteder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for en innholdsrik og spennende rapport. Lisboa ser fantastisk ut på denne tiden av året, og det er jo ganske mange muligheter å velge mellom for å komme seg dit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]()
Blir det noen Tripreport fra Oslo–Mücnhen–Toulouse–Frankfurt turn din Flightdeck?
Det er så fint når du legger ut reporter for det kan du så bra ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Meget flott lesning det her!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian Lisboa-Oslo. Hvorfor du aldri må finne på å fly fra terminal 2 i Lisboa.. | OttoL | TripReports | 12 | 09-06-2015 07:29 |
Oslo–København–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo | FlightDeck | TripReports | 12 | 04-11-2011 09:36 |
Oslo-København-Warszawa-Wroclaw-Frankfurt-Oslo | FlightDeck | TripReports | 26 | 07-02-2011 22:01 |
Trondheim-Oslo-Lisboa-Rio De Janeiro-Fortaleza-Lisboa-Oslo-Trondheim | zico77 | TripReports | 16 | 06-01-2011 18:16 |
Oslo-Wien-Tokyo-Beijing-LA-Frankfurt-Oslo | Tristar1011 | Reiseforum | 8 | 28-02-2010 23:10 |