Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-01-2011, 08:16   #21
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Re: Spontantur til Australia med Qatar Airways i D

Dette var en absolutt fabelaktig trip report. Du er veldig flink til å skrive, og servicen ser strålende ut. Det med allakarte er jo noe mange selskap kun har på First. Kjenner jeg gleder meg til Australia nå ja...

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2011, 19:01   #22
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Takk for bra rapport.
Qatar fristet såpass at jeg bestilte en reise til Bali med Qatar i business, 77W.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 12:16   #23
AleksanderM
ScanFlyer Blue

God rapport det her! Gleder meg til å fly med Qatar i sommer.
AleksanderM is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 02:01   #24
kimmam
ScanFlyer Blue

MEL-DOH

Her kommer endelig siste del av min spontantur til Australia! Husker litt mer detaljer fra returen så det er en del tekst, men desverre ikke mange bilder

Etter to herlige uker i Melbourne og Tasmania var det på tide å komme seg tilbake. Skulle så gjerne ha blitt noen uker, ja kanskje til og med noen måneder, til i dette fantastiske landet. Men som alltid: ”All good things come to an end”. Heldigvis hadde jeg igjen ”noen” timer med Qatar Airways før jeg var tilbake i Norge. Jeg var veldig spendt på om QR kunne klare å innfri de høye forventningene jeg hadde fått på turen ned.

Lørdag 1. januar 2011
Jeg våknet tidlig opp den aller første dagen i 2011. Det var klart for avreise, men jeg hadde enda noen timer igjen i Melbourne. Magen rumlet og jeg var klar for litt frokost. ’Full buffet’-frokost var inkludert i prisen og da kunne man velge alt man ville ha og man hadde også muligheten til å bestille forskjellige retter. Som alltid da utvalget og alternativene er mange, blir ofte det enkleste valgt. Endte opp med et par rundstykker og croissanter med bacon og syltetøy Litt morsomt var det da jeg først kom ned til restauranten og hilste på den ene servitrisen og sa ’Happy New Year’. Hun svarte ’Why? What’s so good about it?’ med ett lurt smil om munnen. En dristig måte å ønske noen velkommen, men heldigvis slo den an hos meg! Me like!

Jeg ville tilbringe så mye tid som mulig i Melbourne så var ute av hotellet litt over elleve. En veldig fin måte å komme seg inn til Melbourne fra flyplassen er å bruke SkyBus som har avganger hvert 10. minutt. Turen tar sånn ca. 30 minutter og bussene stopper ved Melbourne Southern Cross Station, så å si midt i byen. Siste timene ble brukt til å vandre rundt i byen samt litt shopping. De fleste butikkene holdt stengt med unntak av spisesteder og department stores som Myer og David Jones. Da klokken nærmet seg sju tenkte jeg det var på tide å komme seg av gårde til flyplassen igjen. Hoppet på Skybus som tok meg trygt til Tullamarine Jeg hadde satt igjen koffertene mine på hotellet så var kjapt innom og hentet de. Må forresten skryte litt av hun ene resepsjonisten på hotellet også, som var veldig hyggelig mot meg. Hun fikk store øyne da jeg sa at jeg skulle tilbake til Norge og 10 minusgrader. Enda større ble de da jeg fortalte at det to uker tidligere hadde vært minus 30. Det skal sies at jeg ble overrasket over Hilton og servicen jeg fikk av personalet der. Thumbs up!

Hadde beregnet mer enn nok av tid på flyplassen og ankom nesten 4 timer før avgang! Check-in åpnet tre timer før avgang så vandret rundt i avgangsterminalen og kikket litt. Etter ca. 40 minutter så jeg noe skje rundt skrankene til QR. Personalet hadde dukket opp og satte ut skilter og bannere. Noen minutter senere var check-in åpnet med én skranke dedikert til Business Class passasjerer. Hadde bare en eldre fyr forran meg i køen, men av en eller annen grunn så tok det litt tid før det ble min tur. Men det var null stress, med tanke på hvor god tid jeg hadde. Det ble endelig min tur og en veldig blid kar sjekket bagasjen min helt frem til OSL, men fortalte meg at boarding pass for OSL-CPH måtte jeg få på Kastrup. Boarding pass for MEL-DOH-CPH ble skrevet ut sammen med fast track, loungeinvitasjon til Air New Zealands KoroClub og Doha Premium Terminal. Jeg fikk også et kort som måtte fylles ut før passkontrollen i Melbourne. Hadde prøvd å finne ut på forhånd om KoroClub loungen i Melbourne hadde dusj uten hell, så da jeg spurte tok han en kjapp telefon ned til loungen og fikk bekreftet at det var dusj der. Takket han for hjelpen og trasket videre blid og fornøyd forbi den lange check-in køen for economy class (mohaha!)

Boardingpass

Ganske stille i pass- og sikkerhetskontrollen så hadde ikke noe bruk for fast track kortet. KoroClub loungen ligger helt ytterst i en av pirene, så var et stykke å gå. Førsteinntrykket av loungen var litt kjølig, ettersom jeg ble møtt av en litt sur eldre dame som ikke en gang gadd å se meg inn i øynene da hun ønsket meg velkommen. Bestemte meg for å ta en dusj og skifte med det samme ettersom jeg hadde trasket rundt i de samme klærne hele dagen.

Inntrykket av loungen ble heldigvis litt bedre da jeg kom helt inn. Varm og kald mat var tilgjengelig sammen med det som for meg så ut som et bra utvalg av drikkevarer. Hadde i hvert fall champagne der Brukernavn og passord måtte hentes i skranken ved inngangen, og jeg må innrømme at jeg vegret meg litt for å gå bort å spørre. Overraskende nok kostet hun på seg et smil denne gangen. Ble sittende å spise litt mens jeg sjekket ut hva som var nytt på flyprat.no og face.

Boarding var satt til 22:35 og jeg forlot loungen ca. 5 minutter før. Da jeg kom frem til gate skjønte jeg at boarding ville bli utsatt ettersom crewet fortsatt satt og ventet. Lite med shoppingmuligheter i området rundt gate så jeg gikk tilbake og fikk brukt opp de siste australske dollarene på TimTam (sjokoladekjeks) og et par flip flops

Kom meg tilbake til gate der svært lite hadde skjedd. Crewet satt fortsatt og ventet på å gå om bord og gate agenten informerte oss om at det ville ta enda 20 minutter før boarding kunne starte.

Flyet @ gate D16. Beklager kvaliteten
kimmam is online now   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 02:28   #25
kimmam
ScanFlyer Blue

Flight: QR31
ETD: 23:35
ETA: 05:50 +1 dag
Flight time: 14hrs15min
Aircraft: Boeing 777-200LR
Seat: 2A

20 minutter gikk og endelig kunne boarding starte. Køen for economy var lang, mens det foreløpig bare var meg i ’køen’ for Business class. (mohaha!) Alltid like deilig å bare spasere rett frem og få boarding kortet scannet uten noe kø. Egen jetbridge var det også satt av til oss i BC Fremme ved døren ble jeg ønsket velkommen av smilende flyvertinner. (Uniformene til Qatar Airways ser forresten veldig bra ut!) En flyvertinne med navnet Warunya(?) tok boarding kortet mitt og viste meg veien til setet mitt. Beroligende arabiske toner ble spilt over høytalerne som ga en nice touch og satte stemningen for flighten. Valgte champagne som velkomstdrink denne gangen her og det tok ikke lang tid før Warunya var tilbake med glass og flaske. Før hun helte det i glasset ble champagnen og årgang presentert mens hun kikket på meg for å få et slags ’I approve’. Har ikke noe peiling på champagne, så jeg bare smilte og nikket fornøyd

Satte meg godt til rette og fikk koblet mobilen til USB for lading. Pute, teppe, madrass, headset og amenity kit var allerede på plass i setet og etter litt kom pyjamasen også. Kveldens flight var ikke full, men jeg hadde allikevel en person ved siden av meg. Håpet han skulle flytte seg til noen av de ledige setene bare vi hadde tatt av, slik at jeg kunne få tatt en del bilder, men det gjorde han altså ikke
Push-back var i gang og påfyll av champagne ble tilbudt. Var ganske trøtt nå, så jeg takket nei.
Etter take-off kunne vi velge om vi ville ha noe å spise fra menyen. Valgte en kyllingrett som smakte ganske godt. Service under matserveringen var utmerket og crewet var veldig oppmerksomme. For eksempel rakk jeg bare å drikke én slurk med vann før det kom noen å fylte glasset opp igjen.

Vinliste (hentet fra qatarairways.com):

Laurent Perrier Champagne 1999 (France)

Vincent Girardin Maursault Villes Vignes [white] 2005 (France)

Chateau Cantenac Brown [red] 1998 (France)

Arnione Compu Alla Sughera [red] 2004 (Italy)

Shiraz Hollick Wrattonbully [red] 2004 (Australia)

Mas De Daumas Gassac [red] 2003 (France)

Var ganske sliten etter middagen, men bestemte meg allikevel for å sjekke om det var noen spennende filmer i Oryx. Jeg hadde enda ikke sett filmen om facebook, ’The Social Network’, så valget falt på denne. Klarte bare å se rundt halvparten av filmen, før jeg måtte sette den på pause og legge meg. Skiftet til pyjamasen og sovnet vel rett utenfor kysten av Vest-Austrailia og våknet opp igjen da vi fløy over Sri Lanka. Setene/sengene på Qatar Airways sine B777 er veldig behagelige og jeg sov som en stein i de timene jeg sov. Ikke lenge etter jeg hadde våknet kom purseren bort for å høre om jeg trengte noe å drikke eller ville ha noe å spise, selv om de hadde delt ut vannflaske og en eske sjokolade mens jeg lå og sov. Crewet var helt fantastisk på denne flighten! Kjempeblide og ekstremt hyggelige mot meg og kom jevnlig bort å spurte om jeg trengte noe.

De siste timene gikk med til frokost, litt tv-titting og avslapning. Én time eller noe sånt før landing kunne vi se lysene fra Abu Dhabi skinne langs kysten av den arabiske golf, noe som betydde at denne turen nærmet seg slutten. Landet i Doha ikke så veldig forsinket. Tok farvel med crewet og kom meg på bussen til Doha Premium Terminal ;D

Sunrise

Passert Abu Dhabi

Last edited by kimmam; 22-01-2011 at 14:16.
Old 22-01-2011, 18:27   #26
kimmam
ScanFlyer Blue

DOH-CPH

Ble som ’vanlig’ møtt av smilende personale som sjekket om man hadde boarding kort for neste flight. Raskt gjennom sikkerhetskontrollen og et lite stopp i duty free butikken for litt parfyme før jeg tok rulletrappen opp til loungen. Da man kommer opp rulletrappen blir jeg møtt av en mann som spør om å få se boardingkortet. Han skriver ned detaljer og viser meg veien til loungen. En del folk der tidlig denne morgenen, men fortsatt en rolig og avslappende atmosfære i loungen. Går rett mot dusjen og får freshet meg opp før jeg tar meg en matbit på et av spisestedene. Ikke så lang ventetid i Doha denne gangen og da det var tid for boarding kom personalet rundt og spurte om jeg skulle til Copenhagen. Ingen andre ved gate og jeg ble ført til en tom buss. Etter litt kom et eldre dansk ektepar om bord og bussen lukket dørene. Tenkte ikke noe over at det bare var oss tre, for regnet med at det allerede hadde reist en buss. Bussturen ut til flyet som skulle ta oss til Køben tok godt over 10 minutter ettersom flyet sto parkert på andre siden av rullebanen, og vi måtte kjøre rundt enden for å komme over. Begynte nesten å lure på vi skulle bli busset hele veien til København!

Qatar Airways A330-300

Utsikt mot Doha CBD

Men bussen stoppet omsider opp foran maskinen vår. Alltid tenkt at A330 er et ganske ’lite’ fly i forhold til andre widebodies, men når man først står der ved siden av en føler man seg ikke så veldig stor! Kapteinen var ute å foretok sin pre-flight check da jeg steg av bussen. Beklager at jeg ikke husker noen av regnummerne på flyene for de er interessert i den slags. Fikk det som regel med meg, men klarte aldri å huske det lenge nok til å skrive det ned

Flight: QR85
STD: 08:10
STA: 13:15
Flight time: 7hrs5min
Aircraft: Airbus A330-300
Seat: 2A

Ble godt tatt imot av dagens crew som hovedsakelig besto av noen hyggelige karer. Da jeg kom inn i kabinen gikk det opp for meg at det kom til å bli en veldig rolig flight. Bortsett fra en dame i 5A, var det helt tomt. Selv om klokka bare var litt over åtte om morgenen gikk jeg for champagnen som velkomstdrink, noe som det eldre ekteparet i 2JK syns var litt tidlig, ut i fra blikket dems da de hørte jeg bestille champagne xD
Overhørte crewet snakke sammen og fikk vite at det kun var fem ’costumers’ Busness class i dag. Vi var foreløpig bare fire, så det ble litt venting på han siste. Han kom til slutt om bord, svett og andpusten sammen med tre-fire carry-ons

Bussen med den siste passasjeren

Første glasset

Dørene ble lukket og vi forlot qatarsk jord noen minutter senere. Vi tok av nordover slik at jeg fikk utsikt over Qatar CBD. Matserveringen fortsatte så fort skiltet for ’fest setebelte’ var slukket. Tok et glass til av champagnen sammen med froskosten. Valgte ’Gruyere baked soufflé’ som kom sammen med ferskt bakverk og te. Hadde aldri hørt om retten før, men den smakte bra. Som ’vanlig’ var servicen helt upåklagelig i løpet av hele flighten. La meg til å sove etter frokost, men våknet plutselig opp da jeg lurte på hvor jeg hadde lagt posen med duty free fra Melbourne. Sto opp og fikk gått gjennom håndbagasjen, men kunne ikke finne den. Som vanlig da jeg ikke finner ting, setter jeg meg ned og reiser tilbake i tid for å finne ut hvor jeg kan ha lagt den xD Husket meg tilbake og fant ut at jeg mest sannsynlig hadde glemt den på flyet fra Melbourne. Jeg fikk tak i den ene flyverten og forklarte han situasjonen. Han skrev ned mine detaljer og sa han ville komme tilbake til meg etter at han hadde vært i kontakt med Doha.

Take-off

Doha skyline

Frokostmenyen

Andre glasset

Noen episoder av Mad Men ble sett mens vi fløy over de tyrkiske fjellene, på god vei mot København. Flyverten kom tilbake og meddelte at han hadde snakket med Doha og de skulle kontakte med per mail hvis posen min ble funnet. Følte meg egentlig ganske dum etter å ha fått de til å styre så fælt bare for en pose med kjeks og sko! Men, men... Ikke noe å si på håndteringen hvert fall!

Over de tyrkiske fjell

Setene på -300 var litt annerledes fra -200 som jeg hadde nedover. Forskjellen var at setet på dette flyet ble helt flatt (på skrått, vel og merke) i motsetning til -200 der hvor setet ikke ble helt flatt, men mer som en god lenestol. Jeg fikk utdelt et skjema hvor jeg kunne si min mening om Qatar Airways og min opplevelse med dem. Veldig glad for at jeg fikk dette, slik at jeg kunne få uttrykt hvor fornøyd jeg var med dette selskapet og servicen jeg hadde fått.

Mood-lighting

Benplass - knyttnevetesten bestått med glans!

Landet på Kastrup hvor nesten all snøen som var der to uker tidligere var borte. Bare én bro ble brukt og Business class ble sluppet først ut (selvfølgelig!). Gikk fornøyd ut gjennom L2, litt trist ettersom dette betydde slutten på min spontantur med Qatar Airways.

Last edited by kimmam; 22-01-2011 at 18:32.
Old 22-01-2011, 21:23   #27
pgaa
ScanFlyer Molded

Veldig bra forsettelse på rapporten. Qatar ser veldig bra ut.
Old 22-01-2011, 22:42   #28
A-380
ScanFlyer Silver

Default Re: Spontantur til Australia med Qatar Airways i C

Quote:
Originally Posted by kimmam View Post
Litt informasjon om været kom kapteinen også med før vi landet. Kan si jeg ble sjokkert da han fortalte at det kun var 9c og lett regn denne kvelden. Ikke akkurat det jeg hadde forventet, men for all del bedre enn de -15c jeg kom fra.
Den tempen hadde jeg satt pris på når jeg var der i begynnelsen av januar 2010. Da slet Melbourne og spesielt jeg med hetebølge og 36 grader på natten. Og å bo på et lite 4 mannsrom på hostell uten air con gjorde ikke situasjonen bedre. Selv han fra Fiji klaget på varmen.

Ellers en knall rapport. Ser ut som QR må bli vurdert ved reiser, men først må lommeboken få betydelig påfyll.
Old 23-01-2011, 13:28   #29
kimmam
ScanFlyer Blue

CPH-OSL

Kastrup virket ganske busy denne formiddagen. TGs flight til Bangkok hadde snart avgang og jeg kunne høre det ble snakket thai i alle retninger etter jeg var kommet ut av sikkerhetskontrollen. Siden jeg ikke hadde fått boardingpasset for CPH-OSL enda, måtte jeg innom SK sine transferdesk før jeg kunne besøke loungen. Litt kø og venting, men det gikk heldigvis ikke mer enn 10 minutter før jeg hadde boardingpasset i hånden og var på vei til SAS Business Lounge. To hyggelige damer bak skranken i dag. Som resten av flyplassen var det litt folksomt her også. Jeg var klar for en dusj, så skaffet meg håndklær og nøkler til dusjrommet. (Hvorfor er forresten dusjene låst? Ser ikke helt vitsen med dette). Måtte sjekke mail og nyheter, og siden min mac var helt ubrukelig så måtte jeg bruke mac’ene i lounge. Det var mac, men av en eller annen grunn så kjørte de Windows XP. Jeg ble sikkert sittende i fem minutter for å skjønne hvordan man skulle klare å skrive ’@’. Skjedde ingenting på Mac-måten og jeg husket ikke hvordan på Windows-måten. Var like før jeg spurte han som satt ovenfor meg om hjelp, da jeg endelig fant det ut. I så fall hadde det blitt mitt flaueste spørsmål noen sinne -_-’’
Matutvalget var ikke så veldig imponerende, men var heldigvis ikke så sulten. Spiste et par rundstykker og drakk et glass appelsinjuice før jeg gikk mot gate.

Flight: SK1460
STD: 16:05
STA: 17:15
Flight time: 1hr10min
Aircraft: Boeing 737-800
Seat: 3A

Boarding var, som alltid på ”småfly”, kaos med at alle skulle gå om bord samtidig. Kan ikke skjønne hvorfor det ikke blir laget ordentlig linjer der hvor man står på rekke. Da hadde det også vært mulig å skille mellom business og economy lettere. Men neida, her står vi alle sammen i en svær klynge som så klart er mye bedre! Det var ikke noe problem på MEL-HBA-MEL. Da stilte alle seg opp på rekke automatisk og vi hadde en sivilisert boarding. Hvorfor er ikke dette mulig i Skandinavia?

Skuffelsen var stor (jeg mener STOR!) da jeg kom om bord. Ekle skinnseter i en stygg turkis/grønn/blåfarge og nesten ingen benplass what so ever. Og selvfølgelig den grusomme 3+3 seatingen. Nei, få meg tilbake til Qatar Airways!!!
Boarding tok en stund siden alle hadde med seg en håndbagasje og 50 bæreposer. Og surprise, surprise bagasjehyllene er fulle da bare 1/5 har kommet om bord. Ikke så mye å si om denne korte flighten. Kan nevne at ”maten” vi var så heldige å få ikke var spiselig. Liten usmakelig pastarett servert med det tørreste brødet jeg noen gang har smakt. Hadde det ikke vært for at det var drikke i nærheten er jeg sikker på at jeg ville blitt kvalt -_-’’. Crewet i fremre del av kabinen var to menn. Begge to virket lite begeistret for jobben og han ene kan nesten beskrives som småfrekk. Mer var det ikke å si om den turen. Kan ikke huske om vi landet på Gardermoen på tid eller ikke.

Bagasjeutlevering på Gardermoen var som alltid - tregt. Min koffert dukket vel opp rundt 10 minutter etter første bagen på beltet. Dette slår aldri feil.

Konklusjon:
Hvis du har lest gjennom denne trip reporten så er det vel ingen tvil om hva jeg synes om Qatar Airways. En helt fantastisk tur som bare ble enda bedre med hjelp av QR. Absolutt alt fra service på bakken til service i luften var feilfritt etter min mening. Aldri opplevd mer hyggelige, serviceinnstilte og blide besetningsmedlemmer. Alt de gjorde, ble gjort på en meget profesjonell måte og alltid med et smil. Var som nevnt spent på om de skulle klare å tilby like bra service på returen, og der skuffet de så absolutt ikke. Kanskje ikke så overraskende at Qatar Airways står øverst på min liste over flyselskaper. Kommer fra nå av til å fly med dem så ofte det lar seg gjøre og håper på at de kommer til Oslo i nærmere fremtid!
SAS på sin side leverte et helt greit produkt på veien ned, men skuffet enormt på veien tilbake. Stort sett vært fornøyd med SAS på tidligere flyvninger, men på akkurat denne var rett og slett alt forferdelig. Grunnen til at jeg syns dette kan jo være at jeg kom rett fra himmelen (QR), men jeg ville nok ikke vært helt fornøyd uansett. Hvis det er noe som jeg kan sette fingeren på så er det at det ikke er noe exterior view camera tilgjengelig i Oryx.

Qatar Airways vs. SAS. SAS who?

Vil takke alle som har lest og kommentert. Liker vanligvis ikke å skrive, men må innrømme at det blir litt morsommere med alle de hyggelig tilbakemeldingene Vil også takke moderator Discus for hjelp og tips ift. posting
Old 23-01-2011, 13:50   #30
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Quote:
Skuffelsen var stor (jeg mener STOR!) da jeg kom om bord. Ekle skinnseter i en stygg turkis/grønn/blåfarge og nesten ingen benplass what so ever. Og selvfølgelig den grusomme 3+3 seatingen.
Håper det ikke var overraskende....isåfall er det leeeenge siden du har flydd SK.....( DY er samma seating, om det var en bombe )

Flott rapport og godt skrevet. Fine bilder

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2011, 14:36   #31
kimmam
ScanFlyer Blue

Quote:
Håper det ikke var overraskende....isåfall er det leeeenge siden du har flydd SK.....( DY er samma seating, om det var en bombe )

Flott rapport og godt skrevet. Fine bilder
Jo, ble litt overrasket siden standarden på 734 på turen ned til CPH var helt ok. Hadde liksom regnet med at et nyere fly som 738 ville ha bedre eller hvert fall lik standard.

Takk
Old 23-01-2011, 16:32   #32
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

734 er det suverent beste flyet SAS har komfortmessig. Nå var du så "heldig" å få prøve det flyet som ligger helt i andre enden av komfortskalaen, så da blir det fort litt voldsomt.

Ellers må jeg få takke for en glimrende rapport fra et interressant selskap. Synes du skriver bra, og dermed blir det til at en bare må lese ferdig. Moralen er, dra gjerne snarlig på tur igjen og lag en ny TR! Dette var god søndagsunderholdning.
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules