Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-12-2010, 11:08   #141
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Re: F-35 billigare än Gripen?

F-35 review results imminent, says Lockheed Martin

Quote:
Lockheed Martin expects to learn the outcome of a recent review into its F-35 Joint Strike Fighter programme around mid-December, as it also starts adjusting to a major shift announced by its main international partner, the UK
http://www.flightglobal.com/articles...ed-martin.html
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2010, 18:05   #142
brendas
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Flyanalytiker Berg sa på nyhetene i morges at dette valget vil koste ca 100 Mrd ekstra i samlede utgifter, inkl vedlikehold i et levetidsperpektiv, frem til 2050 - ikke småpenger !!
Godeste Berg har ikke vist seg å være den mest objektive kommentatoren tidligere, det er også enkelte tall han har gått ut med de siste årene som jeg ikke ville stolt alt for mye på.

Quote:
Jeg tror JSF programmet blir lagt ned - av følgende årsaker:

- USA Har ikke råd til hverken å utvikle eller kjøpe - de er bortimot konk
Det er ingen fare for at programmet blir lagt ned, for mye penger og ressurser har blitt lagt ned til nå. Det er også et prosjekt de trenger, de har en stor flåte med maskiner som må erstattes i løpet av de neste 10-15 årene. Problemene F-35 sliter med i dag er at de ligger på etterskudd med utviklingen av systemene, samt at det fremdeles dukker opp diverse problemer med F-35B. På de øvrige to variantene går det svært mye bedre.

Quote:
Kjør ennå en levetids oppgradering på F16m
Det er begrenset hvor lenge dette er mulig, enkelte komponenter får en ikke byttet sånn helt uten videre, og kostnadene øker jo lenger en gjør dette. Forsvarets F-16 må holde i ca. ti år til, og da pusher en grensene for hva som er forsvarlig.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2010, 18:58   #143
Kenneth
ScanFlyer Blue

Quote:
Her blir det høring i Kontroll og Konstitusjonskomiteen på Stortinget !

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7408942
Hvorfor det ? Aftonbladet koker suppe på ingenting.

Berg virker kjøpt og betalt av europeisk forsvarsindustri. Han var også sterkt imot at Norge valgte amerikanske radar- og våpensystemer på de nye fregattene.
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2010, 19:25   #144
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Berg imponerer! Forsvarsanalytiker og flyanalytiker. Analytiker kan neppe være en beskyttet tittel.

Quote:
Hvis man vil ha bemannede jagerfly - kjøp Gripen, som er mer enn gode nok
Feil! Gripen er ikke god nok. De stiller etter min mening med det estetisk peneste av flyene men det tror jeg ikke ble lagt vekt på i analysen. (Jeg snakker om analysen til de profesjonelle og ikke hobbyanalysen til slike som mr. hvor-kan-jeg-stikke-frem-hodet-i-meida-analytiker Berg).

Og angående diskusjonen om hvilket av flyene som er dyrest...
- JSF vil nok sikkert koste mer penger enn Gripen (skulle man vel tro)
- Gripen ville vært dyrest; om man ser på pris i forhold til hva man får brukt flyene til. Gripen nådde ikke opp til de kravene man stiller til et kampfly. Dette innrømmet svenskene. Da blir hver krone bortkastet.

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

Last edited by seilfly; 03-12-2010 at 19:27.
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2010, 19:28   #145
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Det blir litt håpløst å sammenligne JSF med et produkt som ikke holdt mål in the first place.
Old 03-12-2010, 19:30   #146
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Marcus W View Post
Eller entre avgift på systembolaget før alla från Norge..
OT, men hva ville Sverige tjene på det da ? , mindre NOK i SEK kassa.....
Old 03-12-2010, 20:41   #147
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Det blir litt håpløst å sammenligne JSF med et produkt som ikke holdt mål in the first place.
Jaha, vad var då vitsen med att ens anordna en anbudsförfrågan från början kan man fråga sig?

Eurofighter var ju kloka som tidigt insåg att upphandlingen var ett spel för gallerierna.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2010, 20:46   #148
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Feil! Gripen er ikke god nok. De stiller etter min mening med det estetisk peneste av flyene men det tror jeg ikke ble lagt vekt på i analysen.

Og angående diskusjonen om hvilket av flyene som er dyrest...
- JSF vil nok sikkert koste mer penger enn Gripen (skulle man vel tro)
- Gripen ville vært dyrest; om man ser på pris i forhold til hva man får brukt flyene til. Gripen nådde ikke opp til de kravene man stiller til et kampfly. Dette innrømmet svenskene. Da blir hver krone bortkastet.
Nå skal ikke jeg legge meg borti dette i noen stor utstrekning, men hva som er best er vel delvis avhengig av hvilke kriterier man setter opp. Disse kriteriene kan man sikkert sette slik man vil for å få frem det "beste" alternativet - hva nå enn det måtte være. Om man ønsket et svensk jagerfly så hadde man vel bare lagt vekt på litt andre kriterier.

At folk i forsvarsmakten har en hang til amerikanske fly er vel ingen ny ting, og av & til kan slike preferanser farge vurderingene uten at jeg skal si at så har skjedd her. Det er sikkert mange gode grunner til at man skal bruke X antall milliarder på JSF i stedet for Gripen og Eurofighter (som trakk seg pga det som de siste dagers lekkasje synes å bygge opp om - ingen reell konkurranse).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2010, 20:48   #149
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Kriteriene var basert på mulige fremtidige scenarier. Internasjonalt og nasjonalt. Og var det ingen reell konkurranse så må det ha vært fordi kapasitetene til det ene flyet overskygget det andre; ergo ingen reell konkurranse. Men i denne konkurransen var ikke det viktigste å delta men å vinne :-)

At forsvarsfolk er "springloaded" til å velge amerikansk er en naiv tanke. Det er slett ingen selvfølge; men det kan sikkert være stoff for Flyanalytiker Bergs neste "objektive" artikkel.

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

Last edited by seilfly; 03-12-2010 at 20:53.
Old 03-12-2010, 20:52   #150
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Kriteriene var basert på mulige fremtidige scenarier.
Joda, men mitt poeng er at slike scenarier kan konstrueres litt som man vil for å få det svaret man vil ha. Jeg regner med at siden Gripen var med fra starten så ble det vel gjort en prekvalifiseringsrunde som indikerte at Gripen (og Eurofighter for den saks skyld) skulle kunne være et reellt alternativ. Det må jo også være nokså betenkelig at Eurofighter trakk seg, for det burde vel være et alternativ også for fremtidige scanarier.
Old 03-12-2010, 20:53   #151
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Konspirasjonsteorier er gøy; ja!

Old 03-12-2010, 20:54   #152
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Og var det ingen reell konkurranse så må det ha vært fordi kapasitetene til det ene flyet overskygget det andre; ergo ingen reell konkurranse. Men det viktigste var jo ikke å delta...
Mitt poeng er at mangel på reell konkurranse godt kan ha vært basert på nokså subjektive kriterier for utvelgelse - ikke nødvendigvis at det ene flyet overskygget det andre i alle dimensjoner. Det siste har jeg litt vanskelig for å tro, for da burde man vel sagt dette mye tidligere i prosessen (de fleste spesifikasjonene for flyene var vel nokså tidlig klare, eller?).
Old 03-12-2010, 20:55   #153
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Konspirasjonsteorier er gøy; ja!
Vel, det er jo et svar man kan komme med.
Old 03-12-2010, 20:59   #154
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
At forsvarsfolk er "springloaded" til å velge amerikansk er en naiv tanke. Det er slett ingen selvfølge; men det kan sikkert være stoff for Flyanalytiker Bergs neste "objektive" artikkel.
Det er slett ingen selvfølge, men det er mange gode grunner til at det kan være slik. Noen av grunnene kan være helt legitime, som at det er utstyr/tekninske løsninger/fabrikanter/personer osv. som man kjenner til og stoler på. Dette gir mer eller mindre løse bindinger til disse aktørene. Ikke minst er USA stor i NATO som kanskje ikke er helt uvesentlig, og kanskje også en god grunn til å velge amerikansk.
Old 03-12-2010, 20:59   #155
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Vel, det er jo et svar man kan komme med.
La meg stille et åpent spørsmål - hvis man stilte subjektive krav til kampflykandiatene... Hvorfor vedkjente svenskene at Gripen ikke holdt mål uten å protestere? De protesterte kun mot utregningen av hvilket fly som ble dyrest, så vidt jeg kan huske.

Old 03-12-2010, 21:02   #156
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
[...] Ikke minst er USA stor i NATO som kanskje ikke er helt uvesentlig, og kanskje også en god grunn til å velge amerikansk.
Absolutt et poeng, men jeg kan ikke huske at det du sikter til var avgjørende for utfallet.

EDIT; Men nå begynner fredagskvelden! God helg!

Old 03-12-2010, 21:05   #157
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
La meg stille et åpent spørsmål - hvis man stilte subjektive krav til kampflykandiatene... Hvorfor vedkjente svenskene at Gripen ikke holdt mål uten å protestere? De protesterte kun mot utregningen av hvilket fly som ble dyrest, så vidt jeg kan huske.
Den svenske forsvarsministeren (eller var det utenriksministeren) uttalte på radio i dag at man var uenige i de kriteriene man hadde lagt vekt på, men at basert på de kriteriene så respekterte svenskene valget. Så protest var det kanskje ikke, men det ligger vel mellom linjene at det kunne vært fokusert på andre faktorer. Hva som er rett & galt vet jeg ikke.
Old 03-12-2010, 21:07   #158
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
EDIT; Men nå begynner fredagskvelden! God helg!
Jepp, nå er det Nytt på nytt. God helg til deg også!
Old 03-12-2010, 21:31   #159
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Siktet til samme TV-program. Helt enig i det nest siste du skriver om at "hva som er korrekt eller ikke; vil vi neppe vite. Det skal i alle fall bli spennende å følge med fremover.

Old 04-12-2010, 12:56   #160
C172
ScanFlyer Gold

C172's Avatar

Spennende er det det som har skjedd med disse dokumentene som har kommet på avveie. Svenske aviser mener prosedyren for anbud ikke har blitt fulgt. Det er 5 generasjons jagerfly vi snakker om og det er ikke utviklet og testet og klart. Våre venner idag Kineserne og Russerene og Inderne utvikler også 5 generasjon kampfly og de er vel klar med sine fly før Amerikanerne. Makt bildet om 10-15 år er kanskje snudd. Det er mange som vil være med å bestemme her i verden. Norge har mange resurser og trenger et fly som er modent nok til å gjøre jobben vis det vil være en konflikt utvikling og kan stoppe det ved roten.
C172 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules