Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-01-2011, 20:25   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Star Alliance Oslo-København-Warszawa-Wroclaw-Frankfurt-Oslo

Oslo–København–Warszawa–Wroclaw–Frankfurt–Oslo

Reiserute:
11. desember 2010: SK455 Oslo (OSL)–København (CPH), McDonnell Douglas MD-82
11. desember 2010: SK751 København (CPH)–Warszawa (WAW), Canadair Regional Jet 900
11. desember 2010: LO3855 Warszawa (WAW)–Wroclaw (WRO), ATR 72-200
13. desember 2010: LH1373 Wroclaw (WRO)–Frankfurt (FRA), Canadair Regional Jet 700
13. desember 2010: SK4756 Frankfurt (FRA)–Oslo (OSL), Boeing 737-600

Jeg flyr ofte til Polen, uten at det egentlig er så mye å skrive hjem om. Denne desemberhelgen hadde jeg billett Oslo–München–Wroclaw–Frankfurt–Oslo – men Lufthansa ville det annerledes, noe som rettferdiggjør en rapport.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 20:27   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS Re: Oslo-København-Warszawa-Wroclaw-Frankfurt-Oslo

11. desember 2010, kl. 10:20:
SAS Scandinavian Airlines
SK455 Oslo (OSL)–København (CPH)
Economy Extra
McDonnell Douglas MD-82

Jeg tok 05.31-bussen fra Storo og ankom Gardermoen 1 time og 20 minutter før 07.40-avgangen til München. Kunne strengt tatt valgt bussen som gikk en halv time senere – men det var lørdag og jeg våknet overraskende utvilt – før vekkeklokken. Ettersom man omtrent er ”alene” i SAS EuroBonus Gold-innsjekking, SAS FastTrack-sikkerhetskontroll og SAS-lounge, er lørdag er en fantastisk dag å reise på.

Jeg spiste frokost i loungen og så frem til å fly Oslo–München, en rute jeg ikke hadde fløyet på syv måneder. Det har blitt veldig mye Frankfurt på meg i høst – og jeg var glad for at jeg endelig fant en reiserute om München. Idet jeg skulle bevege meg mot utgangen, så jeg at avgangen var forsinket med 1 time og 35 minutter, fra kl. 07.40 til kl. 10.15. Dermed ville jeg ikke rekke videreforbindelsen til Wroclaw.

Ved resepsjonen i SAS-loungen var vertinnene allerede i gang med å hjelpe passasjerer med ombookinger. Jeg fikk beskjed om at jeg i utgangspunktet var booket om til neste avgang fra München til Wroclaw, kl. 19.45. Det innebar et bakkestopp på over ni timer i München. Vertinnen sa at hun skulle sjekke mulighetene for ombooking via Frankfurt og Warszawa og ba meg om å ta kontakt igjen om 20 minutter.

I mellomtiden søkte jeg opp mulige routinger på nettet og fant ut at Lufthansa-avgangen fra Frankfurt til Wroclaw var utsolgt. SAS kunne imidlertid by på Oslo–København–Warszawa–Wroclaw med ankomst bare tre timer etter opprinnelig rutetabell. Vertinnen bekreftet at Lufthansa-avgangen var fullbooket, og sa videre at Lufthansa ikke hadde avtalte med Eurolot (K2) og at de ikke hadde mulighet til å booke meg om. Jeg begynte å selvsagt å argumentere med at Eurolot var en del av LOT, som jo er i Star Alliance, og som også flyr med LOT-rutenummer – ikke K2-rutenummer. Vertinnen var faktisk såpass kunnskapsrik at hun visste dette, men sa problemet lå hos Lufthansa, som ikke hadde avtale med K2. Dermed var det umulig å booke meg om – hun tok noen telefoner til en slags nødsentral, men det fungerte ikke det heller.

Star Alliance-samarbeidet, som jeg tidligere samme morgen hadde tatt bilde av en reklame for, virket plutselig ganske verdiløst.

Loungevertinnen sa imidlertid at de kunne skrive en bekreftelse på at de ikke kunne booke meg om, slik at jeg kunne innhente en såkalt alternativ reiserute og høre om jeg kunne få det dekket av reiseforsikringen. Jeg tok en telefon til forsikringsselskapet og fikk bekreftet dette, booket billetten jeg hadde funnet og gjorde meg klar for å hente bagasjen og sjekke den inn på nytt. Vertinnen sa at jeg ikke trengte det – hun ba meg bare vente, sa at hun ikke trengte noe referansenummer, at jeg bare kunne sitte ned og slappe av frem mot avgang. Hun kom etter hvert bort med nytt ombordstigningskort og sa at bagasjen var funnet og hadde fått ny tag. Jeg kunne interessant nok bruke den opprinnelige tagen ettersom nummeret ble det samme.

Det som skulle bli en drøy morgentime i loungen hadde blitt til tre timer – og i stedet for å ta av med Lufthansas forsinkede Airbus A320-200-maskin til München kl. 10.15, ble det SAS’ MD-82-maskin til København fem minutter senere.

Jeg gikk om bord som en av de siste og overhørte at 142 av 145 seter var besatte, derav en rekke passasjerer som skulle reise videre med short connection med SAS til USA.

Vi ble etter hvert 20 minutter forsinket, men på dette tidspunktet hadde jeg sluttet å bry meg og slappet av i sete 2F i MD-82-maskinen, som for øvrig var LN-RLE Kettil Viking, bygget i mitt fødselsår 1985. Det var ikke snakk om noen ledig treseter, men i stedet fem fulle rader med Economy Extra med totalt 25 passasjerer. Ganske bra til å være lørdag formiddag.

Vi tok av fra 01L og fikk dermed svinge sørøst med flott utsikt mot Gardermoen og et snødekket Norge. Distansen til København er 518 kilometer og flytiden var satt til akkurat én time, noe mer enn vanlig.

På Economy Extra fikk vi servert kyllingfilet med grønnsaker. Jeg har flere ganger kritisert SAS’ servering på intraskandinaviske ruter og gjør det gjerne igjen: Dette er nesten pinlig! Selv om maten for så vidt kan fungere greit som et gratis Economy Class-måltid, holder den rett og slett ikke mål i et premiumprodukt, selv om flytiden bare er en time. Det er synd at det ikke er varme rundstykker å oppdrive om bord på annet enn morgenavganger. I stedet fikk vi et rugbrød, som riktignok var ganske godt, men hva hjelper det på inntrykket når den er pakket inn i plast? Jeg registrerer ellers at SAS har kuttet ut den lille sjokoladen som tidligere lå i Economy Extra-boksene – og også at selskapet har byttet ut 0,33 l.-bokser fra Ramlösa med noen mindre bokser fra et ikke-skandinavisk merke.

Intraskandiaviske ruter er en gedigen pengemaskin for SAS – nå er det vel på tide at SAS gir litt tilbake? I desember økte den intraskandinaviske trafikken med 17,7 prosent med en kabinfaktor på nesten 70 prosent – og dét på et nettverk med svært mange avganger.

Men for å være litt positiv: Det er jo en fornøyelse å fly MD-82 til København – klassisk flytype, klassiske seter og klassisk rute. Med en C-klassebillett uten så mye som én restriksjon, gikk jeg dessuten i land med 1500 SAS EuroBonus-poeng.

Last edited by FlightDeck; 15-01-2011 at 20:44.
Old 15-01-2011, 20:29   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Star Alliance Re: Oslo-København-Warszawa-Wroclaw-Frankfurt-Oslo

11. desember 2010, kl. 12:10:
SK751 København (CPH)–Warszawa (WAW)
Business
Canadair Regional Jet 900

SAS og København Lufthavn har fått til en god ordning, der de fleste SAS-avganger innen Europa går fra B-piren. Samtidig har SAS og lufthavnen satt opp skjermer som gjør at man får oversikt over videreforbindelsene når man går i land.

For min del trengte jeg bare å spasere to gater nedover korridoren til jeg fant OY-KFD Estrid Viking, en ny maskin for mitt vedkommende. Jeg rakk så vidt å ta et bilde av maskinen før ombordstigningen for det som ble min fjerde tur med SAS CRJ 900 startet.

Vi gikk gjennom broen, ut på tarmac og ble ønsket velkommen om bord av en svensk flyvertinne. Irriterende nok satt det en passasjer på 1B – og det ble dermed ikke noe tomt sete ved siden av på meg i 1A. På venstre side i MD-80 og CRJ 900 bruker SAS begge setene også i Business. Det var en halv rad med Business med to passasjerer og en halv rad med Economy Extra også med to passasjerer. Ellers var kabinen fullsatt med totalt 88 passasjerer.

Like før flyvertinnen lukket døren, registrerte jeg at bakkepersonellet gikk om bord med et ekstra Business-måltid. Følte meg rimelig skyldig, men ekstraarbeidet med et nytt Business-måltid gjorde sikkert SAS med glede da en spontanbestilling til 9000 kr. nok ikke er å forakte blant økonomene i SAS.

SAS flyr for øvrig to daglige avganger mellom København og Warszawa, i tillegg har de code-share med LOT på deres to daglige.

På regionalruter med CRJ 900 får man i utgangspunktet ikke drikke før avgang (har dog opplevd å få det som et unntak), man får ikke varme kluter og heller ikke internasjonale tidsskrifter. Måltidet er dessuten som regel kaldt da SAS først serverer varme Business-måltider på ruter over halvannen time. Så Business på regionalruter er kanskje ikke like stas som på lengre ruter med større fly.

Måltidet var imidlertid velsmakende og rikelig, men jeg oppdaget likevel raskt en klar feil: Mens sidemannen også fikk et lite ostefat, manglet dette på mitt fat. Vi fikk begge tilbud om varme rundstykker, som smakte veldig bra, sammen med et bredt utvalg av drikke. Jeg begrenset først inntaket til det samme farrisliknende vannet som på forrige flytur og fikk faktisk to små bokser utdelt.

Etter måltidet ble det kaffe med deilig konfekt, sammen med en whiskey. Avsluttet det hele med en champagne, og det virket som flyvertinnen nesten ble personlig engasjert da jeg sa jeg ville ha champagne. Tok dessverre ikke bilder av alt – da ville nok sidemannen, som også var nordmann, trodd jeg var gæren!

Distansen mellom København og Warszawa er 666 kilometer og flytiden var beregnet til 1 time og 10 minutter. Etter nesten en time i luften kom den norske kapteinen (hvorfor er det så mange norske CRJ 900-kapteiner?) på høyttaleren med beskjed om at værforholdene ikke var gode nok til å lande. Han sa at vi hadde drivstoff til å fly i sirkler i 30 minutter – og hvis ikke værforholdene bedret seg, måtte vi fly til vår alternative flyplass i Poznan. Here we go again, tenkte jeg. I Poznan kunne vi imidlertid fylle drivstoff og fly tilbake til Warszawa for å gjøre nye forsøk på å lande. Kapteinen sa at flyplassen i Warszawa ikke hadde godt nok utstyr, at de var avhengige av å se flyplassen for å lande og at vi måtte være forberedt på at landingen kunne bli avbrutt. Han ba oss om å krysse fingrene, men understreket at dette var for at været skulle bli bedre – situasjoner som dette var en del av hverdagen og rutinene for piloter.

Været ble heldigvis bedre og vi landet på Frederic Chopin -flyplassen i Warszawa 20 minutter etter rutetabell.

En mann i SAS Ground Services-uniform dukket opp i kabinen og utenfor stod også en noe primitiv SAS-bil.

Vi ble busset inn til terminalen og om lag 20 passasjerer gikk i transit.

EuroBonus-kontoen ble kreditert med 2000 poeng for flyvningen.

Last edited by FlightDeck; 15-01-2011 at 20:50.
Old 15-01-2011, 20:30   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Lufthansa Re: Oslo-København-Warszawa-Wroclaw-Frankfurt-Oslo

11. desember 2010, kl. 14:40:
LOT Polish Airlines, operert av Eurolot
LO3855 Warszawa (WAW)–Wroclaw (WRO)
Economy (én klasse om bord)
ATR 72-200

Jeg fikk utskrevet ombordstigningskort i gaten og rakk et kvarters tid i Ballada-loungen. Ti dager etter mitt besøk på flyplassen åpnet LOT Business Lounge, og jeg håper den er bedre enn den jeg besøkte – denne manglet vinduer og var ganske overfylt.

Vi ble ikke overraskende busset ut til flyet, dessverre måtte vi vente i til sammen en time i bussen og flyet før vi var klare for avgang.

Jeg har med årene blitt godt kjent med Eurolots ATR 72-maskiner – og denne avgangen ble operert med SP-LFH, en 1996-modell jeg med dette har hatt tre turer med.

Maskinen ble for øvrig satt på bakken i sommer og har fått nye paneler og mer behagelig lyssetting.

Det er ingen klasseinndeling på polske innenriksruter, og det serveres kun en sjokolade, sammen med jus, kaffe, te og vann om bord.

Med Business-billett kan man velge de beste setene i ATR-maskinene, som er på de bakerste radene. ATR 72 har bare én inngangsdør, lokalisert bakerst og det er også her det bråker minst.

Distansen mellom Warszawa og Wroclaw er 306 kilometer og flytiden ble beregnet til 50 minutter. Jeg har fløyet Eurolots ATR 72 en rekke ganger mellom Frankfurt og Wroclaw, og jeg må si at Eurolot og ATR 72 må være noe av det kjipeste som flyr rundt i Europa. Dårlig komfort, mye bråk og polsk service. Samtidig er det noe sjarmerende over det hele – og jeg kommer nok til å huske de mange turene med en viss fascinasjon.

Ved ankomst i Wroclaw føltes det ut som jeg hadde vært med på en langdistanseflyvning i Economy Class – passe trøtt og lei av å være på reise. Bonusopptjeningen tilsvarte også low economy-opptjening for langdistanse, 1200 poeng.

Last edited by FlightDeck; 15-01-2011 at 20:53.
Old 15-01-2011, 20:31   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS Re: Oslo-København-Warszawa-Wroclaw-Frankfurt-Oslo

13. desember 2010, kl. 14:30:
Lufthansa
LH1373 Wroclaw (WRO)–Frankfurt (FRA)
Economy Class
Canadair Regional Jet 700

Jeg flyr vanligvis Eurolots 16.55-avgang tilbake til Frankfurt og videre til Oslo med SAS’ 20.15-avgang. Denne mandagen ble forutsigbarheten brutt og jeg hadde i stedet billett med Lufthansas ene daglige avgang, med avgangstid kl. 14.30. Avgangen ble tidligere fløyet med klassiske BAe 146-300-maskiner, men da de gikk ut av flåten satte Lufthansa inn CRJ 700.

Jeg rakk en drøy time i den beskjedne loungen, som tilbyr kjeks, kjeks og kjeks – og et betydelig utvalg med sprit, samt et stilig kjøleskap med flakseøl fra Carlsberg. Jeg gleder meg uansett til den nye flyplassen åpner i løpet av 2011.

Vi kjørte buss ut mot det ventende CRJ 700-flyet.

Maskinen stod parkert ved siden av en CRJ 200 som skulle til Düsseldorf, en rute jeg skal fly i mars. Flytiden ble beregnet til en time med distanse på 599 kilometer – og maskinen var D-ACPK, bygget til Lufthansa i 2002.

Det var ikke mer enn 40 prosent kabinfaktor på denne avgangen, og ingen passasjerer i Business Class.

Alt lå til rette for en behagelig flyvning – sete 3F, tomt sete ved siden av og god utsikt. CRJ 700-maskinen hadde en voldsom akselerasjon og nådde marsjhøyde på kun få minutter.

Med lav kabinfaktor og CRJ i stedet for ATR ble det en oppløftende og behagelig tur. CRJ-en bruker faktisk 30 minutter mindre enn ATR-en. Et eksemplar av den klassiske Warsteiner-flasken ble selvsagt bestilt, ellers fikk vi utdelt en ny type Lufthansa-smørbrød, som både var større og langt ferskere enn tidligere versjoner. Jeg hører rykter om at Lufthansa nå har forbedret serveringen innen Europa – og at det nå går i yoghurt og frukt på morgenavgangene?

Det var bra med snø over Tsjekkia og deler av Tyskland, men på et punkt var det plutselig slutt på all snøen. Fascinerende.

Det var fin utsikt mot Frankfurt by ved innflyvningen, og som forventet parkerte vi langt unna terminalbygget – på motsatt side som Eurolot og andre ikke-tyske selskaper parkerer, bl.a. de mange flybe Dash 8-flyene som alltid er å se i Frankfurt.

Det er egentlig en fornøyelse å kjøre buss mellom Fraports allsidige utvalg av maskiner, men det er litt irriterende at bussen alltid stopper ved B-delen og at flyet videre til Oslo alltid går fra A.

Ruten er likevel velkjent for meg – så da er det bare å skru opp musikken på iPoden og gå i raskt tempo gjennom B, ta heisen ned i underetasjen, gå gjennom den lange tunnelen mellom B og A, ta heisen opp i A og bevege meg nedover mot Lufthansa Senator Lounge ved utgang A26.

Last edited by FlightDeck; 15-01-2011 at 20:58.
Old 15-01-2011, 20:32   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Star Alliance Re: Oslo-København-Warszawa-Wroclaw-Frankfurt-Oslo

13. desember 2010, kl. 17.40:
SK4756 Frankfurt (FRA)–Oslo (OSL)
Economy
Boeing 737-600

Med Lufthansa-avgangen i stedet for Eurolot-avgangen, rakk jeg også 17.40-flyet til SAS tilbake til Oslo, men også en time på min faste plass i A26-loungen - og litt usunn tysk mat.

Jeg var en av de siste passasjerene som gikk om bord – men det var fortsatt 20 minutter til avgangstid og personellet lot seg ikke stresse. Ble ønsket velkommen og fant meg til rette på den første Economy-raden – heldigvis ble midtsetet i den trange 737-600-maskinen stående ubesatt. Flyverten kom bort til meg, tiltalte meg med fornavnet mitt og spurte om jeg ville ha Dagbladet og Aftenposten, et tilbud jeg selvsagt takket ja til.

Alle avganger jeg har fløyet mellom Oslo og Frankfurt i høst, har vært så å si fullsatte. På et tidspunkt mistenkte jeg SAS for å sette inn de små 737-600-maskinene med vilje, altså for ikke å bidra med mer kapasitet enn nødvendig til Frankfurt og Lufthansa-nettverket. Denne mandagen nådde imidlertid ikke 120-seteren mer enn 70 prosent kabinfaktor. Det var tre passasjerer i Business og seks i Economy Extra. Disse fikk bra oppvartning med varme kluter, snacks med drikke, måltid med drikke og deretter kaffe og avec.

Jeg kjøpte en øl med tilbehør fra menyen, og arbeidet på PC-en gjennom hele turen. Distansen er 1141 kilometer og flytiden ble beregnet til 1 time og 50 minutter. Jeg fikk min sjette tur med LN-RCW Yngvar Viking, ellers føler jeg at rapporten allerede har blitt lang nok – og at det ikke er nødvendig med videre utgreinger fra en ganske hyggelig og ordinær SAS-flyvning.

Parkerte før rutetid ved siden av Blue1s søte Avro RJ 85-maskin - og ble kreditert med beskjedne 385 EuroBonus-poeng for flyvningen.

Konklusjon:
Jeg vet ikke helt om servicen jeg fikk i SAS-loungen var god eller dårlig. På den ene siden synes jeg det er for dårlig at Lufthansa ikke kan booke meg om til en Star Alliance-partner, på den andre siden tipset SAS meg om en mulighet som gjorde at jeg slapp en forsinkelse på ti timer. Flyturene var på det jevne, uten at jeg verken ble positivt eller negativt overrasket over SAS, LOT eller Lufthansa. Men det er kanskje sånn det skal være?

Tidligere rapporter:

Last edited by FlightDeck; 15-01-2011 at 21:02.
Old 15-01-2011, 20:39   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Re: Oslo-København-Warszawa-Wroclaw-Frankfurt-Oslo

Takk for fin rapport. Godt at du kom deg frem. Reiseforsikringstrikset hadde jeg ikke tenkt på. Hva er reglene for dette? Det må jo ha noe med tid å gjøre?

Forøvrig er jeg rørende enig vedr maten i Eco Extra. Det hører ikke hjemme med tanke på hva man betaler for billetten. Men mulig store bedrifter har enorme rabatter her, slik at prisen de setter på det bare er der for å kunne gi store avslag.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 22:03   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk for at du tar deg til tid slike rapporter, tross slitsomme turer !! Flotte bilder fra Europa settes også pris på. Interessant å lese at LH muligens oppgraderer litt på maten. Noe av den tyske maten kan være usunn, men den potetsalaten er veldig god, og jeg må alltid spise den om jeg mellomlander i MUC eller FRA ! :-)
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 22:37   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Takk for nok en flott rapport. Her er det jo et godt bevis på at det lønner seg å kunne reglene, for ikke å snakke om unntakene. Omtrent som Extra Joker Nord.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Extra. Det hører ikke hjemme med tanke på hva man betaler for billetten. Men mulig store bedrifter har enorme rabatter her, slik at prisen de setter på det bare er der for å kunne gi store avslag.
Ja, storkunder kan forhandle seg frem til betydlige rabatter. Ser selv det når jeg sammenligner hva jeg/jobben faktisk betaler og hva prisen på samme billetten er på sas.no. Det samme gjelder sikkert for DY og alle andre selskaper også
Old 16-01-2011, 00:36   #10
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Flott rapport, digger bildene.

Når det gjelder mineralvannet på SAS flighter, kan jeg fortelle at dette kommer fra et Britisk firma som heter Britvic. De var eneste leverandør som kunne levere så å si alt vi bruker av drink miksere fra et å samme firma til en meget god pris. Der kom også "sparkling" med. Regner med Ramløsa fikk seg en kjempeoverraskelse. Var ikke med på den prosessen, men forstod at de aldri trodde SAS vill hive ut den til fordel for noe annet. Britvic er etter min mening bedre en Ramløsa, litt nærmere Farris. Men smaken er...... osv.
Maten på economy extra er ikke bra på intra scand. Om du vil, har tid etc. Send meg gjerne en PM med meninger, og eventuelle forslag ønsker etc, så tar jeg det videre.

Igjen takk for flott rapport.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2011, 00:53   #11
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Tusen takk for en flott rapport!

Jeg har også stusset på at SK ofte bruker 736 til FRA. Frankfurt er jo en flyplass det generelt er vanskelig å få slots på, og da bør enn jo utnytte sloten bedre, så det kan godt hende dine mistanker stemmer.

Det er jo synd at du møtte på problemer. Når det gjelder Wroclaw så flyr jo Ryanair og Wizz Air direkte fra henholdsvis Rygge og Torp, og det er vel den enkleste måten å komme seg dit på. I dette tilfellet hadde kanskje det enkleste vært det beste?

Last edited by Boeing_fan; 16-01-2011 at 00:56.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2011, 01:09   #12
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Når det gjelder mineralvannet på SAS flighter, kan jeg fortelle at dette kommer fra et Britisk firma som heter Britvic. Britvic er etter min mening bedre en Ramløsa, litt nærmere Farris. Men smaken er...... osv.
.
Ja, da må man få gratulere SAS med å ha fått samme leverandør som Ryanair ! Et skandinavisk selskap bør bestrebe seg på å servere "nasjonalt" mineralvann, etter min mening. Ramøsa er utmerket !
Old 16-01-2011, 01:10   #13
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Tusen takk for en flott rapport!

Når det gjelder Wroclaw så flyr jo Ryanair og Wizz Air direkte fra henholdsvis Rygge og Torp, og det er vel den enkleste måten å komme seg dit på. I dette tilfellet hadde kanskje det enkleste vært det beste?
Leter du litt, så finner du nok rapporter på dette også. Men Ryanair har få avganger, sammenlignet med Star Alliance.
Old 16-01-2011, 01:15   #14
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Ja, da må man få gratulere SAS med å ha fått samme leverandør som Ryanair ! Et skandinavisk selskap bør bestrebe seg på å servere "nasjonalt" mineralvann, etter min mening. Ramøsa er utmerket !
Kommer vel helt an på hva vilkårene er det da.
Men man kommer ikke så langt med solo, ramløsa, faxe kondi. Skal helst ha kun en leverandør som kan levere et vist volum.
Men jeg er helt enig, skulle ønske at de skandinaviske drikkeleverandørene var like flinke og samarbeidsvillige som matvare leverandører.
Er f.eks en grunn til at det stort sett er Coca cola produkter på fly over hele verden.
Old 16-01-2011, 01:57   #15
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Takk for super rapport! Gledelig å se at de som jobber for skattepengene våre flyr vilt rundt omkring, og bruker forsikringselskapenes penger til å komme seg på plass i tide!

Nå synes jeg ikke vi skal legge seg så mye opp i hvilke leverandører SAS bruker. Selvfølgelig bruker de den som er billigst. Logistikk og pris er viktige faktorer i dagens samfunn og spesielt vann er jo ikke et spesielt produkt som er vanskelig å konkurerere på smak i!

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2011, 12:13   #16
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Nå vil jeg ikke stjele TR ved å diskutere Ramløsa vs annet vann, men SAS prøver vel å holde en slags skandinavisk profil f.eks. på maten, og lokalt øl og mineralvann synes jeg er del av den pakken. Er det logistikk- og leveringsprobelmer er jo det en sak, men er det utelukkende pris som avgjør, synes jeg det er synd.
Old 16-01-2011, 14:04   #17
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Nå vil jeg ikke stjele TR ved å diskutere Ramløsa vs annet vann, men SAS prøver vel å holde en slags skandinavisk profil f.eks. på maten, og lokalt øl og mineralvann synes jeg er del av den pakken. Er det logistikk- og leveringsprobelmer er jo det en sak, men er det utelukkende pris som avgjør, synes jeg det er synd.
Det er ikke pris som var avgjørende, det var leverings sikkerhet, og kvanta. Dette med flere produkter fra en leverandør avgjorde. Ramløsa kunne f.eks ikke leverees i små bokser osv.
Old 16-01-2011, 14:32   #18
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Ramløsa ble stort sett servert på SAS Norges flighter, mens SAS Danmark og Intercont. endte opp med Britvic Sparkling Water. Jeg reiser endel passiv mellom OSL og CPH samt OSL-ARN og jeg får fremdeles Ramløsa når jeg ber om det på "norske" flight'ene, men det kan vel dreie seg om restlager.

Maten på Economy Extra samt på Intercont. har tatt et merkbart dykk i presentasjon og kvalitet de siste par månedene. Heller ikke Biz eller crewmaten på Intercont. er særlig noe å rope hurra for. Ikke mye respons fra de ansvarlige når crew klager på maten ("...de klager på alt...), så be om et Letter to the President fra CA. Da kommer klagen fra en betalende passasjer, og blir klagene mange nok...

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2011, 16:31   #19
Flybird
ScanFlyer Blue

Flybird's Avatar

Takk for flott rapport! Så lenge en ikke har et stramt tidsskjema er det jo artig når forsinkelser fører til nye reiseruter
Old 16-01-2011, 17:09   #20
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Flott rapport! Og som vanlig: Kunnskap i kombinasjon med gode og balanserte kvalitetsvurderinger i en behagelig språkdrakt gjør disse trip rapportene til rene lærebokstykkene innen sjangeren.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules